Page 61 - Chytrý zpravodaj - Choceň 01/2025
P. 61

JINÉ



 ho na učení baví? V tom tkví jeho potenciál.   mických vazeb slouží vlastnoručně vyrobe-  lesní školky nenašly alternativu ke klasické
 Zažili jsme si vnímat učení jako těžké, přitom   né názorné pomůcky nebo co je náplní jí   výuce, a tak v roce 2019 dosáhli vzniku Du-
 je spíš složité, tedy složeno z více kroků.  vedených projektových dnů. V rámci jed-  hové třídy při ZŠ Mistra Choceňského. Způ-
 Síly otázek ráda ve výuce využívá i uči-  noho z projektů vytvořila spolu s kolegyní   sob, jakým se děti ve třech věkově smíše-
 telka ZŠ Slatiňany Petra Antlová, podle   Petrou Paťchovou pro své žáky i veřejnost   ných třídách na prvním stupni učí, před-
 které efektivitu učení zásadně ovlivňuje,   informační brožuru a mapu k naučné pro-  stavila vedoucí učitelka Martina Černá,
 když se kantorovi podaří navázat s žákem   cházce po kamenech zmizelých choceň-  která shodou okolností dříve působila na
 důvěrný vztah. Učitel musí dítěti věřit, že   ských studentů za 2. světové války, tzv.   ZŠ v Dobřanech. Martina Černá vysvětlila,
 to zvládne. Aby ho podpořil, může výzvy   Stolpersteine.   proč by diferenciace vzdělávání neměla být
 přizpůsobovat na míru jeho potřebám. Jak        zaměňována s diskriminací, nýbrž měla být
 takové gradované úlohy při výuce mate-          vítanou a žádoucí, neboť se jako osobnos-
 matiky fungují, jsme si mohli na příkladech   věnoval zahraničním výjezdům a výměnným   ti rodíme s odlišnou výbavou předpokladů,
 sami ověřit. Posluchačům s rozvinutým lo-  pobytům, které ZŠ Svatopluka Čecha rea-  hodnot a potřeb. Její přístup spojuje pohyb
 gicko-analytickým myšlením dávaly příleži-  lizuje díky svému zapojení do programu   venku s místně zakotveným učením, které
 tost vymyslet několik řešení. Co však bylo   Erasmus+. Jaké obohacující zkušenosti dě-  čerpá inspiraci ze svého okolí. Dětem se
 pozoruhodné, že alespoň na jedno řešení   tem i učitelům doposud přinesl, jsme se   nebojí propůjčovat vyšší míru zodpověd-
 dokázal přijít každý z přítomných. Zažil tak   dozvěděli z úst Ludmily Vávrové, učitelky   nosti za svá rozhodnutí a z nich vyplývají-
 úspěch provázený dobrým pocitem. Příklad   anglického a španělského jazyka. Zmínila,   cí důsledky.
 ho zaujal a byl tak dál ochoten věnovat   že si děti na výměnných pobytech cení na-
 tématu pozornost. Petra Antlová neváhá   vázaných nových přátelství, setkání s cizím   Potřeba tolerance
 improvizovat a přizpůsobit téma hodiny,   jazykem, potažmo kulturou, a zážitku osa-  Změň to ty!  a respektu
 pokud si povšimne dítěte zabraného do   mostatnění. Učitelé načerpané poznatky
 nějaké aktivity, z níž lze vytěžit matema-  aplikují třeba v rámci projektové výuky či   O tom, že je třeba odvahy, vůle, ale přede-  S humorem a nadsázkou o někdy napjatých
 tický potenciál. Podporuje tím stav plynutí   ve výuce mezioborové, kdy například hodi-  vším průkopnického nadšení při prošlapá-  vztazích rodičů a učitelů přednášel Čeněk
 tzv. flow, kterého dosáhneme, když jsme   na matematiky probíhá v angličtině.  vání cest k funkční podobě školy moderní-  Rosecký, ředitel a lektor Tvořivé školy. Ve
 činností, kterou vykonáváme, pohlceni.   ho  západního  typu,  referoval ředitel  ZŠ   svém energickém výstupu připomněl, že
