Page 24 - Zpravodaj_unor_2021
P. 24
PAN FOTOGRAF JOSEF SUDEK
17. března si připomeneme 125. výročí narození kolínského rodáka Josefa Sudka, jedné z největších osobnos-
tí české moderní fotografie. Jeho cesta za úspěchem rozhodně nebyla přímočará a jednoduchá, ale jeho velký
talent, nezměrná píle, vytrvalost a především velké srdce ho nakonec dovedly mezi světovou špičku.
Původně se Josef Sudek vyučil knihařem. replika, která slouží jako výstavní prostor zamě- znovu. Věčným motivem pro Sudka pak byla
Po vypuknutí první světové války musel na- řený na českou i světovou fotografickou tvorbu. Praha.
rukovat na frontu. V Itálii byl zraněn a přišel Samotná Sudkova tvorba má několik sty- Vzhledem k probíhající výstavě „Umění ve
o celou pravou paži. Tento handicap mu zne- lových a tvůrčích fází, ale v tom základním službách reklamy. Užitá grafika na Kolínsku“,
možňoval vrátit se zpět k původní profesi, re- pohledu se dá rozdělit na dvě období – před která je instalována v Regionálním muzeu
kvalifikoval se tedy na fotografa. Již roku 1920 rokem 1940 a po roce 1940. Tvorba do roku v Kolíně, je důležité zmínit i Sudkovu re-
se Sudek stal členem Českého klubu fotografů 1940 v podstatě netvoří kompaktní celek. klamní tvorbu. Na konci 20. let a zejména ve
amatérů. V roce 1922 začal studovat na Státní Sudek tvořil v duchu secesního piktoriali- 30. letech patřil Sudek mezi nejvyhledávanější
grafické škole v Praze a o dva roky později zde smu, impresionismu s dozvuky romantismu, české reklamní a reprodukční fotografy. Nej-
získal tolik potřebný výuční list pro založení pod vlivem „nové věcnosti“, funkcionalismu více spolupracoval s designérem Družstevní
a provozování vlastní fotografické živnosti. i surrealismu. V roce 1940 pak Sudek pře- práce Ladislavem Sutnarem a také s časopi-
V roce 1922 také potkal v Kolíně Jaromíra Fun- stal zvětšovat své negativy a pracoval pouze sem Volné směry, pro který reprodukoval vý-
keho a z tohoto setkání se zrodilo nejen velké technikou jejich kontaktních otisků na různé tvarná díla. To, že jsou dnes všechny Sudkovy
přátelství, ale i názorová a pracovní koexis- formáty. Od roku 1940 můžeme také datovat fotografie vnímány jako umělecké, nemění nic
tence, která trvala až do Funkeho předčasné začátek tvorby, která vznikala v ústraní jeho na faktu, že v době svého vzniku byly vynika-
smrti v roce 1945. Spolu stáli u zrodu nové ateliéru. Přelomovým cyklem, který nastarto- jícími, přesto pouze klasickými produktovými
České fotografické společnosti, otevřené jak val nezaměnitelnou tvůrčí etapu, bylo „Okno fotografiemi. V obecné rovině pak můžeme
amatérům, tak profesionálním fotografům. mého ateliéru“. Přes okenní tabuli se stopami říci, že Josef Sudek položil základy české re-
Pro Sudkovu tvorbu byl velmi zásadní také rok deště, páry, rosy i ledu sledoval Sudek vnější klamní fotografie.
1927. Tehdy se mu podařilo získat svůj první svět a zachycoval jeho proměny v různých den- V roce 2021 si však kromě výročí narození
fotoateliér v Praze na Újezdě, který se stal zá- ních i ročních dobách. Typické pro celé Sud- připomeneme i Sudkovo další, o něco smut-
roveň jeho domovem a místem pro setkávání kovo dílo jsou především fotografické cykly nější jubileum. 15. září uplyne 45 let od jeho
s přáteli. Genius loci tohoto místa dal vznik- a soubory z jednoho námětového okruhu či smrti, ale skrze svou nadčasovou a geniální
nout i několika významným Sudkovým foto- jednoho místa. Některé motivy jeho tvorbou tvorbu je Josef Sudek stále s námi.
grafickým cyklům. Původní ateliér sice vy- prolínají téměř bez časových vymezení, k ji- Petra Hollerová,
hořel, dnes je však v jeho místech postavena ným se po letech, s novým prizmatem vrací Regionální muzeum v Kolíně
Foto: archiv Regionální muzeum v Kolíně
Sklo, reklamní fotografie, kolem roku 1931 Z cyklu Okno mého ateliéru (1940 – 1954)
24