Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 25
24 Hobulet červen 2021 Hobulet červen 2021 Osudy 25
nového. Když jí nebylo vyhověno, hodila na Zpátky na svobodě
stůl listinu s připraveným textem a prohlásila V roce 1956 žádala Štěpničková o obnovení
kategoricky: Pak musím dostat k soudu pode- procesu, nakonec jí byl alespoň snížen trest.
psané toto. Dostala.“ Exemplárně odsouzená filmová diva si odse-
Komunistický režim se s populární děla téměř deset let. Syna Jiřího mohla vídat
herečkou rozhodně nemazlil a rozsudkem jen sporadicky. Když v roce 1960 opustila
z 3. prosince 1952 jí byl vyměřen trest patnácti bránu pardubické věznice, místo malého klu-
let odnětí svobody, což byl nejvyšší trest z celé číka na ni čekal třináctiletý hoch. „Směl jsem
skupiny. Den vynesení rozsudku se do našich ji navštěvovat asi tak jednou za čtvrt roku,
dějin zapsal krvavým písmem, jelikož v jiném pokud vězeňkyně nedržely zrovna hladovku
politickém procesu byli popraveni Rudolf nebo si jinak nevymáhaly lepší zacházení,“
Slánský a další funkcionáři KSČ. Herečka byla uchoval si v paměti syn Jiří. Z Vinohradského
umístěna do pardubické věznice. Na svoji slav- divadla se jí přišla osobně omluvit jen herečka
nou spoluvězeňkyni po letech zavzpomínala Karolína Slunéčková. „Paní Jiřinko, nezlobte
rovněž odsouzená Jarmila Židlická: „Snášela se, já se musím přiznat, byla jsem mladá a pi-
trpělivě všechny nesnáze spojené s životem tomá a taky jsem hlasovala pro vaše odsou-
3 v táboře a byla přítelem v tom nejhezčím zení, strašně mě to mrzí,“ popisuje tehdejší
slova smyslu. V nedělích, kdy samota a odlou- návštěvu u nich doma Štěpnička.
čení nejvíce doléhaly, Jiřina dokázala svým I po návratu na svobodu držel režim nad
uměním povzbudit. Nikdy nezapomenu na herečkou dohled a nedovolil jí projevit talent
chvíle, kdy v prostředí obehnaném vysokou v takové míře, v jaké by si zasluhovala. K di-
Generální prevence. Tou se komunistický Drahuška plakat a nebyla k utišení. Nakonec zdí a ostnatým drátem, nám Jiřina recitovala vadelní tvorbě se vrátila rok po propuštění
režim vypořádával s „exemplárními případy“, padlo rozhodnutí, že se Růžena Daňhová verše Seifertovy a Wolkerovy. Povznášela tak v Městském divadle na Kladně. K tomuto an-
jimiž chtěl zastrašit ostatní a odradit je od s dcerkou a Josefem Kandou, který malou svým uměním a morálně povzbuzovala ženy gažmá jí výrazně dopomohla Eva Soukupová,
jakýchkoli protestů. Důvodů, proč si vybral nesl, vrátí zpátky. Onoho nedělního večera se odsouzené k dlouhým letům nenormálního tehdejší ředitelka Divadelního ústavu, která
právě Štěpničkovou, mohlo být hned několik – pětičlenná skupina nacházela v prostoru, jejž života.“ Pro matku malého Jiřího muselo usilovně obtelefonovávala všechna regionální
byla slavná, jako předválečná hvězda největší střežil útvar Pohraniční stráže Planá u Marián- být jejich odloučení nepředstavitelně těžké. divadla. Praha byla Štěpničkové jakožto pro-
velikosti mohla mít zájem o práci na Západě ských Lázní. Šli celou noc. O syna se postarali nejprve prarodiče, poté puštěné vlastizrádkyni zapovězena. Kladenské
a také po válečné zkušenosti (připomeňme, Brzo ráno dorazili k potoku, za kterým jeho otec a teta Marie. divadlo bylo jediné, které nemělo strach ji
že si na rozdíl od řady svých kolegyň nezadala ležela louka. Průvodce Fiala jim oznámil, že Nelidský systém nutil lidi zabíjet a stavěl přijmout. Od roku 1962 se její poslední štací
