Page 19 - Chytrý Zpravodaj - Brandýs nad Labem-Stará Boleslav říjen 2020
P. 19

19  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Historie školství                                         ŘíJEN
          žáci místních škol před sto lety




          Staroboleslavské a  brandýské školství se pyšní prastarou tradicí.  ve
          Staré Boleslavi od raného středověku sídlilo několik významných cír-
          kevních  institucí.  Kde  v  té  době  působila  církev,  tam  bylo  vzdělání.
          Brandýs později, za držby Krajířů z Krajku i habsburského rodu, „dohá-
          něl“ náskok Boleslavi.
          Význam  městečka  sílil,  rozvíjela  se  jeho   jaké poznáMky dostávali
          správa a kolem náměstí řemesla a obchod.   naŠi praprarodiče?
          To vytvářelo tlak na vznik městských škol.   Sice  se  často  hovoří  o  větší  disciplíně
          Brandýskou  partikulární  školu  koncem   a morálce tehdejších dětí, avšak na dru-
          16.  století  navštěvoval  například  známý   hou stranu velké procento z nich pochá-
          spisovatel  -  historik  Pavel  Stránský  ze   zelo  z  poměrně  neutěšených  poměrů,
          Zápské Stránky. Školy ve středověku i no-  kdy rodiny v dobách krizí (např. za první
          vověku vznikaly ze zcela praktických dů-  světové války) řešily doslova existenční
          vodů - zajistit sobě (rozumějte svému zři-  potíže. Prostředí, ve kterém děti vyrůsta-
          zovateli) vlastní dorost, církevním institu-  ly, se odráželo i na jejich projevech vně
          cím  nové  vzdělané  duchovní,  městským   i uvnitř školy. Nu, a také byly děti, které   v jednom případě uvádí i kam žák mís-  Školní  personál  měl  před  100  lety
          institucím ovládaným předními měšťany   se  prostě  nudily.  Dle  výzkumů  Hany   to školy chodil – ke kasárnám (patrně   výhodu, že se v drtivé většině případů
          nové vzdělané úředníky, obchodníky, mis-  Vrchotické (Studie a zprávy 2015, roč.   obdivovat vojáky). Brandýští učitelé si   mohl opřít o spolupráci s rodiči. Pokud
          try řemeslnických cechů apod. Na venko-  5)  řešili  kantoři  na  obecné  škole   všímají  i  mimoškolních  aktivit  svých   dítě  nepocházelo  z  vyloženě  sociálně
          vě  školství  prakticky  neexistovalo,  tedy   v Brandýse v letech 1910 - 1930 případy   žáků – noční potulky dětí („vůbec do-  problémových  rodin,  běžná  měšťan-
          pokud se některý iniciativní farář nechopil   zapálení vlasů spolužákovi, ohrožování   ma nespí“, „toulá se v noci po cihel-  ská populace dbala na řádné chování
          alespoň základního vzdělávání nadaných   spolužáků nožem, zranění druhého mo-  nách“), chození do hospod nebo kou-  a  školní  disciplínu.  Kázeňské  potíže
          dětí farníků. Rolníkům stačily dovednosti,   tyčkou (patrně při školních pozemcích).   ření, hlasité hulákání na ulici nebo do   dětí byly svým způsobem i ostudou pro
          které od mala při zemědělských pracích   V třídních výkazech lze vyhledat i méně   obchodů,  plivání  na  lidi,  vykonávání   řádně  pracující  rodiče.  Společenská
          získávali od vesnické komunity. Vraťme se   závažné přestupky posypání spolužáko-  potřeby  na  výkladní  skříně  obchodů   morálka  a  tlak  sousedských  pomluv
          do měst a tamních škol. Byť důraz na dis-  va chleba se sádlem nasliněnými papíry,   nebo  za  dveřmi  brandýské  pošty,  ale   a  maloměstských  řečí  byl  rodiči  vní-
          ciplínu, memorování, nápodobu a preciz-  tradiční  podepisování  zpráv  zaslaných   také úsměvné chození na divadlo nebo   mán citlivěji, a tak se snažili nevhod-
          ní zopakování toho, co vymysleli (uměli)   učitelem domů rodičům nebo podepsá-  do biografu bez vědomí rodičů. K uším   nému chování rázně a účinně zamezit.
