Page 26 - Chytrý zpravodaj - Jemnice říjen 2021
P. 26

STŘÍPKY Z HISTORIE




          Katova louže


          Traduje se, že katy nikdo neměl rád, a když se jim exekuce vymkla z rukou a nedokázali
       ukončit život zločince podle představ přihlížejícího davu, mnohdy se tito nešikovní kati
       sami stali oběťmi smrtícího lynče – např. dav za „nechutné představení“ kata ukamenoval.
       Nepodařené výkony popravčích se údajně vyskytly v řadě míst. Např. „plzeňský kat Jan,
       jenž  byl  vyslán  k  popravě  do  Klatov,  dopadl  v  roce  1557  špatně.  Muže,  který  měl  být
       popraven za zlodějství, nedoťal a na kůži hlava zavisla. Kat zděšený hrůzou, že jej za to dav
       zlynčuje, se pokusil utéci. Marně - vzrušeni krví a rozzuřeni nad jeho nešikovností jej lidé
       na místě ubili - ukamenovali“.
         Nebo se stalo za dávných časů v Bzenci. „Lotr poklekl a kat vytáhl z pochvy meč. Dav
       se utišil, ocel se zablýskla – však co se nestalo? Chyba. Hlava neupadla rázem, nýbrž kat
       zaťal lotrovi jen do ramene. Chtěl se ihned opraviti, ale už bylo pozdě. Propukla všeobecná
       bouře; co kdo držel, nebo popadl, kamení, klacky… tím po katovi házel. Od té chvíle dle
       podivného zbytku středověkého práva byl zločinec svoboden. Lidé jej opatřili a vezli zpět
       do města. Kat prchal jako líticemi štván podél „starých potoků“ k Olšovci a pak směrem
       k Veselí. Pronásledovatelé v patách za ním. Za Olšovcem v polích jej kdosi kamenem hrubě
       zasáhl, že klesl na zem. Vzteklý dav jej na tom místě utloukl, jámu vykopal a mrtvé tělo do
       ní pochoval.“
         Také  v  Jemnici  podle  pověsti  lidé  ukamenovali  kata,  kterému  se  nepodařilo  oběsit
       odsouzence. Pověst má dvě verze, které se neliší osobou odsouzence, ale katem a důvodem
       jeho ukamenování.
         Podle Josefa Stanislava Menšíka se to stalo „mladému nezkušenému katovi, který měl
       na odsouzeném mladíku první zkoušku své umělosti vykonati“. Menšík píše: „Holomci
       mladíka chopili, provaz na krk upevnili a jej na šibenici vytáhli. Kat počal mladíkovi vaz
       lámati, ale nechtělo se mu to nikterak podařit. Lid shromážděný se chvíli na kata díval,
       když pak neobyčejně dlouho trvalo, počal bručeti, a když konečně kat celý zpocený svůj
       mistrovský kus na odsouzenci dokázati nemohl, jal se na něj kamením házeti“.
         Podle jiné verze šlo o zkušeného kata, „který si vzpomněl na svoji nešťastnou lásku, kvůli
       které dělal toto řemeslo, a přislíbil dívce odsouzeného, Aničce, že jejího milého nepopraví,
       a to i za případnou cenu svého života“. Kat věděl, že podle „podivného zvykového práva“
       byla exekuce chápána také jako boží soud, a pokud se popravčímu nepodařilo odsouzence
       zbavit života „čistě“, bylo to považováno za signál, že si Bůh jeho smrt nepřeje. V té době se
       prý věřilo, že pokud se s oběšencem utrhla oprátka, odsouzený je nevinný. V takovém případě
       se poprava nesměla opakovat a odsouzenec byl volný, dokonce s požehnáním Boha“. To
       samé „právo“ však také říkalo, že všichni ti, co byli takové popravě přítomni, mají právo
       kata usmrtit. Také v Jemnici se to mělo stát. Podle pověsti se to událo následovně.

       26 / Jemnické listy / říjen 2021
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31