Page 17 - Praha 7 - Hobulet 07,08 2020
P. 17

17
 16  Rozhovor  Hobulet červenec, srpen 2020  Hobulet červenec, srpen 2020            Rozhovor                         17



 Co vám řekla?  poprvé až během hry na jevišti. To si pak    Jako do Blanky?  Mařenku, našla uvnitř divadla mámu, skrze   vztazích. Zpětná vazba by měla být konstruk-
 Tak jak jsem si ty věty vysvětlil, tak byly   třeba s Janou Preissovou při děkovačce říkáme   Ne, do toho pod Letenskou plání. Blanka   Skype jsme je propojili a byli jsme opět šťastná   tivní a láskyplná. Přece nikdo nedělá divadlo,
 o tom, že herec je někdo, kdo chce být vidět,   dobrý den. (smích)   taky není špatný nápad, ale k ní zatím nemá-  rodina. To byl hodně srdcový projekt.  aby někomu ublížil nebo někoho primárně
 ale vystupuje ukrytý za nějakou postavu,   me takový vztah. Na závěr by k tričku měla   naštval. Vždy to ti lidé dělají s plným nasaze-
 takže se mu dostává pozornosti, ale zároveň   Bylo těžké získat stálé angažmá    vzniknout knížka s fotodokumentací, kde to   Jak vlastně prožíváte derniéry?  ním a s láskou a je opravdu nízké jim házet
 jakoby není tím, na koho se ta pozornost   v Národním?  tričko bylo, a pak se tam za zvuků harfy zlatou   Špatně. Zároveň jsem ale zjistil, že už jsem   klacky pod nohy. Pak jsou zase kritiky, kde jen
 upírá. Byla to složitější úvaha, ale ten paradox   Ani ne, já jsem si o něj řekl. (smích) Čtyři-  nití vyšije logo Zjuby času. Dál přemýšlím   vycvičený, že holt někde něco končí. Ostatní   popíšou, o co v představení jde. Teď hrajeme
 se mě dotýká. Mám potřebu něco sdělovat,   krát jsem hostoval na Nové scéně a po jedné   o projektu, který by se jmenoval Film, chtěl   na to tak zvyklí nejsou. Je to, jako kdybyste   na Jatkách Putinovy agenty a celé je to posta-
 být vidět, to ke mně asi patří. Ale čím dál tím   premiéře nám Daniel Špinar říkal, jak je rád,   bych se spojit s nějakým prostorem, kde bude   byla pořád na střední a pořád dokola zažívala   vené na tom, že divák by neměl o průběhu nic
 víc mě zajímá, jaké to je být v tom kreativním   že má ten nejlepší možný tým. Já si řekl, že by   jakoby premiéra mého filmu. Ve skutečnosti   maturitu, poslední večírek a pak se s těmi lidmi   vědět. Vyšla ale zbytečná pětistránková kritika,
 procesu od samého začátku a jen sám za sebe.   mě bavilo tam patřit, a zavolal jsem mu. Když   to ale vůbec nebude promítání – mám v hlavě   už nepotkala. Řeknou vám, budeme to hrát   kde je všechno jen dopodrobna popsané.
 Tedy jinak než jako herec, který dostane text,   mě pak přijímal, říkal mi, že je to o soustředě-  takové filmové obrazy, které bych chtěl jenom   ještě rok, a vy víte, že to máte strašně ráda, že   Hodně mě to naštvalo, protože to představení
 kostým a bandu spoluhráčů. Rád bych hledal   né práci, což bylo přesně to, co jsem si přál.   vyprávět. A teď mám nabídku vytvořit něco do   jste moc ráda s těmi lidmi pracovala a už si to   můžeme skoro stáhnout.
 svá témata, pracoval na věcech, které jsou   Na volné noze totiž ze strachu, že třeba žádná   výlohy na Letenském náměstí vedle květinář-  pak nikdy nezahrajete. Bylo mi z toho párkrát
 čistě moje, a víc se v tom rozvíjel. Nebaví mě   práce nebude, berete všechno, zkoušíte klidně   ství. Hrozně přemýšlím, co tam dát, a protože   hodně smutno. Ale zároveň mám rád ten pocit,   Takže varování pro případné diváky
 pořád čekat, až se někomu do něčeho budu   dvě věci zároveň – děje se toho hodně a někdy   Letná mě hodně bere, napadlo mě, že bych   že věci jdou vpřed, a k tomu ty konce prostě   tohoto představení: nečíst kritiky…
 hodit. Tak si říkám, že musím poslouchat   je těžké to ukočírovat. Teď mám alibi a líp se   tam vystavil prapůvod Letné – třeba dračí vej-  patří.  Přesně, nečíst a přijít. Spíš by se mi líbily kriti-
 sám sebe a začít si dávat příležitosti sám – což   mi odmítá. (smích)   ce, z kterého by se jeden večer vylíhla letenská      ky ve stylu dramaturgických úvodů pro diváky,
 je hrozně náročné, protože jste to najednou   rodina a zahrála na ukulele. (smích)  Nemáte na památku třeba nějaké    které dělá třeba Národní divadlo. Mluví se
 vy, kdo si dá deadline, a klobouk dolů před   Mluvil jste o tom, že potřebujete vlastní   videozáznamy?  v nich o tom, jak představení vzniká, co otevírá
 všemi, kteří to tak dělají.   projekty. Poslední dobou se realizujete    To zní všechno dobře. Možná i to, že jste   Záznamy se dělají, abychom si před sezonou   za otázky, jak k tomu přistoupili inscenátoři.
