Page 21 - Chytrý zpravodaj - Podlesí 2 2021
P. 21
Z historie obce Podlesí
Z historie obce Podlesí
Území Protektorátu Čechy a Morava peruť účastnila boje proti ponorkám slušníci jednotky a další repatrianti do
Josef Sádlo Vyučil se strojním zámečníkem přemístěn do Prahy jako vrchní ošet- opustil 26. dubna 1940 a tzv. jižní a hladinovým plavidlům v Atlantic- osvobozeného Československa. Po
* 18. 7. 1903 a soustružníkem kovů, což mělo pro řovatel 43. letky Leteckého pluku 1. cestou přes Slovensko, Maďarsko, kém oceánu. Úspěchy v boji proti dlouhých pěti letech se Josef Sádlo
jeho budoucnost zásadní vliv.
Během služby u 43. letky prožil Josef
(Staré Podlesí – Příbram) Sádlo své nejslavnější chvíle. V létě Jugoslávii, Řecko, Turecko a Sýrii se ponorkám si Čechoslováci v květnu vrátil do vlasti 5. září 1945.
† 14. 11. 1965 Vzhledem k vyučení zámečníkem 1936 se jako mechanik podílel na dostal do Francie. 1943 vysloužili přezbrojení na mo- Během války byl jmenován důstojní-
a soustružníkem byl při odvodu vy-
derní čtyřmotorové letouny Libera-
(Dubany, okres Prostějov) brán jako vhodný adept na leteckého úspěšném vystoupení čs. závodníků V jihofrancouzském Agde byl 3. červ- tor, s kterými 311. peruť operovala až kem čs. letectva. Od října 1941 měl
Účastník druhého českosloven- mechanika. Vojenskou prezenční na letecké soutěži odehrávající se na 1940 po prezentaci u Náhradního do konce druhé světové války. hodnost poručíka a posléze v říjnu
tělesa čs. vojsk vtělen k tamní letec-
1944 byl povýšen na nadporučí-
ského odboje službu zahájil 1. října 1923 u praž- v rámci Letních olympijských her ké skupině. Po porážce Francie byl Na úspěšné operační činnosti perutě ka. Za svoji vojenskou službu v RAF
Letecký mechanik u 311. česko- ského Leteckého pluku 1, odkud v Berlíně. Rovněž měl nemalý podíl pevně rozhodnutý pokračovat v boji měl svůj podíl i Josef Sádlo, kte- byl Josef Sádlo vyznamenán Čes-
slovenské bombardovací perutě byl přemístěn k Učilišti pro letectvo na velkém triumfu čs. letců na IV. proti Německu, a proto s dalšími rý byl vzhledem ke svým vysokým koslovenskou medailí za chrabrost,
(1940–1943) a 8311. Servicing v Chebu do mechanického kursu. ročníku Mezinárodní letecké soutěže stejně odhodlanými Čechoslováky odborným znalostem a výtečným Československou vojenskou me-
Echelonu (1943–1945) V průběhu prodělávaného kursu se v Curychu, o čemž svědčí následující odplul do Velké Británie. instruktorským schopnostem usta- dailí za zásluhy I. stupně, Českoslo-
ukázal jako nadaný a schopný letecký pochvalné uznání za přípravu letou- Do Liverpoolu připlul 7. červen- noven velitelem dílen. Ve své funkci venskou pamětní medailí se štítky
Josef Sádlo mechanik, jelikož po jeho ukončení nů čs. závodníků: „Svými odbornými ce 1940 ve skupině pplk. Karla To- zodpovídal za udržování perfektního F-VB a britskými 1st Good Conduct
znalostmi, pílí a svědomitostí v tech-
zůstal v leteckém učilišti. V květnu
1924 byl zařazen jako ošetřovatel nické přípravě letounů přispěl k mi- mana (vlastním jménem Mareš), stavu letounů 311. perutě, což bylo Badge, Defence Medal, War Medal
mnohdy náročné, ale velmi důležité 1939–1945 a byla mu udělena dvě
* 18. 7. 1903 (Staré Podlesí – Příbram V) letounů a od listopadu 1925 již jako mořádnému úspěchu a vítězství čs. která utvořila jádro nově budované pro udržení bojeschopnosti perutě. pochvalná uznání Jeho Výsosti krále
311. československé bombardovací
† 14. 11. 1965 (Dubany, okres Prostějov) vrchní ošetřovatel letounů v kursu letců na mezinárodních let. závodech perutě. V červenci 1943 byl přemístěn k prá- za zásluhy ve službě. Navíc v roce
