Page 17 - Zpravodaj_cervenec_2021
P. 17

a tak jsem začal i já. Pamatuju si, že jsem dělal
       třeba  dvanáct  svateb  za  sebou.  A  zakázka
       třeba zněla: „Tři černobíle a dvě barevně.“ Šlo
       o ruličky filmu, z každé bylo třicet šest fotek.
       Lidé  stále  tu  černobílou  nevytěsnili,  měli  ji
       rádi, ale chtěli i barvu.

       A pak přišla revoluce…
       V devadesátých letech, když se všechno uvol-
       nilo,  jsem  se  s  živností  rychle  osamostat-
       nil.  První  místo,  které  jsem  našel,  bylo  za
       Naivkou,  na  dvorečku  byl  baráček.  Dohodl
       jsem si s bytovým podnikem pronájem a něco
       investoval i do oprav, ale pak najednou přišli
       a říkali mi: „Pane Čáslava, ono se to tady bude
       asi všechno vracet.“ Naštěstí jsem ve vývěsce
       hned naproti Naivce objevil inzerát na prodej
       domku ve Zlaté uličce. Stál tenkrát devadesát
       tisíc. Bylo to hrozně moc, mohl jsem zaplatit
       tak třetinu.

       Zbytek jste si půjčil?
       Místo úvěru mi půjčku nabídla moje babička.
       Dům byl v hrozném stavu, ale konečně jsem
       měl  vlastní  ateliér.  Rekonstrukce  ovšem
       musela začít už od střechy.

       Čím jste si ateliér vybavil?
       Měl jsem dva laby, stroje na vyvolávání fotek.                                                               Foto: Hana Morová
       První, kdo v Kolíně takový stroj měl, byl pan
       Eliáš.  A  tenkrát  ho  stál  přes  milion.  Říkali
       jsme si: „Ježíš, že do toho šel, takovou částku.“
       Ale podařilo se mu to, všechna čest. Mně pak   Úsměv a foťák k Josefu Čáslavovi neodmyslitelně patří
       nakonec  taky.  Ten  stroj  byl  analogový.  Pro-  Lidé šetřili a nechávali si vyvolat fotky třeba   návštěvník.  Odtamtud se utíkalo do salonku
       jížděl jím film a válečkovým způsobem projel   v drogerii. To nás dost poškodilo. A pak přišel   hostů, bývali tam lidé z vlády, velvyslanectví.
       strojem ve všech lázních. Vývojka, bělič, stabi-  další moment. Najednou si lidé uvědomili, že   Večer se fotilo na galavečerech v těch nejhez-
       lizace, sušička… a vyjela fotka. Zázrak. Těch   nepotřebují  mít  fotku  vytištěnou  a  stačí  jim   čích  prostorách  Prahy.  Vyfotil  jsem  všechny
       fotek se dělalo obrovské množství, až tři tisíce   počítač. Takže prudce klesaly tržby a poslední   prezidenty, jediný, koho nemám, byl prezident
       denně.  Stroj  jel  dvacet  čtyři  hodin,  musel  se   třetina leasingu už drhla. To bylo období, kdy   Havel.  Ale  vyfotil  jsem  paní  Dagmar  Havlo-
       zaplatit.                           mi  moc  pomáhali  kamarádi,  kterým  za  to   vou – jednou v parlamentu. Vím, že se otevřely
                                           dodnes děkuji.                       krásné dveře a ona vstoupila. To si jediné pa-
       Jak jste se s tím popasoval?                                             matuju. Začal jsem fotit také pro automobilku
       Založil jsem s Honzou Vidrnou firmu Noreka   Jak jste to nakonec zvládl?  TPCA.  Měl  jsem  smlouvu  na  časopis  TPCA
       a za strojem jsme se střídali. Týden on, další   Když  byl  lab  zaplacený,  uvažoval  jsem  co   News. Fotil jsem linky, nové modely, přijíždě-
       týden naše rodina. Pak časem Honza říkal, že   dál. Moji synové u mě nepracovali, šli vlastní   jící návštěvy…
       by rád svůj stroj, takže jsem ho vyplatil a jel   cestou.  Začal  jsem  přemýšlet  co  s  domem,
       dál  sám,  což  mi  přineslo  dvakrát  více  práce.   který  potřeboval  opravy  a  děti  ho  nechtěly.   Kdo byl vaším fotografickým vzorem?
       V pondělí jsem sloužil čtyřiadvacítku, protože   Říkal jsem si, že bych se mohl přestěhovat jen   V Kolíně jsem působil ve fotoklubu. Byli tam
       jsem nikoho neměl, žena mě pak na osm hodin   do nějaké provozovny, která by nemusela mít   lidé, kteří mě nadchli a v počátku se mi hodně
       vystřídala, já se vyspal a jel zase dál.   styk s veřejností, že by mi to stačilo. Nakonec   jako nováčkovi věnovali. Pamatuju si třeba na
                                           se uvolnilo místo v domě hned naproti. Nájem   pana Holečka. V té době byli všichni sdílní, ne-
       To je dost těžký zápřah…            byl velice nízký, tak jsem si ten svůj stroj přesu-  existovaly nějaké konkurenční obavy. Velkým
       Nezastavil  jsem  se,  ale  bavilo  mě  to.  A  pak   nul jen přes uličku a původní dům jsem prodal.  zdrojem  informací  pro  mě  byly  časopisy  Fo-
       přišla  doba  digitálních  přístrojů.  Firma  na-                        tografie  a  Československá  fotografie  –  tzv.
       štěstí ty analogové vykoupila. Prodávala je dál   Jaké fotky vám nejvíc vydělávaly?  Revue.  Do  fotoklubu  chodil  také  švýcarský
       do chudších zemí. A já si koupil digitální lab.   Největší  přínos  býval  hlavně  v  počátku  z  vy-  časopis  Camera.  Textům  jsme  samozřejmě
                                           volávání  amatérských  snímků.  Finančně  za-  nerozuměli,  ale  byly  tam  krásné  fotografie
       Takže se práce zjednodušila?        jímavá byla i práce pro firmu, která pořádala   na křídovém papíře. A příbuzní v Americe mi
       Nastal jiný  problém. Byla  velká konkurence,   veletrhy  v  Letňanech,  hlavně  veletrhy  pro   předplatili časopis Popular Photography.
       zahraniční firmy drtily tuzemské zpracovatele,   stavebnictví.  Každý  veletrh  jsem  fotil,  dělala
       měly výhodnější podmínky. Oni fotky prodá-  se  alba.  Všechno  mělo  svoji  režii.  Začínalo   Je  nějaký  konkrétní  fotograf,  který  vás
       vali za cenu, za jakou já nakupoval materiál.   to  ráno,  fotil  se  první  návštěvník,  pak  tisící   tehdy nebo i dnes svou tvorbou zaujal?


                                                                                                                    17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22