Page 13 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko říjen 2021
P. 13

13  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Historie                                                 Říjen
      Historická graffiti v Mariánském chrámu



      Při nedávné opravě chrámu nanebevzetí Panny Marie ve Staré
      Boleslavi přilákaly pozornost mj. staré nápisy, podpisy, vyobraze-
      ní či symboly, které se nacházejí především na stěnách spojova-
      cích podkrovních chodeb na bocích lodi kostela a na přístupo-
      vých schodištích. Zanechávali je tam návštěvníci, poutníci, řeme-
      slníci i vandalové od 17. století podnes.

      nápisy na zdech              17. století přibyly ještě minimálně čty-
      Nápisy  jsou  provedeny  buď  červenou   ři další nápisy.
      hlinkou (výlučně starší nápisy), či čer-  Jen pro doplnění, v chrámu existuje
      ně, včetně vyrytých či zhotovených tuž-  i  jeden  špatně  čitelný  nápis  tvořený
      kou  (většinou  mladší  nápisy).  Psány   iniciálami  a  letopočtem,  který  by
      byly česky, občas latinsky, sporadicky   mohl být čten: „1624“.
      německy  a  nedávno  i  ukrajinsky.
      Pocházejí ze dvou hlavních období:  třicetiletá válka
        1. První období pokrývá průběh tři-  a andreas thorinus
      cetileté války v první polovině 17. sto-  Mezi nejstarší nápisy patří i dva špat-
      letí  a  končí  počátkem  18.  století,  re-  ně  čitelné,  datované  rokem  1639
      spektive rokem 1709.         (v  jednom  případě  máme  dokonce
        2.  Druhé  hlavní  období  počíná     ucelené  datum  4.  června  1639).
      v 80. letech 19. století a trvá dodnes.  Přinejmenším tento tak spadá do do-
        Z více než stopadesátiletého mezi-  by okupace Staré Boleslavi švédským
      dobí se prozatím podařilo identifiko-  vojskem generála Johana Gustafssona
      vat  pouhé  dva  datované  nápisy,  a  to   Bannera za třicetileté války. Do stej-
      jistého Josefa ze Staré Boleslavi, který   ného období, tedy do let 1639-1640,
      se podepsal roku 1833, dále pak pod-  kdy si ve Staré Boleslavi a jejím okolí
      pis Lorety Schmützové z roku 1871.  vytvořila  mnohatisícová  švédská  ar-
                                   máda jedno ze svých hlavních útočišť
      trocha statistiky            v  Čechách,  snad  můžeme  klást  i  ná-  uvedeno také místo původu, viz např.   Labem (1925), dělník Václav Svoboda
      Prozatím  došlo  k  identifikaci  téměř   sledující explicitně nedatovaný nápis:   výše zmíněné nejstarší nápisy jmenu-  ze Staré Boleslavi (1925) a další. Na
      330 samostatných zápisů. Z toho da-  „Andreas  Thorinus  /  Suecus,  Thiae   jící  Hanse  Wentzela  von  Jägerndorf   zdech ovšem najdeme i jména dělníků
      tovaných  je  171.  Starší  nápisy  byly   Candidatus“.  Zkratku  „Thiae“  lze   (tedy Jana Václava z Krnova) či Jana   pocházejících  z  větší  dálky,  např.
      psány  většinou  červenou  hlinkou.   chápat jako „Theologiae“. Zdá se te-  Poříčanského. Čteme však i o dalších:   „[křesní  jméno  vyškrábáno]  Trojan,
      Z  nápisů  zhotovených  touto  barvou   dy,  že  se  na  stěně  zvěčnil  „Andreas   Kašpar  Polák  Bydžovský  (1651),   pomocník  zámečnický  z  Doubravice
      máme datováno celkem 48 samostat-  Thorinus / Švéd, kandidát teologie“.   Vojtěch  Vodňanský  (1652),  Jiřík   u Jičína pracoval zde 18. 12. 1885“.
      ných položek. Pocházejí z rozmezí let   Dalším pátráním se podařilo vyhledat   Svoboda  Kostelecký  nad  Orlicí   Kromě  řemeslníků  podílejících  se
      1634 (1624?)-1709.           dobového švédského literáta totožné-  (1651),   Václav   Kratochvíle   na  rekonstrukčních  pracích  čteme
                                   ho  jména.  Plným  jménem  se  psal   Kopidlenský,  Jakub  Václav  Kandr   jména různých skupin zvědavců, tu-
      neJstarŠí nápisy             Andreas  Nikolai  Thorinus.  Žil  v  le-  Sušický  (1657),  Mikoláš  Tobiška   ristů i poutníků. Nechybějí ani nápisy