během okupace s německým filmem) působila jde o „území nikoho“. Stačí louku přeběhnout občany země proti sobě. Ne všichni divadel- stalo nijak progresivní Realistické divadlo
jako zásadová a silná osobnost. Proto bylo a jsou v cíli. Ale když se brodili přes potok, níci ale zaujali stejný postoj jako Štěpničkové Zdeňka Nejedlého. Vrátila se i na stříbrné
málo pravděpodobné, že by ji režim mohl ozvala se střelba a všude kolem se vyrojili vinohradští kolegové. Zdenka Baldová, Martin plátno, a i když hrála stejně energicky a na
získat pro sebe, a tak se ji rozhodl zničit. pohraničníci. Skupinka se musela vrátit a leh- Frič, Ladislav Pešek a další za ni pravidelně vysoké úrovni, na bývalou hvězdnou kariéru
nout si na zem. Poté byli všichni zatčeni. Mís- orodovali u prezidenta Antonína Zápotoc- se jí navázat nepodařilo. Upozornila na sebe
Matka Kuráž to svobody tak Jiřinu čekal život za mřížemi. kého. Dochovala se i žádost o milost, kterou úlohami v závažných protiválečných filmech
Na počátku jejího rozhodnutí o emigraci stál podala Štěpničkové sestra Marie. Podepsali Kohout plaší smrt (1961, režie Vladimír Čech)
podvržený dopis režiséra Františka Čápa, kte- Žena versus zrada ji mnozí čeští umělci, již tak prokázali velkou a zejména rolí vězeňkyně ve filmu Transport
rý emigroval v roce 1948 do Německa a často Výslechy se odehrávaly v Praze v neblaze dávku odvahy a lidství. z ráje (1962, režie Zdeněk Brynych). Otakar
psával své sestře do Československa. Dopisy jí proslulé Bartolomějské ulici na Starém Městě. Vávra ji obsadil do role porodní báby v přelo-
však nikdy nedošly, zůstaly na Státní bezpeč- Jako součást psychického teroru bylo Jiřině movém snímku Kladivo na čarodějnice (1969).
nosti. V létě 1951 přišel ale dopis Štěpničkové, Štěpničkové zatajeno, co se stalo s jejím ma- Pro úlohu nespravedlivě odsouzené ženy si ji
ve kterém ji Čáp vyzýval, aby za ním přijela lým Jirkou. Ten se nejprve na týden ocitl v ka- režisér jistě nevybral náhodou. Následovaly
do Německa, kde pro ni měl mít práci ve sárnách pohraniční stráže, poté byl odvezen desítky rolí v klasických i televizních filmech,
filmu. Byla to však promyšlená lest příslušníků do pražského bytu Sboru národní bezpečnosti z nichž byla vynikající v úloze staré matky
StB. Dopis Štěpničkové doručil jistý Jiří Fiala, v Americké ulici 22, kde bydlel s vychova- v Menzelově trezorovém snímku Skřivánci 5
s nímž se podruhé setkala za daleko dramatič- telkou a několika dalšími dětmi. Není divu, na niti. Jednou z jejích posledních příležitostí
tějších okolností. že se herečka zhroutila. Stalo se tak koncem u filmu byla role staré herečky z Vávrova filmu
V sobotu 20. října 1951 odehrála Jiřina Štěp- listopadu 1951, kdy jí byl diagnostikován hyste- Komediant (1984).
ničková své poslední představení, císařovnu rický záchvat. Přesto musela zůstat ve vazbě, Plné rehabilitace spolu s titulem zasloužilé 3 Přírodní talent Štěpničkové byl oceňován
Barboru ve hře Aloise Jiráska Jan Roháč. Se kde byla držena ještě více než rok. umělkyně se dočkala koncem šedesátých let. pro bezprostřední svěžest a pěkný fyzický
svým tehdy čtyřletým synem nasedla před Soud začal až 2. prosince 1952 a trval dva Mnohé křivdy a léta ve vězení se na ní však vzhled, který ji předurčil také pro český film.
