Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 25

24  Hobulet červen 2021  Hobulet červen 2021                                        Osudy                            25




 nového. Když jí nebylo vyhověno, hodila na   Zpátky na svobodě
 stůl listinu s připraveným textem a prohlásila   V roce 1956 žádala Štěpničková o obnovení
 kategoricky: Pak musím dostat k soudu pode-  procesu, nakonec jí byl alespoň snížen trest.
 psané toto. Dostala.“  Exemplárně odsouzená filmová diva si odse-
 Komunistický režim se s populární    děla téměř deset let. Syna Jiřího mohla vídat
 herečkou rozhodně nemazlil a rozsudkem    jen sporadicky. Když v roce 1960 opustila
 z 3. prosince 1952 jí byl vyměřen trest patnácti   bránu pardubické věznice, místo malého klu-
 let odnětí svobody, což byl nejvyšší trest z celé   číka na ni čekal třináctiletý hoch. „Směl jsem
 skupiny. Den vynesení rozsudku se do našich   ji navštěvovat asi tak jednou za čtvrt roku,
 dějin zapsal krvavým písmem, jelikož v jiném   pokud vězeňkyně nedržely zrovna hladovku
 politickém procesu byli popraveni Rudolf   nebo si jinak nevymáhaly lepší zacházení,“
 Slánský a další funkcionáři KSČ. Herečka byla   uchoval si v paměti syn Jiří. Z Vinohradského
 umístěna do pardubické věznice. Na svoji slav-  divadla se jí přišla osobně omluvit jen herečka
 nou spoluvězeňkyni po letech zavzpomínala   Karolína Slunéčková. „Paní Jiřinko, nezlobte
 rovněž odsouzená Jarmila Židlická: „Snášela   se, já se musím přiznat, byla jsem mladá a pi-
 trpělivě všechny nesnáze spojené s životem   tomá a taky jsem hlasovala pro vaše odsou-
 3  v táboře a byla přítelem v tom nejhezčím   zení, strašně mě to mrzí,“ popisuje tehdejší
 slova smyslu. V nedělích, kdy samota a odlou-  návštěvu u nich doma Štěpnička.
 čení nejvíce doléhaly, Jiřina dokázala svým   I po návratu na svobodu držel režim nad
 uměním povzbudit. Nikdy nezapomenu na   herečkou dohled a nedovolil jí projevit talent
 chvíle, kdy v prostředí obehnaném vysokou   v takové míře, v jaké by si zasluhovala. K di-
 Generální prevence. Tou se komunistický   Drahuška plakat a nebyla k utišení. Nakonec   zdí a ostnatým drátem, nám Jiřina recitovala   vadelní tvorbě se vrátila rok po propuštění
 režim vypořádával s „exemplárními případy“,   padlo rozhodnutí, že se Růžena Daňhová   verše Seifertovy a Wolkerovy. Povznášela tak   v Městském divadle na Kladně. K tomuto an-
 jimiž chtěl zastrašit ostatní a odradit je od   s dcerkou a Josefem Kandou, který malou   svým uměním a morálně povzbuzovala ženy   gažmá jí výrazně dopomohla Eva Soukupová,
 jakýchkoli protestů. Důvodů, proč si vybral   nesl, vrátí zpátky. Onoho nedělního večera se   odsouzené k dlouhým letům nenormálního   tehdejší ředitelka Divadelního ústavu, která
 právě Štěpničkovou, mohlo být hned několik –   pětičlenná skupina nacházela v prostoru, jejž   života.“ Pro matku malého Jiřího muselo   usilovně obtelefonovávala všechna regionální
 byla slavná, jako předválečná hvězda největší   střežil útvar Pohraniční stráže Planá u Marián-  být jejich odloučení nepředstavitelně těžké.   divadla. Praha byla Štěpničkové jakožto pro-
 velikosti mohla mít zájem o práci na Západě   ských Lázní. Šli celou noc.  O syna se postarali nejprve prarodiče, poté   puštěné vlastizrádkyni zapovězena. Kladenské
 a také po válečné zkušenosti (připomeňme,   Brzo ráno dorazili k potoku, za kterým   jeho otec a teta Marie.  divadlo bylo jediné, které nemělo strach ji