      Prozatím  za  nejstarší  prokázaný  zá-  tech   1596-1670.   Po   studiích   Žamberký (bez datace), Jan Kumbál   z  poslední  rekonstrukce,  a  to  jak  od
      znam považujeme prostý podpis s da-  v Uppsale, Greifswaldu a Helmstedtu   Kostelecký a další.  českých, tak i zahraničních řemeslní-
      tací  z  roku  1634,  který  zní:  „Hans   učil na škole v Strängnäs. Roku 1645   V  některých  případech  se  dozvídá-  ků a dělníků. Patrně rovněž do rela-
      Wentzel  von  Jägerndorf.  Den     byl vysvěcen na kněze a později půso-  me  i  povolání  dávných  návštěvníků,   tivně nedávné doby lze zařadit nápisy
      8.  September  1634“.  Jägerndorf  je   bil jako duchovní správce v Sorundě   např. „Byl tu na pouti řemesla mlynář-  typu:  „MartyS  smrdí“  nebo  „Miluju
      německé  označení  pro  město  Krnov.   nedaleko Stockholmu.  skýho  [???]  Voktář“  (1655),  „Tomáš   Danu“.
      Na zeď se nám tedy podepsal Slezan                         Tichej Žiželický, řemesla kovářského“
      přišlý  z  prostoru  dnešního  slezsko-  o ČeM podpisy vypovídaJí?  (1659), „Samuel [???], řemesla souke-  vyoBrazení
      -polského pomezí. Hned z následují-  Starší vrstva ze 17. století  nickýho, byl tady Léta Páně 1660“.  Na  stěnách  kromě  podpisů,  vzkazů
      cího  roku  rozeznáváme  podpis  Jana   Starší záznamy mají často tu struktu-  Vzhledem k charakteru zápisu, zmí-  a hesel vidíme také drobná vyobrazení.
      Poříčanského.  Do  konce  30.  let     ru,  že  vedle  návštěvníkova  jména  je   něným  řemeslům  i  uvedeným  lokali-  Téměř výlučně jsou tyto črty kresleny
                                                                 tám původu z různých koutů naší země   červenou hlinkou, a lze je tak datovat
                                                                 je pravděpodobné, že starší vrstva ná-  do starší vrstvy ze 17. století. Pozorný
                                                                 pisů zobrazuje poutníky a návštěvníky   návštěvník zde může spatřit např. vy-
                                                                 chrámu, kteří přišli v souvislosti s ná-  obrazení  zajíce,  obličeje  s  pokrývkou
                                                                 boženskými svátky a jinými církevními   hlavy s křížem na vrcholu, architekto-
                                                                 událostmi. Dosvědčují to i některé pří-  nické  motivy  (např.  věž),  množství
                                                                 pisky  s  náboženskou  motivací  jako:     hvězd, šibenici, erb s běžícími psy, mu-
                                                                 „...Boha  /  Miluj...“,  „Pane,  smiluj  se   že  v  barokním  oděvu  s  jednou  rukou
                                                                 nad námi...“ či „Sláva Bohu...“.  zdviženou (na pozdrav či při tanci?).
                                                                                                    Martin Hůrka, historik OMPV
                                                                 Mladší vrstva od konce 19. století     Foto: Veronika Benešová
                                                                 Podepsáni jsou především řemeslníci          a Martin Hůrka
                                                                 pracující na opravách chrámu. Řada   Poděkování: Velmi děkujeme
                                                                 z  nich  je  přímo  ze  Staré  Boleslavi   Zdeňce Tiché, ředitelce Informačního
                                                                 a  okolí,  např.  pokrývači  Rudolf  Vít   a kulturního centra Stará Boleslav,
                                                                 a Václav Poslt, oba ze Staré Boleslavi   za podnět ke studiu nápisů, zajištění
                                                                 (1921), zedník Krákora ze Lhoty nad   přístupu a veškerý podpůrný servis.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18