Page 25 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 duben 2022
P. 25

Retrospektiva




























                  nádraží, dnes Smíchovské. O dva roky později se
                  trasa prodloužila přes Černínovu ulici a Ohradu
                  do konečné v zastávce Schillerova továrna (dnes
                  Vozovna Žižkov). V roce 1977 došlo k velké změně:
                  v části Koněvovy ulice byly od Ohrady k dnešní   Pavel Fojtík. Žižkovská vozovna je od té doby stále
                  zastávce U Památníku koleje zrušeny a jízda odklo-  v provozu a patří mezi nejstarší v metropoli. Z dal-
                  něna přes Nákladové nádraží a Olšanské náměstí.   ších se výročí v plné službě dočkalo pouze depo
                  Dnešní trať od Spojovací do Řep měří sedmnáct   ve Strašnicích. To vzniklo už roku 1908, za první
                  kilometrů a tramvaj ji projede asi za hodinu.
                  Historie tramvají na Žižkově je ale mnohem star-  Žižkovská vozovna patří
                  ší. V jeho katastru se totiž nacházela ještě jed-
                  na vozovna, která stála v Chelčického ulici. Byla   mezi nejstarší v metropoli
                  to koněspřežná dráha belgického podnikatele
                  Eduarda Otleta spojující Husitskou, Prokopovu,
                  Rokycanovu a právě Chelčického, kde končila.
                  Technicko-policejní zkouška nové tratě byla hoto-  republiky bylo ale zásadně přestavěno. Funkční
                  vá už koncem listopadu 1883. Tehdy ale vypukla   jsou také Střešovice z roku 1909, tamní prostory
                  epidemie černých neštovic a provoz nebylo možné   ale slouží částečně jako muzeum a výpravna his-
                  zahájit, takže pravidelné spoje vyjely až poslední   torických vozů.
                  den roku. První vůz startoval v šest hodin ráno,
                  další následovaly v pětiminutových intervalech.
                  Poslední pak vyjel ze Žižkova do Prahy v půl desá-
                  té večer.

       Vozovna koňky stála

       v Chelčického ulici




                  Areál „koňské“ vozovny stál u dnešní zastáv-
                  ky Lipanská, kde ho svíraly ulice Táboritská
                  a Chelčického. Základem byla taškami krytá zdě-
                  ná stáj pro 120 koní se skladem krmiva a ste-
                  liva. Koncem roku 1898 tu bylo 42 vozů, z toho
                  19 zimních a 23 letních. To už ale pomalu nastával
                  soumrak koňské síly a 27. října 1901 večer koňka
                  zatáhla do vozovny v Chelčického ulici naposledy.
                  Následující ráno se vydaly na trať kolem Bezovky
                  poprvé do pravidelného provozu elektrické tram-  Den otevřených dveří tramvajové
                  vaje, které za nějaký čas mířily právě až do vozov-
                  ny u Schillerovy továrny.                  vozovny Žižkov
                  Během 110 let trvání depa v Koněvově ulici vyjíždě-  ⟶   V sobotu 30. dubna se můžete těšit na jízdu histo-
                  jí řidiči do služby den co den. Tradici přerušili jen   rickou tramvají, výstavu, stánek se suvenýry a další
                  jednou. „Bylo to během Pražského povstání v roce   doprovodné akce. Program startuje v 10.00 v areálu
                  1945, kdy se 5. května zastavil provoz a většina   vozovny a okolí. Podrobnosti najdete během dubna na
                  pražských tramvají se stala součástí barikád. Jízdy   informačních kanálech Prahy 3.
                                                                                                                     — 25
                  byly obnoveny až 22. května 1945,“ připomíná
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30