Page 21 - Chytrý Zpravodaj - Praha 7 červen 2021
P. 21
20 Kultura Hobulet červen 2021 Hobulet červen 2021 Dětem 21
Tajemné zvíře
Terapie města vltavských břehů v oblasti mezi Prahou 7 a Prahou 8, desítky umělců-performerů. Ti budou vlastními těly Červen je měsíc šifry. Když se budeš řídit navigací šipek,
sdílejí autorky s místními obyvateli prostřednictvím po-
interpretovat historická fakta, osobní příběhy a vzpo-
hlednic se záznamem happeningu a zároveň pozváním mínky obyvatel Prahy 6 ve vrstevnaté koláži. Záznam
k jeho vlastní individuální realizaci. performance, pořízený kamerami umístěnými na tělech nakreslíš zvíře, které můžeš občas potkat i ve Stromovce.
všech účinkujících, je nedílnou součástí díla a bude pre-
Dokáže umění ozdravit veřejný prostor? Jiří Kovanda, Jiří Sádlo Stromovka zentován po dobu festivalu ve formě projekce na vnější
Tuto otázku si klade pátý ročník festivalu Jiří Kovanda bydlí v Praze 7 od osmdesátých let, stěně budovy Národní technické knihovny.
m / umění v prostoru s podtitulem Tera- minimálně stejně dlouho navštěvuje park Stromovka
3
pie města. Festival pokračuje ve své tra- a sleduje proměny jeho prostředí z hlediska přírodních Anežka Hošková The Moon
dici, kdy se každý z předchozích ročníků podmínek i návštěvnické atmosféry. Své úvahy nad touto Návrh kovové sochy pro zahradu Fyzikálního ústavu
Akademie věd pracuje s geniem loci celého areálu,
zkušeností konfrontuje s vědeckou reflexí biologa RNDr.
konal v jiné pražské čtvrti, nesl jiné téma Jiřího Sádla, který se vývojem biotopu Trojské kotliny který je jako mnoho dalších budov v oblasti Ořechovky
a byl připraven jinou kurátorskou dvojicí. rovněž dlouhodobě zabývá. Na dvou samostatných i celé Prahy 6 postaven ve dvacátých letech ve stylu
Díky této koncepci se návštěvníci mohou veřejných nástěnkách, umístěných poblíž mostku na rondokubismu. Tvary typické pro tuto architekturu tvoří
každý rok setkat se zcela odlišnými přístu- Císařský ostrov, představují oba autoři výstupy svých kulisy téměř celého autorčina života a úzce korespondují
py, pohledy na umění a veřejný prostor. odborných i uměleckých reflexí vývoje ekosystému s tvaroslovím její aktuální umělecké tvorby.
Letošní ročník se koná na širokém území pražské Stromovky.
Sedmičky a sousední Prahy 6 od 15. června Milan Mikuláštík Odstranění a vytyčení Matouš Lipus a kolektiv autorů* Kafkův ateliér
Kafkárna je objekt bývalého ateliéru sochaře Bohumila
do 30. září Místem uměleckého průzkumu a instalace autora Kafky, který je už téměř sto let kontinuálně využíván pro
je velká část území Letenských sadů v okolí dnešní tvorbu realizací uměleckých děl určených především do
Město není neživou kulisou našich životů, ale tramvajové točny na Špejcharu. V centru točny se veřejného prostoru. Od roku 1990 jej využívá sochař-
jedním z jejich hlavních aktérů. Dynamický nachází třímetrový pomník areálu Kolonky, ubytovny pro ský ateliér Vysoké školy umělecko-průmyslové. Sochař
pulz a názorový pohyb města se dotýká nás chudé studenty, vztyčený 17. listopadu 1989. Rozsáhlý Matouš Lipus a dalších třináct umělců zde uskutečnili
všech – někdy více, někdy méně. Jeho fyzické komplex dřevěných budov v rondokubistickém stylu byl drobné umělecké intervence v jeho starobylé zahradě,
i psychické funkce bezprostředně ovlivňují naši postaven z iniciativy a na náklady podnikatele Václava která po desetiletí slouží především jako odkladiště sta-
Havla podle plánů architekta Miloše Vaněčka v roce
rých soch. Akvadukt, trvalkové záhony, bivak ve stromě,
individuální kondici. K naplnění terapeutických 1920 a stál zde až do 70. let 20. století. Dílo spočívá skleník, hráčský stůl, obrazy a fotografie, performance
cílů je nutné hledat účinné umělecké formy v zakrytí tohoto pomníku, patrně posledního, který a další umělecké realizace přinášejí pozornost a užitek
a nástroje specifické pro veřejný prostor – veřej- vznikl za minulého režimu. Vyvolává otazníky nejen nad opomíjenému místu.
