Page 60 - Chytrý zpravodaj - Choceň 01/2025
P. 60

JINÉ



        ho na učení baví? V tom tkví jeho potenciál.                                                 mických vazeb slouží vlastnoručně vyrobe-  lesní školky nenašly alternativu ke klasické
        Zažili jsme si vnímat učení jako těžké, přitom                                               né názorné pomůcky nebo co je náplní jí   výuce, a tak v roce 2019 dosáhli vzniku Du-
        je spíš složité, tedy složeno z více kroků.                                                  vedených projektových dnů. V rámci jed-   hové třídy při ZŠ Mistra Choceňského. Způ-
           Síly otázek ráda ve výuce využívá i uči-                                                  noho z projektů vytvořila spolu s kolegyní   sob, jakým se děti ve třech věkově smíše-
        telka ZŠ Slatiňany Petra Antlová, podle                                                      Petrou Paťchovou pro své žáky i veřejnost   ných třídách na prvním stupni učí, před-
        které efektivitu učení zásadně ovlivňuje,                                                    informační brožuru a mapu k naučné pro-   stavila vedoucí učitelka Martina Černá,
        když se kantorovi podaří navázat s žákem                                                     cházce po kamenech zmizelých choceň-      která shodou okolností dříve působila na
        důvěrný vztah. Učitel musí dítěti věřit, že                                                  ských studentů za 2. světové války, tzv.   ZŠ v Dobřanech. Martina Černá vysvětlila,
        to zvládne. Aby ho podpořil, může výzvy                                                      Stolpersteine.                            proč by diferenciace vzdělávání neměla být
        přizpůsobovat na míru jeho potřebám. Jak                                                                                               zaměňována s diskriminací, nýbrž měla být
        takové gradované úlohy při výuce mate-                                                                                                 vítanou a žádoucí, neboť se jako osobnos-
        matiky fungují, jsme si mohli na příkladech   věnoval zahraničním výjezdům a výměnným                                                  ti rodíme s odlišnou výbavou předpokladů,
        sami ověřit. Posluchačům s rozvinutým lo-  pobytům, které ZŠ Svatopluka Čecha rea-                                                     hodnot a potřeb. Její přístup spojuje pohyb
        gicko-analytickým myšlením dávaly příleži-  lizuje díky svému zapojení do programu                                                     venku s místně zakotveným učením, které
        tost vymyslet několik řešení. Co však bylo   Erasmus+. Jaké obohacující zkušenosti dě-                                                 čerpá inspiraci ze svého okolí. Dětem se
        pozoruhodné, že alespoň na jedno řešení   tem i učitelům doposud přinesl, jsme se                                                      nebojí propůjčovat vyšší míru zodpověd-
        dokázal přijít každý z přítomných. Zažil tak   dozvěděli z úst Ludmily Vávrové, učitelky                                               nosti za svá rozhodnutí a z nich vyplývají-
        úspěch provázený dobrým pocitem. Příklad   anglického a španělského jazyka. Zmínila,                                                   cí důsledky.
        ho zaujal a byl tak dál ochoten věnovat   že si děti na výměnných pobytech cení na-
        tématu pozornost. Petra Antlová neváhá   vázaných nových přátelství, setkání s cizím                                                   Potřeba tolerance
        improvizovat a přizpůsobit téma hodiny,   jazykem, potažmo kulturou, a zážitku osa-          Změň to ty!                               a respektu
        pokud si povšimne dítěte zabraného do    mostatnění. Učitelé načerpané poznatky
        nějaké aktivity, z níž lze vytěžit matema-  aplikují třeba v rámci projektové výuky či       O tom, že je třeba odvahy, vůle, ale přede-  S humorem a nadsázkou o někdy napjatých
        tický potenciál. Podporuje tím stav plynutí   ve výuce mezioborové, kdy například hodi-      vším průkopnického nadšení při prošlapá-  vztazích rodičů a učitelů přednášel Čeněk
