Page 26 - Chytrý Zpravodaj - Brandýsko březen 2021
P. 26

26  |  MĚSTSKÉ LISTY                                 Školství                                               BŘEZEN
      Ohlédnutí za prvním pololetím na Výsluní


      Tradiční týden na konci prvního pololetí.  Z  bezmála tisícovky
      dětí naší školy spadne určitá vlna nezbytného stresu před uza-
      vřením známek a těch několik málo dní před samotným pololet-
      ním vysvědčením, kdy jsou už známky uzavřeny a začíná se na-
      novo, vyplňujeme pololetním projektem. Úspěšné pololetní ak-
      ce celé školy z  let nedávných, jako Cestovní kancelář Zaplatil
      a  neodjel, P.O.L.O.C.A.CH.I.N.G, Tudy z  nudy nebo Vysvěčtení,
      byly vždy možnostmi, jak propojit děti z různých tříd i s novými
      učiteli a nabídnout jim něco nového, jiného. A pak už jen rozdat
      známky a po kratičkých pololetních prázdninách začít nanovo.
      To,  že  letos  vlastně  naprostá  většina   prosince  se  museli  šesťáci,  sedmáci
      dětí naší školy vůbec žádné pololetní   a osmáci střídat a strávili tak ve škole
      vysvědčení nedostala a ani nedostala   pouze jeden, resp. dva týdny. A ještě
      šanci se nějakého podobného projek-  před  samotnými  vánočními  svátky   a co žáci?    jak moc by chtěly do školy. Z toho, jak
      tu účastnit, je asi symbolickým zavr-  přišla další uzávěra, která minula jen   Velkou  chybou  by  ale  bylo  nezmínit   se dětí ptám, vím, že fungují a že na-
      šením  tohoto  prvního  pololetí.   prvňáky a druháky, a tak v lednu mu-  toto období z pohledu žáků. U kolegů   prostá  většina  žáků  stále  ke  všemu
      Ohlédnout se za ním znamená znovu   sela zůstat většina žáků opět doma.  pedagogů je přizpůsobení pochopitel-  přistupuje velmi zodpovědně, ale kaž-
      pojmenovat řadu novinek, restartů či                       né a očekávané a mám radost z toho,   dý týden, kterým se tento stav prodlu-
      nezbytných omezení, která jsme mu-  G-suit, zooM, Meet…    jaký  pokrok  oproti  jarnímu  období   žuje, jsou děti vyčerpanější. Chybí jim
      seli  integrovat  do  chodu  naší  školy.   To jsou fakta, nemá cenu si stěžovat.   udělali. Ale děti? Ty byly nuceny najet   kontakty se spolužáky, těší se i na paní
      A každý, kdo sleduje dění jako rodič   Změnit  to  nelze,  ale  přizpůsobit  se   na pravidelný režim a naprostá větši-  učitelky a pány učitele. Nebylo to tedy
      nebo  jen  čtenář  mých  aktualit  na   bylo  potřeba.  Již  na  startu  podzimu   na z nich to zvládla velmi dobře. Celá   vůbec lehké období. Ani pro žáky, ani
      webu školy, nebude překvapen. I když   jsme se na tuto variantu chystali, a tak   sada vládních opatření jim vlastně za-  pro  pedagogy,  a  ani  pro  rodiče,  kte-
      pravdou je, že zorientovat se ve všech   se většina žáků poměrně pružně vno-  sáhla do života mnohem více než nám   rým  patří  velký  dík  za  podporu,  jíž
      nových nezbytnostech asi nebylo pro   řila do každodenního používání pro-  dospělým.  Dobře,  my  dospělí  nemů-  musí  svým  dětem  věnovat,  a  to  při
      každého vždy snadné.         středí  G-Suitu  a  Zoomu  či  Meetu.   žeme do kina, do divadla a na nákupy,   svém vlastním zaměstnání. S koncem
        A to jsme vstupovali v září do nové-  Před  rokem  tato  slova  nikdo  neznal,   ale to zvládneme. Jenže děti najednou   prvního pololetí začalo být navíc jisté,
      ho školního roku plni elánu. Jako uči-  nyní se to stalo pro naše žáky i peda-  nemohou mezi vrstevníky do tříd, ma-  že období distančního vzdělávání bu-
      telé jsme byli rádi, že se opět můžeme   gogy  denním  chlebem.  Samozřejmě   jí  mávnutím  proutku  odstřiženy   de trvat ještě další týdny, a tak je třeba
      věnovat  po  jarní  uzávěře  škol  tomu,   panovaly obavy. Někteří kolegové lo-  všechny  zájmové  aktivity,  nemohou   snažit se dále a co nejlépe. I naši kole-
      co umíme asi nejlépe. Učit děti přímo   gicky  cítili  nejistotu  ze  stále  nového   organizovaně sportovat (samozřejmě   gové  učitelé  se  dále  snaží  posunout
      ve  třídě  bez  omezení  a  s  tak  potřeb-  prostředí.  Jak  založím  kurz,  aby  se   ve škole ani náhodou – tam je to zaká-  a obohatit svou distanční výuku o no-
      ným kontaktem. Pravda, do školního   tam  všichni  připojili?  Jak  vytvořím   záno od října), a to je podle mě vážný   vé prvky.
      roku jsme vstoupili s několika nezbyt-  online test, abych mohl žákům poslat   problém. Obávám se, že v tomto vzni-  Nic ale není černobílé. Sám vidím
      nými hygienickými opatřeními, ale ta   zpětnou vazbu? Jak jim nahrát vlastní   kají nevratné stavy.   řadu přínosů distančního vzdělávání.
      byla nejen nutná, ale i pochopitelná.   video  a  zpřístupnit  ho  na  youtube?   Vezměme  si  jen  výuku  plavání  ve   Třeba to, že děti i pedagogové se vel-
      Jenže  neviditelný  nepřítel  byl  silným   I to byly otázky, které bylo třeba řešit.   školách pro druháky a třeťáky, která   mi  posunuli  v  používání  digitálních
      protivníkem. Hned v září v naší škole   Jsem  ale  rád,  že  to  kolegové  zvládli   již prakticky rok nefunguje, a nejsem   technologií. To, že žáci jsou najednou
      proběhla  velká  vlna  covidu  a  vrcho-  a již je tato témata neděsí.   si jist, zdali tento výpadek půjde ně-  více samostatní a odpovědní za vlast-
      lem bylo 24. září, kdy jsme měli v ka-  Vzpomínám si také, jakou nervo-  jak nahradit. S našimi dětmi mluvím   ní učení. To, že rodiče více vidí, co se
      ranténě 9 tříd, 9 pedagogů a skoro tři   zitu  vyvolalo  mé  rozhodnutí  konat   a vnímám jejich stesky i to, že logicky   vlastně jejich děti učí, a všichni víme,
      stovky žáků.                  zářijové třídní schůzky online. A ny-  upadá  jejich  vůle  takto  dlouhodobě   že  základem  všeho  je  také  efektivní
        Situace  se  ale  postupně  začala   ní mají kolegové za sebou již taková   perfektně  pracovat.  I  přes  sebelépe   komunikace.
      zklidňovat a první říjnový týden jsme   setkání  tři  a  zvládají  to  bezvadně.   nastavené distanční vzdělávání nebo   Ale  přesto  si  všichni  přejeme,  aby
      tu  měli  všechny  třídy  opět  přítomny   Stejně tak rodiče. A navíc bez stre-  sebelepšího učitele, který takto žáky   děti byly zpět ve škole a chodily dále
      a vypadalo to na vítězství. Jenže epi-  sujícího  parkování  před  školou.   učí, již toto trvá opravdu moc dlou-  do školy rády. A to nejenom ten první
      demická situace v zemi se zhoršovala,   Samozřejmě,  že  jsme  také  museli   ho. Přeci jen děti sedí doma, logicky   den poté, co budou do školy puštěny,
      a tak vláda rozhodla ještě v první polo-  korigovat  naše  pravidla.  Postupně   jsou připoutány ke svým pracovním   ale  i  dále.  Pamatuji  si,  že  jsem  zde
      vině  října  o  nuceném  distančním   jsme  i  vzhledem  k  prodlužování  tr-  stolům  a  počítačům,  na  stole  hro-  v Městských listech psal do zářijového
      vzdělávání  pro  všechny.  Původně  na   vání  distančního  vzdělávání  přidá-  mádky  učebnic  a  sešitů,  nabíječka   čísla,  že  budoucím  prvňáčkům  přeji,
      osm školních dní, nakonec z toho bylo   vali  synchronní  online  hodiny  tak,   k tabletu...   aby chodili do školy rádi a aby vůbec
      šest týdnů pro ty nejmenší a sedm pro   aby  se  poměr  těchto  hodin  a  další   Před rokem přijala vyhlášení první-  do školy chodit mohli. To je hodnota,
      většinu ostatních. I přesto se ale ne-  práce dostal do očekávaného vyrov-  ho distančního vzdělávání logicky ce-  které nyní už určitě každý rozumí.
      mohli vrátit všichni. V první polovině   naného počtu.     lá řada dětí s nadšením. Nyní ale vím,   Jan Přibyl, ředitel školy