ný jazyk umění. Ten může vstupovat do diskuze historií místa, ale také zamyšlení nad problematikou * Viktor Dedek, Daniel Dlouhý, Slávka Hajdeckerová,
o městských starostech nejrůznějšími způsoby: uchovávání architektonických a historických hodnot Irena Iškievová, Klára Jakešová, Viktor Kákoš, Stanislav
povzbuzením, zpochybněním, odhalením, ve veřejném prostoru v kontextu proměňujících se Karoli, Matouš Lipus, Aleš Novák, Nico Prokop, Tereza
Tomanová, Aliaksandra Yakubouskaya, Alois Yang
politických podmínek. Součástí díla je záměr performa-
inspirací, kritikou… Jeho projevy mohou být tivního vytyčení půdorysu areálu Kolonky ve spolupráci
materiální předměty nebo sociální situace. s pamětníky a geodety. Rafani Kibbo Kift
Organizátoři festivalu m 2021 oslovili čtr- Performance, 15. 6. 2021, park u stanice metra Hrad-
3
náct umělců nebo uměleckých kolektivů, kteří Tomáš Svoboda Letenská pláň čanská poblíž nádraží Praha-Dejvice
mají osobní vztah k vybrané lokalitě – dlouho- Letenská pláň je prázdným místem, které se díky lidské Umělecká performance, při níž budou členové skupiny
době tu žijí a pracují. Ke svému tvůrčímu úkolu činnosti plní dočasným obsahem: pouštění draků, Rafani prezentovat taneční choreografii na motivy
tedy nepřistupují jen z pozice umělce, ale také demonstrace, cirkus, sport, koncert, přehlídka. Zájem rituálů avantgardního hnutí Kibbo Kift. Hnutí Kindred of
jako obyvatelé znalí místních poměrů, s vnitřní Tomáše Svobody se váže k systémům a principům fungo- the Kibbo Kift, které založil v Británii v roce 1920 John
Hargrave, postavilo svůj program a umělecký projev
vání současných i již minulých mechanismů moci, médií
motivací iniciovat pozitivní proměnu. Společně a komunikace, jejich sociálních a psychologických záko- na nezvyklé směsi archaických a velmi progresivních
se pokusili vyhledat v oblasti obou pražských nitostí. Zpětný pohled na historické polohy manifestací na kulturních motivů: na holistické vizi světa, pacifismu
částí několik míst a témat na těle městského Letenské pláni od Prvních májů přes vojenské přehlídky a soužití s přírodou vnímanou všemi smysly. Ilustrace – David Böhm
organismu a inspirovat aktivitu, která nevidí po sametovou revoluci a demonstrace Milionu chvilek
město jen z hlediska funkčního mechanismu, pro demokracii inspiroval autora k dočasné intervenci, Janek Rous Družstvo Ve Struhách
ale i jako prostředí radosti a překvapení. zapsání motivu defektního sloganu do písku pláně. Dílo pro družstvem spravovaný obecní pozemek přilé-
hající k družstevním domům Ve Struhách má fyzickou
Text – Oddělení komunikace Richard Wiesner Projev podobu zahradního posezení, místa komunitního
Smyslem instalace individuální řečnické tribuny s ve- setkávání. Toto místo je však také audioinstalací, která
stavěnou zvukovou aparaturou na Letenské pláni je nese skrytou zprávu: poodkrývá zasuté vrstvy paměti
PRAHA 7 snaha dát všem obyvatelům Prahy symbolickou možnost místa, definovaného již zapomenutými příběhy zdejších
vyslat vzkaz do světa vlastním mluveným projevem. Přes kolektivních občanských iniciativ před mnoha dese-
Marie Doucet Obyčejné místo / Common Place zdánlivě již etablovanou demokratickou strukturu je tiletími. Dílo vzniklo především na základě rozhovorů
Francouzská designérka Marie Doucet se zabývá svoboda slova stále nesamozřejmým a často opomíje- s pamětníky a je určeno jak místním obyvatelům, jimž
výzkumem na pomezí umění a designu. Pro Festival m3 ným právem, které navíc významně trpí pandemickými odhaluje genezi jejich domovů, tak návštěvníkům zvenčí,
shromáždila řadu vzpomínek svých sousedů z Prahy 7 omezeními. Navzdory vnějším překážkám je však třeba které může překvapit rozsahem participativních aktivit
na jejich oblíbená místa. Ta se zdají obyčejná, ale pro nevyslovovat svůj názor jen doma nebo v manipulativním předchozích generací.
