Page 27 - Chytrý zpravodaj - Broumov 03/2024
P. 27

Různé



          bytu  tamtéž.  Rozloha  tak  a tak,  nájem  +  poplatky  tolik   společností. Je to závažné rozhodnutí, které může ovliv-
          a tolik, Internet v ceně, telefonní číslo na pronajímate-  nit kvalitu života daného člověka na doslova celý život.
          le. Inzerát končil dovětkem ‘minority nevolat’. Toto není   Prosím,  neznevažujme  tuto  problematiku  podobnými
          normální, tady je něco špatně.                       nepovedenými vtipy a ‘nadsázkami‘.
          Minulý  týden  v Broumově.  ‘A máte,  prosím,  kontakt  na   ● Ne, obchodní řetězec Lidl se nerozhodl započít s ‘ná-
          toho pána, co mně ten spotřebič opraví? Ano, jmenuje se   ležitou  kulturní  převýchovou‘.  Domnívám  se,  že  je  to
          Černý, ale není černý, nebojte’. Toto není normální, tady   příběh možná úplně jiný, mnohem více prozaický. Nějaký
          je něco špatně.                                      kreativec z PR oddělení Lidlu měl asi tenkrát krátce před
          Loni v čekárně veterináře. Postarší pán s roztomilým je-  uzávěrkou, a tak prostě použil fotky modelů z propagač-
                                                               ního letáku vydaného v zahraničí tak, jak byly, místo aby
          zevčíkem mně začal barvitě vysvětlovat, jak by to tady   tam  Photoshopem  dosadil  nějakou  bílou  hlavu/ruku/
          s těmi Romy vyřešil a jak to všechno promyslel. Dále to   krk. Určitě tenkrát chudák netušil že za 10, 15 let (nebo
          nebudu  rozvádět.  Nebylo  to  pěkné  poslouchání.  Toto   kolik vlastně?) se v tom bude někdo pořád babrat a para-
          není normální, tady je něco špatně.                  noidně neustále řešit nějakou ’Lidlovskou převýchovu’.
          Ano, mám mnoho dalších příkladů. Ano, máme problém.  Konec  konců,  Lidl  je  obchodní  řetězec,  ne  integrační
          Všimněme  si,  prosím,  že  ve  výše  uvedených  přípa-  centrum pod záštitou Velkého Bratra a už vůbec ne ’pro-
          dech  nikdo  nezjišťoval,  zda  je  Rom/minorita  slušný/á   gresivní,  sociálně  inženýrský  kartel’.  Nerozumím  tomu,
          a pracovitý/á, ale šmahem je odsoudil jako skupinu. Ve   co je na tom černém modelovi tak zajímavé a proč je nut-
          zmíněném  inzerátu  nestálo  ‘neslušní  a nepracovití  ne-  né se k němu po těch letech vracet. Je slušný? Tak ano,
          volat’.  Stálo  tam  ‘minority’.  Pisatel  ‘hrdina’  se  odvážně   vypadá celkem slušně, že? Pracovitý také asi bude (mo-
          postavil nebezpečí minorit, ale nebyl zas až tak odvážný   deling je koneckonců práce, a docela dobře placená) tak
          na to, aby přímo napsal, o koho přesně mu jde.       v čem je problém?
          ‘Slušný a pracovitý‘ je velmi známá obezlička, která ale   ● Ano, vadí pouze ‘opačný genderový nepoměr‘. A má to
          bohužel  vůbec  nic  neznamená.  Jak  to  zjistíme,  kdo  je   své důvody. Mám se zde pustit do diskuze o dlouhodo-
          slušný a pracovitý? Jelikož to není na první (a mnohokrát   bě  nižších  mzdách  žen,  o jejich  nerovných  pracovních
          ani na druhou) dobrou zřejmé, tak je hodíme všechny do   příležitostech, znevýhodnění na trhu práce, nedostatku
          jednoho pytle. Přesně tak, jak se stalo v situacích výše.  zkrácených úvazků pro ženy po návratu z rodičovské do-
          Nedávnou výstavou Romano Drom v klášterní zahradě,   volené atd.? Není to náhodou o tom, že opět nevidíme
                                                               problém,  který  stojí  přímo  před  námi?  Anebo  ho  ne-
          která  vychází  z příběhů  starousedlíků,  se  vinulo  jed-  chceme vidět a raději viníme Evropskou unii a přílišné
          no pro mě velmi smutné téma. Ve většině příspěvků od   regulace? Já oceňuji, že si problému všimli a snaží se ho
          místních romských rodáků zaznělo, že jejich děti nepijí,   řešit. Což takhle regulace akceptovat a společným úsilím
          nekouří, pracují, nebyly souzeny. A já se ptám, proč mají   se snažit o to, aby nebyly potřeba?
