Page 59 - Chytrý zpravodaj - Choceň 01/2025
P. 59
JINÉ
ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY JINÉ
Dobrovolnické centrum Dobrochoceň Spojit síly v učení chce Festival
vzdělávání v Chocni
Dobrovolnické centrum v Chocni oslavilo
svůj první rok fungování a může se pochlu-
bit inspirativními výsledky. Během uplynu- Třetí říjnovou sobotu zněly prostorem cho- vironmentální výchovy, však není žádoucí
lého roku se do aktivit centra zapojilo více ceňského Domu dětí a mládeže hlasy vzdě- celý systém, který je dědictvím minulosti
než 80 dobrovolníků, kteří společně odpra- lanosti. Konal se zde totiž zahajovací ročník a tehdejších potřeb, zbortit, nýbrž přesta-
covali přes 700 hodin dobrovolnické práce. Festivalu vzdělávání v Chocni určeného vět pro potřeby současné. Nabízí se proto
pedagogům, rodičům a všem, kteří se využít vrozené schopnosti lidí učit se od
Co se za rok 2024 povedlo? o vzdělávání zajímají. Účastnila jsem se ho sebe navzájem nápodobou a vytvářet ta-
v pozici rodiče dětí v předškolním věku, je- kové podmínky, aby děti při učení zapojo-
Dobrovolníci přispěli svou energií a časem likož se domnívám, že výběrem školy mám valy více smyslů a snadněji si zážitky z čin-
do různorodých projektů, které obohatily určitou možnost ovlivnit, jaký vztah k uče- nosti zapamatovaly díky prožitým pocitům.
nejen místní komunitu, ale také pomohly V dalším roce bychom chtěli spojit síly s dal- ní budou moje děti do budoucna mít. Šká- Při svých lekcích proto podporuje svobodu
těm, kteří to nejvíce potřebovali. Mezi nej- šími inspirativními lidmi a organizacemi, se la přístupů ke vzdělávání i úroveň kvality poznávání, jakou mohly děti dříve primárně
významnější počiny patří: kterými můžeme společně tvořit nové výzvy. škol je dnes přitom široká, stejně jako míra zažívat venku při volné hře a experimentech
Zajímají nás akce a projekty na podpo- ochoty lidí, kteří děti učí se rozvíjet. A o tom a kterou dnes vlivem větší společenské os-
→ Konverzační klub: podpora integrace ru životního prostředí v našem městě (ven- jsme se na festivalu měli možnost dozvědět. tražitosti nalézají spíše v online prostředí.
a jazykového vzdělávání ukrajinských kovní brigády, zvelebování městských zá- Podle starosty Jana Pažina má festival
obyvatel koutí). Dále máme v plánu oslovit více ak- podnítit diskuzi o současnosti a budouc- Klíčové kompetence
→ Venkovní brigády: zvelebení tivních seniorů, kteří stále mohou přispět nosti vzdělávání, ale též na neutrální půdě 21. století
veřejných prostor a přírody společnosti svým umem a schopnostmi otevřít prostor pro vzájemné porozumění
→ Hlídání dětí v Kamínku – centru pro a rádi by předali svoje zkušenosti. V nepo- mezi pedagogy a rodiči. Ti všichni mají totiž, Na jeho slova plynule navázala svou před-
rodinu: možnost účasti rodičů na slední řadě bychom rádi šířili osvětu o dob- přes leckdy rozdílný přístup, společný cíl, náškou terénní učitelka Petra Dočkalová,
vzdělávacích aktivitách s hlídáním dětí rovolnictví napříč generacemi. a tím je prosperující dítě. Za tím účelem která za pomoci několika zábavných pří-
→ Městské akce: organizace a pomoc na V letošním roce jsme uspořádali dvě be- pozvalo město spolu s MAS NAD ORLICÍ, kladů ukázala, jak funguje metakognice
stanovištích při čarodějnicích, Dni dětí, sedy na místním internátě a také besedy o.p.s., do Chocně inspirativní řečníky, jejichž neboli schopnost mozku učit se. Dovedla
Ostrofestu a food festivalu pro veřejnost. Naším přáním je, aby se dob- zkušenosti mohou obohatit způsob, jakým nás k poznatku, že mozek rád překonává
→ Aktivity pro seniory v ZSP: radost do rovolnictví stalo přirozenou součástí života, se v našem městě nyní vzdělává. O spoko- těžkosti, potřebuje jistoty a že se při nedo-
každodenního života seniorů prostřed- aby se nikdo nepozastavoval nad tím, že jenost účastníků se v průběhu akce staral statku podnětů dokáže „vynudit“. Její spo-
nictvím povídání si, čtení knížek, hraní může mladý člověk navštívit neznámou ba- catering oblíbeného baru Šantán i Obchod- luučitelé se skupiny využívají klíčové kom-
her nebo procházky bičku v domově seniorů nebo zajít s vozíč- ní akademie a Střední odborné školy ces- petence 21. století, tzv. 4K: kritické myšlení,
→ Spoluúčast na Tříkrálové sbírce kářem na procházku. tovního ruchu. komunikaci, kooperaci a kreativitu. Petra
a materiální sbírce po povodních Moc děkujeme všem dobrovolníkům, kte- Dočkalová ráda učení spojuje s hrou, myš-
→ Péče v kočičím útulku v Chocni: ří nezištně pomáhají svému okolí, ať už Vzdělávání v čase změn lením a životem. Pokládá žákům otázky jako:
pomoc se zajištěním krmení, úklidem v rámci svých spolků, organizací, nebo rodin. „Kde v životě dělení používáš?“, „Co je stej-
a socializací koček, které čekají na Zuzana Adamcová, Festival vzdělávání přichází v čase, kdy ve né a co se mění?“ nebo „Jak jinak by to
nový domov koordinátorka veřejném prostoru zaznamenáváme výzvy, ještě šlo?“. Učí tak, že první řešení nemusí
aby české školství dokázalo pružně reago- být vždy tím nejlepším. Při výuce si stano-
vat na zrychlený vývoj současné doby. Pre- vuje raději záměry než cíle a počítá s tím,
zentovaný výzkum společnosti PAQ Rese- že každá změna, tudíž i změna myšlení, je
arch odhalil znepokojivá čísla, z nichž vy- pro mozek náročná věc, které se přirozeně
plývá, že způsob, jakým se děti nyní brání. Pomůže proto mít pro změnu pádný
většinově vzdělávají, pro ně postrádá smy- důvod a zaměřit pozornost na to, co už
sl. Podle Jana „Tondy“ Pulpána, lektora en- funguje. Kdy se dítě cítí vlastně fajn a co
56 LEDEN 2025 LEDEN 2025 57