Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko leden 2021
P. 18

18  |  MĚSTSKÉ LISTY                                Rozhovor                                                 Leden
          Dá se zvážit



          životní filozofie?



          „Zváženo“ jsou tři brandýské maminky, které pojí láska k dob-
          rému jídlu, životnímu prostředí, krajině kolem nás, odpověd-
          nému životu a  hledání cest k  opravdovému zdraví. Barbora
          Mandys Pauerová, Petra Martochová a Marie Janíková si ote-
          vřením bezobalového obchodu splnily svůj sen.
          Můžete čtenářům přiblížit, jak se   ale rovněž i stáčená drogerie a přírod-
          váš sen proměnil ve skutečnost a ja-  ní  kosmetika.  Nejraději  máme  pro-
          kým způsobem se rodily vaše plány?   dukty  lokální,  organické  a  ty,  o  kte-
          Všechny z nás jsme v sobě dlouho no-  rých víme, kdo je pro nás vyrábí a kdo
          sily myšlenku v našem souměstí něco   za nimi stojí. Zboží k nám často přine-
          podniknout,  dělat  něco  smysluplné-  se osobně majitel firmy nebo si pro něj
          ho,  věnovat  se  vlastnímu  projektu,   k  dodavatelům  samy  jezdíme.  Třeba
          který je blízký našemu životnímu sty-  do mlýna pro pytle s čerstvě namletou
          lu, filozofii a hodnotám. Chybělo nám   moukou nebo právě upraženou kávu
          zde  zdravé  bistro,  pěkný  krámek   pro náš obchůdek. Všechno zboží sa-
          s  kvalitními  lokálními  produkty,  by-  my vybíráme a známe i příběhy, které
          linkami, prostě zbožím, které bychom   za tím stojí.
          rády samy nakoupily na jednom místě   Pro  náš  koncept  je  důležité,  že  se   v pravý čas potkaly s uvolněným pro-  Přesvědčit by je mohl náš osobní pří-
          a nemusely za ním dojíždět někam ji-  snažíme bránit plýtvání potravin prá-  storem  u  Nusků.  Zašly  jsme  se  tam   stup na rozdíl od nakupování v ano-
          nam.  Od  této  myšlenky  byl  už  jen   vě tím, že u nás můžete nakoupit přes-  jednou spolu podívat a brzy nám bylo   nymních supermarketech. Vůně chle-
          krůček  :o)  k  založení  vlastního  ob-  ně  tolik,  kolik  potřebujete  do  vlast-  jasné,  že  to  bude  ono.  Jiné  vhodné   ba pečeného s láskou, lahodné mléko,
          chůdku nejprve se zaměřením na kva-  ních znovupoužitelných sklenic, dózi-  místo v době, kdy jsme obchod vytvá-  sezónní  výrobky  jako  skvělé  domácí
          litní a lokální produkty, později i s dů-  ček, kořenek, pytlíčků apod. Samy se   řely, ani nebylo k dispozici a paní ma-  nanuky nebo perníčky…. Máme samy
          razem na možnost bezobalového na-  snažíme objednávat zboží ve vratných   jitelka nám vychází od začátku vstříc,   rády dobré a kvalitní produkty a jsme
          kupování.                    obalech a tak minimalizovat používá-  za což moc děkujeme.  přesvědčeny, že kvalitu dokáží ocenit
                                       ní  jednorázových  obalů.  Když  jsme                      i  naši  zákazníci.  Nakupování  v  bez-
          kde jste se potkaly, co je vám blízké   náš obchod vytvářely, chtěly jsme, aby   Jak byste zhodnotily roční fungová-  obalovém  obchodě  celkově  přináší
          a kde hledat průsečíky vašich život-  nám  v  něm  bylo  dobře  a  taky  vám,   ní obchodu, splnila se vaše očekává-  mnoho pozitiv, a to zejména v tom, že
          ních filozofií?              našim zákazníkům. Myslíme si, že se   ní?                  podstatně  snížíte  množství  vyprodu-
          Seznámily jsme se v rodinném klubu   nám podařilo v našem dvojměstí vy-  Rok  našeho  fungování  hodnotíme   kovaného  obalového  odpadu  v  do-
          Klíček  ve  Staré  Boleslavi,  kam  po-  tvořit místo, kde se dobře a smyslupl-  velmi  pozitivně.  Hlavně  po  stránce   mácnosti. Také uděláte dobrou službu
          stupně  všechny  naše  děti  docházely   ně  nakupuje,  bez  zbytečného  plýtvá-  osobních  zkušeností.  Bylo  to  pro   vašemu zdraví a tomu, jak se budete
          do školky. Od začátku se v něm podílí-  ní,  s  ohledem  na  přírodu  a  na  naše   nás  velmi  dynamické  období.   cítit, protože průmyslově zpracovaná
          me na společných akcích a brigádách.   zdraví. Je to i místo, kde se lidé rádi   Nejprve jsme se učily, jak vůbec pro-  jídla (a drogerie velmi podobně), kte-
          Během nich se postupně skamarádily   setkávají, kde se můžete zastavit a tře-  vozovat  obchod,  protože  jsme  pů-  rá najdete v běžných obchodech, jsou