 že si na rozdíl od řady svých kolegyň nezadala   ležela louka. Průvodce Fiala jim oznámil, že   Nelidský systém nutil lidi zabíjet a stavěl   přijmout. Od roku 1962 se její poslední štací
 během okupace s německým filmem) působila   jde o „území nikoho“. Stačí louku přeběhnout   občany země proti sobě. Ne všichni divadel-  stalo nijak progresivní Realistické divadlo
 jako zásadová a silná osobnost. Proto bylo   a jsou v cíli. Ale když se brodili přes potok,   níci ale zaujali stejný postoj jako Štěpničkové   Zdeňka Nejedlého. Vrátila se i na stříbrné
 málo pravděpodobné, že by ji režim mohl   ozvala se střelba a všude kolem se vyrojili   vinohradští kolegové. Zdenka Baldová, Martin   plátno, a i když hrála stejně energicky a na
 získat pro sebe, a tak se ji rozhodl zničit.  pohraničníci. Skupinka se musela vrátit a leh-  Frič, Ladislav Pešek a další za ni pravidelně   vysoké úrovni, na bývalou hvězdnou kariéru
 nout si na zem. Poté byli všichni zatčeni. Mís-  orodovali u prezidenta Antonína Zápotoc-  se jí navázat nepodařilo. Upozornila na sebe
 Matka Kuráž  to svobody tak Jiřinu čekal život za mřížemi.  kého. Dochovala se i žádost o milost, kterou   úlohami v závažných protiválečných filmech
 Na počátku jejího rozhodnutí o emigraci stál   podala Štěpničkové sestra Marie. Podepsali   Kohout plaší smrt (1961, režie Vladimír Čech)
 podvržený dopis režiséra Františka Čápa, kte-  Žena versus zrada  ji mnozí čeští umělci, již tak prokázali velkou   a zejména rolí vězeňkyně ve filmu Transport
 rý emigroval v roce 1948 do Německa a často   Výslechy se odehrávaly v Praze v neblaze   dávku odvahy a lidství.   z ráje (1962, režie Zdeněk Brynych). Otakar
 psával své sestře do Československa. Dopisy jí   proslulé Bartolomějské ulici na Starém Městě.   Vávra ji obsadil do role porodní báby v přelo-
 však nikdy nedošly, zůstaly na Státní bezpeč-  Jako součást psychického teroru bylo Jiřině   movém snímku Kladivo na čarodějnice (1969).
 nosti. V létě 1951 přišel ale dopis Štěpničkové,   Štěpničkové zatajeno, co se stalo s jejím ma-  Pro úlohu nespravedlivě odsouzené ženy si ji
 ve kterém ji Čáp vyzýval, aby za ním přijela   lým Jirkou. Ten se nejprve na týden ocitl v ka-  režisér jistě nevybral náhodou. Následovaly
 do Německa, kde pro ni měl mít práci ve   sárnách pohraniční stráže, poté byl odvezen   desítky rolí v klasických i televizních filmech,
 filmu. Byla to však promyšlená lest příslušníků   do pražského bytu Sboru národní bezpečnosti   z nichž byla vynikající v úloze staré matky
 StB. Dopis Štěpničkové doručil jistý Jiří Fiala,   v Americké ulici 22, kde bydlel s vychova-  v Menzelově trezorovém snímku Skřivánci   5
 s nímž se podruhé setkala za daleko dramatič-  telkou a několika dalšími dětmi. Není divu,   na niti. Jednou z jejích posledních příležitostí
 tějších okolností.  že se herečka zhroutila. Stalo se tak koncem   u filmu byla role staré herečky z Vávrova filmu
 V sobotu 20. října 1951 odehrála Jiřina Štěp-  listopadu 1951, kdy jí byl diagnostikován hyste-  Komediant (1984).
 ničková své poslední představení, císařovnu   rický záchvat. Přesto musela zůstat ve vazbě,   Plné rehabilitace spolu s titulem zasloužilé   3 Přírodní talent Štěpničkové byl oceňován
 Barboru ve hře Aloise Jiráska Jan Roháč. Se   kde byla držena ještě více než rok.  umělkyně se dočkala koncem šedesátých let.   pro bezprostřední svěžest a pěkný fyzický
 svým tehdy čtyřletým synem nasedla před   Soud začal až 2. prosince 1952 a trval dva   Mnohé křivdy a léta ve vězení se na ní však   vzhled, který ji předurčil také pro český film.