jednotlivce jsou významná, neboť se k nim váže jedi- prostředí sociálních sítí, ale veřejně, a zároveň formy
nečná osobní vzpomínka a prožitek. Sebrané výpovědi tohoto projevu kultivovat veřejnou debatou. Veronika Zapletalová Zámek Veleslavín
zaznamenává autorka ruční výšivkou do textilních map Voda je symbolem života krajiny, má moc obnovit fyzické
a sdílí s lidmi ve své čtvrti ve výlohách místní polikliniky, Dušan Zahoranský Drutěva i psychické funkce lokálního ekosystému včetně jeho
obchodů, knihovny nebo v oknech kaváren. Od roku 1950 sídlí v Dělnické ulici družstvo dílen a slu- lidských obyvatel. V areálu a v okolí zámku Veleslavín,
žeb zaměstnávající zdravotně postižené občany Drutěva. jehož osudy Zapletalová dlouhodobě sleduje, se autorka
Milena Dopitová Lepší špatný nápad už tady nebyl? K tomuto objevu a následnému navázání komunikace zaměřila na zanedbané vodní prvky ztracené v dříve kul-
Objekt Mileny Dopitové připomíná zapomenutý život s družstvem přivedl autora zájem o dělnický charakter tivované, dnes zpustlé městské přírodě. S cílem obnovit
a historii Zátor, industriální části Prahy 7, až na malé dolních Holešovic, založený na industriální historii této a zviditelnit místa kdysi významných zdrojů vody i odpo- – středně velký hlodavec obývající území od západní Evropy až po východní Asii
pozůstatky zdemolované v sedmdesátých letech. Na lokality. Jeho instalace, formálně rozvíjející linii zábradlí činku iniciovala sousedské čištění zámeckého jezírka.
základě archivního průzkumu a rozhovorů s pamětníky před Drutěvou, tvoří symbolický stánek – výstavní Hlavním projevem neviditelných organických procesů
vytvořila autorka archetypální příběh života v této čtvrti prostor, v němž se ukazuje práce lidí, kteří jsou s dílnami v krajině se však v její rozsáhlé instalaci staly kolonie hub
před její devastací. Z tohoto příběhu abstrahovala jednu a tím i se zdejším místem spjati často desítky let. odlitých z lokálně nalezených odpadků do betonu, které – z jeho chlupů se dělají štětce pro zlacení a restaurování
konkrétní situaci symbolizovanou objektem pouličního jako by svou přítomností žádaly o pozornost a péči.
basketbalového koše – situaci, která by se v méně
tragickém kontextu mohla zdát hravá a poetická. PRAHA 6 – dokáže se pohybovat rychlostí 19 km/h
Mira Gáberová a Eva Jiřička Břehy Vltavy Darina Alster Body of the History / Rememberance A zde malá nápověda. Je to: – na našem území je chráněný
V listopadu 2020 uskutečnily autorky umělecký Performance, 23. 6. 2021, piazzetta před Národní tech- Skládací mapu s podrobnými informace
happening bez účasti veřejnosti, který přinesl oběma nickou knihovnou. Autorka využívá nové formy skupino- → k celému festivalu najdete ve svých ob-
silný osobní prožitek a poznání magického potenciálu vé performance s inscenovanými prvky k interpretaci líbených podnicích v Praze 6, v Praze 7
řeky jakožto přirozené geografické hranice pro identitu určitých aspektů současného světa. Několikahodinové a také na úřadech MČ a v infocentrech.
okolních čtvrtí. Průběh happeningu, zahrnující mapování výpravné představení proběhne za účasti minimálně www.festivalm3.cz