Page 26 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 26
26 | MĚSTSKÉ LISTY Školství BŘEZEN
Ohlédnutí za prvním pololetím na Výsluní
Tradiční týden na konci prvního pololetí. Z bezmála tisícovky
dětí naší školy spadne určitá vlna nezbytného stresu před uza-
vřením známek a těch několik málo dní před samotným pololet-
ním vysvědčením, kdy jsou už známky uzavřeny a začíná se na-
novo, vyplňujeme pololetním projektem. Úspěšné pololetní ak-
ce celé školy z let nedávných, jako Cestovní kancelář Zaplatil
a neodjel, P.O.L.O.C.A.CH.I.N.G, Tudy z nudy nebo Vysvěčtení,
byly vždy možnostmi, jak propojit děti z různých tříd i s novými
učiteli a nabídnout jim něco nového, jiného. A pak už jen rozdat
známky a po kratičkých pololetních prázdninách začít nanovo.
To, že letos vlastně naprostá většina prosince se museli šesťáci, sedmáci
dětí naší školy vůbec žádné pololetní a osmáci střídat a strávili tak ve škole
vysvědčení nedostala a ani nedostala pouze jeden, resp. dva týdny. A ještě
šanci se nějakého podobného projek- před samotnými vánočními svátky a co žáci? jak moc by chtěly do školy. Z toho, jak
tu účastnit, je asi symbolickým zavr- přišla další uzávěra, která minula jen Velkou chybou by ale bylo nezmínit se dětí ptám, vím, že fungují a že na-
šením tohoto prvního pololetí. prvňáky a druháky, a tak v lednu mu- toto období z pohledu žáků. U kolegů prostá většina žáků stále ke všemu
Ohlédnout se za ním znamená znovu sela zůstat většina žáků opět doma. pedagogů je přizpůsobení pochopitel- přistupuje velmi zodpovědně, ale kaž-
pojmenovat řadu novinek, restartů či né a očekávané a mám radost z toho, dý týden, kterým se tento stav prodlu-
nezbytných omezení, která jsme mu- G-suit, zooM, Meet… jaký pokrok oproti jarnímu období žuje, jsou děti vyčerpanější. Chybí jim
seli integrovat do chodu naší školy. To jsou fakta, nemá cenu si stěžovat. udělali. Ale děti? Ty byly nuceny najet kontakty se spolužáky, těší se i na paní
A každý, kdo sleduje dění jako rodič Změnit to nelze, ale přizpůsobit se na pravidelný režim a naprostá větši- učitelky a pány učitele. Nebylo to tedy
nebo jen čtenář mých aktualit na bylo potřeba. Již na startu podzimu na z nich to zvládla velmi dobře. Celá vůbec lehké období. Ani pro žáky, ani
webu školy, nebude překvapen. I když jsme se na tuto variantu chystali, a tak sada vládních opatření jim vlastně za- pro pedagogy, a ani pro rodiče, kte-
pravdou je, že zorientovat se ve všech se většina žáků poměrně pružně vno- sáhla do života mnohem více než nám rým patří velký dík za podporu, jíž
nových nezbytnostech asi nebylo pro řila do každodenního používání pro- dospělým. Dobře, my dospělí nemů- musí svým dětem věnovat, a to při
každého vždy snadné. středí G-Suitu a Zoomu či Meetu. žeme do kina, do divadla a na nákupy, svém vlastním zaměstnání. S koncem
A to jsme vstupovali v září do nové- Před rokem tato slova nikdo neznal, ale to zvládneme. Jenže děti najednou prvního pololetí začalo být navíc jisté,
ho školního roku plni elánu. Jako uči- nyní se to stalo pro naše žáky i peda- nemohou mezi vrstevníky do tříd, ma- že období distančního vzdělávání bu-
telé jsme byli rádi, že se opět můžeme gogy denním chlebem. Samozřejmě jí mávnutím proutku odstřiženy de trvat ještě další týdny, a tak je třeba
věnovat po jarní uzávěře škol tomu, panovaly obavy. Někteří kolegové lo- všechny zájmové aktivity, nemohou snažit se dále a co nejlépe. I naši kole-
co umíme asi nejlépe. Učit děti přímo gicky cítili nejistotu ze stále nového organizovaně sportovat (samozřejmě gové učitelé se dále snaží posunout
ve třídě bez omezení a s tak potřeb- prostředí. Jak založím kurz, aby se ve škole ani náhodou – tam je to zaká- a obohatit svou distanční výuku o no-
ným kontaktem. Pravda, do školního tam všichni připojili? Jak vytvořím záno od října), a to je podle mě vážný vé prvky.
roku jsme vstoupili s několika nezbyt- online test, abych mohl žákům poslat problém. Obávám se, že v tomto vzni- Nic ale není černobílé. Sám vidím
nými hygienickými opatřeními, ale ta zpětnou vazbu? Jak jim nahrát vlastní kají nevratné stavy. řadu přínosů distančního vzdělávání.
