Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 21

20  Kultura  Hobulet červen 2021  Hobulet červen 2021                               Dětem                            21



        Tajemné zvíře
 Terapie města  vltavských břehů v oblasti mezi Prahou 7 a Prahou 8,   desítky umělců-performerů. Ti budou vlastními těly   Červen je měsíc šifry. Když se budeš řídit navigací šipek,
 sdílejí autorky s místními obyvateli prostřednictvím po-
 interpretovat historická fakta, osobní příběhy a vzpo-
 hlednic se záznamem happeningu a zároveň pozváním   mínky obyvatel Prahy 6 ve vrstevnaté koláži. Záznam
 k jeho vlastní individuální realizaci.  performance, pořízený kamerami umístěnými na tělech   nakreslíš zvíře, které můžeš občas potkat i ve Stromovce.
 všech účinkujících, je nedílnou součástí díla a bude pre-
 Dokáže umění ozdravit veřejný prostor?   Jiří Kovanda, Jiří Sádlo Stromovka  zentován po dobu festivalu ve formě projekce na vnější
 Tuto otázku si klade pátý ročník festivalu   Jiří Kovanda bydlí v Praze 7 od osmdesátých let,   stěně budovy Národní technické knihovny.
 m  / umění v prostoru s podtitulem Tera-  minimálně stejně dlouho navštěvuje park Stromovka
 3
 pie města. Festival pokračuje ve své tra-  a sleduje proměny jeho prostředí z hlediska přírodních   Anežka Hošková The Moon
 dici, kdy se každý z předchozích ročníků   podmínek i návštěvnické atmosféry. Své úvahy nad touto   Návrh kovové sochy pro zahradu Fyzikálního ústavu
 Akademie věd pracuje s geniem loci celého areálu,
 zkušeností konfrontuje s vědeckou reflexí biologa RNDr.
 konal v jiné pražské čtvrti, nesl jiné téma   Jiřího Sádla, který se vývojem biotopu Trojské kotliny   který je jako mnoho dalších budov v oblasti Ořechovky
 a byl připraven jinou kurátorskou dvojicí.   rovněž dlouhodobě zabývá. Na dvou samostatných   i celé Prahy 6 postaven ve dvacátých letech ve stylu
 Díky této koncepci se návštěvníci mohou   veřejných nástěnkách, umístěných poblíž mostku na   rondokubismu. Tvary typické pro tuto architekturu tvoří
 každý rok setkat se zcela odlišnými přístu-  Císařský ostrov, představují oba autoři výstupy svých   kulisy téměř celého autorčina života a úzce korespondují
 py, pohledy na umění a veřejný prostor.   odborných i uměleckých reflexí vývoje ekosystému   s tvaroslovím její aktuální umělecké tvorby.
 Letošní ročník se koná na širokém území   pražské Stromovky.
 Sedmičky a sousední Prahy 6 od 15. června   Milan Mikuláštík Odstranění a vytyčení  Matouš Lipus a kolektiv autorů* Kafkův ateliér
 Kafkárna je objekt bývalého ateliéru sochaře Bohumila
 do 30. září  Místem uměleckého průzkumu a instalace autora   Kafky, který je už téměř sto let kontinuálně využíván pro
 je velká část území Letenských sadů v okolí dnešní   tvorbu realizací uměleckých děl určených především do
 Město není neživou kulisou našich životů, ale   tramvajové točny na Špejcharu. V centru točny se   veřejného prostoru. Od roku 1990 jej využívá sochař-
 jedním z jejich hlavních aktérů. Dynamický   nachází třímetrový pomník areálu Kolonky, ubytovny pro   ský ateliér Vysoké školy umělecko-průmyslové. Sochař
 pulz a názorový pohyb města se dotýká nás   chudé studenty, vztyčený 17. listopadu 1989. Rozsáhlý   Matouš Lipus a dalších třináct umělců zde uskutečnili
 všech – někdy více, někdy méně. Jeho fyzické   komplex dřevěných budov v rondokubistickém stylu byl   drobné umělecké intervence v jeho starobylé zahradě,
 i psychické funkce bezprostředně ovlivňují naši   postaven z iniciativy a na náklady podnikatele Václava   která po desetiletí slouží především jako odkladiště sta-
 Havla podle plánů architekta Miloše Vaněčka v roce
 rých soch. Akvadukt, trvalkové záhony, bivak ve stromě,
 individuální kondici. K naplnění terapeutických   1920 a stál zde až do 70. let 20. století. Dílo spočívá   skleník, hráčský stůl, obrazy a fotografie, performance
 cílů je nutné hledat účinné umělecké formy   v zakrytí tohoto pomníku, patrně posledního, který   a další umělecké realizace přinášejí pozornost a užitek
 a nástroje specifické pro veřejný prostor – veřej-  vznikl za minulého režimu. Vyvolává otazníky nejen nad   opomíjenému místu.
