Page 27 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 27
27 | MĚSTSKÉ LISTY Školství BŘEZEN
Vánoc jsme každý týden upravovali žáka na vysvědčení je úkol velmi ná- Základní škola Palachova Brandýs n. L.
způsoby vzdělávání – občas prezenčně, ročný za normálního stavu, natož při
občas distančně, občas první stupeň, distanční výuce. Jsou to hodiny zva- Chystáte svatbu, rodinnou oslavu nebo pracovní raut?
občas druhý, občas rotačně. Prostě blá- žování, hodiny boje s vlastním svědo-
zinec. Když k tomu přidáme předvánoč- mím, kdy na misky vah dáváme ne-
ní opatření krajské hygienické stanice měřitelné veličiny – od žákovy snahy
z důvodu výskytu covidu-19 u několika přes jeho schopnosti, možnosti, píli,
desítek dětí, byla to pro nás malá logis- pracovitost, učiněné pokroky, vztah
tická maturita. Jediné, co se naštěstí k předmětu, porozumění až napří- Máte rádi sladké, slané nebo milujete chlebíčky?
neměnilo, byla péče o děti zdravotníků klad k plnění úkolů. A to všechno ve
a dalších nezbytných profesí. O tyto děti vztahu k výstupům ze školního vzdě-
se staráme od počátku uzavření škol až lávacího programu. Při distančním
doposud. vzdělávání k tomu navíc přibývá řada
Nejnáročnější úkol minulých pěti dalších faktorů, které naše rozhodo- Obraťte se na nás. Vše nachystáme podle Vašeho přání. Bližší informace
měsíců čekal na učitele koncem led- vání ovlivňují - technické vybavení na webu: fzs-palachova.cz, facebooku nebo telefonu 731 150 819.
na – pololetní klasifikace. Učitelé žáka, kvalita internetového připoje- Fotografie – vlastní produkty.
(možná i někteří žáci a rodiče) marně ní, domácí podmínky, rodinné záze-
doufali, že ji ministr školství pro le- mí atd. Nakonec jsme si s tím vším v ředitelně, kde čekají na své majitele. vysvědčení. Bláznivý školní rok po-
tošní rok zruší. Bohužel se tak nesta- ale poradili. Všechny výpisy z vysvěd- Otázkou zůstává, jak dlouho. Snad si kračuje druhým pololetím.
lo. Spravedlivě ohodnotit každého čení jsou vytištěny a uloženy ve skříni je žáci převezmou dříve než závěrečná Josef Jarý, ředitel ZŠ Palachova
Pololetí kdo si hraje, nezlobí!
na ZŠ Stará Boleslav Do 2. pololetí vstupuje ZŠ Stará Boleslav s originálními hrami Hon
za staroboleslavským žolíkem a Polabský Drsoň.
Do školního roku 2020/2021 jsme vstupovali s přesvědčením, že
bude lepší než ten minulý. Říjnové uzavření škol jsme proto nes- Žáci 1. stupně se snaží získat žolíky Polabský Drsoň. Při plnění týden-
li s velkou nelibostí. A to jsme zdaleka netušili, o jak dlouhodo- plněním zajímavých praktických ních výzev se budou především hý-
bou záležitost se bude jednat. úkolů. Vybírat mohou z desítek zadá- bat. Cíl je jednoduchý – odpoutat
ní zveřejněných na webu školy. Za dítka od počítačových monitorů a vy-
Učitelé i žáci opět zasedli k počítačům výuky i populární únikové hry. Herní každých pět odevzdaných řešení zís- lákat je ven do přírody. Hra je záro-
a nekonečné období distančního vzdě- princip je stejný. Vždy jde o postupné kají žolíka, který jim vymaže jednu veň koncipována jako soutěž tříd.
lávání začalo. „Dobrý den, slyšíme se? objevování vodítek vedoucí k otevření špatnou známku z jakéhokoliv před- Nezapomínejme, že s úsměvem jde
Já vás slyším, ale nevidím. Máš slabý zámku a „únik“ z virtuální místnosti. mětu. Žáci 2. stupně soupeří o titul všechno lépe! Tým ZŠ Stará Boleslav
signál. Rozumím ti každé druhé slovo. Tímto způsobem lze procvičit nejrůz-
Už ti zase nefunguje mikrofon? Piš nější témata z oblasti jakéhokoliv
alespoň do chatu.“ A takto jsme prožili předmětu. Kromě edukativního cíle je
převážnou část 1. pololetí. Přese všech- zde výrazně uplatnění prvek pobave-
ny technické nástrahy se učitelé snaží, ní. Já osobně nechávám řešení na
aby se distanční výuka nestala zcela dobrovolném dokončení s pozitivním
jednotvárnou a nudnou záležitostí. hodnocením správného výsledku.
Učitelka přírodopisu a tělesné vý- V případě skupinového řešení hra roz-
chovy Mgr. Michala Mrůzková, PhD. víjí spolupráci a komunikaci v týmu.
k tomuto tématu říká: Jinou variantou pro druhý stupeň mů-
„Distanční forma vzdělávání, pro- že být tvorba vlastní únikové hry na
zatím časově neohraničená, je náročná vybrané téma.
jak pro žáky, tak pro vyučující. Aby výu- Aplikací je mnoho a je těžké vybrat ty
ka nespadla do stereotypu, snažíme se funkční a použitelné. V orientaci mně
střídat výukové metody a využívat mo- osobně pomáhá především sdílení zku-
derní aplikace. šeností s jinými kolegy, kterým také ne-
Vedle osvědčených aplikací Quizziz, ní lhostejné, že žáci v této nelehké době
Kahoot či Wordwall jsme zařadili do ztrácejí tah.“
týmový den
Ve čtvrtek 28. ledna proběhl na naší škole místo tradičního rozdá-
vání pololetního vysvědčení týmový den, jehož smyslem bylo na-
bourání stereotypu distanční výuky a utužení třídních kolektivů.
Každá třída se v rámci MS Teams době finálního produktu. Vznikly tak
rozdělila na několik týmů, které pak třídní noviny, zdařilé fotomontáže či
tři vyučovací hodiny intenzivně pra- rozhovory a ankety. Práce jednotli-
covaly na tématu „Naše třída“. vých tříd si můžete prohlédnout na
Učitelé spolu s asistenty pedagoga webových stránkách školy. Žáci i uči-
procházeli jednotlivým skupinami telé reflektovali akci pozitivně, týmo-
a práci koordinovali. V závěru celého vé aktivity při distanční výuce již
bloku se týmy znovu sešly, sdílely vý- využívají nebo je týmový den k jejich Nezapomínejme, že s úsměvem jde všechno lépe!
sledky své práce a diskutovaly o po- zapojení inspiroval. Tým ZŠ Stará Boleslav