Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 23
Obětní beránek režimu Hobulet červen 2021 Osudy 23
Jiřina Štěpničková na první pohled nepatří mezi
důvěrně známé filmové hvězdy z doby první
republiky, jakými byly Nataša Gollová, Adina
Mandlová nebo Lída Baarová. Ale i ona byla velmi
talentovanou, cílevědomou a navíc také svéráznou
herečkou. Hrála po boku Oldřicha Nového nebo
Huga Haase v divadle i ve filmu. Po únoru 1948
se rozhodla ze země utéct, leč neúspěšně.
Padla do léčky tajné policie a skončila ve vězení.
Její dramatický život se začal odvíjet na Letné.
Živelná Jiřina diplom časopisu Filmové listy. Ocenění se
Ještě v roce 1929 se zhostila role Katynky ve dostalo i filmu samotnému, když byl uveden na
školním představení Šamberkovy hry Blázinec IV. mezinárodním filmovém festivalu v Benát-
v 1. poschodí, ale nedlouho poté konzervatoř kách. Energická Jiřina stíhala tou dobou natočit
opustila. Nejprve na zkoušku a pak nastá- tři filmy ročně a zároveň být hvězdou Měst- 2
lo byla přijata do Národního divadla, kam ského divadla na Královských Vinohradech
se dostala opravdu svérázným způsobem. (dnes Divadlo na Vinohradech), kam přešla do
Napsala dopis Karlu Hugovi Hilarovi, jenž zde angažmá z Národního.
v té době vedl činohru. „Vážený pane šéfe, Za protektorátu hrála především prosté
promiňte, že Vás ruším ve Vaší velké práci, venkovské dívky ve filmových adaptacích české
kterou nyní konáte, dopisem, ačkoli mne ještě národní klasiky. V Čápově filmu Babička ztvár-
neznáte. Dobře vím, jaký máte upřímný zájem nila Viktorku, v Janu Cimburovi Marjánku. Na
o mladý herecký dorost. A já k tomu dorostu rozdíl od některých svých kolegyň se vyhnula
patřím. Pořád se nadává na mladou generaci, angažmá v německých filmech, a když už jí
že je agresivní, nedočkavá a snad i drzá. Já nějaké takové natáčení hrozilo, šla si údajně
1 myslím, že se jen hlásí o práci či aspoň o ma- raději nechat operovat zdravý kotník. Faktem
lou práci, kterou by se mohla trochu uplatnit zůstává, že nikdy žádný německý protektorátní
a osvědčit své síly. Nezlobte se na mne, že i já film nenatočila, a to i přesto, že jako statný
se hlásím… Chci pracovat. A pracovat tam, nordický typ ženy s plavými vlasy by právě do
Jiřina Štěpničková se narodila 3. dubna 1912 studovat herectví, ale vše zatím musela držet kde je pramen opravdového umění, tedy nějakého nacistického filmu pasovala. V roce
v Praze na Letné do skromné měšťanské v tajnosti. S podporou matky se vzepřela u Vás. S projevem hluboké úcty, Jirka Štěp- 1942 se Jiřina poprvé provdala. Manželství s lé-
rodiny. Jméno dostala po své mamince. vůli svého otce, který chtěl, aby vystudovala ničková, Praha 7, Prokopova ulice 895.“ Že kařem Iljou Kopřivou ale brzy skončilo.
