Page 59 - Chytrý zpravodaj - Choceň 01/2025
P. 59

JINÉ
 ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY  JINÉ



 Dobrovolnické centrum Dobrochoceň   Spojit síly v učení chce Festival

        vzdělávání v Chocni
 Dobrovolnické centrum v Chocni oslavilo
 svůj první rok fungování a může se pochlu-
 bit inspirativními výsledky. Během uplynu-  Třetí říjnovou sobotu zněly prostorem cho-  vironmentální výchovy, však není žádoucí
 lého roku se do aktivit centra zapojilo více   ceňského Domu dětí a mládeže hlasy vzdě-  celý systém, který je dědictvím minulosti
 než 80 dobrovolníků, kteří společně odpra-  lanosti. Konal se zde totiž zahajovací ročník   a tehdejších potřeb, zbortit, nýbrž přesta-
 covali přes 700 hodin dobrovolnické práce.  Festivalu vzdělávání v  Chocni  určeného   vět pro potřeby současné. Nabízí se proto
        pedagogům, rodičům  a  všem, kteří se    využít vrozené schopnosti lidí učit se od
 Co se za rok 2024 povedlo?  o vzdělávání zajímají. Účastnila jsem se ho   sebe navzájem nápodobou a vytvářet ta-
        v pozici rodiče dětí v předškolním věku, je-  kové podmínky, aby děti při učení zapojo-
 Dobrovolníci přispěli svou energií a časem   likož se domnívám, že výběrem školy mám   valy více smyslů a snadněji si zážitky z čin-
 do různorodých projektů, které obohatily   určitou možnost ovlivnit, jaký vztah k uče-  nosti zapamatovaly díky prožitým pocitům.
 nejen místní komunitu, ale také pomohly   V dalším roce bychom chtěli spojit síly s dal-  ní budou moje děti do budoucna mít. Šká-  Při svých lekcích proto podporuje svobodu
 těm, kteří to nejvíce potřebovali. Mezi nej-  šími inspirativními lidmi a organizacemi, se   la přístupů ke vzdělávání i úroveň kvality   poznávání, jakou mohly děti dříve primárně
 významnější počiny patří:  kterými můžeme společně tvořit nové výzvy.   škol je dnes přitom široká, stejně jako míra   zažívat venku při volné hře a experimentech
 Zajímají nás akce a projekty na podpo-  ochoty lidí, kteří děti učí se rozvíjet. A o tom   a kterou dnes vlivem větší společenské os-
 →  Konverzační klub: podpora integrace   ru životního prostředí v našem městě (ven-  jsme se na festivalu měli možnost dozvědět.  tražitosti nalézají spíše v online prostředí.
 a jazykového vzdělávání ukrajinských   kovní brigády, zvelebování městských zá-  Podle starosty Jana Pažina má festival
 obyvatel  koutí). Dále máme v plánu oslovit více ak-  podnítit diskuzi o současnosti a budouc-  Klíčové kompetence
 →  Venkovní brigády: zvelebení    tivních seniorů, kteří stále mohou přispět   nosti vzdělávání, ale též na neutrální půdě   21. století
 veřejných prostor a přírody  společnosti svým umem a  schopnostmi   otevřít prostor pro vzájemné porozumění
 →  Hlídání dětí v Kamínku – centru pro   a rádi by předali svoje zkušenosti. V nepo-  mezi pedagogy a rodiči. Ti všichni mají totiž,   Na jeho slova plynule navázala svou před-
 rodinu: možnost účasti rodičů na   slední řadě bychom rádi šířili osvětu o dob-  přes leckdy rozdílný přístup, společný cíl,   náškou terénní učitelka Petra Dočkalová,
 vzdělávacích aktivitách s hlídáním dětí  rovolnictví napříč generacemi.   a tím je prosperující dítě. Za tím účelem   která za pomoci několika zábavných pří-
 →  Městské akce: organizace a pomoc na   V letošním roce jsme uspořádali dvě be-  pozvalo město spolu s MAS NAD ORLICÍ,   kladů ukázala, jak funguje metakognice
 stanovištích při čarodějnicích, Dni dětí,   sedy na místním internátě a také besedy   o.p.s., do Chocně inspirativní řečníky, jejichž   neboli schopnost mozku učit se. Dovedla
 Ostrofestu a food festivalu  pro veřejnost. Naším přáním je, aby se dob-  zkušenosti mohou obohatit způsob, jakým   nás k poznatku, že mozek rád překonává
 →  Aktivity pro seniory v ZSP: radost do   rovolnictví stalo přirozenou součástí života,   se v našem městě nyní vzdělává. O spoko-  těžkosti, potřebuje jistoty a že se při nedo-
 každodenního života seniorů prostřed-  aby se nikdo nepozastavoval nad tím, že   jenost účastníků se v průběhu akce staral   statku podnětů dokáže „vynudit“. Její spo-
 nictvím povídání si, čtení knížek, hraní   může mladý člověk navštívit neznámou ba-  catering oblíbeného baru Šantán i Obchod-  luučitelé se skupiny využívají klíčové kom-
 her nebo procházky  bičku v domově seniorů nebo zajít s vozíč-  ní akademie a Střední odborné školy ces-  petence 21. století, tzv. 4K: kritické myšlení,
 →  Spoluúčast na Tříkrálové sbírce   kářem na procházku.   tovního ruchu.  komunikaci, kooperaci a kreativitu. Petra
 a materiální sbírce po povodních  Moc děkujeme všem dobrovolníkům, kte-  Dočkalová ráda učení spojuje s hrou, myš-
 →  Péče v kočičím útulku v Chocni:    ří nezištně pomáhají svému  okolí,  ať už   Vzdělávání v čase změn  lením a životem. Pokládá žákům otázky jako:
 pomoc se zajištěním krmení, úklidem   v rámci svých spolků, organizací, nebo rodin.  „Kde v životě dělení používáš?“, „Co je stej-
 a socializací koček, které čekají na   Zuzana Adamcová,     Festival vzdělávání přichází v čase, kdy ve   né a co se mění?“ nebo „Jak jinak by to
 nový domov  koordinátorka  veřejném prostoru zaznamenáváme výzvy,   ještě šlo?“. Učí tak, že první řešení nemusí
        aby české školství dokázalo pružně reago-  být vždy tím nejlepším. Při výuce si stano-
        vat na zrychlený vývoj současné doby. Pre-  vuje raději záměry než cíle a počítá s tím,
        zentovaný výzkum společnosti PAQ Rese-   že každá změna, tudíž i změna myšlení, je
        arch odhalil znepokojivá čísla, z nichž vy-  pro mozek náročná věc, které se přirozeně
        plývá,  že  způsob,  jakým  se  děti  nyní   brání. Pomůže proto mít pro změnu pádný
        většinově vzdělávají, pro ně postrádá smy-  důvod a zaměřit pozornost na to, co už
        sl. Podle Jana „Tondy“ Pulpána, lektora en-  funguje. Kdy se dítě cítí vlastně fajn a co



 56  LEDEN 2025  LEDEN 2025                                                            57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64