        tzv. flow, kterého dosáhneme, když jsme   na matematiky probíhá v angličtině.                vání cest k funkční podobě školy moderní-  Rosecký, ředitel a lektor Tvořivé školy. Ve
        činností, kterou vykonáváme, pohlceni.                                                       ho  západního  typu,  referoval ředitel  ZŠ   svém energickém výstupu připomněl, že
                                                 Bohatý kulturní život školy                         v Dobřanech v Orlických horách Jan Grulich,   úspěšnost vzdělávání ovlivňuje zejména
        KiVa proti šikaně,                                                                           který v současnosti působí jako senátor   naše schopnost tolerance k odlišným ná-
        Erasmus+                                 Prezentace ZŠ Mistra Choceňského zachy-             a místopředseda Výboru pro vzdělávání,    zorům a uznaným normám. Otevřeným sdí-
                                                 tila život školy s důrazem na události, kte-        vědu, kulturu, lidská práva a petice. Podle   lením životních zkušeností svých,  ale
        Na festivalu dostaly prostor k prezentaci   ré se zde během roku pro žáky organizují.        Jana Grulicha má každý z nás dosažení     i účastníků tvořivých lekcí, jimiž jsou na
        zajímavostí ze života školy i zástupci zdej-  Její rejstřík je poměrně bohatý a z většiny    pozitivní změny nejen ve školství ve svých   jedné straně učitelé a na druhé rodiče, se
        ších základních škol. Učitelka a metodička   byl standardem už za mé školní docházky.        rukou. Zřejmý apel demonstroval na příkla-  snažil objasnit pozadí vztahů a přispět tak
        prevence ZŠ Svatopluka Čecha Martina     Jmenovány byly: poznávací zájezdy, školy            du z vlastní školy, kde v letošním roce za-  k jejich vzájemnému porozumění. Jeho pří-
        Zemanová představila, jak v podání jejich   v přírodě, výcviky nebo návštěvy kulturních      vedli samoobslužnou jídelnu. A za své úsilí   spěvek k tématu podpořil vyznění celého
        školy vypadá zapojení do severského pro-  zařízení a environmentálních center. Do            už sklízí plody v podobě odezvy spokoje-  festivalového dne, kdy bylo zřejmé, že po-
        gramu KiVa proti šikaně. Tento preventivní   podoby tradičního adventního Zpívání na         ných strávníků, jež nový formát jídelny vede   sílit toleranci, respekt a spolupráci nejen
        program vnímá šikanu jako skupinový fe-  schodech promlouvají sami žáci, kteří se            k větší zodpovědnosti a samostatnosti,    ve škole, ale i mimo ni, v celospolečenském
        nomén, ve kterém má každý žák svou roli.   aktivně podílí na přípravě i konání oblíbené      která v konečném důsledku přispívá k ome-  měřítku je to, oč tu běží.
        Zaměřuje se přitom na podporu největší   akce. Jiřina Šteflová, učitelka 1. stupně, vy-      zování plýtvání jídlem. Děti si navíc přiroze-  Osobně choceňskému festivalu vzdělá-
        skupiny tzv. přihlížejících tím, že se včasnou   zdvihla také úzkou spolupráci s městskou    ně  vytváří  vztah ke zdravému způsobu    vání děkuji za rozšíření obzorů, jak lze v sou-
        edukací  snaží ovlivňovat  jejich chování.   knihovnou při výchově ke čtenářství. Za         stravování a vaření.                      časnosti k učení přistupovat. A těším se na
        V hodinách se žáci díky skupinovým akti-  kolegy z 2. stupně promluvila Lada Cejpová,           Jako pozoruhodný vzor osobního nasa-   ročník příští, jehož konání bylo v závěru
        vitám věnují prohlubování vztahů a řešení   učitelka dějepisu a chemie, která nastínila,     zení pro společnou věc může být vnímána   akce avizováno na sobotu 18. října 2025.
        náročných situací díky rozvoji svých socio-  jak do výuky dějepisu zapojuje informační       také iniciativa choceňských rodičů, kteří pro                  Bc. Veronika Kopecká,
        emočních dovedností. Druhý příspěvek se   technologie, jak žákům pro pochopení che-          své předškolní děti docházející do místní     učastnice festivalu a rodič předškolních dětí



       58                                                                        LEDEN 2025         LEDEN 2025                                                                       59
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64