Page 17 - Chytrý zpravodaj - Praha 3 - 03 2022
P. 17

života“. K tomu mi pomohla vstřícnost Italů, kteří
                  toho mají s Čechy dost společného — například                                                      Dialog
                  národně-obrozeneckou mentalitu. Kus jejich země
                  byl také součástí Rakouska-Uherska, v Terstu jsem
                  se proto cítil jako doma. Začátky byly těžké, hlavně
                  ekonomicky, ale v osmdesátých letech jsem se cítil
                  šťastný.

                  Přijali vás Italové?
                  Status cizince tam nemá hned negativní zvuk jako
                  třeba v Británii. Zpočátku mě považovali za „slavo“,
                  tedy Slovana, jak bylo podivným zvykem. Vnímání
                  Čechů hodně změnil Milan Kundera, který mě
                  později pozval ke spolupráci v Paříži na tématech
                  „střední Evropy“. Ten svým dílem přispěl k tomu, že
                  se „kultura střední Evropy“ stala velkou světovou
                  módou, přestali jsme být „slavi“ a začali jsme pat-
                  řit do velké ironické kultury, která spojovala v jeden
                  celek Prahu, Vídeň, Budapešť, Lvov. Terst byl napří-
                  klad součástí habsburské říše už od roku 1381.
                  Jaký byl návrat do Prahy?
                  V roce 1990 jsem přijel do Česka přes Plzeň a po-  Václav Bělohradský
                  slouchal projev Václava Havla o tom, že „Vítězný
                  únor“ už se nebude opakovat, takže to bylo tuším   Český filozof a sociolog se narodil 14. ledna
                  v únoru 1990. Pár dní nato jsem se s ním koneč-  1944 v Praze na hranici Vinohrad a Žižkova.
                  ně setkal i osobně. Když jsem přijel na Žižkov do   V roce 1967 vystudoval na Filozofické fakultě
                  krajiny svého dětství, vydal jsem se do Baranovy   Univerzity Karlovy v Praze obor čeština a fi-
                  ulice, kde bydlela maminka. Už to byla stará paní,   lozofie. Je žákem jednoho z nejznámějších
                  té přicházející době moc nerozuměla, prožíva-  českých filozofů Jana Patočky. Po srpnové
                  la ji se směsí radosti a strachu. Vzpomínám, že   okupaci emigroval přes Vídeň do Itálie, kde
                  jsem se šel projít po Vinohradské třídě, vešel do   působil jako profesor sociologie na univerzi-
                  řeznictví U Brabců, dal si za asi 1,50 Kčs držko-  tách v Janově a Terstu. Po roce 1990 předná-
                  vou polévku a najednou vidím, že vedle stojí bás-  šel jak v Itálii, tak například na pražské Fakultě
                  ník Petr Král, se kterým jsem se v exilu intenziv-  sociálních věd. Do své domoviny se vrátil
                  ně přátelil. Nejvíce mě ale dojala návštěva (tehdy   natrvalo v roce 2014. Dnes bydlí na pražském
                  ještě) Realistického divadla, kde hráli představe-  Smíchově. Je autorem několika knih, ta za-
                  ní Republika. V závěru psal jeden herec na tabuli   tím poslední nese název Čas pléthokracie.
                  jména autorů, jejichž dílo se ocitlo pod ledem doby
                  a teď se vynořuje. Napsal i moje jméno. Byl to vel-
                  ký zážitek — co bylo umlčeno, se vrací, to je pod-
                  stata kultury. Já jsem se pak definitivně přestěho-
                  val do Prahy až v roce 2014.
                                                             formuje i nový typ politických aktérů, aktivistic-
       Filozofování vládne našim                             ká demokracie „digitálně komunikujících zástupů“,
                                                             které už nepotřebují politické strany, aby reprezen-
                                                             tovaly jejich zájmy. Jednají autonomně jako nezá-
       všedním dnům                                          vislí jednotlivci a umějí se dohodnout na užiteč-
                                                             ných akcích bez zprostředkování politických stran.
                                                             Václav Havel hovořil o postdemokracii, já tomu
                                                             říkám „pléthokracie“, politika bez stran a placených
                  Překvapilo vás hlavní město?               funkcionářů (od řeckého „pléthos“ — množství).
                  Vnímal jsem jeho degradaci, málo se investovalo
                  do výstavby, vše bylo zchátralé. Ale zase tu nebyl   Kde má dnes filozofie své místo?
                  ten devastující turismus, který se později do Prahy   Řeknu to takto: K filozofování je člověk odsouzen
                  vevalil. Překvapila mě ale jedna věc: měl jsem   v době, která je nejednoznačná, kdy má všech-
                  mnoho přátel, kteří bydleli v krásných pražských   no dvě strany, o níž proto říkáme, že je komplex-
                  bytech, nájem tam byl velmi nízký, několik set mě-  ní, nikdo v ní nemá právo na „poslední slovo“.
                  síčně. Do těch bytů ale nic neinvestovali, všechny   My všichni se tedy musíme stát filozofy, proto-
                  své peníze dávali na vybavení chalup. To pro mě   že v takové společnosti jinak než jako filozof žít
                  byla zvláštnost. Tyhle útěky z města někam do   nelze. Příkladem budiž pandemie: každý se musí
                  jiného společenství mi připadly dost nesmyslné,   sám rozhodnout, komu bude v záplavě expertních
                  přece město má být středem života, ne okrajem   a vědeckých výroků věřit, jakou strategii přijme
                  chalupářství.                              jako legitimní v boji s pandemií. Nikdo tomu ne-
                                                             může uniknout, filozofování vládne našim všedním
                  Loni vám vyšla kniha Čas pléthokracie. Jaké je   dnům. Já ale někdy definuji filozofii taky radikál-
                  její hlavní poselství?                     ně, i když trochu demagogicky: je známo, že vědci
                  Je o přeměně veřejných prostorů v „globální di-  při vivisekci vyřezávají psům hlasivky, aby je ne-
                  gitální mělčiny“, kde už se neformují názorové   rušili svým bolestným nářkem při práci. Filozofie
                  většiny, ale „náladové většiny“, slepence frustrací,   by měla mluvit na místě všech bytostí, kterým
                  které nemají dost autority. Demokracie jsou proto   mocenský systém vyřezal hlasivky, vzal jim nejen
                  destabilizované, jak dokazuje třeba zvolení Trumpa   jejich hlas, ale i zkušenosti, bolesti a také jejich
                                                                                                                     — 17
                  prezidentem. Myslím ale, že se v těch mělčinách   pravdy.
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22