 ný jazyk umění. Ten může vstupovat do diskuze   historií místa, ale také zamyšlení nad problematikou   * Viktor Dedek, Daniel Dlouhý, Slávka Hajdeckerová,
 o městských starostech nejrůznějšími způsoby:   uchovávání architektonických a historických hodnot   Irena Iškievová, Klára Jakešová, Viktor Kákoš, Stanislav
 povzbuzením, zpochybněním, odhalením,   ve veřejném prostoru v kontextu proměňujících se   Karoli, Matouš Lipus, Aleš Novák, Nico Prokop, Tereza
 Tomanová, Aliaksandra Yakubouskaya, Alois Yang
 politických podmínek. Součástí díla je záměr performa-
 inspirací, kritikou… Jeho projevy mohou být   tivního vytyčení půdorysu areálu Kolonky ve spolupráci
 materiální předměty nebo sociální situace.  s pamětníky a geodety.  Rafani Kibbo Kift
 Organizátoři festivalu m  2021 oslovili čtr-  Performance, 15. 6. 2021, park u stanice metra Hrad-
 3
 náct umělců nebo uměleckých kolektivů, kteří   Tomáš Svoboda Letenská pláň  čanská poblíž nádraží Praha-Dejvice
 mají osobní vztah k vybrané lokalitě – dlouho-  Letenská pláň je prázdným místem, které se díky lidské   Umělecká performance, při níž budou členové skupiny
 době tu žijí a pracují. Ke svému tvůrčímu úkolu   činnosti plní dočasným obsahem: pouštění draků,   Rafani prezentovat taneční choreografii na motivy
 tedy nepřistupují jen z pozice umělce, ale také   demonstrace, cirkus, sport, koncert, přehlídka. Zájem   rituálů avantgardního hnutí Kibbo Kift. Hnutí Kindred of
 jako obyvatelé znalí místních poměrů, s vnitřní   Tomáše Svobody se váže k systémům a principům fungo-  the Kibbo Kift, které založil v Británii v roce 1920 John
 Hargrave, postavilo svůj program a umělecký projev
 vání současných i již minulých mechanismů moci, médií
 motivací iniciovat pozitivní proměnu. Společně   a komunikace, jejich sociálních a psychologických záko-  na nezvyklé směsi archaických a velmi progresivních
 se pokusili vyhledat v oblasti obou pražských   nitostí. Zpětný pohled na historické polohy manifestací na   kulturních motivů: na holistické vizi světa, pacifismu
 částí několik míst a témat na těle městského   Letenské pláni od Prvních májů přes vojenské přehlídky   a soužití s přírodou vnímanou všemi smysly.  Ilustrace – David Böhm
 organismu a inspirovat aktivitu, která nevidí   po sametovou revoluci a demonstrace Milionu chvilek
 město jen z hlediska funkčního mechanismu,   pro demokracii inspiroval autora k dočasné intervenci,   Janek Rous Družstvo Ve Struhách
 ale i jako prostředí radosti a překvapení.  zapsání motivu defektního sloganu do písku pláně.  Dílo pro družstvem spravovaný obecní pozemek přilé-
 hající k družstevním domům Ve Struhách má fyzickou
 Text – Oddělení komunikace  Richard Wiesner Projev  podobu zahradního posezení, místa komunitního
 Smyslem instalace individuální řečnické tribuny s ve-  setkávání. Toto místo je však také audioinstalací, která
 stavěnou zvukovou aparaturou na Letenské pláni je   nese skrytou zprávu: poodkrývá zasuté vrstvy paměti
 PRAHA 7  snaha dát všem obyvatelům Prahy symbolickou možnost   místa, definovaného již zapomenutými příběhy zdejších
 vyslat vzkaz do světa vlastním mluveným projevem. Přes   kolektivních občanských iniciativ před mnoha dese-
 Marie Doucet Obyčejné místo / Common Place  zdánlivě již etablovanou demokratickou strukturu je   tiletími. Dílo vzniklo především na základě rozhovorů
 Francouzská designérka Marie Doucet se zabývá   svoboda slova stále nesamozřejmým a často opomíje-  s pamětníky a je určeno jak místním obyvatelům, jimž
 výzkumem na pomezí umění a designu. Pro Festival m3   ným právem, které navíc významně trpí pandemickými   odhaluje genezi jejich domovů, tak návštěvníkům zvenčí,
 shromáždila řadu vzpomínek svých sousedů z Prahy 7   omezeními. Navzdory vnějším překážkám je však třeba   které může překvapit rozsahem participativních aktivit
 na jejich oblíbená místa. Ta se zdají obyčejná, ale pro   nevyslovovat svůj názor jen doma nebo v manipulativním   předchozích generací.
