Page 21 - Chytrý zpravodaj - Podlesí 2 2021
P. 21

Z historie obce Podlesí
       Z historie obce Podlesí





        Území Protektorátu Čechy a Morava  peruť účastnila boje proti ponorkám  slušníci jednotky a další repatrianti do
 Josef Sádlo  Vyučil  se  strojním  zámečníkem  přemístěn do Prahy jako vrchní ošet-  opustil 26. dubna 1940 a tzv. jižní  a hladinovým plavidlům v Atlantic-  osvobozeného Československa. Po

 * 18. 7. 1903   a soustružníkem kovů, což mělo pro  řovatel 43. letky Leteckého pluku 1.   cestou přes Slovensko, Maďarsko,  kém oceánu. Úspěchy v boji proti  dlouhých pěti letech se Josef Sádlo
 jeho budoucnost zásadní vliv.
 Během služby u 43. letky prožil Josef
 (Staré Podlesí – Příbram)  Sádlo své nejslavnější chvíle. V létě   Jugoslávii, Řecko, Turecko a Sýrii se  ponorkám si Čechoslováci v květnu  vrátil do vlasti 5. září 1945.
 † 14. 11. 1965   Vzhledem k vyučení zámečníkem   1936 se jako mechanik podílel na   dostal do Francie.  1943 vysloužili přezbrojení na mo-  Během války byl jmenován důstojní-
 a soustružníkem byl při odvodu vy-
                                            derní čtyřmotorové letouny Libera-
 (Dubany, okres Prostějov)  brán jako vhodný adept na leteckého   úspěšném vystoupení čs. závodníků   V jihofrancouzském Agde byl 3. červ-  tor, s kterými 311. peruť operovala až   kem čs. letectva. Od října 1941 měl
 Účastník druhého českosloven-  mechanika. Vojenskou prezenční   na letecké soutěži odehrávající se   na 1940 po prezentaci u Náhradního   do konce druhé světové války.  hodnost poručíka a posléze v říjnu
        tělesa čs. vojsk vtělen k tamní letec-
                                                                                1944 byl povýšen na nadporučí-
 ského odboje  službu zahájil 1. října 1923 u praž-  v rámci Letních olympijských her   ké skupině. Po porážce Francie byl  Na úspěšné operační činnosti perutě  ka. Za svoji vojenskou službu v RAF
 Letecký mechanik u 311. česko-  ského Leteckého pluku 1, odkud   v Berlíně. Rovněž měl nemalý podíl   pevně rozhodnutý pokračovat v boji  měl svůj podíl i Josef Sádlo, kte-  byl Josef Sádlo vyznamenán Čes-
 slovenské bombardovací perutě   byl přemístěn k Učilišti pro letectvo   na velkém triumfu čs. letců na IV.   proti Německu, a proto s dalšími  rý byl vzhledem ke svým vysokým  koslovenskou medailí za chrabrost,
 (1940–1943) a 8311. Servicing   v Chebu do mechanického kursu.   ročníku Mezinárodní letecké soutěže   stejně odhodlanými Čechoslováky  odborným znalostem a výtečným  Československou vojenskou me-
 Echelonu (1943–1945)  V průběhu prodělávaného kursu se   v Curychu, o čemž svědčí následující   odplul do Velké Británie.  instruktorským schopnostem usta-  dailí za zásluhy I. stupně, Českoslo-
 ukázal jako nadaný a schopný letecký   pochvalné uznání za přípravu letou-  Do Liverpoolu připlul 7. červen-  noven velitelem dílen. Ve své funkci  venskou pamětní medailí se štítky

