Page 17 - Chytrý zpravodaj - Ondřejov číslo 3 2021
P. 17
ECHO Z MATEŘSKÉ ŠKOLY 17
Co je tvou prioritou ve vzdělávání dětí? Jaké rozdíly vidíš v tom, když jsi ma- společné chvíle se zajímavými osobnost-
Mou prioritou jsou spokojené děti, aby je teřskou školu navštěvovala jako dítě mi. Dokonce jsme v divadle Gong potkali
má práce zaujala a děti učit formou hry a nyní, když sis vyzkoušela pozici uči- Kryštofa, který se s námi vyfotografoval
a zažít u toho spoustu zábavy. telky? v divadle. Každý z nich přispěl svou troš-
Jako dítě jsem do mateřské školy chodila kou k tomu, aby byl prázdninový provoz co
VERONIKA ZICHOVÁ ráda, což se s mou letní prací ve školce nejpříjemnější. Nyní už se zase děti po-
Jak se ti práce v mateřské škole líbila? nezměnilo. Největší rozdíl byl v mé zod- tkávají se svými učitelkami a kuchařkami
Práce ve školce mě zaujala, hlavně kvůli povědnosti. a mohou se těšit na nové činnosti, které
dětem, které mám ráda. na ně čekají.
Jak jsi vnímala práci s dětmi? ZÁVĚR
Většina dětí byla bezproblémových, akorát Prázdninový provoz už před delší dobou Rozhovory vedla Bc. Romana Brilová,
bylo občas těžší vybudovat si autoritu. skončil a my spolu s dětmi vzpomínáme na ředitelka mateřské školy
Zaostřeno na kroužky v mateřské škole
V mnohých z nás může přetrvávat mý- činnosti v mateřské škole u nejstarších zajistit rodiče dítěti jinou alternativu. To
tus, který se mnoha lidem usadil, že čím dětí. Nyní si dovolím pár slov k anglické- nemůže zajišťovat mateřská škola.
více kroužků v mateřské škole, tím větší mu jazyku a jeho výuce. V dnešní době Na závěr bych ráda dodala, že jsem ráda,
kvalita mateřské školy. Toto paradigma mají děti nepřeberné množství problémů že postupně mýtus o kroužcích v mateřské
by se mělo ve společnosti přerámovat. ve výslovnosti. A podle odborníků, kteří škole mizí a že se, my učitelé, můžeme plně
Zažila jsem dobu, ať už jako rodič, nebo se věnují logopedii není vhodné s dalším věnovat výchovně vzdělávacím programům,
jako pedagog, kdy se děti v mateřské ško- jazykem začínat v době, kdy dítě nemá aniž bychom se cítili jako distributoři krouž-
le i v dopoledních hodinách, převáděly ukončený vývoj řečových dovedností. ků. Ponecháváme si pouze odpolední krou-
z třídy do třídy, kde se konaly kroužky. Jis- Samozřejmě v tuto chvíli nepíši o dětech, žek keramiky pro nejstarší děti, ale určitě
tě si to mnozí pamatují. Kroužek výtvarný, které mají odlišný mateřský jazyk, nebo bychom rády měly svou keramickou pec,
fl étna, hudební kroužek, anglický jazyk. jsou z bilingvních rodin. Ukončený vývoj pak už bychom keramiku nabízely jako
Se zbytkem dětí, složených ze dvou tříd, řeči je až v šesti letech a nyní se díky ko- běžnou práci pro všechny děti.
jsme pracovaly podle svých plánů a pří- munikačním technologiím, posunul vývoj V tuto chvíli se nejvíce zaměřujeme na
prav. Nikdo si nedovede představit, jaký až do devíti let. Není pravdou, že čím dří- jazykový rozvoj dětí, jak v oblasti pre-
zmatek to způsobovalo při práci s dětmi, ve se začne na děti mluvit cizím jazykem, vence logopedických vad, tak v oblasti
jak u učitelek, tak i u dětí. Zvlášť si před- tím lépe se jazyk dítě naučí. Pokud to fonematického uvědomování hlásek,
stavte, jak se s tímto tehdejším fenomé- tedy, opět zdůrazňuji, není odlišný ma- což budou děti velmi potřebovat, aby
nem musely vyrovnávat děti citlivější, teřský jazyk. Samozřejmě jsou děti, které úspěšně zvládaly nádherný předmět, ja-
nebo s různými problémy. Naštěstí jsou se mohou už v šesti letech začít učit ang- kým je český jazyk.
tyto doby dávno pryč. Přesto v mnohých licky, protože právě mají ukončený vývoj Bc. Romana Brilová,
lidech může tento mýtus přetrvávat. Proto řečových dovedností, tam ovšem musí ředitelka Mateřské školy Ondřejov
pár slov na vysvětlenou.
Mateřská škola je součástí vzdělávací
soustavy, to znamená, že v ní probíhá
tzv. formální vzdělávání. To je vzdě-
lávání, které je založené na školním
vzdělávacím programu a výchova
a vzdělávání dětí je cílené a má své vý-
stupy. Jen pro srovnání, kroužky jsou
součástí neformálního vzdělávání. Nej-
vyšší kontrolní orgán škol Česká školní
inspekce (ČŠI) hodnotí kroužky v mateř-
ských školách velmi negativně, protože
je to v jejích očích diskriminační, neboť
kroužky platí rodiče, zároveň předškolní
pedagog ovládá výtvarné činnosti, hu-
dební činnosti, včetně hry na hudební ná-
stroj, součástí středního pedagogického
vzdělání je i tělesná výchova a plavání.
Všechny tyto činnosti, potřebné pro práci
s dětmi, učitelé umí a dělají. Proto není
potřeba mít v mateřské škole kroužky. Hra
na fl étnu je součástí přímé pedagogické
3.12.2021 10:26:53
Ondrejov_3-sloucene.indd 17 3.12.2021 10:26:53
Ondrejov_3-sloucene.indd 17