 ve svých PopUpShow…  známý herec, vám otevírá další možnosti…  představení osvěžili, ale obecně se na ně nerad   Spíš citlivě pracovat s otazníky a s lidmi o nich
 Máte za sebou první sezonu    Ano, vždycky mě fascinovala sláva a často mě   V tomhle asi jo, možnosti jsou velké, pak jen   dívám, tam prostě není ta atmosféra. A je to   mluvit než říct: Uvidíte tohle, musíte to vnímat
 v Národním divadle. To je pro mnoho    přepadá touha být někým jiným, fascinují mě   se v tom neutopit. Já bych mohl hodiny mluvit   tak i dobře, divadlo je nezaznamenatelné.  takhle, pak to budete vnímat takhle, a kdo
 herců vrchol kariéry, o kterém sní.    pop star a různé mega hvězdy. Třeba video,   o tom, co mě napadá, ale zase čím víc o tom   tohle nevěděl, je blb. Lidi si pak myslí, že jsou
 Měl jste to taky tak?  jak Lady Gaga vychází z hotelu a kolem je dav   mluvím, tím se to tak trochu stává závazným.  A co online přenosy, které se během    hloupí, a bojí se. Stejné je to třeba i se součas-
 Ano, myslím, že jsem si tím uzavřel nějakou   jejích fanoušků, mě absolutně pohlcuje. Pan      karantény hojně vyrojily?  ným výtvarným uměním, i toho se hodně lidí
 etapu, třeba to, že mě nevzali na DAMU na   Freud by vysvětlení asi našel… Tak mě napadlo   Když už jsme u toho vybuzení k akci,    To mě teda vůbec nezajímá. Někomu to asi   bojí. Mají pocit, že všemu musí rozumět, ale
 činohru.  na nic nečekat a na neexistující mega star si   vy máte taky projekt s názvem Hulák   funguje, ale já nejsem ten typ. Nevím, co by se   o tom to není. Chce to jen ptát se a být otevře-
 zahrát a udělat z toho podívanou. Tak vznikla   motivák. O co jde?  muselo stát, abych si pustil live stream z diva-  ný a to umí každý.
 Takže angažmá v Národním pro vás    první PopUpShow s názvem Spectacular Shit –   Ano, to je můj funny byznys, který teď zažívá   dla a díval se.
 byla nějaká forma uznání?  může se dít cokoliv, hlavně že je to spektaku-  renesanci. Celé to vzniklo tak, že jsem si kdysi      Chodíte vůbec ve volném čase do divadla?
