Page 20 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 03 2022
P. 20

Komunita  Každé dítě



        s autismem je





        individualita















        Děti s poruchou

        autistického spektra

        vyžadují speciální

        přístup a prakticky

        nepřetržitý dohled. Na

        Praze 3 se jim věnuje

        centrum Zahrada

        a ZŠ Zahrádka.



          Text   Foto   Na českých základních školách jsou zhruba čtyři   vady. Vyžadují téměř nepřetržitý dohled a speciál-
           Miroslav Štochl  Kristina Šedivá  Každé z nich je přitom jedinečné a má specifické   viduální výchovně-vzdělávací plány tvoříme spo-
                   tisíce dětí s poruchou autistického spektra (PAS).
                                                               ní vzdělávání. „Vhodné typy komunikace a indi-
                   chování. „Joachim se začal nestandardně pro-
                                                               lečně se všemi členy týmu a rodiči,“ upřesňuje
                   jevovat kolem prvního roku. Stranil se kolektivu,
                   hračky stavěl do řad a rovnal je podle velikostí,   Šafránková.
                   brzy ovládal abecedu i čísla, ale prakticky nenava-
                   zoval oční kontakt ani jinak nekomunikoval,“ popi-  Děti s PAS se chovají
                   suje svou zkušenost Kristina Šedivá, která žije se
                   sedmiletým synem na Žižkově (oba na snímku).   a myslí jinak než ostatní
                   „Musím mu naslouchat desetkrát víc než normál-
                   nímu dítěti, protože prakticky nemluví, a laskavým
                   přístupem se snažím proniknout do jeho světa.“   vrstevníci

                   Diagnóza PAS se může týkat stejně tak dětí nad-
                   průměrně inteligentních, jako těch s mentálním   Žáci ZŠ Zahrádka jsou obvykle zároveň klien-
                   handicapem. Část dětí je relativně soběstačná,   ty Integračního centra Zahrada. To funguje jako
                   ty se závažnějšími potížemi ale potřebují vysokou   denní stacionář, který dětem s kombinovaným
                   míru podpory při naplňování i těch nejzákladněj-  postižením a jejich rodinám poskytuje komplexní
                   ších potřeb — obvykle totiž nerozumějí řeči, ne-  servis včetně rehabilitace a vzdělávaní. Děti si tu
                   mluví ani negestikulují. Společná je pro ně nejen   osvojují elementární vědomosti, dovednosti a ná-
                   oslabená schopnost vést komunikaci, ale i na-  vyky za pomoci logopedie, fyzioterapie a ergotera-
                   vazovat a rozvíjet vztahy. „Děti s PAS se chova-  pie, ale i novějších metod, jako je třeba snoezelen,
                   jí a myslí jinak než ostatní vrstevníci, nedokážou   který spočívá ve stimulaci smyslů.
                   adekvátně reagovat na běžné situace. Projevy se
                   mění v souvislosti s věkem, v různých formách   Tomu, jak žít s poruchou autistického spektra,
                   ale trvají celý život,“ vysvětluje Tereza Šafránková,   se věnuje i řada občanských iniciativ. Za vznikem
                   která se problematice věnuje už od roku 2006.  spolku Naděje pro děti úplňku stojí rodiče žáky-
                                                               ně, která dochází právě na ZŠ Zahrádka. Dnes ke
                   Základní škola Zahrádka, kde působí, vzdělává   sdružení patří přibližně 70 maminek a tatínků,
                   žáky s těžkým kombinovaným postižením, kteří   kteří vědí, že se jejich děti budou vždycky spolé-
     — 20          mají vedle PAS i mentální, smyslové nebo tělesné   hat na pomoc nejbližších.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25