Page 32 - Chytrý zpravodaj - Jemnice 03 2022
P. 32
Odpověď na polemiku nad střetem zájmů
V reakci na můj článek v lednových JL se v těch únorových objevila polemika. Neměl
jsem jiné ambice než touto formou vyjádřit svůj pohled na dění v Jemnici a podpořit zákonem
předvídané referendum o zákonem dovolených otázkách, které rozhodně nepovažuji
za narušení principu právního státu ani za nezákonné omezování svobody podnikání.
Rozhodování o podobě územního plánu je z velké části v dispozici obce a nevidím problém
v tom, když o nyní hojně diskutované otázce rozhodnou místo zastupitelů přímo lidé,
kteří na řešeném území žijí a žít budou. S ohledem na vytržení některých věcí z jejich
přirozeného kontextu, logicky nepřesnou argumentaci a jednu očividnou nepravdu (tvrzení,
které lze jednoduše falzifikovat) se ale k únorovému článku ještě krátce v bodech vyjádřím.
1. Z výstavby velkochovů a jatek nebude mít prospěch pouze předkladatel záměru, ale
například i společnosti, které budou stavbu projektovat, dodávat stavební materiál,
provádět stavební, instalatérské a další práce. Nehledě na další jednotlivce nebo
organizace, kteří z angažování předkladatele záměru v Jemnici těžili, těží, resp. budou
těžit finanční prostředky.
2. Kamarádi nebo přátelé mohou být osobami blízkými. Vyplývá to už ze zákonné definice,
z níž autor článku vypustil jednu důležitou větu. Blíže se k tomu vyjadřuje Ústavní soud
v nálezu sp. zn. II. ÚS 955/18.
3. Skutečnost, že autor uvádí dva vybrané případy, kdy jde o jednoznačný střet zájmů,
neznamená, že jiné situace střetem zájmů nejsou. Když se budu po cestě z hospody
s policistou hádat, jestli je jízdní kolo vozidlem, taky ho nejspíš nepřesvědčí argument,
že kolo vozidlem není, protože vozidly jsou přece auta a motorky.
4. V článku dochází k zaměňování právní úpravy platné pro zastupitele a právní úpravy
platné pro radní. Právně nezávazné výkladové stanovisko ministerstva se vztahuje
k právní úpravě zákona o obcích, který řeší oznamovací povinnost zastupitelů, jež
samozřejmě neznamená automaticky povinnost zdržet se hlasování. Zákon o střetu
zájmů platný pro radní ale obsahuje kromě uvedené oznamovací povinnosti i povinnost
zdržet se jakéhokoliv jednání, při němž mohou osobní zájmy veřejného funkcionáře
ovlivnit výkon jeho funkce (ust. § 3 odst. 1 zmíněného zákona).
5. Výklad ani hodnocení čehokoliv (a už vůbec ne práva) není nikdy objektivní. Interpret
se maximálně může snažit být co nejvíce nestranný. Výklad práva ale může být zjevně
nesprávný, což také představuje důvod této mojí stručné odpovědi na únorový článek.
Vojtěch Krajíček
Může místostarosta města urážet občany?
Místostarosta města Jemnice pan Ing. Hošek, Ph.D. v Jemnických listech 2/2022 ve
svém příspěvku nazvaném „Slovo místostarosty“ nevybíravým způsobem a jazykem
32 / Jemnické listy / březen 2022