jednosedadlových letadel (stíhací v r. 1937 v Curychu.“ 1947 obdržel za své válečné zásluhy
Účastník druhého československého odboje letouny). Koncem září 1937 byl Josef Sádlo Josef Sádlo byl 23. července 1940 vě vzniklému 8311. Servicing Eche- velmi ceněný Řád britského impéria
lonu, což byla opravárenská jednot-
Letecký mechanik u 311. československé bombardovací Ve snaze Josefa Sádla setrvat v armá- přemístěn ke 34. letce. V lednu 1938 přijat do dobrovolnických rezerv RAF ka 311. perutě. U jednotky působil třídy člen (zkratka MBE; Member
a na konci července se stal jedním ze
perutě (1940–1943) a 8311. Servicing Echelonu (1943– dě jako voják z povolání sehrály vý- se s Leteckým plukem 1 stěhoval do zakládajících členů 311. čs. perutě. jako zástupce velitele a od 21. břez- of the Most Excellent Order of the
1945) znamnou roli dvě události. V dubnu Hradce Králové, kde ovšem setrval Jednalo se o jednu ze čtyř čs. perutí na 1945 dokonce zastával funkci British Empire – Military Division).
1926 byl přijat do přípravné služby pouze do poloviny února. Pro Čes-
Josef Sádlo během služby v RAF. (VÚA– pro sbor rotmistrů z povolání letectva koslovensko osudové chvíle let 1938 vzniklých na území Velké Británie velitele. Od poloviny července 1945 Po návratu do Československa po-
působil jako velitel 4311. Servicing kračoval Josef Sádlo v aktivní službě
VHA Praha) a v červnu 1928 se dočkal jmenování a 1939 prožíval opět v Praze na letišti za druhé světové války. Mezi zářím Echelonu (vznikl přejmenováním u československá letectva. Do konce
1940 až dubnem 1942 se čs. osád-
do hodnosti rotmistra z povolání Kbely, kde zastával funkci vrchního
S německou okupací zbytků Československa v březnu 1939 se nedokázalo smířit letectva. Rok před povýšením na rot- mechanika 44. letky Leteckého plu- ky na bombardérech Wellington 8311. SE), v jehož čele měl na staros- ledna 1946 sloužil na letišti v Ruzyni
S německou okupací zbytků Česko-
mnoho Čechoslováků. Prodchnuti ideály Masaryka, svobody a demokracie se postavili na mistra navštěvoval školu pro výcho- ku 4. V nešťastném roce 1938 byl účastnily náletů na cíle v Německu, ti konverzi Liberatorů na transportní jako technický důstojník 311. čs.
slovenska v březnu 1939 se nedo-
obranu svobodného Československa. Jedním z účastníků domácího i zahraničního odboje byl hodnocen jako výtečný mechanik Francii, Belgii atd. Následně se 311. letouny, kterými posléze odlétali pří- perutě. Nástupkyní 311. perutě se
kázalo smířit mnoho Čechoslováků. vu rotmistrů z povolání v Košicích. Po
rodák ze Starého Podlesí Josef Sádlo, který se již za tzv. první republiky (1918–1938) proslavil absolvování školy se vrátil v červnu a velmi dobrý instruktor. Jeho pova-
Prodchnuti ideály Masaryka, svo-
jako vynikající letecký mechanik.
body a demokracie se postavili na 1927 do Vojenského leteckého uči- ha byla takto vylíčena:
Josef Sádlo se narodil 18. července 1903 ve Starém Podlesí (v době jeho narození liště v Chebu, kde sloužil až do roku „Veselé a kamarádské povahy – sa-
obranu svobodného Českosloven-
Příbram V) do hornické rodiny. V rodném kraji následně prožil celé svoje dětství a dospívání.
ska. Jedním z účastníků domácího 1934 jako vrchní ošetřovatel letounů mostatný, energický a svědomitý.
Školní docházku zahájil v obecné škole na Březových Horách, kde vychodil pět tříd. Po obecné Poněkud povídavý a ctižádostivý.“
i zahraničního odboje byl rodák ze Pilotní školy stíhací.
škole pokračoval ve studiu v Příbrami na měšťanské škole a živnostenské pokračovací škole.
