Page 29 - Praha3_04_duben_09
P. 29

Rubrika reprezentuje názory koaličních
                                                                                                                     Fórum zastupitelů
       a opozičních   zastupitelů Prahy 3



























       Z Prahy 3 Sciostánem?                       Co se na Praze 3 stane, řešíme s jejími
       Lýdia Říhová (Koalice pro Prahu 3),         obyvateli
       opoziční zastupitelka                       Michal Vronský (TOP 09 a STAN),
                                                   koaliční zastupitel
       V říjnovém čísle RN jsem čtenáře upozornila na
       protežování vybraných soukromých škol ze strany   Praha 3 už v minulosti zkoušela tzv. parti-
       MČ, které mne dovedlo až k návrhu na odvolání   cipativní rozpočet, kdy o použití dané sumy
       místostarosty pro školství. Jednou z těchto škol   rozhodovali obyvatelé. Vzniklo tak několik
       byla 1. Scio Střední škola. Od MČ získala výhodný   občanských projektů, ale pak se nad dalším
       nájem budovy v Prokopově 16, a to na úkor před-  zapojováním lidí do chodu samosprávy zase
       chozího nájemce. Ten předtím na rekonstrukci   zavřela voda. Přitom participovat s lidmi je
       vynaložil více než 20 milionů Kč. Tehdy jsem školu   možné na ledasčem.
       záměrně nejmenovala přímo. Nyní jsem nucena
       svou zdrženlivost přehodnotit.                Když si na začátku plánování budoucího parku
                                                     (tzv. Pitterův park) pozvete všechny důležité
       Místostarosta Štrébl (ČPS) totiž počátkem února   aktéry (předsedy SVJ, vedoucí sportovních od-
       radě MČ předložil smlouvu o spolupráci, tento-  dílů, ochránce přírody, blízké podnikatele), za-
       krát se 2. ScioŠkolou Praha — základní školou   chycujete a řešíte už v počátku možné konflik-
       a společností Scio jako takovou, která — jak se   ty mezi nimi. Budoucí park tak vzniká za účasti
       uvádí na webových stránkách příslušných škol —   budoucích uživatelů a architekti pak svoje vize
       „ScioŠkoly provozuje“. Rada tuto smlouvu schvá-  formují podle nich. Výsledkem jsou kvalitnější
       lila. Společnosti Scio a 2. ScioŠkole tak zajistila   řešení, která v důsledku šetří čas i peníze.
       bezprecedentní výhody.
                                                     Vnitroblok tvořený ulicemi Biskupcova — Na
       Posuďte sami. 2. ScioŠkola získává obdob-     Vápence — Viklefova udržuje pro MČ najatá
       né postavení jako školy zřízené MČ: může se   firma. Participace mezi obyvateli vnitrobloku
       účastnit programů poskytovaných MČ, využí-    rozhodne, jestli mají lidé zájem prostor spravo-
       vat prostoru v Atriu na Žižkově, sálu ZMČ, kry-  vat sami a za jakých podmínek. Také budoucí
       tého bazénu v areálu Pražačka, sportovišť ZŠ   podobu veřejně přístupného vnitrobloku na
       a MŠ Chelčického či dalších škol. Navíc obdrží   Flóře budeme hledat s jeho návštěvníky.
       půlstranu v RN ročně (v ceně 27 tisíc Kč) a bude
       zařazena do informací o zápisech do škol zříze-  Pak jsou tu základky. Každá škola dostane
       ných MČ. Její zástupci budou mít přístup na po-  25 tisíc Kč, o jejichž využití rozhodnou sami
       rady ředitelů škol zřízených MČ. A to zde ani zda-  žáci. Nejprve vznikají návrhy, pro které se děti
       leka nemohu zmínit vše…                       snaží získat podporu spolužáků… Točí se videa,
                                                     malují plakáty, děti se učí formulovat a obhájit
       Poskytování výhod soukromému subjektu ze stra-  názor, následuje hlasování a konečně realizace
       ny obce je jasným střetem zájmů. Veřejní funk-  vítězného návrhu.
       cionáři nesmějí svého postavení zneužít k získá-
       ní prospěchu nebo výhody ani pro sebe, ani pro   Největším participačním soustem je strategic-
       nikoho jiného. Za daných okolností by měli být   ký plán, do kterého veřejnost aktivně vstoupi-
       odvoláni všichni členové rady, kteří svým hlasem   la prostřednictvím 20 veřejných setkání. Data
       smlouvu podpořili.                            z těchto setkání se stala podkladem pro socio-
                                                     logický průzkum, který právě probíhá. Všechny
                                                     tyto aktivity posilují občanskou společnost
                                                     a zvyšují důvěru ve veřejné instituce.


                                                                                                                     — 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34