Otec Antonín Štěpnička pracoval jako mistr praktičtější obchodní akademii. Během studia vám není hereččina adresa povědomá? Ulice
ve střešovické vozovně, matka, jež v mládí příležitostně statovala v Národním divadle Prokopova časem nesla jméno Františka Dar- Vinohradská éra
v rodném Pacově hrávala ochotnické divadlo, a vystupovala také v Osvobozeném divadle. dy, od roku 1947 zase Pod Zátorami, a nako- V roce 1945 se ředitelem Vinohradského anglické divadelnictví, zvláště pak ji zají-
byla v domácnosti. V manželství se jim naro- Známá avantgardní scéna zrovna hledala po nec při druhé fázi asanace starých Holešovic divadla stal Jiří Frejka a za jeho působení bylo malo tehdejší pojetí Shakespeara anglickou
dily tři děti – dcery Marii a Jiřinu dělilo osm náhlé smrti mladé herečky Jarmily Horákové zcela zanikla místem i názvem. Dnes v těchto divadlo na Vinohradech naší přední scénou. divadelní scénou. Nebyly to však jen divadelní
roků, syn Antonín rodičům zemřel v pouhých představitelku ženských rolí. Později na své místech stojí nová studentská kolej. Druhá polovina 40. let znamenala pro Jiřinu zážitky, se kterými se o rok později vrátila do
dvou letech. Bydleli na Letenském náměstí začátky v Osvobozeném Jiřina Štěpničková Angažmá ve zlaté kapličce měla Jiřina šest vrchol divadelní kariéry. Hrála Toinettu v Mo- vlasti. Z dobového tisku se dočteme: „Jiřina
na rozhraní dnešních ulic Veletržní a Milady zavzpomínala: „Štěstí, které mi v životě spad- let. Vynikala především v postavách českého lièrově hře Zdravý nemocný, Sofii v Griboje- Štěpničková jako vzorná maminka. Ano,
Horákové. lo do klína, bylo asi to, že jsem se na konzer- klasického repertoáru, jako byla Dorotka v Ty- dovově Hoři z rozumu a především Johanku šťastná maminka Jiřího Jana Jaroslava Martina
Jiřina byla odmala velmi sportovně nadaná. vatoři setkala s dnešním národním umělcem lově Strakonickém dudákovi, Anna v Poslu z Arku ve Svaté Janě G. B. Shawa, za kterou si Otto. Snad paterčátek? Kdepak. To už je v An-
Vynikala v míčových hrách, výborně lyžovala, Milošem Nedbalem. Byla jsem tenkrát strašné Viktora Dyka či Hanička v Jiráskově Lucerně. vysloužila mnoho nekončících potlesků. Když glii tradiční zvyk dávat dítěti tolik jmen, kolik
jezdila na kajaku. Ve sportu se mohla rovnat vyžle. Sukýnku jsem měla na kšandě, proto- na jevišti zapáleně pronášela repliky o tom, je kmotrů.“ Jiří se narodil 10. dubna. Krátce
s kdejakým chlapcem. Tatínek ji příznačně že mi nedržela. Musela jsem vypadat pěkně Na stříbrném plátně kdy konečně přijde doba a tato země uzná své předtím se Jiřina provdala za učitele výtvarné
oslovoval Jirko. V letech 1924–1928 navštěvo- vyjeveně. ‚Poslouchala,‘ spustil na mě Nedbal Mezitím její herecká hvězda stoupala rychle svaté skutečně za svaté a přijme je, působilo výchovy na gymnáziu v Libni Jana Samce, jenž
vala Měšťanskou školu dívčí U Studánky (areál tak, jak se u nich tenkrát mluvívalo, ,vona vzhůru. Na skutečný vrchol ji vynesl úspěch to v oněch letech jako protistátní propagan- byl otcem dítěte. Nebylo přípustné, aby česká
dnešní FZŠ Umělecká), kde v rámci školního je tak podobná tej Horákovej, nešla by dělat před kamerou. Debutovala roku 1931 rolí Anči da. Protirežimní výklady role Johanky z Arku herecká hvězda měla nemanželské dítě. Obřad
představení poprvé vystoupila na jevišti. zkoušku do Osvobozenýho?‘ A tak jsem šla.“ ve filmu režiséra E. A. Longena Miláček pluku byly spočítány jak Štěpničkové, tak Frejkovi. proběhl na československém velvyslanectví