          tito lidé potřebu toto oznámit jako jednu z hlavních in-
          formací celého rozhovoru? Jako by měli pocit, že jsou,   ● Článek o paní Mitce, původem z Bulharska má ilustro-
          anebo  budou  hodnoceni/souzeni/posuzováni?  Dobrý   vat přesně prosím co? Že nemáme problém s xenofobií,
          den, já jsem Lucie. Nekouřím, nepiju alkohol, nekradu.   protože paní původem z Bulharska se starala o/přijala za
          Moje děti nekouří, nepijí alkohol, nekradou. Věřte mně!   svou  jako-vnučku  vietnamskou  holčičku?  Nebo  že  ne-
          Nepřijde vám to, milí čtenáři, celé velmi smutné?    máme problém s xenofobií, protože jsme jako společnost
          Domnívám  se,  že  je  nebezpečné  si  problém  buďto  vů-  přijali paní původem z Bulharska?
          bec neuvědomit, anebo, možná ještě hůře, o něm vědět,   ● Úryvek o paní Silondi a ’vzorníčku’ nebudu komento-
          ale zatlačit ho do země pod ‘je to celé sranda’, ‘my tady   vat, protože nemám slov.
          v Sudetech víme své’, ‘víme dobře, zač je integrace loket‘.
          Z uvedených článků mám dojem, že se pan Franze domní-  ● K výroku o tom, že je to vlastně celé taková (tak tro-
          vá, že my tady na Broumovsku vůbec nemáme problém    chu zbytečná) ‘sranda‘, která ‚něco stojí‘. Jen si tak říkám,
          s xenofobií,  to  jenom  ‘progresivní,  sociálně  inženýrské   že jsme tu kandidaturu tedy vůbec podávali, když je to
          kartely’ z Evropské unie nám chtějí radit. Poradce nepo-  taková zbytečná sranda k ničemu. A že se s tím obtěžují
          třebujeme, ’Sudety jsme kolonizovali’, ’vzorníček’, to jsou   jiná evropská města.
          perly.                                               ●  Rozvětvené  souvětí  o lvu  vegetariánovi  je  sice  velmi
                                                               vtipné,  ale  není.  Představy  multikulturalistů  jsou,  dle
          My tady hned na první pohled poznáme, kdo je slušný,   mého názoru, následující. Společnost, ve které se všichni
          poctivý, pracovitý (atd.) a vůbec nikoho nikdy nediskri-  tak nějak sneseme a je nám celkem jedno, odkud kdo je
          minujeme. Tak v tom případě si myslím, že by měl pan   a jakou má barvu pleti. Kde se neschováváme za obezlič-
          pisatel otevřít oči a uši a přiznat si realitu. To je totiž, dle   ky typu ’pracovitý a slušný’, ale ve skutečnosti to vůbec
          mého názoru, první krok k řešení problému a dospění ke   neřešíme a vidíme pouze minorita = problém.
          skutečné multikulturní společnosti.
                                                               ●  Domnívám  se,  že  si  toho  pan  Franze  až  přespříliš
          V následujícím  textu  reaguji  na  konkrétní  úryvky  ze   domyslel a že panu Maussenovi vložil do úst věci a my-
          dvou výše zmíněných článků:                          šlenky.  např.:  ’Ano,  v jakékoliv  skupince  třeba  dvaceti
          ●  Za  zásadně  nevhodné  a nevkusné  považuji  vyjádření   evropských lidí [rozuměj bílých, nutno upřesnit, protože
          o ‘progresivních  idejích’,  ‘díky  kterým  se  jedinec  může   i černý člověk může být v Evropě rozeným Evropanem,
          v pondělí prohlásit za muže, v úterý za Roma, ve středu   je to holt složité, pozn. autorky] musí nutně kontrastně
          za ženu […]’. Jak je všeobecně známo, proces ‘prohlášení   svítit aspoň tři ze subsaharské Afriky, tak dvě ženy v hid-
          se‘ obvykle trvá několik let a může být spojený s výraz-  žábu a nějaký ten Asiat’. Ano, v úvodu článku je napsáno,
          ným psychologickým tlakem a stresem daného jedince.   že se jedná o ‘mírnou nadsázku‘, ale i ta má své meze.
          Jedním  z důvodů  tohoto  stresu  jsou  (bohužel  mnohdy
          oprávněné) obavy z nepochopení a nepřijetí většinovou                                Lucie Chuchmáková


                                                                                                              27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32