Page 24 - Zpravodaj_unor_2021
P. 24

PAN FOTOGRAF JOSEF SUDEK



       17. března si připomeneme 125. výročí narození kolínského rodáka Josefa Sudka, jedné z největších osobnos-
       tí české moderní fotografie. Jeho cesta za úspěchem rozhodně nebyla přímočará a jednoduchá, ale jeho velký
       talent, nezměrná píle, vytrvalost a především velké srdce ho nakonec dovedly mezi světovou špičku.
          Původně se Josef Sudek vyučil knihařem.   replika, která slouží jako výstavní prostor zamě-  znovu. Věčným motivem pro Sudka pak byla
       Po  vypuknutí  první  světové  války  musel  na-  řený na českou i světovou fotografickou tvorbu.  Praha.
       rukovat na frontu. V Itálii byl zraněn a přišel   Samotná Sudkova tvorba má několik sty-  Vzhledem k probíhající výstavě „Umění ve
       o celou pravou paži. Tento handicap mu zne-  lových  a  tvůrčích  fází,  ale  v  tom  základním   službách reklamy. Užitá grafika na Kolínsku“,
       možňoval vrátit se zpět k původní profesi, re-  pohledu se dá rozdělit na dvě období – před   která  je  instalována  v  Regionálním  muzeu
       kvalifikoval se tedy na fotografa. Již roku 1920   rokem 1940 a po roce 1940. Tvorba do roku   v  Kolíně,  je  důležité  zmínit  i  Sudkovu  re-
       se Sudek stal členem Českého klubu fotografů   1940  v  podstatě  netvoří  kompaktní  celek.   klamní tvorbu. Na konci 20. let a zejména ve
       amatérů. V roce 1922 začal studovat na Státní   Sudek  tvořil  v  duchu  secesního  piktoriali-  30. letech patřil Sudek mezi nejvyhledávanější
       grafické škole v Praze a o dva roky později zde   smu,  impresionismu  s  dozvuky  romantismu,   české reklamní a reprodukční fotografy. Nej-
       získal  tolik  potřebný  výuční  list  pro  založení   pod  vlivem  „nové  věcnosti“,  funkcionalismu   více  spolupracoval  s  designérem  Družstevní
       a  provozování  vlastní  fotografické  živnosti.    i  surrealismu.  V  roce  1940  pak  Sudek  pře-  práce  Ladislavem  Sutnarem  a  také  s  časopi-
       V roce 1922 také potkal v Kolíně Jaromíra Fun-  stal  zvětšovat  své  negativy  a  pracoval  pouze   sem Volné směry, pro který reprodukoval vý-
       keho a z tohoto setkání se zrodilo nejen velké   technikou jejich kontaktních otisků na různé   tvarná díla. To, že jsou dnes všechny Sudkovy
       přátelství,  ale  i  názorová  a  pracovní  koexis-  formáty. Od roku 1940 můžeme také datovat   fotografie vnímány jako umělecké, nemění nic
       tence, která trvala až do Funkeho předčasné   začátek  tvorby,  která  vznikala  v  ústraní  jeho   na faktu, že v době svého vzniku byly vynika-
       smrti  v  roce  1945.  Spolu  stáli  u  zrodu  nové   ateliéru. Přelomovým cyklem, který nastarto-  jícími, přesto pouze klasickými produktovými
       České  fotografické  společnosti,  otevřené  jak   val nezaměnitelnou tvůrčí etapu, bylo „Okno   fotografiemi.  V  obecné  rovině  pak  můžeme
       amatérům,  tak  profesionálním  fotografům.   mého ateliéru“. Přes okenní tabuli se stopami   říci, že Josef Sudek položil základy české re-
       Pro Sudkovu tvorbu byl velmi zásadní také rok   deště, páry, rosy i ledu sledoval Sudek vnější   klamní fotografie.
       1927. Tehdy se mu podařilo získat svůj první   svět a zachycoval jeho proměny v různých den-  V roce 2021 si však kromě výročí narození
       fotoateliér v Praze na Újezdě, který se stal zá-  ních i ročních dobách. Typické pro celé Sud-  připomeneme  i  Sudkovo  další,  o  něco  smut-
       roveň jeho domovem a místem pro setkávání    kovo  dílo  jsou  především  fotografické  cykly    nější jubileum. 15. září uplyne 45 let od jeho
       s přáteli. Genius loci tohoto místa dal vznik-  a  soubory  z  jednoho  námětového  okruhu  či   smrti,  ale  skrze  svou  nadčasovou  a  geniální
       nout  i  několika  významným  Sudkovým  foto-  jednoho  místa.  Některé  motivy  jeho  tvorbou   tvorbu je Josef Sudek stále s námi.
       grafickým  cyklům.  Původní  ateliér  sice  vy-  prolínají  téměř  bez  časových  vymezení,  k  ji-  Petra Hollerová,
       hořel, dnes je však v jeho místech postavena   ným  se  po  letech,  s  novým  prizmatem  vrací   Regionální muzeum v Kolíně






























      Foto: archiv Regionální muzeum v Kolíně











       Sklo, reklamní fotografie, kolem roku 1931             Z cyklu Okno mého ateliéru (1940 – 1954)
   24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28