divadlem do vozu, ve kterém na ně už čekal dny. Medializovaný proces měl být pro zbytek podepsaly. Přestala se stýkat se svým synem,
přítel Eugen Hoffman. Tak odstartovala jejich společnosti varováním, že se vládnoucí režim odmítala vídat vlastní vnoučata a chtěla jen 4 Výsadnímu postavení Štěpničkové
strastiplná cesta za svobodou do Západního ve svých represích nezastaví před ničím a pře- hrát. Byla zlomená. „Poslední fáze jejího v souboru Divadla na Královských Vino-
Německa. Krátce po půlnoci nastoupili na devším také před nikým. života byla problematická. Nikdo neví, co se hradech odpovídaly svěřené hrdinské role
v profilovém repertoáru divadla. V nich se
smíchovském nádraží do vlaku do Plzně. Ještě před vynesením rozsudku byl ve stalo s člověkem, který byl devět let v kri- mohla uplatnit až do stranických čistek
Přisedli si k další trojici, jež s nimi mířila na Vinohradském divadle svolán aktiv všech minále a který prošel něčím tak hrůzným, v roce 1948.
Západ – Růženě Daňhové s malou dcerou Dra- zaměstnanců, kteří měli čin Štěpničkové jako byla celá ta past na ni nastrojená. A co
huškou a Josefu Kandovi. „Nevěděl jsem, kam veřejně odsoudit. Žádný písemný důkaz se se stalo, když ji pustili na svobodu, co po ní 5 Jako ojedinělý talent vzešlý z avantgard-
jedeme. Máma mě obalamutila tím, že jedeme o tomto shromáždění nezachoval. Stejně žádali,“ vzpomínal Radovan Lukavský. V roce ního prostředí dosáhla vrcholné úrovně
do Karlových Varů za tátou [jenž zde byl tou jako o údajné petici, v níž měly kolegyně pro 1984 podstoupila Jiřina Štěpničková těžkou herectví na velkých scénách 30. a 40. let.
dobou profesorem na místním gymnáziu] a že Štěpničkovou žádat trest smrti. V pamětech operaci, a i když se nadále snažila věnovat své Své začátky prožila Štěpničková v Osvo-
bozeném divadle, nakrátko se přidala také
od něj dostanu k narozeninám kolo,“ vzpomí- herečky Vlasty Chramostové se dočteme: lásce – tedy hraní, rakovina neustoupila a její k hercům Moderního studia, jež tou dobou
ná Jiří Štěpnička po letech. Místo lázeňského „Od Pistoria [režisér Luboš Pistorius, pozn. stav se dále zhoršoval. Život jedné z největších vedli Jiří Frejka a E. F. Burian.
města byla jejich konečnou stanicí malá vesni- aut.] vím, že prokurátorce doktorce Ludmile českých hvězd se naplnil 5. září 1985 ve věku
ce Škviřín. Tam už na ně čekal převaděč Fiala. Matušínské aktiv, na kterém byla schválena 73 let. Pohřbena je na Olšanech. 6 Desetiletá vězeňská pauza způsobila
Všichni se pak vydali na vyčerpávající cestu odsuzující rezoluce, nestačil. Formulace bez Jiří Štěpnička následoval hereckou kariéru rychlý přechod Štěpničkové do rolí star-
lesem. Druhý den dopoledne se ke skupině přímého požadavku a termínu – trest smrti své matky. Absolvoval DAMU, získal angažmá ších a starých žen. Filmaři ji obsazovali jak
přidala poslední členka, Milada Topičová. Šes- – ji neuspokojila. Zřejmě ani okolnost, že na v Národním divadle, kde se vypracoval mezi do tragických rolí, tak do úloh vyžadujících
přirozený smysl pro humor. Poslední diva-
tici dospělých a dvě děti čekalo 15 kilometrů shromáždění se nic nepodepisovalo. Osobně přední herce. A to nejenom na divadle, ale sehrál delní štací pro ni bylo Realistické divadlo
k hranicím. Děti dostaly prášky na uklidnění. se dostavila do divadla, aby vyslovila nespoko- 4 desítky rolí i ve filmu, televizi a rozhlase. V roce v Praze, kde ve svých rolích často uplatňo- 6
Přesto po dvou třetinách cesty začala malá jenost s výsledkem. Požadovala svolání aktivu 2010 získal Cenu Thálie v kategorii činohra. ○ vala těžce nabytou životní moudrost.