Page 20 - Chytrý zpravodaj - Podlesí 2 2021
P. 20

Z historie obce Podlesí
                                                                                                                              Z historie obce Podlesí





                                                                                                                               Území Protektorátu Čechy a Morava  peruť účastnila boje proti ponorkám  slušníci jednotky a další repatrianti do
        Josef Sádlo                         Vyučil  se  strojním  zámečníkem  přemístěn do Prahy jako vrchní ošet-             opustil 26. dubna 1940 a tzv. jižní  a hladinovým plavidlům v Atlantic-  osvobozeného Československa. Po

        * 18. 7. 1903                       a soustružníkem kovů, což mělo pro  řovatel 43. letky Leteckého pluku 1.           cestou přes Slovensko, Maďarsko,  kém oceánu. Úspěchy v boji proti  dlouhých pěti letech se Josef Sádlo
                                            jeho budoucnost zásadní vliv.
                                                                                Během služby u 43. letky prožil Josef
        (Staré Podlesí – Příbram)                                               Sádlo své nejslavnější chvíle. V létě          Jugoslávii, Řecko, Turecko a Sýrii se  ponorkám si Čechoslováci v květnu  vrátil do vlasti 5. září 1945.
        † 14. 11. 1965                      Vzhledem k vyučení zámečníkem       1936 se jako mechanik podílel na               dostal do Francie.                  1943 vysloužili přezbrojení na mo-  Během války byl jmenován důstojní-
                                            a soustružníkem byl při odvodu vy-
                                                                                                                                                                   derní čtyřmotorové letouny Libera-
        (Dubany, okres Prostějov)           brán jako vhodný adept na leteckého   úspěšném vystoupení čs. závodníků            V jihofrancouzském Agde byl 3. červ-  tor, s kterými 311. peruť operovala až   kem čs. letectva. Od října 1941 měl
        Účastník druhého českosloven-       mechanika. Vojenskou prezenční      na letecké soutěži odehrávající se             na 1940 po prezentaci u Náhradního   do konce druhé světové války.      hodnost poručíka a posléze v říjnu
                                                                                                                               tělesa čs. vojsk vtělen k tamní letec-
                                                                                                                                                                                                       1944 byl povýšen na nadporučí-
        ského odboje                        službu zahájil 1. října 1923 u praž-  v rámci Letních olympijských her             ké skupině. Po porážce Francie byl  Na úspěšné operační činnosti perutě  ka. Za svoji vojenskou službu v RAF
        Letecký mechanik u 311. česko-      ského Leteckého pluku 1, odkud      v Berlíně. Rovněž měl nemalý podíl             pevně rozhodnutý pokračovat v boji  měl svůj podíl i Josef Sádlo, kte-  byl Josef Sádlo vyznamenán Čes-
        slovenské bombardovací perutě       byl přemístěn k Učilišti pro letectvo   na velkém triumfu čs. letců na IV.         proti Německu, a proto s dalšími  rý byl vzhledem ke svým vysokým  koslovenskou medailí za chrabrost,
        (1940–1943) a 8311. Servicing       v Chebu do mechanického kursu.      ročníku Mezinárodní letecké soutěže            stejně odhodlanými Čechoslováky  odborným znalostem a výtečným  Československou vojenskou me-
        Echelonu (1943–1945)                V průběhu prodělávaného kursu se    v Curychu, o čemž svědčí následující           odplul do Velké Británie.           instruktorským schopnostem usta-    dailí za zásluhy I. stupně, Českoslo-
                                            ukázal jako nadaný a schopný letecký   pochvalné uznání za přípravu letou-         Do Liverpoolu připlul 7. červen-    noven velitelem dílen. Ve své funkci  venskou pamětní medailí se štítky

