Page 16 - Zpravodaj_cervenec_2021
P. 16

ROZHOVOR



       NEJRADĚJI FOTÍM NA NÁMĚSTÍ, ODEHRÁVÁ SE TAM ŽIVOT



       JOSEF ČÁSLAVA (74) je kolínský fotograf. Ateliér má ve Zlaté uličce. Během své profesní dráhy nafotil bez-
       počet svateb, tanečních či fotografií na občanský průkaz, fotí i město a lidi v něm. Snímky jsou převážně do-
       kumentárního charakteru, ale mají i výtvarný přesah, originální rukopis. V letošním roce získal jejich autor
       Cenu města Kolína za celoživotní přínos. Čím si ji zasloužil? Poctivou prací, odvahou v podnikání, pozitivní
       povahou i schopností nezbytnou pro dobrého fotografa: být na správném místě ve správný čas.

       V kolika letech jste poprvé držel foťák v ruce?  Takže focení bylo vaším koníčkem od dětství?  jet vlastní fantazii, a takové zaměstnání jsem
       Myslím, že někdy okolo deseti let. Byl to kodak   Já  jsem  souběžně  dělal  ještě  radiotechniku    naštěstí našel. V Kolíně, v podniku služeb. Měl
       boxík,  taková  malinkatá  kostička  jednodu-  a  chodil  jsem  amatérsky  vysílat.  Jako  kluci   jsem  k  dispozici  dílnu,  nový  soustruh,  nové
       ché  konstrukce.  Maminka  ho  měla  v  sekre-  jsme si dělali telefony, mikrofony, stavěli jsme   vrtačky, brusky… Dělal jsem tam všechno, co
       táři a nechtěla mi ho půjčovat, protože foťák    si tranzistorová radia…   bylo potřeba. Součástky i některé nástroje pro
       v rodině se považoval za cennost.                                        opraváře.
                                            Máte sourozence?
       A váš první vlastní fotoaparát?      Měl jsem sestru. Ta letos bohužel na začátku   A  co  fotografie,  neztratila  se  z  vašeho
       Pionýr.  Na  něj  jsem  si  vydělal  tím,  že  jsem   roku  zemřela,  covid  zapracoval.  Byla  starší   života?
       sebral šrot. Tatínek se pak zlobil, že jsem mu   o šest let. V dětství se točila hodně kolem mé   Samozřejmě  jsem  stále  fotografoval.  Inten-
       vyhodil  všechny  použitelné  věci  kovového   maminky,  okolo  mě  víc  tatínek.  Taky  za  mě   zivně  jsem  se  zabýval  barevnou  fotografií.
       charakteru.                          žehlil  spoustu  věcí.  Nepamatuju  si,  že  bych   První  v  Kolíně,  kdo  ji  dělal,  byl  pan  Ptáček
                                            dostal  pohlavek.  Byl  na  mě  hrozně  hodný    z laboratoře Draslovky. Mimo jiné spolupra-
       Kdo vás přivedl k focení?            a těšilo ho, že jsem měl zájem o techniku.   coval  i  s  Fotochemou  z  Hradce  Králové,  ty
       První setkání, naťuknutí, bylo s kluky ze školy.                         jeho zkušenosti byly na maximální šíři. Vedle
       Fotografování  bylo  mezi  mými  kamarády   Věnoval jste se jí i později?  něj  jsme  první  barevné  fotografie  dělali  já
       oblíbeným  zájmem.  Ani  nevím,  zda  to  bylo   Chtěl jsem. Zajímaly mě telekomunikace, ale   a Vladimír Novák. Zájem o barevnou fotku ale
       oblíbené mezi kamarádkami, ale ty se spíš ne-  to by znamenalo jít do Brna na internát, kam   rychle rostl a postupně se stala součástí běžné
       chávaly fotit, což do sebe náramně pasovalo.   mě tatínek nechtěl pustit. Proto jsme hledali   nabídky. To bylo zhruba v osmdesátých letech.
       A  Jarda  Kloudů  byl  mým  vzorem,  motivací.   studijní  obor  tady  a  vybrali  slaboproudou
       Byl  vždycky  o  krok  napřed.  Taky  začínal  pi-  elektroniku.  Jenže  těsně  před  nástupem  na-  Mohl jste fotit na zakázku?
       onýrem,  pak  si  koupil  ruský  aparát  ljubitěl,    jednou to místo nebylo, důvody neznám. Tak   Dělat pro lidi se mohlo, ale nesměl to být opa-
       v překladu milovník. Já ho časem koupil taky,   jsem  se  nakonec  šel  učit  na  obráběče  kovů.   kovaný proces. Pak ale začaly fungovat drobné
       ale Jarda mně hned nato trumfnul flexaretem.  Hledal jsem pak místo, kde bych mohl rozví-  provozovny.  V  nich  byla  možnost  pracovat

































     Foto: Hana Morová






       Fotit interiéry budov je výzva. Fotograf musí být vybaven kvalitním objektivem, aby prostor dokázal celý zabrat a současně nedeformoval proporce. Také si musí
       umět poradit se špatnými světelnými podmínkami. Příklad takhle náročné práce je například synagoga, kde aktuálně Josef Čáslava fotí jednu svou zakázku.
   16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21