Page 19 - Chytrý zpravodaj - Broumov 02/2025
P. 19
Různé
v podobě ptáčka symbolizujícího ono klání si ale brou- podpořit ekonomický růst a zlepšit kvalitu života míst-
movští střelci nechali vyrobit až v době, kdy už kuše ních obyvatel. Je to investice do budoucnosti, která se
počaly masivně nahrazovat palné zbraně, tedy zřejmě může mnohonásobně vrátit.
i na samém sklonku éry pořádání střeleb ku ptáku. Kdy
přesně v Broumově tato tradice zanikla, nevíme, ale do- Protože jsme si vědomi, že zapojení místních obyvatel do
mnívám se, že byla přerušena vypuknutím třicetileté place brandingu je klíčové pro úspěch a autenticitu znač-
války a po ní už nebyla obnovena, respektive byla nahra- ky regionu, chtěli bychom vás v následujících měsících
zena zápolením ve střelbě čistě už jen z ručnic na terče. pozvat na setkání a workshopy, požádat o spolupráci
v průzkumech a dotaznících. Také uvítáme vaši koope-
Náš ptáček ve své době jistě až tak unikátní nebyl. Proč raci na strategii cestovního ruchu tak, aby byla přínosem
nyní je, objasním v dokončení v příštím čísle. pro místní. Poprosíme Vás, abyste se stali ambasadory
Karel Franze, Muzeum Broumovska regionu, a šířili tak pozitivní povědomí o regionu, abyste
inspirovali ostatní. Poprosíme vás o zamyšlení, zda a proč
potřebujeme turisty, investory, nové obyvatele regionu.
Jestli to jsou peníze? Nebo kultura? Vzájemná interak-
Place Branding: Jeden z klíčů ce? My se na oplátku budeme se snažit být transparentní
a pravidelně vás informovat o pokrocích a výsledcích
k rozvoji regionu Broumovsko procesu.
Inspirace je na dosah
Existuje mnoho příkladů úspěšného place brandingu,
Pozitivní obraz regionu by měl ovlivnit také život které mohou sloužit jako inspirace. Za všechny úspěšné
místních obyvatel. Jak by podle vás mělo být příklady můžeme uvést Estonsko a jeho E-government,
Broumovsko vnímáno? Eindhoven jako město nekonvenční spolupráce, start-
Na podzim roku 2024 Společnost pro destinační ma- -upů a budoucnosti. Za turistický ruch můžeme ukázat
nagement Broumovska a Strategická rada regionu Faerské ostrovy, kde se turisté na určité období změní
Broumovsko zorganizovaly dva celodenní workshopy na dobrovolníky a pomáhají udržovat turistické stezky
na téma Place Branding vedené Tomášem Avratem, od- chodníky a žijí tam v podstatě jako místní obyvatelé. Ale
borníkem na dané téma. Place branding, neboli značka abychom nechodili daleko, také Broumovsko má několik
místa, je dlouhodobý strategický proces, který využívá velmi dobrých počinů při práci s budováním pozitivního
nejen marketingové techniky k vytvoření a propagaci place brandingu a dobré praxe. A to například Kartu hos-
jedinečné identity měst, regionů nebo zemí. Nicméně by ta a skvěle fungující rezervační systém do Adršpašských
bylo krátkozraké myslet si, že stačí nové logo, báječné skal, které v rámci České republiky ukazují způsob, jak
fotky či zajímavý příběh. Cílem je nejen zvýšit atrakti- lze řešit problémy související s vysokou návštěvností
vitu daného místa pro turisty, investory, nové obyvatele a zlepšit vnímaní konkrétního místa. Další velmi pozitiv-
a další klíčové skupiny, ale také pro místní obyvatele. ní, dnes již v podstatě značka, je kandidatura Broumova
Pracovat s pocity jejich hrdosti na region, sounáležitos- na Evropské hlavní město kultury 2028.
ti a smysluplné spolupráce v regionu. Place branding Tyto příklady ukazují, že zapojení místních obyvatel do
opravdu zahrnuje nejen vizuální identitu, ale také hod- place brandingu může vést k vytvoření silné a autentic-
noty, příběhy a zážitky, které dané místo nabízí. ké značky, která přináší výhody nejen pro cestovní ruch,
ale i pro celkový rozvoj regionu.
A konkrétněji? Region Broumovsko
Region Broumovsko je skvělým příkladem místa, které Na závěr bychom vás rádi vyzvali k malému zamyšle-
může těžit z efektivního place brandingu. Tento region ní. Co chcete, aby Broumovsko bylo? Co chcete, aby
se pyšní bohatou historií, kulturním dědictvím a unikát- Broumovsko nebylo? Samozřejmě, že Broumovsko po-
ní přírodou. Broumovsko je známé svými pískovcovými řád bude krajem skal a barokních památek někde na
skalními městy, barokními památkami a malebnými ves- severovýchodě Česka u hranic s Polskem. Ale co dál, co
nicemi. Nicméně pro Broumovsko by place branding víc, když hmotné dědictví necháme v tento okamžik na
mohl znamenat nejen zvýšení povědomí o jeho krá- chvíli stranou.
sách a atraktivitách a přilákání více turistů, ale také Kateřina Profousová, ředitelka Společnosti pro destinační
by mohl vést k přilákání investorů a posílení místní management Broumovska o.p.s.
ekonomiky. Pozitivní obraz regionu nejen jako místa
s přírodními a kulturními krásami, ale také místa, kde
dochází k rozvoji služeb a investic by mohl vést k tomu,
že se z Broumovska jako místa na skvělý výlet stane mís-
to pro skvělý život. Místní produkty a řemesla by mohly
získat větší uznání a podporu, což by vedlo k jejich roz-
voji a udržitelnosti.
Pozitivní dopady na život místních obyvatel
Úspěšný place branding by měl také pozitivně ovlivnit
život místních obyvatel. Zvýšená turistická atraktivita
a investice mohou vést k lepší infrastruktuře, vyšší kvali-
tě veřejných služeb a celkovému zlepšení životní úrovně.
Místní obyvatelé pak mohou být hrdí na svůj region a cí-
tit se více propojeni s komunitou i místem, kde žijí.
Place branding je mocný nástroj, který může přinést
řadu výhod pro regiony, jako je Broumovsko. Dobře pro-
myšlený a uchopený pomůže zvýšit atraktivitu regionu,
19