 jednotlivce jsou významná, neboť se k nim váže jedi-  prostředí sociálních sítí, ale veřejně, a zároveň formy
 nečná osobní vzpomínka a prožitek. Sebrané výpovědi   tohoto projevu kultivovat veřejnou debatou.  Veronika Zapletalová Zámek Veleslavín
 zaznamenává autorka ruční výšivkou do textilních map   Voda je symbolem života krajiny, má moc obnovit fyzické
 a sdílí s lidmi ve své čtvrti ve výlohách místní polikliniky,   Dušan Zahoranský Drutěva  i psychické funkce lokálního ekosystému včetně jeho
 obchodů, knihovny nebo v oknech kaváren.  Od roku 1950 sídlí v Dělnické ulici družstvo dílen a slu-  lidských obyvatel. V areálu a v okolí zámku Veleslavín,
 žeb zaměstnávající zdravotně postižené občany Drutěva.   jehož osudy Zapletalová dlouhodobě sleduje, se autorka
 Milena Dopitová Lepší špatný nápad už tady nebyl?  K tomuto objevu a následnému navázání komunikace   zaměřila na zanedbané vodní prvky ztracené v dříve kul-
 Objekt Mileny Dopitové připomíná zapomenutý život   s družstvem přivedl autora zájem o dělnický charakter   tivované, dnes zpustlé městské přírodě. S cílem obnovit
 a historii Zátor, industriální části Prahy 7, až na malé   dolních Holešovic, založený na industriální historii této   a zviditelnit místa kdysi významných zdrojů vody i odpo-  – středně velký hlodavec obývající území od západní Evropy až po východní Asii
 pozůstatky zdemolované v sedmdesátých letech. Na   lokality. Jeho instalace, formálně rozvíjející linii zábradlí   činku iniciovala sousedské čištění zámeckého jezírka.
 základě archivního průzkumu a rozhovorů s pamětníky   před Drutěvou, tvoří symbolický stánek – výstavní   Hlavním projevem neviditelných organických procesů
 vytvořila autorka archetypální příběh života v této čtvrti   prostor, v němž se ukazuje práce lidí, kteří jsou s dílnami   v krajině se však v její rozsáhlé instalaci staly kolonie hub
 před její devastací. Z tohoto příběhu abstrahovala jednu   a tím i se zdejším místem spjati často desítky let.  odlitých z lokálně nalezených odpadků do betonu, které   – z jeho chlupů se dělají štětce pro zlacení a restaurování
 konkrétní situaci symbolizovanou objektem pouličního   jako by svou přítomností žádaly o pozornost a péči.
 basketbalového koše – situaci, která by se v méně
 tragickém kontextu mohla zdát hravá a poetická.  PRAHA 6  – dokáže se pohybovat rychlostí 19 km/h
 Mira Gáberová a Eva Jiřička Břehy Vltavy  Darina Alster Body of the History / Rememberance  A zde malá nápověda. Je to:  – na našem území je chráněný
 V listopadu 2020 uskutečnily autorky umělecký   Performance, 23. 6. 2021, piazzetta před Národní tech-  Skládací mapu s podrobnými informace
 happening bez účasti veřejnosti, který přinesl oběma   nickou knihovnou. Autorka využívá nové formy skupino-  →  k celému festivalu najdete ve svých ob-
 silný osobní prožitek a poznání magického potenciálu   vé performance s inscenovanými prvky k interpretaci   líbených podnicích v Praze 6, v Praze 7
 řeky jakožto přirozené geografické hranice pro identitu   určitých aspektů současného světa. Několikahodinové   a také na úřadech MČ a v infocentrech.
 okolních čtvrtí. Průběh happeningu, zahrnující mapování   výpravné představení proběhne za účasti minimálně   www.festivalm3.cz
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26