 Ano, přesně tak a v tom vlastně tkví i to moje   lární. (smích) Zatím jich proběhlo asi jedenáct,   dávno na Instagramu udělal motivační video,   Nebylo to zvláštní i pro ty herce,    Moc ne, asi nejsem úplně divadelní typ. Přes
 přehodnocování. Honba za uznáním je dobrý   mám skvělý tříčlenný tým – Káťu, Jana a Jéňu   abych šel běhat, i když se mi nechtělo. Mělo   najednou hrát bez diváků?  den ho mám běžně docela hodně, takže se mi
 motor, ovšem smysl bytí se v tom nachází   a většinou se konají za výlohou kadeřnictví   pozitivní reakce, a tak mě napadlo, proč to   To asi jo. Ale to se občas stane i za normálních   málokdy chce. Moc si tam totiž neodpočinu –
 špatně. Zároveň jsou ale teď v Národním   mého kamaráda Toma v ulici Fr. Křížka. Jsou   nedělat i pro jiné. Lidé mi napíšou, v čem   okolností. Hrajete, v hledišti jsou diváci, ale   potkám všechny známé, koukám se, jak to kdo
 tvůrci, kteří mě zajímají a inspirují – třeba   to ale všechno hodně osobní věci. I když se   potřebují nakopnout, já si vezmu kostým a řvu   jako by tam ani nebyli. Po představení není   udělal, a pak si jdeme sednout a já se bojím,
 Daniel Špinar, hostuje tam Petra Tejnorová,   na první pohled může zdát, že třeba bojovat   tak dlouho, dokud nenařvu 15 vteřin, s kterými   žádná debata s diváky, takže se nic nedozvíte.   že buď se mi to nebude líbit a budu konfron-
 Jirka Adámek, tandem SKUTR, kmenový reži-  s klacky, což jsem jednou v rámci show dělal   jsem spokojený. Celé je to v takovém armád-  Přitom možná jen nevidíte, že se divák usmívá,   tovaný s tím, jak jim to říct, anebo to bude
 sér Honza Frič nebo šéfdramaturgyně Marta   na Letenské pláni, je jen fór, mám to podlože-  ním duchu, taková pozitivní agrese. Včera jsem   jen se nesměje nahlas. Záleží na typu divadla,   tak strašně dobré, že budu smutný, že v tom
 Ljubková. Všichni to jsou lidi, kterých si moc   né a vím, co to pro mě znamená.  jich dělal dvanáct a přišel jsem o hlas. (smích)  ale třeba zrovna Národní má forbínu tak ob-  nejsem. (smích) Málokdy je to něco mezi, ale
 vážím, takže jsem čekal, že i ta dramaturgická      rovskou, že se cítíte jako na filmovém natáčení,   hledám si k tomu cestu. Jít do divadla bez před-
 nabídka bude kvalitní a smysluplná.  Takže tahle rovina by vám seděla nejvíc?  V jakých oblastech lidi motivujete?  diváky skoro nevidíte. Z toho důvodu je tam asi   sudků je jeden z mých úkolů. Mnohem radši
 Zatím to nedokážu definovat. Ve svých show   Tak během zkouškového a před maturitami je   i ta protipožární opona, protože byste možná   jdu třeba na výstavu. To mě fascinuje i tím
 Jak vnímáte současnou pozici    budu pokračovat, zároveň ale chci mít oči   to hlavně Uč se! Pak jsou to otázky sebevědo-  ani nezaregistrovala, že hoří. (smích)  klidem, nikdo tam na mě nehuláká. Lidi se mi
 „zlaté kapličky“?  i uši otevřené. Momentálně bych rád měl svou   mí – jako Jsi dobrá, jsi krásná, pak je tam hodně      prezentují, je tam taky jejich ego, ale jsou tam
 Národní divadlo je ve fázi přenastavení   vlastní písničku, na hudbě pracuji s jedním   Zhubni, makej, nežer. Lidé dávají videa třeba   Jak moc upřímní jsou k sobě herci    už jen věci, a ne lidi. Můžu se k tomu vrátit,
 i v myslích lidí. Hodně diváků tam ale stále   skladatelem, který teď přestal komunikovat,   i k narozeninám nebo matkám na mateřské   ve smyslu reflexe společné práce?  můžu odejít a nikomu se nemusím zpovídat.
 chodí jako do muzea národního obrození   takže buď už nežije, nebo se mu moje nápady   „dovolené“, kterým říkám něco jako: Jsi krá-  Bylo by to fajn, ale bohužel k tomu obecně
 a současné vedení, výběr a provedení titulů   opravdu moc líbí. S kamarádem fotografem   lovna všech matek, uvědom si, že jsi dobrá, to   nejsme moc vedeni. Zpětná vazba může být   Co zajímavého jste naposledy viděl?
 naráží nejen na očekávání obecenstva, ale   Markem Bartošem jsme zase začali pracovat   není jenom dítě, ale investice do budoucnosti   podpůrná, ale ne pokud je vnímána jako útok.   Hodně se mi líbila výstava Michaela Rittsteina
 i některých herců. Po půl roce pozorování mi   na projektu Zjuby času, protože si říkám King   této planety… (smích)  Tohle chce trénink a cit. Když vám totiž na ně-  a výborný byl i Theodor Pištěk v Brně. To mě
 momentálně přijde jako takový tavicí kotlík.   of Zjuby neboli Král předkusu. Zjuby času   kom záleží, tak byste mu měla především říct,   hodně bavilo.
