Page 29 - Praha3_04_duben_09
P. 29
Rubrika reprezentuje názory koaličních
Fórum zastupitelů
a opozičních zastupitelů Prahy 3
Z Prahy 3 Sciostánem? Co se na Praze 3 stane, řešíme s jejími
Lýdia Říhová (Koalice pro Prahu 3), obyvateli
opoziční zastupitelka Michal Vronský (TOP 09 a STAN),
koaliční zastupitel
V říjnovém čísle RN jsem čtenáře upozornila na
protežování vybraných soukromých škol ze strany Praha 3 už v minulosti zkoušela tzv. parti-
MČ, které mne dovedlo až k návrhu na odvolání cipativní rozpočet, kdy o použití dané sumy
místostarosty pro školství. Jednou z těchto škol rozhodovali obyvatelé. Vzniklo tak několik
byla 1. Scio Střední škola. Od MČ získala výhodný občanských projektů, ale pak se nad dalším
nájem budovy v Prokopově 16, a to na úkor před- zapojováním lidí do chodu samosprávy zase
chozího nájemce. Ten předtím na rekonstrukci zavřela voda. Přitom participovat s lidmi je
vynaložil více než 20 milionů Kč. Tehdy jsem školu možné na ledasčem.
záměrně nejmenovala přímo. Nyní jsem nucena
svou zdrženlivost přehodnotit. Když si na začátku plánování budoucího parku
(tzv. Pitterův park) pozvete všechny důležité
Místostarosta Štrébl (ČPS) totiž počátkem února aktéry (předsedy SVJ, vedoucí sportovních od-
radě MČ předložil smlouvu o spolupráci, tento- dílů, ochránce přírody, blízké podnikatele), za-
krát se 2. ScioŠkolou Praha — základní školou chycujete a řešíte už v počátku možné konflik-
a společností Scio jako takovou, která — jak se ty mezi nimi. Budoucí park tak vzniká za účasti
uvádí na webových stránkách příslušných škol — budoucích uživatelů a architekti pak svoje vize
„ScioŠkoly provozuje“. Rada tuto smlouvu schvá- formují podle nich. Výsledkem jsou kvalitnější
lila. Společnosti Scio a 2. ScioŠkole tak zajistila řešení, která v důsledku šetří čas i peníze.
bezprecedentní výhody.
Vnitroblok tvořený ulicemi Biskupcova — Na
Posuďte sami. 2. ScioŠkola získává obdob- Vápence — Viklefova udržuje pro MČ najatá
né postavení jako školy zřízené MČ: může se firma. Participace mezi obyvateli vnitrobloku
účastnit programů poskytovaných MČ, využí- rozhodne, jestli mají lidé zájem prostor spravo-
vat prostoru v Atriu na Žižkově, sálu ZMČ, kry- vat sami a za jakých podmínek. Také budoucí
tého bazénu v areálu Pražačka, sportovišť ZŠ podobu veřejně přístupného vnitrobloku na
a MŠ Chelčického či dalších škol. Navíc obdrží Flóře budeme hledat s jeho návštěvníky.
půlstranu v RN ročně (v ceně 27 tisíc Kč) a bude
zařazena do informací o zápisech do škol zříze- Pak jsou tu základky. Každá škola dostane
ných MČ. Její zástupci budou mít přístup na po- 25 tisíc Kč, o jejichž využití rozhodnou sami
rady ředitelů škol zřízených MČ. A to zde ani zda- žáci. Nejprve vznikají návrhy, pro které se děti
leka nemohu zmínit vše… snaží získat podporu spolužáků… Točí se videa,
malují plakáty, děti se učí formulovat a obhájit
Poskytování výhod soukromému subjektu ze stra- názor, následuje hlasování a konečně realizace
ny obce je jasným střetem zájmů. Veřejní funk- vítězného návrhu.
cionáři nesmějí svého postavení zneužít k získá-
ní prospěchu nebo výhody ani pro sebe, ani pro Největším participačním soustem je strategic-
nikoho jiného. Za daných okolností by měli být ký plán, do kterého veřejnost aktivně vstoupi-
odvoláni všichni členové rady, kteří svým hlasem la prostřednictvím 20 veřejných setkání. Data
smlouvu podpořili. z těchto setkání se stala podkladem pro socio-
logický průzkum, který právě probíhá. Všechny
tyto aktivity posilují občanskou společnost
a zvyšují důvěru ve veřejné instituce.
— 29