Page 33 - Chytrý zpravodaj - Benešov leden 2022
P. 33
KULTURA KULTURA
32 33
neměli? A proč bychom neměli? Věřím, že se na Bambi Effect podíváme podruhé, po- Ruce. Přijde mi, že jsou na tvých obra- určitý vnitřní narativ, ale moc se mi ne- (sedět) modelem nejprve v džínách. Na- vztah s drogami a leckdy jsem pochybova-
onen pocit nepatřičnosti je většinou iraci- třetí, po osmé, někdo po sté, někdo se tře- zech častěji, než obličeje. Dáváš jim hod- zamlouvá dávat k obrazům cosi jako ná- hodil klasický mužský „macho“ posed, la, jestli jeho srdce ještě tluče. Takže aktér
onální. ba vůbec nepodívá, tak ano, je tam detail, ně prostoru. Proč? Triptych Signs of God vod k použití. Zase jsme u dialogu obrazu který jsem časem decentně schovala pod nového Tlukotu srdce byl jasný.
Pokud tě obraz láká podívat se na něj z kterého se dá přečíst odpověď. Ale není /Znaky Boha jsou vlastně pouze ruce. s divákem. Otázek a interpretací může být sukni. A tehdy mi došlo, že se z té sukně V původním plánu jsem měla zakom-
znova, pokud cítíš zvědavost, nejspíš se to explicitně ukázané. Můžeme si to z ob- Ve svých 13 letech jsem začala chodit nespočet a já bych nerada kohokoliv o ja- stává něco víc než jen kus látky. Začala ponovanou Bertilovu tehdejší přítelkyni
mezi vámi začíná něco odehrávat. Již razu vyčíst, stejně jako v knížce, stránku na přípravné kurzy na žižkovskou SUPŠ koukoliv připravila. jsem pracovat víc vědomě s myšlenkou, že Ville. Rozešli se dřív, než jsem stihla na-
zmíněný dialog, interakce. Třeba začne po stránce. (Střední uměleckoprůmyslová škola). Od Když jsem viděla pozadí, přišlo mi stej- by se mohla opakovat v dalších obrazech, táhnout plátno. Nebylo přijatelné, abych
vyvolávat pocity, myšlenky, otázky. Nebo Na obrazech je jasně vidět, jak se ti vý- šrafury, přes základy perspektivy a dra- né, jako bych koukala na krajinu v obraze a co by to mohlo symbolizovat. Bertil je ji na obrazu udržela. I kvůli Bertilovi. Je-
se obrazu poddej, jen se dívej a čekej, co to razně proměnila barevná paleta přestě- périe jsme se dostali ke kresbě ruky. To Swan Song Returned. člověk „polepený” mnoha stigmaty. Ať už žíšku na křížku, pak mi došlo, že já jsem
s tebou udělá. hováním z Berlína do Skandinávie. Hrálo pro mě byla téměř masochistická radost. Nejsnazší cesta, jak malovat přírodu, od společnosti, či od sebe samotného. Je tvůrce svých obrazů a je pouze na mně, co
Možná je potom dobré neklást otázky roli světlo, které se jinak chovalo v rámci Stovky skic, kdy načrtnutá ruka připomí- prostě jednoduchosti stébla, žádné „titi víceméně hrdý na svoji kriminální kariéru tam vymaluji. Už delší dobu jsem měla po-
obrazu, ale sobě? prostoru? I když se studenější paletou sis nala všechno jen ne ruku. Když se mi ale nini”, ale pevná a jistá ruka. a umí to hezky přiživit. Vyvrhel společ- cit, že Bertilovi něco dlužím. Ne, že bych
Nebo se neptat vůbec, jen dělat jeden pohrávala už v Berlíně… na jedné kresbě nakonec ruka ukázala, Pojďme se zastavit u vzoru sukně, kte- nosti, potetovaný, drogově závislý, odsou- ho využívala, ale je to on, koho takhle
druhému společnost – být, dívat se. Já Určitě proběhl nějaký vývoj, ale ne- propadla jsem tomu. Při setkání s lidmi si rou často v obrazech používáš. Nevím, jak zený. Podívala jsem se hlouběji na význam drze a opakovaně exponuji, aniž bych se
když stojím před silným obrazem, nemu- bylo to vědomé rozhodnutí, že chci často všímám víc jejich rukou než obliče- tomu bylo ze začátku, ale teď je to takový slova stigma. V přírodě jsou různé formy do toho sama vložila, sama zariskovala.
