Page 20 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 03 2022
P. 20
Komunita Každé dítě
s autismem je
individualita
Děti s poruchou
autistického spektra
vyžadují speciální
přístup a prakticky
nepřetržitý dohled. Na
Praze 3 se jim věnuje
centrum Zahrada
a ZŠ Zahrádka.
Text Foto Na českých základních školách jsou zhruba čtyři vady. Vyžadují téměř nepřetržitý dohled a speciál-
Miroslav Štochl Kristina Šedivá Každé z nich je přitom jedinečné a má specifické viduální výchovně-vzdělávací plány tvoříme spo-
tisíce dětí s poruchou autistického spektra (PAS).
ní vzdělávání. „Vhodné typy komunikace a indi-
chování. „Joachim se začal nestandardně pro-
lečně se všemi členy týmu a rodiči,“ upřesňuje
jevovat kolem prvního roku. Stranil se kolektivu,
hračky stavěl do řad a rovnal je podle velikostí, Šafránková.
brzy ovládal abecedu i čísla, ale prakticky nenava-
zoval oční kontakt ani jinak nekomunikoval,“ popi- Děti s PAS se chovají
suje svou zkušenost Kristina Šedivá, která žije se
sedmiletým synem na Žižkově (oba na snímku). a myslí jinak než ostatní
„Musím mu naslouchat desetkrát víc než normál-
nímu dítěti, protože prakticky nemluví, a laskavým
přístupem se snažím proniknout do jeho světa.“ vrstevníci
Diagnóza PAS se může týkat stejně tak dětí nad-
průměrně inteligentních, jako těch s mentálním Žáci ZŠ Zahrádka jsou obvykle zároveň klien-
handicapem. Část dětí je relativně soběstačná, ty Integračního centra Zahrada. To funguje jako
ty se závažnějšími potížemi ale potřebují vysokou denní stacionář, který dětem s kombinovaným
míru podpory při naplňování i těch nejzákladněj- postižením a jejich rodinám poskytuje komplexní
ších potřeb — obvykle totiž nerozumějí řeči, ne- servis včetně rehabilitace a vzdělávaní. Děti si tu
mluví ani negestikulují. Společná je pro ně nejen osvojují elementární vědomosti, dovednosti a ná-
oslabená schopnost vést komunikaci, ale i na- vyky za pomoci logopedie, fyzioterapie a ergotera-
vazovat a rozvíjet vztahy. „Děti s PAS se chova- pie, ale i novějších metod, jako je třeba snoezelen,
jí a myslí jinak než ostatní vrstevníci, nedokážou který spočívá ve stimulaci smyslů.
adekvátně reagovat na běžné situace. Projevy se
mění v souvislosti s věkem, v různých formách Tomu, jak žít s poruchou autistického spektra,
ale trvají celý život,“ vysvětluje Tereza Šafránková, se věnuje i řada občanských iniciativ. Za vznikem
která se problematice věnuje už od roku 2006. spolku Naděje pro děti úplňku stojí rodiče žáky-
ně, která dochází právě na ZŠ Zahrádka. Dnes ke
Základní škola Zahrádka, kde působí, vzdělává sdružení patří přibližně 70 maminek a tatínků,
žáky s těžkým kombinovaným postižením, kteří kteří vědí, že se jejich děti budou vždycky spolé-
— 20 mají vedle PAS i mentální, smyslové nebo tělesné hat na pomoc nejbližších.