Page 13 - Praha3_04_duben_09
P. 13

Trend







































                  krpály zdolávané po kočičích hlavách dáva-  znamení o změně směru jízdy rukou, na koloběž-
                  jí zabrat. I to je třeba jeden z důvodů rychlého   ce je to kvůli stabilitě náročnější.
                  nástupu elektrokol. Na křižovatkách ale oceňuji
                  pruhy pro cyklisty a také ohleduplnost řidičů.  Nakonec šlápnu i do pedálů modrého kola firmy
                                                              Nextbike. U ní oceňuji hlavně širší síť virtuál-
       Ochranná přilba je při                                 ních stanic i v okrajových částech metropole.
                                                              Nextbike si účtuje podobné ceny jako ostatní
                                                              poskytovatelé sdílených kol — za půlhodinovou
       jízdě na elektrokoloběžce                              jízdu zaplatíte 24 Kč. Zatím ale nenabízí elektro-
                                                              kola, takže vám nezbývá než se spolehnout na
       namístě                                                vlastní nohy.



                  Po krátké okružní jízdě vyměním bicykl za elek-  Jízda na elektrické
                  trickou koloběžku Lime. Na rozdíl od sdílených
                  kol, která na Praze 3 někdy stěží najdete v do-  koloběžce se blíží řízení
                  stupné blízkosti, jsou elektrokoloběžky téměř
                  všude. Těším se na automatický pohon, čeká mě   motorového vozidla
                  míň námahy, ale také vyšší poplatky: u koloběž-
                  ky se platí 25 Kč za odemknutí a 4 Kč za každou
                  minutu jízdy. Desetiminutová projížďka mě tak
                  vyjde na necelých 70 Kč.                    Silnou stránkou všech společností, které
                                                              jsem vyzkoušela, je snadné parkování. Ať už
                  Před nastartováním ještě musím v aplikaci po-  na Praze 3 ukončíte svou jízdu kdekoli, v oko-
                  tvrdit svůj věk a zároveň vzít na vědomí, že mi   lí 200 metrů vždy najdete vyhrazené místo, kde
                  firma doporučuje použít ochrannou přilbu. Tu   kolo či koloběžku můžete odstavit tak, že niko-
                  s sebou nemám, jako zřejmě většina uživatelů.   mu nepřekáží. Stačí zatáhnout parkovací páčku,
                  Brzy mi ale dochází, že tento požadavek je pro   kolo se zamkne a aplikace vám potvrdí, že jste
                  jízdu na elektrokoloběžce namístě. Stroj se umí   ho v pořádku vrátili. Parkování mimo určené
                  rozjet rychlostí téměř 25 km/h a na rušné ulici   zóny se nevyplácí, Nextbike i Rekola vám ho totiž
                  mezi auty se opravdu moc bezpečně necítím.   naúčtují. Naštěstí ve chvíli, kdy zamykáte kolo
                  Pro uživatele koloběžek ale platí stejná pravidla   na nesprávném místě, vás aplikace na tuto sku-
                  jako pro cyklisty, a to mimo jiné znamená, že na   tečnost upozorní, a tak máte ještě šanci svou
                  chodník s ní nesmíte.                       chybu napravit.

                  Díky automatickému pohonu a poměrně vysoké   Také strategie firmy Lime směřuje ke spořáda-
                  rychlosti se pohyb na elektrické koloběžce blíží   nějšímu parkování. Místní radnice s ní v sou-
                  řízení motorového vozidla. I když nemusíte mít   časné době připravuje pilotní projekt, ve kterém
                  řidičský průkaz, jízda vyžaduje respektování do-  by bylo možné k parkování koloběžek využít jen
                  pravních předpisů a správnou orientaci v provo-  vyhrazená stanoviště systému Cyril, který nabízí
                  zu. Já přitom docela postrádám zpětné zrcát-  nejhustší síť cyklostojanů v Praze.
                                                                                                                     — 13
                  ko a blinkr. Zatímco na kole jsem zvyklá dávat
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18