      Bláznivý školní rok pokračuje                              jsme  relativně  normálním  způsobem   hodně. Vše klapalo. Učitelé i žáci fun-

                                                                 fungovali  pouhých  šest  týdnů.  Šest   govali na jedničku. Zdálo se, že před-
      O  tom, že letošní školní rok bude „netradiční“, jsme věděli už   týdnů,  které  běžně  věnujeme  opako-  chozí několikaměsíční výpadek hravě
      dlouho před jeho zahájením. Po loňských jarních zkušenostech   vání a procvičování toho, co žáci přes   doženeme. Avšak ouvej.
      jsme počítali téměř se vším.                               prázdniny  zapomněli,  jsme  letos  za-  V  momentě,  kdy  jsme  se  rozjeli  na
                                                                 měřili na intenzivní dopilování ne zce-  plný  plyn,  přišla  nečekaně  stopka.
      Měli jsme nachystáno několik variant   zu. Doufali jsme, že nás nic nezaskočí.   la  dokonale  probrané  a  zafixované   Stopka, která poslala děti domů, učitele
      výuky,  zdokonalili  jsme  protiepide-  Následná  skutečnost  však  předčila   látky  z  minulého  školního  roku.   na home office a do škol přinesla smršť
      mická opatření, zásobili se dezinfek-  naše očekávání. Dokonce i ti největší   Každoroční pomalejší rozjezd tak le-  neustále se měnících opatření, omeze-
      cemi a ochrannými pomůckami, při-  pesimisté  nevěřícně  kroutili  a  ještě   tos  v  září  nahradil  rychlý  sprint.   ní, doporučení, zákazů, příkazů, naříze-
      pravili se na případná omezení provo-  stále kroutí hlavou. Z prvního pololetí   Věděli jsme, že toho musíme stihnout   ní a já nevím čeho ještě. Prakticky až do
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31