Page 13 - Praha3_04_duben_09
P. 13
Trend
krpály zdolávané po kočičích hlavách dáva- znamení o změně směru jízdy rukou, na koloběž-
jí zabrat. I to je třeba jeden z důvodů rychlého ce je to kvůli stabilitě náročnější.
nástupu elektrokol. Na křižovatkách ale oceňuji
pruhy pro cyklisty a také ohleduplnost řidičů. Nakonec šlápnu i do pedálů modrého kola firmy
Nextbike. U ní oceňuji hlavně širší síť virtuál-
Ochranná přilba je při ních stanic i v okrajových částech metropole.
Nextbike si účtuje podobné ceny jako ostatní
poskytovatelé sdílených kol — za půlhodinovou
jízdě na elektrokoloběžce jízdu zaplatíte 24 Kč. Zatím ale nenabízí elektro-
kola, takže vám nezbývá než se spolehnout na
namístě vlastní nohy.
Po krátké okružní jízdě vyměním bicykl za elek- Jízda na elektrické
trickou koloběžku Lime. Na rozdíl od sdílených
kol, která na Praze 3 někdy stěží najdete v do- koloběžce se blíží řízení
stupné blízkosti, jsou elektrokoloběžky téměř
všude. Těším se na automatický pohon, čeká mě motorového vozidla
míň námahy, ale také vyšší poplatky: u koloběž-
ky se platí 25 Kč za odemknutí a 4 Kč za každou
minutu jízdy. Desetiminutová projížďka mě tak
vyjde na necelých 70 Kč. Silnou stránkou všech společností, které
jsem vyzkoušela, je snadné parkování. Ať už
Před nastartováním ještě musím v aplikaci po- na Praze 3 ukončíte svou jízdu kdekoli, v oko-
tvrdit svůj věk a zároveň vzít na vědomí, že mi lí 200 metrů vždy najdete vyhrazené místo, kde
firma doporučuje použít ochrannou přilbu. Tu kolo či koloběžku můžete odstavit tak, že niko-
s sebou nemám, jako zřejmě většina uživatelů. mu nepřekáží. Stačí zatáhnout parkovací páčku,
Brzy mi ale dochází, že tento požadavek je pro kolo se zamkne a aplikace vám potvrdí, že jste
jízdu na elektrokoloběžce namístě. Stroj se umí ho v pořádku vrátili. Parkování mimo určené
rozjet rychlostí téměř 25 km/h a na rušné ulici zóny se nevyplácí, Nextbike i Rekola vám ho totiž
mezi auty se opravdu moc bezpečně necítím. naúčtují. Naštěstí ve chvíli, kdy zamykáte kolo
Pro uživatele koloběžek ale platí stejná pravidla na nesprávném místě, vás aplikace na tuto sku-
jako pro cyklisty, a to mimo jiné znamená, že na tečnost upozorní, a tak máte ještě šanci svou
chodník s ní nesmíte. chybu napravit.
Díky automatickému pohonu a poměrně vysoké Také strategie firmy Lime směřuje ke spořáda-
rychlosti se pohyb na elektrické koloběžce blíží nějšímu parkování. Místní radnice s ní v sou-
řízení motorového vozidla. I když nemusíte mít časné době připravuje pilotní projekt, ve kterém
řidičský průkaz, jízda vyžaduje respektování do- by bylo možné k parkování koloběžek využít jen
pravních předpisů a správnou orientaci v provo- vyhrazená stanoviště systému Cyril, který nabízí
zu. Já přitom docela postrádám zpětné zrcát- nejhustší síť cyklostojanů v Praze.
— 13
ko a blinkr. Zatímco na kole jsem zvyklá dávat