Page 58 - Chytrý zpravodaj - Choceň 01/2025
P. 58

JINÉ
       ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY                                                                  JINÉ



        Dobrovolnické centrum Dobrochoceň                                                            Spojit síly v učení chce Festival

                                                                                                     vzdělávání v Chocni
        Dobrovolnické centrum v Chocni oslavilo
        svůj první rok fungování a může se pochlu-
        bit inspirativními výsledky. Během uplynu-                                                   Třetí říjnovou sobotu zněly prostorem cho-  vironmentální výchovy, však není žádoucí
        lého roku se do aktivit centra zapojilo více                                                 ceňského Domu dětí a mládeže hlasy vzdě-  celý systém, který je dědictvím minulosti
        než 80 dobrovolníků, kteří společně odpra-                                                   lanosti. Konal se zde totiž zahajovací ročník   a tehdejších potřeb, zbortit, nýbrž přesta-
        covali přes 700 hodin dobrovolnické práce.                                                   Festivalu vzdělávání v  Chocni  určeného   vět pro potřeby současné. Nabízí se proto
                                                                                                     pedagogům, rodičům  a  všem, kteří se     využít vrozené schopnosti lidí učit se od
        Co se za rok 2024 povedlo?                                                                   o vzdělávání zajímají. Účastnila jsem se ho   sebe navzájem nápodobou a vytvářet ta-
                                                                                                     v pozici rodiče dětí v předškolním věku, je-  kové podmínky, aby děti při učení zapojo-
        Dobrovolníci přispěli svou energií a časem                                                   likož se domnívám, že výběrem školy mám   valy více smyslů a snadněji si zážitky z čin-
        do různorodých projektů, které obohatily                                                     určitou možnost ovlivnit, jaký vztah k uče-  nosti zapamatovaly díky prožitým pocitům.
        nejen místní komunitu, ale také pomohly   V dalším roce bychom chtěli spojit síly s dal-     ní budou moje děti do budoucna mít. Šká-  Při svých lekcích proto podporuje svobodu
        těm, kteří to nejvíce potřebovali. Mezi nej-  šími inspirativními lidmi a organizacemi, se   la přístupů ke vzdělávání i úroveň kvality   poznávání, jakou mohly děti dříve primárně
        významnější počiny patří:                kterými můžeme společně tvořit nové výzvy.          škol je dnes přitom široká, stejně jako míra   zažívat venku při volné hře a experimentech
                                                    Zajímají nás akce a projekty na podpo-           ochoty lidí, kteří děti učí se rozvíjet. A o tom   a kterou dnes vlivem větší společenské os-
        →  Konverzační klub: podpora integrace   ru životního prostředí v našem městě (ven-          jsme se na festivalu měli možnost dozvědět.  tražitosti nalézají spíše v online prostředí.
          a jazykového vzdělávání ukrajinských   kovní brigády, zvelebování městských zá-               Podle starosty Jana Pažina má festival
          obyvatel                               koutí). Dále máme v plánu oslovit více ak-          podnítit diskuzi o současnosti a budouc-  Klíčové kompetence
        →  Venkovní brigády: zvelebení           tivních seniorů, kteří stále mohou přispět          nosti vzdělávání, ale též na neutrální půdě   21. století
          veřejných prostor a přírody            společnosti svým umem a  schopnostmi                otevřít prostor pro vzájemné porozumění
        →  Hlídání dětí v Kamínku – centru pro   a rádi by předali svoje zkušenosti. V nepo-         mezi pedagogy a rodiči. Ti všichni mají totiž,   Na jeho slova plynule navázala svou před-
          rodinu: možnost účasti rodičů na       slední řadě bychom rádi šířili osvětu o dob-        přes leckdy rozdílný přístup, společný cíl,   náškou terénní učitelka Petra Dočkalová,
          vzdělávacích aktivitách s hlídáním dětí  rovolnictví napříč generacemi.                    a tím je prosperující dítě. Za tím účelem   která za pomoci několika zábavných pří-
        →  Městské akce: organizace a pomoc na      V letošním roce jsme uspořádali dvě be-          pozvalo město spolu s MAS NAD ORLICÍ,     kladů ukázala, jak funguje metakognice
          stanovištích při čarodějnicích, Dni dětí,   sedy na místním internátě a také besedy        o.p.s., do Chocně inspirativní řečníky, jejichž   neboli schopnost mozku učit se. Dovedla
          Ostrofestu a food festivalu            pro veřejnost. Naším přáním je, aby se dob-         zkušenosti mohou obohatit způsob, jakým   nás k poznatku, že mozek rád překonává
        →  Aktivity pro seniory v ZSP: radost do   rovolnictví stalo přirozenou součástí života,     se v našem městě nyní vzdělává. O spoko-  těžkosti, potřebuje jistoty a že se při nedo-
          každodenního života seniorů prostřed-  aby se nikdo nepozastavoval nad tím, že             jenost účastníků se v průběhu akce staral   statku podnětů dokáže „vynudit“. Její spo-
          nictvím povídání si, čtení knížek, hraní   může mladý člověk navštívit neznámou ba-        catering oblíbeného baru Šantán i Obchod-  luučitelé se skupiny využívají klíčové kom-
          her nebo procházky                     bičku v domově seniorů nebo zajít s vozíč-          ní akademie a Střední odborné školy ces-  petence 21. století, tzv. 4K: kritické myšlení,
        →  Spoluúčast na Tříkrálové sbírce       kářem na procházku.                                 tovního ruchu.                            komunikaci, kooperaci a kreativitu. Petra
          a materiální sbírce po povodních          Moc děkujeme všem dobrovolníkům, kte-                                                      Dočkalová ráda učení spojuje s hrou, myš-
        →  Péče v kočičím útulku v Chocni:       ří nezištně pomáhají svému  okolí,  ať už           Vzdělávání v čase změn                    lením a životem. Pokládá žákům otázky jako:
          pomoc se zajištěním krmení, úklidem    v rámci svých spolků, organizací, nebo rodin.                                                 „Kde v životě dělení používáš?“, „Co je stej-
          a socializací koček, které čekají na                           Zuzana Adamcová,            Festival vzdělávání přichází v čase, kdy ve   né a co se mění?“ nebo „Jak jinak by to
          nový domov                                                         koordinátorka           veřejném prostoru zaznamenáváme výzvy,    ještě šlo?“. Učí tak, že první řešení nemusí
                                                                                                     aby české školství dokázalo pružně reago-  být vždy tím nejlepším. Při výuce si stano-
                                                                                                     vat na zrychlený vývoj současné doby. Pre-  vuje raději záměry než cíle a počítá s tím,
                                                                                                     zentovaný výzkum společnosti PAQ Rese-    že každá změna, tudíž i změna myšlení, je
                                                                                                     arch odhalil znepokojivá čísla, z nichž vy-  pro mozek náročná věc, které se přirozeně
                                                                                                     plývá,  že  způsob,  jakým  se  děti  nyní   brání. Pomůže proto mít pro změnu pádný
                                                                                                     většinově vzdělávají, pro ně postrádá smy-  důvod a zaměřit pozornost na to, co už
                                                                                                     sl. Podle Jana „Tondy“ Pulpána, lektora en-  funguje. Kdy se dítě cítí vlastně fajn a co



       56                                                                        LEDEN 2025         LEDEN 2025                                                                       57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63