          již otcové a dědové, byl velký, i tehdy se   ní  vysvědčení  nezletilým  sourozencem   kantorů se doneslo i to, když žáci bě-
          našlo  dost  rebelů,  kteří  přišli  s  nějakou   žáka, dále plivání na podlahu, odmítání   hali za automobily (když se nějaký na   ze Školního huMoru první
          novinou.  Všem  známý  je  případ  lidí  na   pracovat,  pobíhání  po  třídě,  střelbu   ulici objevil, byl to velký svátek a pro   repuBliky
          pražské  univerzitě  kolem  Mistra  Jana   z praku nebo vykonávání potřeby do ka-  děti významná událost).   Anekdoty  o  žácích  a  učitelích  se  po-
          Husa na počátku 15. století. Taky z toho   lamářů.  Za  většinou  těchto  činností  si   Poměrně nebezpečné situace nejen   chopitelně objevují v každé době. Zde
          pak byl pěkný poprask! Za běžného stavu   představíme patrně spíše chlapce. Jistý   sobě,  ale  i  svému  okolí  způsobovali   je  malá  ukázka  toho,  co  se  urodilo
          kantoři a společnost měli více pák, jak si   žák  byl  potrestán  za  to,  že  „donesl  do   školní  výrostci,  když  vyskakovali  na   v  brandýských  a  staroboleslavských
          vynutit studijní disciplínu a kázeň. Patrně   školy myš“. Ve starší době, koncem 19.   jedoucí vlaky, pokoušeli se přehazovat   školách. Humor ze sbírek soudobých
          i sami žáci (a jistě jejich rodiče) chápali lé-  století, jsou u zdejších žáků také zazna-  na železnici výhybky nebo odpoutat na   učitelů, uveřejněný v dobovém časopi-
          pe smysl svého vzdělávání, které z velké   menány  případy  zneuctění  nábožen-  nádraží vagon. Další běhali se zapále-  se „Naše Polabí“, vám může připadat
          části probíhalo prakticky nebo bylo s praxí   ských symbolů, konkrétně svatého kříže   ným rákosem po městě a házeli „ohni-  poněkud sušší. Možná se však tehdejší
          úžeji spjato – žák věděl, co ho čeká, jaké   (vyplazování  jazyka,  házení  kamení   vé žabky“ do domů. Za klasické může-  humor od našeho tolik nelišil, jen škol-
          povolání je pro něj přichystáno nebo jaký   a bláta nebo i vykonání potřeby na kříž).   me považovat ničení různých věcí na   ní promluvy v „Našem Polabí“ prošly
          obchod/řemeslo  po  otci  převezme.   Kázeňské přestupky se však vysky-  veřejných místech – elektrické vedení   přirozenou kantorskou cenzurou.
          Vzdělání bylo výlučnější záležitostí.  tovaly  i  na  brandýské  Obecné  škole   a  žárovky  osvětlení  (tehdy  naprostá   „Čím je památná Stará Boleslav?“
           Po  polovině  19.  století  nastala  ve   dívčí, byť s menší intenzitou a závaž-  novinka,  která  si  snadno  získala  po-  táže se učitel v hodině vlastivědné. –
          školství výrazná proměna. Církev, měs-  ností. V letech 1918-1927 napočítáme   zornost dětí), vybavení hřbitova, okna   „prosím, prosím!“ – „Nuže, Mužíku!“
          ta, korporace ustoupily ze svých pozic   v třídních výkazech na 222 přestupků   domů (dokonce i okna kasáren!). Tyto   – „Byl tam důkladně zavražděn sv.
          a o školství se naplno začal starat stát.   (neposlušnost,  vyrušování,  vzdorovi-  případy řešila nejen škola, ale už i další   Václav!“ (na slovíčko „úkladně“ si
          Nechceme zde vypisovat, které všechny   tost,  lhaní,  záškoláctví).  U  chlapců   veřejné orgány. Mezi kluky byla častá   žáček jednoduše nevzpomněl).
          školy  v  našem  městě  zde  v  19.  a  20.   bylo ve stejném období zaznamenáno   fyzická napadání a rvačky. Děti ubližo-  v 1. třídě pravil učitel: „Včera jsem šel
          století vznikly, jak se měnily jejich ná-  prohřešků  násobně  více,  a  to  1  116.   valy i verbálně, např. posměšky posti-  kolem naší obory a viděl jsem tam skákati
          zvy,  struktura  apod.  Pojďme  se  raději   Obdobné přečiny byly řešeny ve staro-  ženým lidem. Co se krádeží týče, bylo   krásné zvířátko – asi tak velké jako koza;
          podívat, co lze zjistit o studentech a žá-  boleslavských školách. Zde se při za-  běžné zcizení školních pomůcek nebo   co to asi bylo?“ žáček: „To byla žába…“
          cích obecně v době před sto lety.  znamenání  odhalených  záškoláctví   jídla (spolužákům, na trhu, na zahra-  učitel v i. třídě přiblížil se k malé-
                                                                     dách), občas se objevovalo vykradení   mu žáku, který nápadně zapáchal...
                                                                     učitelských stolů nebo jejich bytů, kte-  „Co to zde tak ošklivě zapáchá?“
                                                                     ré  často  bývaly  součástí  školních  bu-  žáček: „Pane učiteli, já jsem šláp do
                                                                     dov,  krádež  svíček  na  hřbitově  nebo   velké strany...“.
                                                                     uhlí na nádraží. Za krádežemi zjevně   vojta začal letos chodit do školy,
                                                                     stála  většinou  hmotná  nouze  dětí.   kterou bohužel zrovna rád nena-
                                                                     V Brandýse a Boleslavi se jako i jinde   vštěvuje.  tážete-li  se ho proto, jak
                                                                     vyskytovaly také případy týrání zvířat   chodí  do školy,  odpoví:  „pomalu.“
                                                                     – Bůh ví proč, většinou ptactva. Velký   „a jak chodíš ze školy?“ „trapem!“
                                                                     rozdíl  je  v  pachatelích  těchto  činů  –   odsekne vojta.
                                                                     všechny zjištěné případy se týkají klu-   Eva Kryšková, knihovnice
                                                                     ků, na dívčí obecné škole se zde ve sle-  a archivářka OMPV
                                                                     dované době žádný nevyskytl.       Martin Hůrka, historik OMPV
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24