 Přitom podle mě má první scéna ambice   bude kolekce triček, která budou „zrát“ ven-  Na jaký svůj divadelní projekt rád   co mu nejde, aby se mohl zlepšit. To je pro mě
 i potenciál být první a nejlepší, ale ve smyslu   ku, takže jejich design vytvoří povětrnostní   vzpomínáte?  pak projev lásky a důvěry a je to královská do-  A co vaše cestovatelské mise,
 divadla 21. století, tedy platformou pro dialog,   vlivy. K tomu uděláme jednou za rok happe-  Mám rád spolupráci s Petrou Tejnorovou,   vednost lidí, kteří se znají a jsou sami se sebou   prý rád jezdíte do New Yorku.
 která mnohdy nabízí spíš otazníky než distanc   ning, kdy jedno tričko z kolekce vydražíme.   protože vždycky přijde s něčím novým. Cesta   v pohodě. Sám se v tomhle směru snažím být   Ano, to je to moje velikášství, ostatně kde
 a jistotu pohodlné zábavy.   Celkem jich bude devět, takže je to projekt na   a práce s ní je hodně hledačská, moc blízké mi   otevřený. Při zkoušení Stát jsem já mi třeba   jinde si představovat jízdu limuzínou a pří-
 devět let, to desáté pak necháme „zrát“ třeba   bylo její představení Live Show. Bohužel život-  hodně pomohl Robert Mikluš, který je hodně   slušnost k elitě planety než v New Yorku.
 Existují na divadle nějaké pověry?  dvacet let, bude to opravdu hodně slow fashi-  nost projektů vykazuje nepřímou úměru, čím   zapálený a své role staví jako sochař. Pak je   (smích) Tam mám pocit, že jsem v centru
 Hodně, obzvlášť v Národním. Třeba nesmíte   on (angl. pomalá móda, pozn. red.) – i s tím   je to inovativnější a víc mě to zajímá, tím kratší   ale také potřeba vědět, co už je vaše a za čím   dění. Když jsem tam byl naposledy, tak se
 mít na jevišti klobouk nebo se nesmí pískat –   rizikem, že to ve finále bude nenositelný kus   dobu se hraje. (smích) Live Show byl interak-  si budete stát. Máme třeba úžasnou paní na   shodou okolností konala i MET gala, největší
 to je pozůstatek z doby, kdy si takto technici   hadru. (smích)  tivní projekt, který pracoval i s lidmi mimo   jevištní mluvu, opravdu fenomén, která vždy   akce módního průmyslu. Do NY se sjížděly
 dávali znamení, kdy jet dolů s tahy, takže to   divadlo. Hráli jsme ztracené děti, metaforu   přijde s blokem plným poznámek, co všechno   vozy, jako kočáry do Versailles… To mě fakt
 bylo z bezpečnostních důvodů. Také jsem   Kde budou ta trička „zrát“?  Jeníčka s Mařenkou, a vydávali jsme se na ulici,   bylo špatně. Je potřeba si uhlídat, aby se z vás   přitahuje a jsem na to opravdu úchylný. Jed-
 slyšel, že starým mistrům se nesmělo napo-  S Markem jsme oba Leteňáci, navíc ta trička   kde jsme získávali různý videomateriál, který   nestalo chodící opřipomínkování.  nou jedinkrát jsem málem nepřišel do práce,
 vědět, nebo jste se alespoň museli tvářit, že   vznikají ve spolupráci s Annou Vácovou, která   se pak v divadle promítal – byly to interakce   a to když byli v Praze Medveděv a Obama a já
 jste nenapověděli. Herci si před představením   má ateliér v Čechově ulici. Trička tak budou   s náhodnými kolemjdoucími. Postupně jsme se   Čtete kritiky?  čekal na projíždějící kolony. (smích) Poslední
 popřejí zlom vaz, někdo se před výstupem   nejspíš na střeše Molochova, protože tam   v tom tak vycvičili, že pro nás nebyl problém   To mě moc nebaví. Většina věcí, které jsem dě-  má cesta ale skončila včera, kdy jsme hodně
 křižuje. Sám mám své rituály, musím si zkon-  jsem vyrůstal a přijde mi to jako středobod mé   dostat se k lidem domů, nosit starou paní v ná-  lal, byla spíš kolektivní tvar, a ne o jednotlivých   nevelikášsky putovali několik dní Českem, šli
 trolovat rekvizity, tužku musím mít v pravé   Letné. Chceme zapojit i další živly, takže jedno   ručí nebo s lidmi tančit. Představení končilo   výkonech. Vyšlo ale i pár zlých recenzí, někteří   jsme kolem Orlíku, s cílem dojít na asi 80 km
 kapse a podobně. Ve velkých souborech je   tričko bude pod vodou – v Troji nebo ve Stro-  tak, že já jsem si na ulici našel tátu a Johanka   kritici totiž vedou s určitými divadelními   vzdálenou chalupu, spali jsme venku v hama-
 zase zajímavé, že s řadou kolegů se vidíte   movce, další bychom rádi dali do tunelu.  Schmidtmajerová, která hrála pomyslnou   režiséry otevřený boj. Je to jako v mezilidských   kách a moc se nemyli. I tohle mě baví.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22