 Josef Sádlo                                mechanik, jelikož po jeho ukončení   nů čs. závodníků: „Svými odbornými            ce 1940 ve skupině pplk. Karla To-  zodpovídal za udržování perfektního  F-VB a britskými 1st Good Conduct
                                                                                znalostmi, pílí a svědomitostí v tech-
                                            zůstal v leteckém učilišti. V květnu
                                            1924 byl zařazen jako ošetřovatel   nické přípravě letounů přispěl k mi-           mana (vlastním jménem Mareš),       stavu letounů 311. perutě, což bylo  Badge, Defence Medal, War Medal
                                                                                                                                                                   mnohdy náročné, ale velmi důležité  1939–1945 a byla mu udělena dvě
 * 18. 7. 1903 (Staré Podlesí – Příbram V)   letounů a od listopadu 1925 již jako   mořádnému úspěchu a vítězství čs.          která utvořila jádro nově budované   pro udržení bojeschopnosti perutě.  pochvalná uznání Jeho Výsosti krále
                                                                                                                               311. československé bombardovací
 † 14. 11. 1965 (Dubany, okres Prostějov)   vrchní ošetřovatel letounů v kursu   letců na mezinárodních let. závodech          perutě.                             V červenci 1943 byl přemístěn k prá-  za zásluhy ve službě. Navíc v roce
                                            jednosedadlových letadel (stíhací   v r. 1937 v Curychu.“                                                                                                  1947 obdržel za své válečné zásluhy
 Účastník druhého československého odboje   letouny).                           Koncem září 1937 byl Josef Sádlo               Josef Sádlo byl 23. července 1940   vě vzniklému 8311. Servicing Eche-  velmi ceněný Řád britského impéria
                                                                                                                                                                   lonu, což byla opravárenská jednot-
 Letecký mechanik u 311. československé bombardovací   Ve snaze Josefa Sádla setrvat v armá-  přemístěn ke 34. letce. V lednu 1938   přijat do dobrovolnických rezerv RAF   ka 311. perutě. U jednotky působil   třídy člen (zkratka MBE; Member
                                                                                                                               a na konci července se stal jedním ze
 perutě (1940–1943) a 8311. Servicing Echelonu (1943–  dě jako voják z povolání sehrály vý-  se s Leteckým plukem 1 stěhoval do   zakládajících členů 311. čs. perutě.   jako zástupce velitele a od 21. břez-  of the Most Excellent Order of the
 1945)                                      znamnou roli dvě události. V dubnu   Hradce Králové, kde ovšem setrval             Jednalo se o jednu ze čtyř čs. perutí   na 1945 dokonce zastával funkci   British Empire – Military Division).
                                            1926 byl přijat do přípravné služby   pouze do poloviny února. Pro Čes-
        Josef  Sádlo  během  služby  v RAF. (VÚA–  pro sbor rotmistrů z povolání letectva   koslovensko osudové chvíle let 1938   vzniklých na území Velké Británie   velitele. Od poloviny července 1945  Po návratu do Československa po-
                                                                                                                                                                   působil jako velitel 4311. Servicing  kračoval Josef Sádlo v aktivní službě
        VHA Praha)                          a v červnu 1928 se dočkal jmenování   a 1939 prožíval opět v Praze na letišti      za druhé světové války. Mezi zářím   Echelonu (vznikl přejmenováním  u československá letectva. Do konce
                                                                                                                               1940 až dubnem 1942 se čs. osád-
                                            do hodnosti rotmistra z povolání    Kbely, kde zastával funkci vrchního
 S německou  okupací  zbytků  Československa  v březnu  1939  se  nedokázalo  smířit   letectva. Rok před povýšením na rot-  mechanika 44. letky Leteckého plu-  ky na bombardérech Wellington   8311. SE), v jehož čele měl na staros-  ledna 1946 sloužil na letišti v Ruzyni
        S německou okupací zbytků Česko-
 mnoho  Čechoslováků.  Prodchnuti  ideály  Masaryka,  svobody  a  demokracie  se  postavili  na   mistra navštěvoval školu pro výcho-  ku 4. V nešťastném roce 1938 byl   účastnily náletů na cíle v Německu,   ti konverzi Liberatorů na transportní  jako technický důstojník 311. čs.
        slovenska v březnu 1939 se nedo-
 obranu svobodného Československa. Jedním z účastníků domácího i zahraničního odboje byl   hodnocen jako výtečný mechanik      Francii, Belgii atd. Následně se 311.   letouny, kterými posléze odlétali pří-  perutě. Nástupkyní 311. perutě se
        kázalo smířit mnoho Čechoslováků.  vu rotmistrů z povolání v Košicích. Po