          a  propojily  i  naše  rodiny.  Společně   ba jen popovídat. Několik našich zá-  vodně  každá  z  jiné  profese.  Když   plná různých konzervantů, náhražek,
          jsme založily KPZku, což je komuni-  kazníků říká, že je to u nás „zážitko-  jsme  se  trochu  zaběhly,  tak  přišla   aromat,  ochucovadel,  a  to  nemluvě
          tou podporované zemědělství, a ode-  vé” nakupování, do kterého se zapojí   zatěžkávací  zkouška  v  podobě  prv-  o nesmyslném množství cukru a soli.
          bíraly jsme zeleninu od lokálního bio   často i celé rodiny včetně dětí. Pokud   ních Vánoc a po nich pak jarní vlna   To vám při nakupování u nás odpadá.
          zemědělce  a  nakupovaly  bezobalové   ale spěcháte, rády vám nákup připra-  koronaviru, kdy jsme musely zarea-  Získáte kvalitní produkty, často lokál-
          potraviny.  Zajímá  nás  ekologie,  eko   víme s sebou, stačí si ho jen vyzved-  govat na zavřené školy a děti doma   ní nebo s jasným původem, a převáž-
          zemědělství, zdravá výživa, bylinkaře-  nout.              tak, že jsme částečně zavřely a chys-  ně i v biokvalitě. A I když se to na první
          ní a odpovědný přístup k sobě samé-                        taly  nákupy  našim  zákazníkům   pohled  možná  nezdá,  ušetříte  nako-
          mu, ke svému okolí a životnímu pro-  do chodu firmy a obchodu jsou zřej-  a  odpoledne  jim  je  vydávaly.  V  létě   nec i peníze a čas.
          středí, ve kterém žijeme.    mě zapojeny i vaše rodiny. Jak dělíte   jsme si trochu vydechly a načerpaly
                                       čas mezi práci a rodinu? stíháte?   sílu, abychom zase na podzim pro-  Je konec roku 2020, co byste obča-
          Jaký sortiment nabízíte, čím se odli-  Organizace obchodu samozřejmě za-  věřily  své  organizační  schopnosti   nům města popřály do roku 2021?
          šuje od ostatních obchodů a proč by   bere hodně práce a času, ale jsme na   s otevřeným obchůdkem a dětmi na   Přály  bychom  nám  všem,  aby  naše
          zákazníci měli přijít právě k vám?   to tři, tak to snad zvládáme. Všechny   distanční výuce. Pozitiva jsou jedno-  dvojměstí  bylo  příjemným  místem
          Nabízíme dobré potraviny bez zbyteč-  tři máme tři děti. Je pravda, že sklou-  značně  naši  milí  zákazníci,  ze  kte-  k životu. Abychom se mohli potkávat
          ných konzervantů, stabilizátorů a dal-  bit vše dá někdy dost úsilí, ale práce   rých  se  postupem  času  stávají  naši   jako  rodiny  a  přátelé,  abychom  si
          ších  chemických  plnidel,  přírodní   kolem  obchůdku  nám  přináší  radost   přátelé. Za jejich důvěru a podporu   mohli dávat navzájem radost. Letošní
          a eko drogerii a různé doplňky na té-  a dává nám smysl a to nám pomáhá to   bychom  jim  rády  poděkovaly.   rok  nám  ale  také  ukázal,  jak  je  naše
          ma  bezobal.  Od  začátku  říkáme,  že   zvládnout.  Zapojeni  jsou  i  naši  nej-  Mnoho lidí o nás bohužel ještě neví,   společnost křehká. Proto bychom mě-
          náš  obchůdek  je  pro  nás  vlastní   bližší, což jsou naši manželé, kteří nás   a  tak  i  tímto  děkujeme  za  možnost   li podle názvu našeho obchůdku také
          špajzkou. To proto, že se v něm snaží-  podporují  a  fandí  nám.  Máme  mezi   něco málo sdělit prostřednictvím to-  více  zvažovat,  co  a  jak  nakupujeme,
          me mít všechno, co samy doma použí-  sebou i posilu v podobě tří kamarádek   hoto rozhovoru s vámi.  co  se  děje  s  obaly  od  výrobků,  které
          váme, co známe a z čeho doma vaří-  Věrušky, Adi a Verči, které nám v ob-               kupujeme, kde končí, jak zatěžujeme
          me.  Konkrétně  to  jsou  různé  druhy   chůdku pravidelně vypomáhají.  podle vašich úvah a přesvědčení je   a  drancujeme  planetu  a  její  zdroje,
          luštěnin,  těstovin,  obilovin,  čerstvé                   jasné, že vám nejde jen o ekonomic-  odkud pochází výrobek, kdo jej vypěs-
          mléčné i nemléčné výrobky a pečivo,   Bylo složité najít obchodní prostory   ké výsledky… přesto, jak přesvědčit   toval a jak dlouho k nám musel puto-
          koření,  oříšky  a  sušené  ovoce,  čaje,   v centru města?   zákazníky, aby zapomněli na velké   vat.
          káva i nekáva, různé zdravé sladkosti,   Naše  úvahy  o  realizaci  obchůdku  se   markety a chodili k vám?   Za rozhovor děkuje Petr Čeněk
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23