Page 60 - Chytrý zpravodaj - Choceň 01/2025
P. 60
JINÉ
ho na učení baví? V tom tkví jeho potenciál. mických vazeb slouží vlastnoručně vyrobe- lesní školky nenašly alternativu ke klasické
Zažili jsme si vnímat učení jako těžké, přitom né názorné pomůcky nebo co je náplní jí výuce, a tak v roce 2019 dosáhli vzniku Du-
je spíš složité, tedy složeno z více kroků. vedených projektových dnů. V rámci jed- hové třídy při ZŠ Mistra Choceňského. Způ-
Síly otázek ráda ve výuce využívá i uči- noho z projektů vytvořila spolu s kolegyní sob, jakým se děti ve třech věkově smíše-
telka ZŠ Slatiňany Petra Antlová, podle Petrou Paťchovou pro své žáky i veřejnost ných třídách na prvním stupni učí, před-
které efektivitu učení zásadně ovlivňuje, informační brožuru a mapu k naučné pro- stavila vedoucí učitelka Martina Černá,
když se kantorovi podaří navázat s žákem cházce po kamenech zmizelých choceň- která shodou okolností dříve působila na
důvěrný vztah. Učitel musí dítěti věřit, že ských studentů za 2. světové války, tzv. ZŠ v Dobřanech. Martina Černá vysvětlila,
to zvládne. Aby ho podpořil, může výzvy Stolpersteine. proč by diferenciace vzdělávání neměla být
přizpůsobovat na míru jeho potřebám. Jak zaměňována s diskriminací, nýbrž měla být
takové gradované úlohy při výuce mate- vítanou a žádoucí, neboť se jako osobnos-
matiky fungují, jsme si mohli na příkladech věnoval zahraničním výjezdům a výměnným ti rodíme s odlišnou výbavou předpokladů,
sami ověřit. Posluchačům s rozvinutým lo- pobytům, které ZŠ Svatopluka Čecha rea- hodnot a potřeb. Její přístup spojuje pohyb
gicko-analytickým myšlením dávaly příleži- lizuje díky svému zapojení do programu venku s místně zakotveným učením, které
tost vymyslet několik řešení. Co však bylo Erasmus+. Jaké obohacující zkušenosti dě- čerpá inspiraci ze svého okolí. Dětem se
pozoruhodné, že alespoň na jedno řešení tem i učitelům doposud přinesl, jsme se nebojí propůjčovat vyšší míru zodpověd-
dokázal přijít každý z přítomných. Zažil tak dozvěděli z úst Ludmily Vávrové, učitelky nosti za svá rozhodnutí a z nich vyplývají-
úspěch provázený dobrým pocitem. Příklad anglického a španělského jazyka. Zmínila, cí důsledky.
ho zaujal a byl tak dál ochoten věnovat že si děti na výměnných pobytech cení na-
tématu pozornost. Petra Antlová neváhá vázaných nových přátelství, setkání s cizím Potřeba tolerance
improvizovat a přizpůsobit téma hodiny, jazykem, potažmo kulturou, a zážitku osa- Změň to ty! a respektu
pokud si povšimne dítěte zabraného do mostatnění. Učitelé načerpané poznatky
nějaké aktivity, z níž lze vytěžit matema- aplikují třeba v rámci projektové výuky či O tom, že je třeba odvahy, vůle, ale přede- S humorem a nadsázkou o někdy napjatých
tický potenciál. Podporuje tím stav plynutí ve výuce mezioborové, kdy například hodi- vším průkopnického nadšení při prošlapá- vztazích rodičů a učitelů přednášel Čeněk
tzv. flow, kterého dosáhneme, když jsme na matematiky probíhá v angličtině. vání cest k funkční podobě školy moderní- Rosecký, ředitel a lektor Tvořivé školy. Ve
činností, kterou vykonáváme, pohlceni. ho západního typu, referoval ředitel ZŠ svém energickém výstupu připomněl, že
Bohatý kulturní život školy v Dobřanech v Orlických horách Jan Grulich, úspěšnost vzdělávání ovlivňuje zejména
KiVa proti šikaně, který v současnosti působí jako senátor naše schopnost tolerance k odlišným ná-
Erasmus+ Prezentace ZŠ Mistra Choceňského zachy- a místopředseda Výboru pro vzdělávání, zorům a uznaným normám. Otevřeným sdí-
tila život školy s důrazem na události, kte- vědu, kulturu, lidská práva a petice. Podle lením životních zkušeností svých, ale
Na festivalu dostaly prostor k prezentaci ré se zde během roku pro žáky organizují. Jana Grulicha má každý z nás dosažení i účastníků tvořivých lekcí, jimiž jsou na
zajímavostí ze života školy i zástupci zdej- Její rejstřík je poměrně bohatý a z většiny pozitivní změny nejen ve školství ve svých jedné straně učitelé a na druhé rodiče, se
ších základních škol. Učitelka a metodička byl standardem už za mé školní docházky. rukou. Zřejmý apel demonstroval na příkla- snažil objasnit pozadí vztahů a přispět tak
prevence ZŠ Svatopluka Čecha Martina Jmenovány byly: poznávací zájezdy, školy du z vlastní školy, kde v letošním roce za- k jejich vzájemnému porozumění. Jeho pří-
Zemanová představila, jak v podání jejich v přírodě, výcviky nebo návštěvy kulturních vedli samoobslužnou jídelnu. A za své úsilí spěvek k tématu podpořil vyznění celého
školy vypadá zapojení do severského pro- zařízení a environmentálních center. Do už sklízí plody v podobě odezvy spokoje- festivalového dne, kdy bylo zřejmé, že po-
gramu KiVa proti šikaně. Tento preventivní podoby tradičního adventního Zpívání na ných strávníků, jež nový formát jídelny vede sílit toleranci, respekt a spolupráci nejen
program vnímá šikanu jako skupinový fe- schodech promlouvají sami žáci, kteří se k větší zodpovědnosti a samostatnosti, ve škole, ale i mimo ni, v celospolečenském
nomén, ve kterém má každý žák svou roli. aktivně podílí na přípravě i konání oblíbené která v konečném důsledku přispívá k ome- měřítku je to, oč tu běží.
Zaměřuje se přitom na podporu největší akce. Jiřina Šteflová, učitelka 1. stupně, vy- zování plýtvání jídlem. Děti si navíc přiroze- Osobně choceňskému festivalu vzdělá-
skupiny tzv. přihlížejících tím, že se včasnou zdvihla také úzkou spolupráci s městskou ně vytváří vztah ke zdravému způsobu vání děkuji za rozšíření obzorů, jak lze v sou-
edukací snaží ovlivňovat jejich chování. knihovnou při výchově ke čtenářství. Za stravování a vaření. časnosti k učení přistupovat. A těším se na
V hodinách se žáci díky skupinovým akti- kolegy z 2. stupně promluvila Lada Cejpová, Jako pozoruhodný vzor osobního nasa- ročník příští, jehož konání bylo v závěru
vitám věnují prohlubování vztahů a řešení učitelka dějepisu a chemie, která nastínila, zení pro společnou věc může být vnímána akce avizováno na sobotu 18. října 2025.
náročných situací díky rozvoji svých socio- jak do výuky dějepisu zapojuje informační také iniciativa choceňských rodičů, kteří pro Bc. Veronika Kopecká,
emočních dovedností. Druhý příspěvek se technologie, jak žákům pro pochopení che- své předškolní děti docházející do místní učastnice festivalu a rodič předškolních dětí
58 LEDEN 2025 LEDEN 2025 59