 rodák ze Starého Podlesí Josef Sádlo, který se již za tzv. první republiky (1918–1938) proslavil   absolvování školy se vrátil v červnu   a velmi dobrý instruktor. Jeho pova-
        Prodchnuti ideály Masaryka, svo-
 jako vynikající letecký mechanik.
        body a demokracie se postavili na  1927 do Vojenského leteckého uči-    ha byla takto vylíčena:
 Josef  Sádlo  se  narodil  18.  července  1903  ve  Starém  Podlesí  (v  době  jeho  narození   liště v Chebu, kde sloužil až do roku  „Veselé a kamarádské povahy – sa-
        obranu svobodného Českosloven-
 Příbram V) do hornické rodiny. V rodném kraji následně prožil celé svoje dětství a dospívání.
        ska. Jedním z účastníků domácího  1934 jako vrchní ošetřovatel letounů  mostatný, energický a svědomitý.
 Školní docházku zahájil v obecné škole na Březových Horách, kde vychodil pět tříd. Po obecné   Poněkud povídavý a ctižádostivý.“
        i zahraničního odboje byl rodák ze  Pilotní školy stíhací.
 škole pokračoval ve studiu v Příbrami na měšťanské škole a živnostenské pokračovací škole.
        Starého Podlesí Josef Sádlo, který
 Vyučil se strojním zámečníkem a soustružníkem kovů, což mělo pro jeho budoucnost zásadní   V roce 1930 čekali na Josefa Sádla  Po německé okupaci se Josef Sádlo
        se již za tzv. první republiky (1918–
 vliv.   1938) proslavil jako vynikající letecký   důležité osobní i profesní změny.  intenzivně zapojil do domácího od-
                                            V srpnu se oženil s Marií Šimkovou,  boje. Spolu se známým letcem pplk.
        mechanik.
 Vzhledem k vyučení zámečníkem a soustružníkem byl při odvodu vybrán jako vhodný   z jejichž sňatku vzešly dvě dcery. Ke  Josefem Hamšíkem a předsedou
 adept na leteckého mechanika. Vojenskou prezenční službu zahájil 1. října 1923 u pražského   konci roku se pak jednalo o navýšení  Svazu letců republiky Českosloven-
        Josef Sádlo se narodil 18. červen-
 Leteckého  pluku  1,  odkud  byl  přemístěn  k Učilišti  pro  letectvo  v Chebu  do  mechanického   ské Josefem Malým spolupracoval
        ce 1903 ve Starém Podlesí (v době
 kursu. V průběhu prodělávaného kursu se ukázal jako nadaný a schopný letecký mechanik,   odborné kvalifikace absolvováním   na organizaci a plánování ilegál-
        jeho narození Příbram V) do hornic-
 jelikož po jeho ukončení zůstal v leteckém učilišti. V květnu 1924 byl zařazen jako ošetřovatel   měsíčního kursu pro vrchní letecké   ních odchodů čs. letců do zahraničí.
        ké rodiny. V rodném kraji následně
 letounů  a  od  listopadu  1925  již  jako  vrchní  ošetřovatel  letounů  v kursu  jednosedadlových   mechaniky v Hlavních leteckých díl-
        prožil celé svoje dětství a dospívání.
 letadel (stíhací letouny).                 nách v Olomouci.                    V březnu 1940 se začala nad jeho
        Školní docházku zahájil v obecné    V únoru 1934 opustil natrvalo Cheb   odbojovou činností stahovat tem-
 Ve snaze Josefa Sádla setrvat v armádě jako voják z povolání sehrály významnou roli   ná mračna odhalení. Dne 20. břez-
        škole na Březových Horách, kde
 dvě události. V dubnu 1926 byl přijat do přípravné služby pro sbor rotmistrů z povolání letectva   a přemístil se do Prostějova ke školní   na 1940 byl zatčen jeho blízký spo-
        vychodil pět tříd. Po obecné škole
 a  v červnu  1928  se  dočkal  jmenování  do  hodnosti  rotmistra  z povolání  letectva.  Rok před   letce Vojenského leteckého učiliště   lupracovník pplk. Hamšík a jen díky
        pokračoval ve studiu v Příbrami na
 povýšením na rotmistra navštěvoval školu pro výchovu rotmistrů z povolání v Košicích. Po   jako vrchní ošetřovatel letounů. Jeho   varování Hamšíkovi manželky Josef
        měšťanské škole a živnostenské po-
 absolvování  školy  se  vrátil  v červnu  1927  do  Vojenského  leteckého  učiliště  v Chebu, kde   dlouholeté působení v leteckém uči-  Sádlo unikl ze svého bytu krátce před
        kračovací škole.
 sloužil až do roku 1934 jako vrchní ošetřovatel letounů Pilotní školy stíhací.   lišti skončilo v září 1935, kdy byl   příjezdem gestapa.
       PODLESÁK
 V roce 1930 čekali na Josefa Sádla důležité osobní i profesní změny. V srpnu se oženil                                                                                                                              PODLESÁK
                                    20
 s Marií Šimkovou, z jejichž sňatku vzešly dvě dcery. Ke konci roku se pak jednalo o navýšení                                                                                                            21
 odborné kvalifikace absolvováním měsíčního kursu pro vrchní letecké mechaniky v Hlavních
 leteckých dílnách v Olomouci.
 V únoru  1934  opustil  natrvalo  Cheb  a  přemístil  se  do  Prostějova  ke  školní  letce
 Vojenského  leteckého  učiliště  jako vrchní  ošetřovatel  letounů.  Jeho  dlouholeté  působení
 v leteckém učilišti skončilo v září 1935, kdy byl přemístěn do Prahy jako vrchní ošetřovatel
 43. letky Leteckého pluku 1. Během  služby u 43. letky prožil Josef Sádlo  své nejslavnější
 chvíle. V létě 1936 se jako mechanik podílel na úspěšném vystoupení čs. závodníků na letecké



 1
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25