 Josef Sádlo   mechanik, jelikož po jeho ukončení   nů čs. závodníků: „Svými odbornými   ce 1940 ve skupině pplk. Karla To-  zodpovídal za udržování perfektního  F-VB a britskými 1st Good Conduct
 znalostmi, pílí a svědomitostí v tech-
 zůstal v leteckém učilišti. V květnu
 1924 byl zařazen jako ošetřovatel   nické přípravě letounů přispěl k mi-  mana (vlastním jménem Mareš),   stavu letounů 311. perutě, což bylo  Badge, Defence Medal, War Medal
                                            mnohdy náročné, ale velmi důležité  1939–1945 a byla mu udělena dvě
 * 18. 7. 1903 (Staré Podlesí – Příbram V)   letounů a od listopadu 1925 již jako   mořádnému úspěchu a vítězství čs.   která utvořila jádro nově budované   pro udržení bojeschopnosti perutě.  pochvalná uznání Jeho Výsosti krále
        311. československé bombardovací
 † 14. 11. 1965 (Dubany, okres Prostějov)   vrchní ošetřovatel letounů v kursu   letců na mezinárodních let. závodech   perutě.  V červenci 1943 byl přemístěn k prá-  za zásluhy ve službě. Navíc v roce
 jednosedadlových letadel (stíhací   v r. 1937 v Curychu.“                      1947 obdržel za své válečné zásluhy
 Účastník druhého československého odboje   letouny).  Koncem září 1937 byl Josef Sádlo   Josef Sádlo byl 23. července 1940   vě vzniklému 8311. Servicing Eche-  velmi ceněný Řád britského impéria
                                            lonu, což byla opravárenská jednot-
 Letecký mechanik u 311. československé bombardovací   Ve snaze Josefa Sádla setrvat v armá-  přemístěn ke 34. letce. V lednu 1938   přijat do dobrovolnických rezerv RAF   ka 311. perutě. U jednotky působil   třídy člen (zkratka MBE; Member
        a na konci července se stal jedním ze
 perutě (1940–1943) a 8311. Servicing Echelonu (1943–  dě jako voják z povolání sehrály vý-  se s Leteckým plukem 1 stěhoval do   zakládajících členů 311. čs. perutě.   jako zástupce velitele a od 21. břez-  of the Most Excellent Order of the
 1945)   znamnou roli dvě události. V dubnu   Hradce Králové, kde ovšem setrval   Jednalo se o jednu ze čtyř čs. perutí   na 1945 dokonce zastával funkci   British Empire – Military Division).
 1926 byl přijat do přípravné služby   pouze do poloviny února. Pro Čes-
    Josef  Sádlo  během  služby  v RAF. (VÚA–  pro sbor rotmistrů z povolání letectva   koslovensko osudové chvíle let 1938   vzniklých na území Velké Británie   velitele. Od poloviny července 1945  Po návratu do Československa po-
                                            působil jako velitel 4311. Servicing  kračoval Josef Sádlo v aktivní službě
    VHA Praha)   a v červnu 1928 se dočkal jmenování   a 1939 prožíval opět v Praze na letišti   za druhé světové války. Mezi zářím   Echelonu (vznikl přejmenováním  u československá letectva. Do konce
        1940 až dubnem 1942 se čs. osád-
 do hodnosti rotmistra z povolání   Kbely, kde zastával funkci vrchního
 S německou  okupací  zbytků  Československa  v březnu  1939  se  nedokázalo  smířit   letectva. Rok před povýšením na rot-  mechanika 44. letky Leteckého plu-  ky na bombardérech Wellington   8311. SE), v jehož čele měl na staros-  ledna 1946 sloužil na letišti v Ruzyni
 S německou okupací zbytků Česko-
 mnoho  Čechoslováků.  Prodchnuti  ideály  Masaryka,  svobody  a  demokracie  se  postavili  na   mistra navštěvoval školu pro výcho-  ku 4. V nešťastném roce 1938 byl   účastnily náletů na cíle v Německu,   ti konverzi Liberatorů na transportní  jako technický důstojník 311. čs.
 slovenska v březnu 1939 se nedo-
 obranu svobodného Československa. Jedním z účastníků domácího i zahraničního odboje byl   hodnocen jako výtečný mechanik   Francii, Belgii atd. Následně se 311.   letouny, kterými posléze odlétali pří-  perutě. Nástupkyní 311. perutě se
 kázalo smířit mnoho Čechoslováků.  vu rotmistrů z povolání v Košicích. Po
 rodák ze Starého Podlesí Josef Sádlo, který se již za tzv. první republiky (1918–1938) proslavil   absolvování školy se vrátil v červnu   a velmi dobrý instruktor. Jeho pova-
 Prodchnuti ideály Masaryka, svo-
 jako vynikající letecký mechanik.
 body a demokracie se postavili na  1927 do Vojenského leteckého uči-  ha byla takto vylíčena:
 Josef  Sádlo  se  narodil  18.  července  1903  ve  Starém  Podlesí  (v  době  jeho  narození   liště v Chebu, kde sloužil až do roku  „Veselé a kamarádské povahy – sa-