 divadlem do vozu, ve kterém na ně už čekal   dny. Medializovaný proces měl být pro zbytek   podepsaly. Přestala se stýkat se svým synem,
 přítel Eugen Hoffman. Tak odstartovala jejich   společnosti varováním, že se vládnoucí režim   odmítala vídat vlastní vnoučata a chtěla jen   4 Výsadnímu postavení Štěpničkové
 strastiplná cesta za svobodou do Západního   ve svých represích nezastaví před ničím a pře-  hrát. Byla zlomená. „Poslední fáze jejího   v souboru Divadla na Královských Vino-
 Německa. Krátce po půlnoci nastoupili na   devším také před nikým.  života byla problematická. Nikdo neví, co se   hradech odpovídaly svěřené hrdinské role
                                              v profilovém repertoáru divadla. V nich se
 smíchovském nádraží do vlaku do Plzně.   Ještě před vynesením rozsudku byl ve   stalo s člověkem, který byl devět let v kri-  mohla uplatnit až do stranických čistek
 Přisedli si k další trojici, jež s nimi mířila na   Vinohradském divadle svolán aktiv všech   minále a který prošel něčím tak hrůzným,   v roce 1948.
 Západ – Růženě Daňhové s malou dcerou Dra-  zaměstnanců, kteří měli čin Štěpničkové   jako byla celá ta past na ni nastrojená. A co
 huškou a Josefu Kandovi. „Nevěděl jsem, kam   veřejně odsoudit. Žádný písemný důkaz se   se stalo, když ji pustili na svobodu, co po ní   5 Jako ojedinělý talent vzešlý z avantgard-
 jedeme. Máma mě obalamutila tím, že jedeme   o tomto shromáždění nezachoval. Stejně   žádali,“ vzpomínal Radovan Lukavský. V roce   ního prostředí dosáhla vrcholné úrovně
 do Karlových Varů za tátou [jenž zde byl tou   jako o údajné petici, v níž měly kolegyně pro   1984 podstoupila Jiřina Štěpničková těžkou   herectví na velkých scénách 30. a 40. let.
 dobou profesorem na místním gymnáziu] a že   Štěpničkovou žádat trest smrti. V pamětech   operaci, a i když se nadále snažila věnovat své   Své začátky prožila Štěpničková v Osvo-
                                              bozeném divadle, nakrátko se přidala také
 od něj dostanu k narozeninám kolo,“ vzpomí-  herečky Vlasty Chramostové se dočteme:   lásce – tedy hraní, rakovina neustoupila a její   k hercům Moderního studia, jež tou dobou
 ná Jiří Štěpnička po letech. Místo lázeňského   „Od Pistoria [režisér Luboš Pistorius, pozn.   stav se dále zhoršoval. Život jedné z největších   vedli Jiří Frejka a E. F. Burian.
 města byla jejich konečnou stanicí malá vesni-  aut.] vím, že prokurátorce doktorce Ludmile   českých hvězd se naplnil 5. září 1985 ve věku
 ce Škviřín. Tam už na ně čekal převaděč Fiala.   Matušínské aktiv, na kterém byla schválena   73 let. Pohřbena je na Olšanech.  6 Desetiletá vězeňská pauza způsobila
 Všichni se pak vydali na vyčerpávající cestu   odsuzující rezoluce, nestačil. Formulace bez   Jiří Štěpnička následoval hereckou kariéru   rychlý přechod Štěpničkové do rolí star-
 lesem. Druhý den dopoledne se ke skupině   přímého požadavku a termínu – trest smrti   své matky. Absolvoval DAMU, získal angažmá   ších a starých žen. Filmaři ji obsazovali jak
 přidala poslední členka, Milada Topičová. Šes-  – ji neuspokojila. Zřejmě ani okolnost, že na   v Národním divadle, kde se vypracoval mezi   do tragických rolí, tak do úloh vyžadujících
                                              přirozený smysl pro humor. Poslední diva-
 tici dospělých a dvě děti čekalo 15 kilometrů   shromáždění se nic nepodepisovalo. Osobně   přední herce. A to nejenom na divadle, ale sehrál   delní štací pro ni bylo Realistické divadlo
 k hranicím. Děti dostaly prášky na uklidnění.   se dostavila do divadla, aby vyslovila nespoko-  4  desítky rolí i ve filmu, televizi a rozhlase. V roce   v Praze, kde ve svých rolích často uplatňo-  6
 Přesto po dvou třetinách cesty začala malá   jenost s výsledkem. Požadovala svolání aktivu   2010 získal Cenu Thálie v kategorii činohra. ○  vala těžce nabytou životní moudrost.
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30