Starého Podlesí Josef Sádlo, který
Vyučil se strojním zámečníkem a soustružníkem kovů, což mělo pro jeho budoucnost zásadní V roce 1930 čekali na Josefa Sádla Po německé okupaci se Josef Sádlo
se již za tzv. první republiky (1918–
vliv. 1938) proslavil jako vynikající letecký důležité osobní i profesní změny. intenzivně zapojil do domácího od-
V srpnu se oženil s Marií Šimkovou, boje. Spolu se známým letcem pplk.
mechanik.
Vzhledem k vyučení zámečníkem a soustružníkem byl při odvodu vybrán jako vhodný z jejichž sňatku vzešly dvě dcery. Ke Josefem Hamšíkem a předsedou
adept na leteckého mechanika. Vojenskou prezenční službu zahájil 1. října 1923 u pražského konci roku se pak jednalo o navýšení Svazu letců republiky Českosloven-
Josef Sádlo se narodil 18. červen-
Leteckého pluku 1, odkud byl přemístěn k Učilišti pro letectvo v Chebu do mechanického ské Josefem Malým spolupracoval
ce 1903 ve Starém Podlesí (v době
kursu. V průběhu prodělávaného kursu se ukázal jako nadaný a schopný letecký mechanik, odborné kvalifikace absolvováním na organizaci a plánování ilegál-
jeho narození Příbram V) do hornic-
jelikož po jeho ukončení zůstal v leteckém učilišti. V květnu 1924 byl zařazen jako ošetřovatel měsíčního kursu pro vrchní letecké ních odchodů čs. letců do zahraničí.
ké rodiny. V rodném kraji následně
letounů a od listopadu 1925 již jako vrchní ošetřovatel letounů v kursu jednosedadlových mechaniky v Hlavních leteckých díl-
prožil celé svoje dětství a dospívání.
letadel (stíhací letouny). nách v Olomouci. V březnu 1940 se začala nad jeho
Školní docházku zahájil v obecné V únoru 1934 opustil natrvalo Cheb odbojovou činností stahovat tem-
Ve snaze Josefa Sádla setrvat v armádě jako voják z povolání sehrály významnou roli ná mračna odhalení. Dne 20. břez-
škole na Březových Horách, kde
dvě události. V dubnu 1926 byl přijat do přípravné služby pro sbor rotmistrů z povolání letectva a přemístil se do Prostějova ke školní na 1940 byl zatčen jeho blízký spo-
vychodil pět tříd. Po obecné škole
a v červnu 1928 se dočkal jmenování do hodnosti rotmistra z povolání letectva. Rok před letce Vojenského leteckého učiliště lupracovník pplk. Hamšík a jen díky
pokračoval ve studiu v Příbrami na
povýšením na rotmistra navštěvoval školu pro výchovu rotmistrů z povolání v Košicích. Po jako vrchní ošetřovatel letounů. Jeho varování Hamšíkovi manželky Josef
měšťanské škole a živnostenské po-
absolvování školy se vrátil v červnu 1927 do Vojenského leteckého učiliště v Chebu, kde dlouholeté působení v leteckém uči- Sádlo unikl ze svého bytu krátce před
kračovací škole.
sloužil až do roku 1934 jako vrchní ošetřovatel letounů Pilotní školy stíhací. lišti skončilo v září 1935, kdy byl příjezdem gestapa.
PODLESÁK
V roce 1930 čekali na Josefa Sádla důležité osobní i profesní změny. V srpnu se oženil PODLESÁK
20
s Marií Šimkovou, z jejichž sňatku vzešly dvě dcery. Ke konci roku se pak jednalo o navýšení 21
odborné kvalifikace absolvováním měsíčního kursu pro vrchní letecké mechaniky v Hlavních
leteckých dílnách v Olomouci.
V únoru 1934 opustil natrvalo Cheb a přemístil se do Prostějova ke školní letce
Vojenského leteckého učiliště jako vrchní ošetřovatel letounů. Jeho dlouholeté působení
v leteckém učilišti skončilo v září 1935, kdy byl přemístěn do Prahy jako vrchní ošetřovatel
43. letky Leteckého pluku 1. Během služby u 43. letky prožil Josef Sádlo své nejslavnější
chvíle. V létě 1936 se jako mechanik podílel na úspěšném vystoupení čs. závodníků na letecké
1