Page 15 - Chytrý zpravodaj - Husinec 02/2022
P. 15
níku a přibral jsem si k tomu sinologii. vzpomínky z šedesátých let, kdy jsem
Dobré bylo, že už jsem studoval pouze byl v Japonsku poprvé, kterým se dneš- OR
filologii, už žádnou historii, a zejména ní Japonci smějí. Své psaní jsem pojal V
žádný marxismus-leninismus. (smích) spíše humornou formou, vycházel jsem
• Co bylo impulzem k napsání vaší kni- ze svých vzpomínek, fotografií a do- ZHO
hy a jak dlouho jste na ní pracoval? pisů, které jsem tehdy psal. Nijak jsem
Já jsem pak nemohl do Japonska 19 let. nespěchal, psaní mě začalo bavit, dá se
A impulzem vlastně bylo, že se Japon- říci, že jsem vše pomalu piloval jako O
sko poté nesmírně změnilo. Když jsem japonský řemeslník. Trvalo mi to při- R
tam mohl v roce 1987 jako tlumočník bližně osm let. A když jsem psal doslov vadle Karlín měli dva orchestry – jeden
Slovenské filharmonie, tak se Japon- a dostal se v psaní do bodu, kdy jsem se klasický a pak Melody Makers. Oba or-
sko úplně proměnilo. Jejich země byla vracel za rodiči do Švýcarska a záhy tu chestry tak tvořily kontrast dvou světů.
najednou ekonomicky velice pevná, byl 21. srpen 1968, tak jsem chtěl knihu Pro divadlo v Mladé Boleslavi jsem na-
mohli si již dovolit všechno včetně do- ukončit. Ale pak jsem si uvědomil, že to psal scénář Muži v ofsajdu podle knihy
vozu masa a sýrů, a následkem toho oni dále bylo velmi dobrodružné a zajímavé. Karla Poláčka. Pro divadlo ABC jsme
vyrostli a zesílili. A na základě těchto Japonština mi v podstatě zachránila ži- napsali také Jirotkův Saturnin, což byla
změn jsem si řekl, že sepíši své osobní vot, zkrátka s Japonskem v srdci se dalo opravdu výzva, protože to je absolutně
přejít všechno a ti volové mě za režimu nedivadelní text a vlastně nevíte, kdo je
nesemleli. Oni na mě tak divně koukali, hlavní hrdina. Ale výsledkem byla swin-
že umím tu řeč, které říkali „rozsypaný gová groteska za doprovodu scénické
čaj“. A protože jsem byl mimo špionážní hudby a krásných a vtipných českých
záležitosti mezi Západem a Východem, předválečných písniček. Dále jsme pro
tak jsem pro ně nebyl nebezpečný. divadlo Kalich udělali hudební komedii
• Jste autorem mnoha úspěšných diva- z trampského prostředí – Zločin v Posá-
delních her. Jaké hry jste napsal a na zavském Pacifiku.
kterou byste nás pozval do divadla? Tento rok Saturnin končí, protože se
V roce 1988 jsem se setkal s Ondře- hraje již 13 let, ale ještě se dají koupit
jem Havelkou a měli jsme k sobě velmi vstupenky. V současné době je k vidění
blízko přes swing, který jsme poslou- v divadle ABC hra Zítra swing bude zní-
chali. Můj táta se přátelil s Kubelíkem, ti všude.
který nám občas posílal jazzové desky. • Koho byste rád pozval na příští štafe-
Mě divadlo a psaní her vždy přitaho- tový rozhovor do našeho zpravodaje?
valo. S Ondřejem, který byl v Ypsilon- Pozval bych hobojistku Aničku Červen-
ce, jsme tvořili společně jako autorská kovou, která rovněž byla s orchestrem
dvojice. Jednou nás napadlo udělat hru Národního divadla párkrát v Japonsku,
inspirovanou knihou Vedlejší přízna- a rád bych se zeptal:
ky od Woodyho Allena, a tak vznikla • Jaké byly tvoje dojmy z cest po Japon-
hudebně divadelní komedie Tenhleten sku?
Manhattan, která se hrála v Redutě. • Jaká je podle tebe úroveň japonských
Na motivy hry Vladislava Vančury vzni- hudebníků?
kl retromuzikál Má férová Josefína, kdy • Jak hodnotíš život zde v Husinci-Řeži?
se holka z ulice dostane na konzervatoř.
Unikátní bylo, že jsme v Hudebním di- Markéta Skřípalová 15