I v tom měl tak trochu prsty její oblíbený Štěpničková se nejprve objevila v Hon- a úlohou švadleny Emilky ve snímku Muži Jeho umělecký program se stal terčem útoků v Londýně, ovšem bez účasti manžela. Ten
Text – Jaroslav Drobný pracuje v Odboru kultury sport. Traduje se, že se ve třinácti letech přes zlových Večerech dramatické poezie, v říjnu v offsidu podle dodnes oblíbeného humori- kritiky – výtky se ponejvíce týkaly malé své ano doložil později písemně. V roce 1948
a sportu na ÚMČ Praha 7 jako koordinátor projektu noc naučila roli Bivoje jenom proto, aby moh- 1928 hrála po boku Voskovce a Wericha ve hře stického románu Karla Poláčka. Následovalo angažovanosti divadla a kosmopolitismu jeho se tedy Štěpničková s potomkem vrátila zpát-
Art District 7, foto – Institut umění – Divadelní ústav
la jet se školou na hory. A jela. Johanna Nepomuka Nestroye … si pořádně několik menších filmových rolí, propůjčila ředitele. Na podzim roku 1949 byl Frejka ky do Čech, ale nedlouho poté se manželství
1 Adaptace románu Boženy Němcové Babička se zařádit. Společně s nimi účinkovala také hlas herečce Hedy Kieslerové ve slavné Extasi donucen k rezignaci. K jeho osudu dodejme, s o pět let mladším Janem rozpadlo.
v roce 1940, v temné době protektorátu, stala pro Splněný sen v české premiéře hry Alfreda Jarryho Král režiséra Gustava Machatého a brzo poté se do- že nakrátko ještě zakotvil jako režisér v Diva- Opět zakotvila ve Vinohradském diva-
diváky manifestací vlasteneckých citů. Zkušený režisér Touha věnovat se opernímu zpěvu přivedla Ubu. Hrála skvěle, dokonce tak dobře, že na čkala své životní role, jíž byla Maryša. Titulní dle čs. státního filmu v Karlíně, kde se však dle, které po vypuzení Frejky procházelo
František Čáp obsadil do role nešťastné Viktorky patnáctiletou Jiřinu roku 1927 ke zkouškám její výkon vyšly oslavné kritiky, což neuniklo hrdinku hry bratří Mrštíků hrála již v Národ- kvůli stupňujícím se štvanicím a omezování reorganizací. Zřizovatelem se stala armáda,
hvězdu českého filmu Jiřinu Štěpničkovou. na Státní konzervatoř hudby (dnešní Pražská otcově pozornosti. Všechno prasklo, i když ním divadle, ale proslavila se s ní teprve ve tvůrčích možností 17. října 1952 postřelil a po a tak se výrazně proměnila i dramaturgie.
2 Snímek Karla Drbohlava zachycuje Štěpničkovou konzervatoř). Přijímací zkoušku jí však zhatila se na jevišti maskovala pod maminčiným filmové adaptaci Josefa Rovenského. Herecký deseti dnech zemřel. Herecký typ Štěpničkové se v této militantní
v úloze Johanky z Arku ve hře G. B. Shawa Svatá Jana.
Inscenaci Městských divadel pražských z roku 1948 neočekávaná okolnost – zrovna mutovala. dívčím jménem Jiřina Papežová. Nakonec otec výkon pohledné Jiřky ocenili nejen diváci, ale O Štěpničkovou se orgány StB zajímaly již dramatice těžce uplatňoval. Nakonec si pro ni
režíroval Jiří Frejka. Fotografie je publikována s laska- A tak se ocitla před komisí v dramatickém dceřino rozhodnutí přijal a později byl jejím také kritika – získala Cenu Filmového poradní- dříve, když začátkem roku 1947 odcestovala jednu roli připravily stranické orgány, když se
vým svolením prof. PhDr. Jana Županiče, Ph.D. oddělení, kam byla nakonec přijata. Začala největším fanouškem. ho sboru za herecký výkon, stejně jako Čestný do Londýna. Jejím cílem bylo prostudovat stala nedobrovolnou aktérkou akce nazvané