 Bohatý kulturní život školy  v Dobřanech v Orlických horách Jan Grulich,   úspěšnost vzdělávání ovlivňuje zejména
 KiVa proti šikaně,    který v současnosti působí jako senátor   naše schopnost tolerance k odlišným ná-
 Erasmus+  Prezentace ZŠ Mistra Choceňského zachy-  a místopředseda Výboru pro vzdělávání,   zorům a uznaným normám. Otevřeným sdí-
 tila život školy s důrazem na události, kte-  vědu, kulturu, lidská práva a petice. Podle   lením životních zkušeností svých,  ale
 Na festivalu dostaly prostor k prezentaci   ré se zde během roku pro žáky organizují.   Jana Grulicha má každý z nás dosažení   i účastníků tvořivých lekcí, jimiž jsou na
 zajímavostí ze života školy i zástupci zdej-  Její rejstřík je poměrně bohatý a z většiny   pozitivní změny nejen ve školství ve svých   jedné straně učitelé a na druhé rodiče, se
 ších základních škol. Učitelka a metodička   byl standardem už za mé školní docházky.   rukou. Zřejmý apel demonstroval na příkla-  snažil objasnit pozadí vztahů a přispět tak
 prevence ZŠ Svatopluka Čecha Martina   Jmenovány byly: poznávací zájezdy, školy   du z vlastní školy, kde v letošním roce za-  k jejich vzájemnému porozumění. Jeho pří-
 Zemanová představila, jak v podání jejich   v přírodě, výcviky nebo návštěvy kulturních   vedli samoobslužnou jídelnu. A za své úsilí   spěvek k tématu podpořil vyznění celého
 školy vypadá zapojení do severského pro-  zařízení a environmentálních center. Do   už sklízí plody v podobě odezvy spokoje-  festivalového dne, kdy bylo zřejmé, že po-
 gramu KiVa proti šikaně. Tento preventivní   podoby tradičního adventního Zpívání na   ných strávníků, jež nový formát jídelny vede   sílit toleranci, respekt a spolupráci nejen
 program vnímá šikanu jako skupinový fe-  schodech promlouvají sami žáci, kteří se   k větší zodpovědnosti a samostatnosti,   ve škole, ale i mimo ni, v celospolečenském
 nomén, ve kterém má každý žák svou roli.   aktivně podílí na přípravě i konání oblíbené   která v konečném důsledku přispívá k ome-  měřítku je to, oč tu běží.
 Zaměřuje se přitom na podporu největší   akce. Jiřina Šteflová, učitelka 1. stupně, vy-  zování plýtvání jídlem. Děti si navíc přiroze-  Osobně choceňskému festivalu vzdělá-
 skupiny tzv. přihlížejících tím, že se včasnou   zdvihla také úzkou spolupráci s městskou   ně  vytváří  vztah ke zdravému způsobu   vání děkuji za rozšíření obzorů, jak lze v sou-
 edukací  snaží ovlivňovat  jejich chování.   knihovnou při výchově ke čtenářství. Za   stravování a vaření.  časnosti k učení přistupovat. A těším se na
 V hodinách se žáci díky skupinovým akti-  kolegy z 2. stupně promluvila Lada Cejpová,   Jako pozoruhodný vzor osobního nasa-  ročník příští, jehož konání bylo v závěru
 vitám věnují prohlubování vztahů a řešení   učitelka dějepisu a chemie, která nastínila,   zení pro společnou věc může být vnímána   akce avizováno na sobotu 18. října 2025.
 náročných situací díky rozvoji svých socio-  jak do výuky dějepisu zapojuje informační   také iniciativa choceňských rodičů, kteří pro   Bc. Veronika Kopecká,
 emočních dovedností. Druhý příspěvek se   technologie, jak žákům pro pochopení che-  své předškolní děti docházející do místní   učastnice festivalu a rodič předškolních dětí



 58  LEDEN 2025  LEDEN 2025                                                            59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64