Page 12 - Chytrý zpravodaj - Brandýsko listopad 2021
P. 12
12 | MĚSTSKÉ LISTY Historie LISToPAd
putování po mostech Vi
Jsme uprostřed naší cesty za brandýskými a staroboleslavskými
mosty. stojíme na novém, který poměrně nedávno překlenul
plavební komoru, a ten z dětství nás starších už si ani nevybaví-
me. Zapomněli jsme, jak vlastně vypadal, protože jsme si ho
nevšímali a jako malí raději koukali na lodě, které pod mostem
velice často proplouvaly. Dědeček nás poučil, že loď je šíf a otec
mu oponoval, že remorkér. Ale nám to bylo nejspíš jedno, hlav-
ně že jsme viděli otevírat vrata komory, co byla pod námi. občas
babička vyprávěla o cukrárně paní Kerlíkové, která byla posta-
vena hned vedle komory u schodiště, a o plovárně pana semiána,
hned naproti ní přes silnici.
Železobetonový most se začal stavět Také kdybych vám měl psát o stav-
v roce 1932, a to bez jakéhokoli přeru- bě plavebního kanálu, bylo by to čtení
šení dopravy. Stavěla ho firma Kapsa minimálně na tři stránky, ale o mostě Průplav na Labi, pravděpodobně rok 1937-40.
a Müller, která využila terénu a necha- takovém jsem nalezl minimum.
la nejdříve navézt rampu při pravém Zajímavá je pro mne zmínka, že bě- Na plovárně samé pak jeden z vojáků řádu platného od 5. 7. 1935 zůstala
břehu u stavěné komory zdymadla, na hem stavby byl spolu se zeminou od- sloužící v našem městě. V plavebním jen osobní loď Sokol, nad jehož foto-
který převedla komunikaci a začala těžen i jeden z kamenných renesa- průplavu tragicky zahynuli i koně. Dne grafiemi se mnou zpovídaní nejstarší
hloubit základy budoucího mostu ve nčních mostních oblouků spolu s hrá- 27. dubna 1935 se rozhodl pan brandýští pamětníci rozpovídali, že
valu se silnicí. Dříve, než mohly být zí (valem) a také ta že stavbu zmiňo- Kubáněk z Vrábí, že si naloží v místě na něm jako malé děti jeli se školou
vybetonovány dva armované nosníky vané cukrárny povolila Státní staveb- průplavu písek na vůz tažený dvěma i s rodiči do Mělníka a zpět. A jestliže
na dvou stejně konstrukčně stavěných ní správa pro úpravu Labe. Stavěla ji koňmi, a to tak nešťastným způsobem, jsem se zmínil o tom, že za den ote-
pilířích, bylo prý nutné zpevnit zákla- firma R. Herynka a dokončena byla že během prudkého stoupání vodní vření považuji první proplutí lodě,
dy sto šedesáti dřevěnými a okovaný- k 31. 8. 1933. Nejvíc je o „kiosku cuk- hladiny už nestačil s vozem vyjet, ta nebylo tomu tak oficiálně. Firma pře-
mi kůly (piloty). Ty jsou ostatně také rárny“ psáno v roce 1935. strhla vůz i s koňmi a ti se utopili. dala do užívání kanál s komorou a je-
v základech komory a mělo by jich ho přemostěním až 1. 3. 1936.
tam být tisíc dvě stě dvacet dva. Stavět příBěhy (ne)Šťastných stavBa zdyMadla
na písku ale uměli. Prý za dobu, kte- konců Zdymadlo s kanálem se tak stavělo zátaras a zákopy
rou byl most používán, nedošlo k jedi- Vás ale spíš zajímá, co zlého se tu kdy- od roku 1931 do roku 1935 v celko- A tak jsme kromě plavební komory
né vážnější nehodě, sesunu či velkým si stalo. Dopravních nehod vícero, ale vém nákladu pětadvaceti milionů ko- s loděmi měli i krásné rekreační místo
průsakům vody. prvním sebevrahem, který z mostu run. Za jeho otevření bychom mohli mezi oběma městy. Stavbu si pochva-
Víme dokonce i to, že na stavbu by- skočil do plavebního kanálu, byla dva- považovat čtvrtý červen roku 1935, lovala naše armáda pro její rychlost
lo spotřebováno čtyři sta osmdesát cetiletá dívka, která se jmenovala kdy do města po řece připlula komise a schylovalo se k době, která přinesla
metráků železa v prutech, tisíc sto Anežka, a to půl hodiny před poled- parníkem se jménem Štefanik, který zlo a válku. A ta, když končila, přines-
osmdesát padesátikilových pytlů ce- nem dne 11. května roku 1934. byl považován za státní jachtu. Jeho la do těchto míst stavbu, která měla
mentu nebo také že budovaná levo- Motivem zoufalého činu byla nešťast- minulým majitelem totiž nebyl nikdo komoru, a most bránit před postupu-
břežní rampa po odtěžení té pravo- ná láska. Byla ale lidmi zachráněna jiný než císař František Josef I. jící Rudou armádou. Jen kousek za
břežní se stihla postavit za jedinou a předána rodičům. Snad tenkrát (1830-1916). K tomuto dni je také cukrárnou přes silnici, ještě před ulicí
noc, aby stavaři dosáhli slibu, že do- v Libiši, odkud pocházela, dostala jen zaznamenáno první proplutí lodě U Přístavu, v březnu roku 1945 ně-
pravu neomezí. Je logické, že se celá pořádný výprask a brzy se našel něk- plavebním kanálem. Nákladní člun mecké ženijní jednotky a Říšská pra-
stavba stala cílenou vycházkou mno- do, kdo lásku děvčeti opětoval. měl číslo 522 a nosnost 467 tun. Jeho covní služba začala budovat dřevo-
ha zvědavých lidí, ale fotografií se bo- Druhý příběh už bohužel šťastný ko- vlečný remorkér měl pak označení zemní zátaras a nechala kopat i záko-
hužel dochovalo málo. Snad někde nec neměl a jen kousíček od plovárny RŽ 13. Zpočátku tu vozil turisty po py. Podle tvaru se pevnůstkám říkalo
zdobí soukromá alba anebo jsou za- pana Semiána se v srpnu roku 1935 Labi jak parníček Sokol, tak Fallbalkensperre a Holzschranke.
pomenuty ve skříních. utopil dvaadvacetiletý Jan Chochola. i Štefanik, ale po zavedení jízdního Tady byla samozřejmě větší zábrana
a měla odolat útoku tanku.
S Brandýsem a Boleslaví Němci počí-
tali jako s místem obrany Prahy a za-
hrnuli je do svých plánů. Naštěstí ne-
byly použity a válka rychle skončila.
A vlastně znám je ještě jeden smut-
ný příběh tohoto místa. Během odsu-
nu válečných zajatců z města se z jed-
né z kolon hlídaných našimi revoluci-
onáři vytrhl německý voják a skočil
z mostu do plavebního kanálu.
Sovětští vojáci pro něho skočili, vy-
táhli ho a zachránili mu život. Ale i on
je nejspíš pohřben na brandýském
hřbitově. Měl zemřít vyčerpáním. Byl
také krásný slunný den, 30. květen
roku 1945. Po mostě přes kanál přešli
Jiří a Marie Mikešovi s kočárkem. Ale
jejich příběh už se týká železného
mostu přes Labe.
Průplav na Labi, pravděpodobně rok 1939. Petr Enc