byla nejen nutná, ale i pochopitelná. video a zpřístupnit ho na youtube? Vezměme si jen výuku plavání ve Třeba to, že děti i pedagogové se vel-
Jenže neviditelný nepřítel byl silným I to byly otázky, které bylo třeba řešit. školách pro druháky a třeťáky, která mi posunuli v používání digitálních
protivníkem. Hned v září v naší škole Jsem ale rád, že to kolegové zvládli již prakticky rok nefunguje, a nejsem technologií. To, že žáci jsou najednou
proběhla velká vlna covidu a vrcho- a již je tato témata neděsí. si jist, zdali tento výpadek půjde ně- více samostatní a odpovědní za vlast-
lem bylo 24. září, kdy jsme měli v ka- Vzpomínám si také, jakou nervo- jak nahradit. S našimi dětmi mluvím ní učení. To, že rodiče více vidí, co se
ranténě 9 tříd, 9 pedagogů a skoro tři zitu vyvolalo mé rozhodnutí konat a vnímám jejich stesky i to, že logicky vlastně jejich děti učí, a všichni víme,
stovky žáků. zářijové třídní schůzky online. A ny- upadá jejich vůle takto dlouhodobě že základem všeho je také efektivní
Situace se ale postupně začala ní mají kolegové za sebou již taková perfektně pracovat. I přes sebelépe komunikace.
zklidňovat a první říjnový týden jsme setkání tři a zvládají to bezvadně. nastavené distanční vzdělávání nebo Ale přesto si všichni přejeme, aby
tu měli všechny třídy opět přítomny Stejně tak rodiče. A navíc bez stre- sebelepšího učitele, který takto žáky děti byly zpět ve škole a chodily dále
a vypadalo to na vítězství. Jenže epi- sujícího parkování před školou. učí, již toto trvá opravdu moc dlou- do školy rády. A to nejenom ten první
demická situace v zemi se zhoršovala, Samozřejmě, že jsme také museli ho. Přeci jen děti sedí doma, logicky den poté, co budou do školy puštěny,
a tak vláda rozhodla ještě v první polo- korigovat naše pravidla. Postupně jsou připoutány ke svým pracovním ale i dále. Pamatuji si, že jsem zde
vině října o nuceném distančním jsme i vzhledem k prodlužování tr- stolům a počítačům, na stole hro- v Městských listech psal do zářijového
vzdělávání pro všechny. Původně na vání distančního vzdělávání přidá- mádky učebnic a sešitů, nabíječka čísla, že budoucím prvňáčkům přeji,
osm školních dní, nakonec z toho bylo vali synchronní online hodiny tak, k tabletu... aby chodili do školy rádi a aby vůbec
šest týdnů pro ty nejmenší a sedm pro aby se poměr těchto hodin a další Před rokem přijala vyhlášení první- do školy chodit mohli. To je hodnota,
většinu ostatních. I přesto se ale ne- práce dostal do očekávaného vyrov- ho distančního vzdělávání logicky ce- které nyní už určitě každý rozumí.
mohli vrátit všichni. V první polovině naného počtu. lá řada dětí s nadšením. Nyní ale vím, Jan Přibyl, ředitel školy
Bláznivý školní rok pokračuje jsme relativně normálním způsobem hodně. Vše klapalo. Učitelé i žáci fun-
fungovali pouhých šest týdnů. Šest govali na jedničku. Zdálo se, že před-
O tom, že letošní školní rok bude „netradiční“, jsme věděli už týdnů, které běžně věnujeme opako- chozí několikaměsíční výpadek hravě
dlouho před jeho zahájením. Po loňských jarních zkušenostech vání a procvičování toho, co žáci přes doženeme. Avšak ouvej.
jsme počítali téměř se vším. prázdniny zapomněli, jsme letos za- V momentě, kdy jsme se rozjeli na
měřili na intenzivní dopilování ne zce- plný plyn, přišla nečekaně stopka.
Měli jsme nachystáno několik variant zu. Doufali jsme, že nás nic nezaskočí. la dokonale probrané a zafixované Stopka, která poslala děti domů, učitele
výuky, zdokonalili jsme protiepide- Následná skutečnost však předčila látky z minulého školního roku. na home office a do škol přinesla smršť
mická opatření, zásobili se dezinfek- naše očekávání. Dokonce i ti největší Každoroční pomalejší rozjezd tak le- neustále se měnících opatření, omeze-
cemi a ochrannými pomůckami, při- pesimisté nevěřícně kroutili a ještě tos v září nahradil rychlý sprint. ní, doporučení, zákazů, příkazů, naříze-
pravili se na případná omezení provo- stále kroutí hlavou. Z prvního pololetí Věděli jsme, že toho musíme stihnout ní a já nevím čeho ještě. Prakticky až do