Page 24 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 duben 2022
P. 24
Retrospektiva Žižkovská vozovna
slaví 110 let
Stávala osamocená v polích, během
povstání její tramvaje chránily hrdiny
na barikádách. Dneska je v sousedství
žižkovského depa také kulturní středisko.
Text Foto Praha patří mezi tramvajové velmoci. Pražské vozy S Prahou 3 je neodmyslitelně spojena tramvajo-
Josef H. Mysliveček archiv Pavla Fojtíka a Iva Mahela každoročně převezou druhý nejvyšší počet cestu- ním trasy, která byla do té doby na papírových
na pětadvaceti denních a devíti nočních linkách
vá linka číslo 9. Vznikla 11. dubna 1908 očíslová-
jízdenkách značena zkratkou S jako Smíchov. Její
jících na zeměkouli — 380 milionů přepravených
pasažérů trumfne už jen Budapešť.
Praha patří mezi
Dějiny pražské tramvajové dopravy sahají i na
Žižkov. Právě tady byla 28. dubna 1912 otevřena
vozovna pro 90 elektrických vozů. „Když z ní po-
prvé vyjely tramvaje, nebylo její okolí ještě vůbec
zastavěno,“ popisuje první dny žižkovského depa
historik Pavel Fojtík. V sousedství tehdy stávala tramvajové velmoci
pouze Schillerova fabrika, malá továrnička a stro- provoz zajišťovaly Elektrické podniky královského
jírna s výrobou kotlů, jinak byla vozovna v polích hlavního města Prahy, dnešní Dopravní podnik,
osamocena. Cesta prvních tramvají vedla úzkou a trasa byla následující: Olšany — Nákvasova ulice
výpadovkou známou jako Jihlavská, Vídeňská (dnes Olšanské náměstí) — Prokopovo náměs-
nebo Horská či oficiálně Poděbradova a dnes tí — Žižkov U Bulhara — Nádraží Františka Josefa
Koněvova. Žižkov měl tehdy ještě statut samostat- I. (dnes Hlavní) — Museum — Václavské náměstí
— 24 ného okresního města. a dál přes Národní divadlo a Újezd až na Západní