Page 17 - Chytrý zpravodaj - Ondřejov číslo 3 2021
P. 17

ECHO Z MATEŘSKÉ  ŠKOLY                                                                                 17



             Co je tvou prioritou ve vzdělávání dětí?  Jaké rozdíly vidíš v tom, když jsi ma-  společné chvíle se zajímavými osobnost-
             Mou prioritou jsou spokojené děti, aby je   teřskou školu navštěvovala jako dítě   mi. Dokonce jsme v divadle Gong potkali
             má práce zaujala a děti učit formou hry   a nyní, když sis vyzkoušela pozici uči-  Kryštofa, který se s námi vyfotografoval
             a zažít u toho spoustu zábavy.      telky?                               v divadle. Každý z nich přispěl svou troš-
                                                  Jako dítě jsem do mateřské školy chodila   kou k tomu, aby byl prázdninový provoz co
              VERONIKA ZICHOVÁ                  ráda, což se s mou letní prací ve školce   nejpříjemnější. Nyní už se zase děti po-
             Jak se ti práce v mateřské škole líbila?  nezměnilo. Největší rozdíl byl v mé zod-  tkávají se svými učitelkami a kuchařkami
             Práce ve školce mě zaujala, hlavně kvůli   povědnosti.                   a mohou se těšit na nové činnosti, které
             dětem, které mám ráda.                                                   na ně čekají.
             Jak jsi vnímala práci s dětmi?      ZÁVĚR
             Většina dětí byla bezproblémových, akorát   Prázdninový provoz už před delší dobou   Rozhovory vedla Bc. Romana Brilová,
             bylo občas těžší vybudovat si autoritu.  skončil a my spolu s dětmi vzpomínáme na       ředitelka mateřské školy




              Zaostřeno na kroužky v mateřské škole


             V mnohých z nás může přetrvávat mý-  činnosti v mateřské škole u nejstarších   zajistit rodiče dítěti jinou alternativu. To
             tus, který se mnoha lidem usadil, že čím   dětí. Nyní si dovolím pár slov k anglické-  nemůže zajišťovat mateřská škola.
             více kroužků v mateřské škole, tím větší   mu jazyku a jeho výuce. V dnešní době   Na závěr bych ráda dodala, že jsem ráda,
             kvalita mateřské školy. Toto paradigma   mají děti nepřeberné množství problémů   že postupně mýtus o kroužcích v mateřské
             by se mělo ve společnosti přerámovat.   ve výslovnosti. A podle odborníků, kteří   škole mizí a že se, my učitelé, můžeme plně
             Zažila jsem dobu, ať už jako rodič, nebo   se věnují logopedii není vhodné s dalším   věnovat výchovně vzdělávacím programům,
             jako pedagog, kdy se děti v mateřské ško-  jazykem začínat v době, kdy dítě nemá   aniž bychom se cítili jako distributoři krouž-
             le i v dopoledních hodinách, převáděly   ukončený vývoj řečových dovedností.   ků. Ponecháváme si pouze odpolední krou-
             z třídy do třídy, kde se konaly kroužky. Jis-  Samozřejmě v tuto chvíli nepíši o dětech,   žek keramiky pro nejstarší děti, ale určitě
             tě si to mnozí pamatují. Kroužek výtvarný,   které mají odlišný mateřský jazyk, nebo   bychom rády měly svou keramickou pec,
             fl étna, hudební kroužek, anglický jazyk.   jsou z bilingvních rodin. Ukončený vývoj   pak už bychom keramiku nabízely jako
             Se zbytkem dětí, složených ze dvou tříd,   řeči je až v šesti letech a nyní se díky ko-  běžnou práci pro všechny děti.
             jsme pracovaly podle svých plánů a pří-  munikačním technologiím, posunul vývoj   V tuto chvíli se nejvíce zaměřujeme na
             prav. Nikdo si nedovede představit, jaký   až do devíti let. Není pravdou, že čím dří-  jazykový rozvoj dětí, jak v oblasti pre-
             zmatek to způsobovalo při práci s dětmi,   ve se začne na děti mluvit cizím jazykem,   vence logopedických vad, tak v oblasti
             jak u učitelek, tak i u dětí. Zvlášť si před-  tím lépe se jazyk dítě naučí. Pokud to   fonematického uvědomování hlásek,
             stavte, jak se s tímto tehdejším fenomé-  tedy, opět zdůrazňuji, není odlišný ma-  což budou děti velmi potřebovat, aby
             nem musely vyrovnávat děti citlivější,   teřský jazyk. Samozřejmě jsou děti, které   úspěšně zvládaly nádherný předmět, ja-
             nebo s různými problémy. Naštěstí jsou   se mohou už v šesti letech začít učit ang-  kým je český jazyk.
             tyto doby dávno pryč. Přesto v mnohých   licky, protože právě mají ukončený vývoj          Bc. Romana Brilová,
             lidech může tento mýtus přetrvávat. Proto   řečových dovedností, tam ovšem musí   ředitelka Mateřské školy Ondřejov
             pár slov na vysvětlenou.
             Mateřská škola je součástí vzdělávací
             soustavy, to znamená, že v ní probíhá
             tzv. formální vzdělávání. To je vzdě-
             lávání, které je založené na školním
             vzdělávacím  programu  a   výchova
             a vzdělávání dětí je cílené a má své vý-
             stupy. Jen pro srovnání, kroužky jsou
             součástí neformálního vzdělávání. Nej-
             vyšší kontrolní orgán škol Česká školní
             inspekce (ČŠI) hodnotí kroužky v mateř-
             ských školách velmi negativně, protože
             je to v jejích očích diskriminační, neboť
             kroužky platí rodiče, zároveň předškolní
             pedagog ovládá výtvarné činnosti, hu-
             dební činnosti, včetně hry na hudební ná-
             stroj, součástí středního pedagogického
             vzdělání je i tělesná výchova a plavání.
             Všechny tyto činnosti, potřebné pro práci
             s dětmi, učitelé umí a dělají. Proto není
             potřeba mít v mateřské škole kroužky. Hra
             na fl étnu je součástí přímé pedagogické






                                                                                                                  3.12.2021   10:26:53
         Ondrejov_3-sloucene.indd   17                                                                            3.12.2021   10:26:53
         Ondrejov_3-sloucene.indd   17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20