Page 27 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 27

27  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                               BŘEZEN

      Vánoc  jsme  každý  týden  upravovali   žáka na vysvědčení je úkol velmi ná-  Základní škola Palachova Brandýs n. L.
      způsoby vzdělávání – občas prezenčně,   ročný za normálního stavu, natož při
      občas  distančně,  občas  první  stupeň,   distanční výuce. Jsou to hodiny zva-  Chystáte svatbu, rodinnou oslavu nebo pracovní raut?
      občas druhý, občas rotačně. Prostě blá-  žování, hodiny boje s vlastním svědo-
      zinec. Když k tomu přidáme předvánoč-  mím, kdy na misky vah dáváme ne-
      ní  opatření  krajské  hygienické  stanice   měřitelné veličiny – od žákovy snahy
      z důvodu výskytu covidu-19 u několika   přes jeho schopnosti, možnosti, píli,
      desítek dětí, byla to pro nás malá logis-  pracovitost,  učiněné  pokroky,  vztah
      tická  maturita.  Jediné,  co  se  naštěstí   k  předmětu,  porozumění  až  napří-  Máte rádi sladké, slané nebo milujete chlebíčky?
      neměnilo, byla péče o děti zdravotníků   klad k plnění úkolů. A to všechno ve
      a dalších nezbytných profesí. O tyto děti   vztahu k výstupům ze školního vzdě-
      se staráme od počátku uzavření škol až   lávacího  programu.  Při  distančním
      doposud.                      vzdělávání k tomu navíc přibývá řada
        Nejnáročnější  úkol  minulých  pěti   dalších faktorů, které naše rozhodo-  Obraťte se na nás. Vše nachystáme podle Vašeho přání. Bližší informace
      měsíců čekal na učitele koncem led-  vání  ovlivňují  -  technické  vybavení   na webu: fzs-palachova.cz, facebooku nebo telefonu 731 150 819.
      na  –  pololetní  klasifikace.  Učitelé   žáka,  kvalita  internetového  připoje-  Fotografie – vlastní produkty.
      (možná i někteří žáci a rodiče) marně   ní, domácí podmínky, rodinné záze-
      doufali, že ji ministr školství pro le-  mí atd. Nakonec jsme  si  s tím vším   v ředitelně, kde čekají na své majitele.   vysvědčení.  Bláznivý  školní  rok  po-
      tošní rok zruší. Bohužel se tak nesta-  ale poradili. Všechny výpisy z vysvěd-  Otázkou zůstává, jak dlouho. Snad si   kračuje druhým pololetím.
      lo.  Spravedlivě  ohodnotit  každého   čení jsou vytištěny a uloženy ve skříni   je žáci převezmou dříve než závěrečná   Josef Jarý, ředitel ZŠ Palachova

      Pololetí                                                   kdo si hraje, nezlobí!


      na ZŠ Stará Boleslav                                       Do 2. pololetí vstupuje ZŠ Stará Boleslav s originálními hrami Hon
                                                                 za staroboleslavským žolíkem a Polabský Drsoň.
      Do školního roku 2020/2021 jsme vstupovali s přesvědčením, že
      bude lepší než ten minulý. Říjnové uzavření škol jsme proto nes-  Žáci 1. stupně se snaží získat žolíky   Polabský  Drsoň.  Při  plnění  týden-
      li s velkou nelibostí. A to jsme zdaleka netušili, o jak dlouhodo-  plněním  zajímavých  praktických   ních  výzev  se  budou  především  hý-
      bou záležitost se bude jednat.                             úkolů. Vybírat mohou z desítek zadá-  bat.  Cíl  je  jednoduchý  –  odpoutat
                                                                 ní  zveřejněných  na  webu  školy.  Za   dítka od počítačových monitorů a vy-
      Učitelé i žáci opět zasedli k počítačům   výuky i  populární únikové hry. Herní   každých pět odevzdaných řešení zís-  lákat je ven do přírody. Hra je záro-
      a nekonečné období distančního vzdě-  princip je stejný. Vždy jde o postupné   kají  žolíka,  který  jim  vymaže  jednu   veň koncipována jako soutěž tříd.
      lávání začalo. „Dobrý den, slyšíme se?   objevování vodítek vedoucí k otevření   špatnou známku z jakéhokoliv před-  Nezapomínejme, že s úsměvem jde
      Já vás slyším, ale nevidím. Máš slabý   zámku a „únik“ z virtuální místnosti.   mětu. Žáci 2. stupně soupeří o titul   všechno lépe! Tým ZŠ Stará Boleslav
      signál. Rozumím ti každé druhé slovo.   Tímto způsobem lze procvičit nejrůz-
      Už  ti  zase  nefunguje  mikrofon?  Piš   nější témata z  oblasti jakéhokoliv
      alespoň do chatu.“ A takto jsme prožili   předmětu. Kromě edukativního cíle je
      převážnou část 1. pololetí. Přese všech-  zde  výrazně  uplatnění  prvek  pobave-
      ny technické nástrahy se učitelé snaží,   ní. Já osobně nechávám řešení na
      aby  se  distanční  výuka  nestala  zcela   dobrovolném dokončení s  pozitivním
      jednotvárnou a nudnou záležitostí.   hodnocením správného výsledku.
        Učitelka  přírodopisu  a  tělesné  vý-  V případě skupinového řešení hra roz-
      chovy Mgr. Michala Mrůzková, PhD.   víjí spolupráci a  komunikaci v  týmu.
      k tomuto tématu říká:        Jinou variantou pro druhý stupeň mů-
        „Distanční forma vzdělávání, pro-  že být tvorba vlastní únikové hry na
      zatím časově neohraničená, je náročná   vybrané téma.
      jak pro žáky, tak pro vyučující. Aby výu-  Aplikací je mnoho a je těžké vybrat ty
      ka nespadla do stereotypu, snažíme se   funkční a použitelné. V orientaci mně
      střídat výukové metody a využívat mo-  osobně pomáhá především sdílení zku-
      derní aplikace.              šeností s jinými kolegy, kterým také ne-
        Vedle osvědčených aplikací Quizziz,   ní lhostejné, že žáci v této nelehké době
      Kahoot či Wordwall jsme zařadili do   ztrácejí tah.“

      týmový den


      Ve čtvrtek 28. ledna proběhl na naší škole místo tradičního rozdá-
      vání pololetního vysvědčení týmový den, jehož smyslem bylo na-
      bourání stereotypu distanční výuky a utužení třídních kolektivů.
      Každá  třída  se  v  rámci  MS  Teams   době finálního produktu. Vznikly tak
      rozdělila na několik týmů, které pak   třídní noviny, zdařilé fotomontáže či
      tři vyučovací hodiny intenzivně pra-  rozhovory  a  ankety.  Práce  jednotli-
      covaly  na  tématu  „Naše  třída“.   vých  tříd  si  můžete  prohlédnout  na
      Učitelé  spolu  s  asistenty  pedagoga   webových stránkách školy. Žáci i uči-
      procházeli  jednotlivým  skupinami   telé reflektovali akci pozitivně, týmo-
      a práci koordinovali. V závěru celého   vé  aktivity  při  distanční  výuce  již
      bloku se týmy znovu sešly, sdílely vý-  využívají nebo je týmový den k jejich   Nezapomínejme, že s úsměvem jde všechno lépe!
      sledky své práce a diskutovaly o po-  zapojení inspiroval.   Tým ZŠ Stará Boleslav
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32