 obranu svobodného Českosloven-
 Příbram V) do hornické rodiny. V rodném kraji následně prožil celé svoje dětství a dospívání.
 ska. Jedním z účastníků domácího  1934 jako vrchní ošetřovatel letounů  mostatný, energický a svědomitý.
 Školní docházku zahájil v obecné škole na Březových Horách, kde vychodil pět tříd. Po obecné   Poněkud povídavý a ctižádostivý.“
 i zahraničního odboje byl rodák ze  Pilotní školy stíhací.
 škole pokračoval ve studiu v Příbrami na měšťanské škole a živnostenské pokračovací škole.
 Starého Podlesí Josef Sádlo, který
 Vyučil se strojním zámečníkem a soustružníkem kovů, což mělo pro jeho budoucnost zásadní   V roce 1930 čekali na Josefa Sádla  Po německé okupaci se Josef Sádlo
 se již za tzv. první republiky (1918–
 vliv.   1938) proslavil jako vynikající letecký   důležité osobní i profesní změny.  intenzivně zapojil do domácího od-
 V srpnu se oženil s Marií Šimkovou,  boje. Spolu se známým letcem pplk.
 mechanik.
 Vzhledem k vyučení zámečníkem a soustružníkem byl při odvodu vybrán jako vhodný   z jejichž sňatku vzešly dvě dcery. Ke  Josefem Hamšíkem a předsedou
 adept na leteckého mechanika. Vojenskou prezenční službu zahájil 1. října 1923 u pražského   konci roku se pak jednalo o navýšení  Svazu letců republiky Českosloven-
 Josef Sádlo se narodil 18. červen-
 Leteckého  pluku  1,  odkud  byl  přemístěn  k Učilišti  pro  letectvo  v Chebu  do  mechanického   ské Josefem Malým spolupracoval
 ce 1903 ve Starém Podlesí (v době
 kursu. V průběhu prodělávaného kursu se ukázal jako nadaný a schopný letecký mechanik,   odborné kvalifikace absolvováním   na organizaci a plánování ilegál-
 jeho narození Příbram V) do hornic-
 jelikož po jeho ukončení zůstal v leteckém učilišti. V květnu 1924 byl zařazen jako ošetřovatel   měsíčního kursu pro vrchní letecké   ních odchodů čs. letců do zahraničí.
 ké rodiny. V rodném kraji následně
 letounů  a  od  listopadu  1925  již  jako  vrchní  ošetřovatel  letounů  v kursu  jednosedadlových   mechaniky v Hlavních leteckých díl-
 prožil celé svoje dětství a dospívání.
 letadel (stíhací letouny).   nách v Olomouci.  V březnu 1940 se začala nad jeho
 Školní docházku zahájil v obecné   V únoru 1934 opustil natrvalo Cheb   odbojovou činností stahovat tem-
 Ve snaze Josefa Sádla setrvat v armádě jako voják z povolání sehrály významnou roli   ná mračna odhalení. Dne 20. břez-
 škole na Březových Horách, kde
 dvě události. V dubnu 1926 byl přijat do přípravné služby pro sbor rotmistrů z povolání letectva   a přemístil se do Prostějova ke školní   na 1940 byl zatčen jeho blízký spo-
 vychodil pět tříd. Po obecné škole
 a  v červnu  1928  se  dočkal  jmenování  do  hodnosti  rotmistra  z povolání  letectva.  Rok před   letce Vojenského leteckého učiliště   lupracovník pplk. Hamšík a jen díky
 pokračoval ve studiu v Příbrami na
 povýšením na rotmistra navštěvoval školu pro výchovu rotmistrů z povolání v Košicích. Po   jako vrchní ošetřovatel letounů. Jeho   varování Hamšíkovi manželky Josef
 měšťanské škole a živnostenské po-
 absolvování  školy  se  vrátil  v červnu  1927  do  Vojenského  leteckého  učiliště  v Chebu, kde   dlouholeté působení v leteckém uči-  Sádlo unikl ze svého bytu krátce před
 kračovací škole.
 sloužil až do roku 1934 jako vrchní ošetřovatel letounů Pilotní školy stíhací.   lišti skončilo v září 1935, kdy byl   příjezdem gestapa.
 PODLESÁK
 V roce 1930 čekali na Josefa Sádla důležité osobní i profesní změny. V srpnu se oženil       PODLESÁK
 20
 s Marií Šimkovou, z jejichž sňatku vzešly dvě dcery. Ke konci roku se pak jednalo o navýšení   21
 odborné kvalifikace absolvováním měsíčního kursu pro vrchní letecké mechaniky v Hlavních
 leteckých dílnách v Olomouci.
 V únoru  1934  opustil  natrvalo  Cheb  a  přemístil  se  do  Prostějova  ke  školní  letce
 Vojenského  leteckého  učiliště  jako vrchní  ošetřovatel  letounů.  Jeho  dlouholeté  působení
 v leteckém učilišti skončilo v září 1935, kdy byl přemístěn do Prahy jako vrchní ošetřovatel
 43. letky Leteckého pluku 1. Během  služby u 43. letky prožil Josef Sádlo  své nejslavnější
 chvíle. V létě 1936 se jako mechanik podílel na úspěšném vystoupení čs. závodníků na letecké



 1
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26