Page 25 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 duben 2022
P. 25
Retrospektiva
nádraží, dnes Smíchovské. O dva roky později se
trasa prodloužila přes Černínovu ulici a Ohradu
do konečné v zastávce Schillerova továrna (dnes
Vozovna Žižkov). V roce 1977 došlo k velké změně:
v části Koněvovy ulice byly od Ohrady k dnešní Pavel Fojtík. Žižkovská vozovna je od té doby stále
zastávce U Památníku koleje zrušeny a jízda odklo- v provozu a patří mezi nejstarší v metropoli. Z dal-
něna přes Nákladové nádraží a Olšanské náměstí. ších se výročí v plné službě dočkalo pouze depo
Dnešní trať od Spojovací do Řep měří sedmnáct ve Strašnicích. To vzniklo už roku 1908, za první
kilometrů a tramvaj ji projede asi za hodinu.
Historie tramvají na Žižkově je ale mnohem star- Žižkovská vozovna patří
ší. V jeho katastru se totiž nacházela ještě jed-
na vozovna, která stála v Chelčického ulici. Byla mezi nejstarší v metropoli
to koněspřežná dráha belgického podnikatele
Eduarda Otleta spojující Husitskou, Prokopovu,
Rokycanovu a právě Chelčického, kde končila.
Technicko-policejní zkouška nové tratě byla hoto- republiky bylo ale zásadně přestavěno. Funkční
vá už koncem listopadu 1883. Tehdy ale vypukla jsou také Střešovice z roku 1909, tamní prostory
epidemie černých neštovic a provoz nebylo možné ale slouží částečně jako muzeum a výpravna his-
zahájit, takže pravidelné spoje vyjely až poslední torických vozů.
den roku. První vůz startoval v šest hodin ráno,
další následovaly v pětiminutových intervalech.
Poslední pak vyjel ze Žižkova do Prahy v půl desá-
té večer.
Vozovna koňky stála
v Chelčického ulici
Areál „koňské“ vozovny stál u dnešní zastáv-
ky Lipanská, kde ho svíraly ulice Táboritská
a Chelčického. Základem byla taškami krytá zdě-
ná stáj pro 120 koní se skladem krmiva a ste-
liva. Koncem roku 1898 tu bylo 42 vozů, z toho
19 zimních a 23 letních. To už ale pomalu nastával
soumrak koňské síly a 27. října 1901 večer koňka
zatáhla do vozovny v Chelčického ulici naposledy.
Následující ráno se vydaly na trať kolem Bezovky
poprvé do pravidelného provozu elektrické tram- Den otevřených dveří tramvajové
vaje, které za nějaký čas mířily právě až do vozov-
ny u Schillerovy továrny. vozovny Žižkov
Během 110 let trvání depa v Koněvově ulici vyjíždě- ⟶ V sobotu 30. dubna se můžete těšit na jízdu histo-
jí řidiči do služby den co den. Tradici přerušili jen rickou tramvají, výstavu, stánek se suvenýry a další
jednou. „Bylo to během Pražského povstání v roce doprovodné akce. Program startuje v 10.00 v areálu
1945, kdy se 5. května zastavil provoz a většina vozovny a okolí. Podrobnosti najdete během dubna na
pražských tramvají se stala součástí barikád. Jízdy informačních kanálech Prahy 3.
— 25
byly obnoveny až 22. května 1945,“ připomíná