sím se na nic ptát, po ničem pátrat, najed- opustit hnědé teplé tóny. Postupně se to je. Ruce toho leckdy víc prozradí. A uděla- nositel stigmatu, je to tak? stigmat, pigmentové speciality. Třeba na Bylo jasné, že do tohoto obrazu musím
nou se to děje. A pokud toto někdo zažívá vyvíjelo.V Berlíně jsem při práci na obra- jí, vytvoří, zničí, umí pohladit i zabít. Pak Když jsi zmiňovala kresbu, kde vidíme křídlech vážky jsou tzv. pterostigmata. dát i sebe. To je jedna cesta vzniku Tlu-
u mých obrazů, je to pro mě největší zado- ze In White/V bílé zjistila, že tam hnědou je tu něco fascinujícího: znaková řeč, kdy Edy s bříškem, tam jsem tu sukni použi- Ta společenská mě ale zajímají víc. kotu srdce, s podtitulem Malířka a zloděj.
stiučinění, že se mi povedlo to, o co by se nemám kam dát. Celá plocha je pokryta ruce mluví. Triptych Znaky Boha vycháze- la poprvé, a to čistě proto, že jsem potře- Stigma je cejch, jizva, značka, která je de- Musela jsem vyřešit, kde by se scéna měla
měl každý umělec snažit. Malíř obzvlášť. vrchní částí lidského těla zabaleného v ja- jí právě z ní. Proroci tří monoteistických bovala, aby Edy nějakou měla. Madonna monstrující. odehrávat. Nechtěla jsem to mít v temno-
Mě dost baví pokládat si před dílem kési bílé tunice. Nebyl tam příliš prostor náboženství zobrazení ve znaku, jaký Pruina byla první, kde jsem motiv použila Tak se postupně ze základního orna- tě. Na obrazech ráda redukuju (zobraze-
otázky. Na co vlastně koukám? Co je to na teplé barvy. Je to můj první obraz, kde mají ve „své“ znakové řeči. Islámský Mo- v malbě. Nemám v obraze ráda přílišný mentu sukně stal symbol stigmatu. né) informace na to nejnutnější. Je to lehce
za situaci? Proč mám husí kůži? Ta srna převládaly studenější tóny. Nebyl to účel. hammed, který – dle mého vykladu – zná- dekor, záplavu ornamentů. Je to takové Takže jsi s tímto motivem začala pra- alibistické: „čím méně ukážu, tím víc tam
má uřízlé paroží, znamená to, že ji zabil Obraz si o to sám řekl. Nijak jsem nad tím zorňuje svůj plnovous. Judaistický Mojžíš, jednoduché líbitko. Ale tato sukně je de- covat víc vědomě? můžeš vidět“, ale v tomto případě jsem
člověk? Tenhle víkend vymýšlíme název nepřemýšlela a dál to nerozvíjela. Opět jehož znak odkazuje na desky s desatero centní, má jednoduchý ornament i barev- Ano, začal se objevovat na dalších ob- měla pocit, že potřebuju nějakou nadstav-
výstavy. Dost se točíme kolem pojmů jsem na paletě měla sieny a umbry. přikázaními, jež mu Bůh seslal na hoře nost. razech, kde je většinou jedna centrální fi- bu. Zapadlo to do sebe jako kousky puzzle.
„otisk“ a „stopa“. Na obraze Bambi effect Po pár měsících v Norsku jsem jela Sinaj. A křesťanský Ježíš ve svém znaku Poté přišel obraz, který na výstavě gura, což jsou naaranžované kompozice. Položila jsem Bertila na to samé sofa, na
je lidský otisk zřejmý. na Lofotské ostrovy, které jsou úplně na poukazuje na svá stigmata. Přes veškeré nebudeme mít – Bertil se sklenkou vína Rozcuchanou Edy jsem posadila s dítětem kterém seděly Chloe & Emma.
severu. Byla jsem ovlivněna působivos- jejich rozdílnosti mi všichni tři proroci – The Pussy In You. Bertil mi začal stát v náručí. Poté přišly (a stále přicháze- Poprvé a naposledy jsi obraz popsala
ti světla v Provence či Toskánsku, ale to přijdou celkem podobní, přinejmenším jí) dalších obrazy, například Otec a dítě. textem. Jak se to stalo?
lofotské mi vyrazilo dech. Byl podzim, zde, znázorněni stejným párem rukou... Tady jsem už pracovala vědomě se suk- Dala jsem moc prostoru holé stěně
světlo 4 hodiny denně. Ale jaké světlo! Zmínila jsi stigma, tomu se ještě bu- ní jako symbolem stigmatu. Můžeme se v pozadí. Před obrazem jsem proseděla
Vzduch byl téměř křišťálově čistý, chlad- deme věnovat, ale vraťme se na chvíli od ptát – jaké stigma? Stigma, že jsi otec? X hodin, nejdřív jsem zkoušela hledat ře-
ně jasný. Teplé barvy jsou zredukované, Boha zpět k „Madonně”. Proč sis vybrala Stigma, že jsi otec, který se teď musí sta- šení aktivně. Pak jsem jen nechala, ať mi
a ty, které vydrží, působí až nesnesitelně právě Edy, aby stála modelem? Zpracova- rat o dítě, ačkoliv mu nemůže dát to zá- to plátno samo řekne. S pomocí špetky
intenzivně. Madonna Pruina byla prvním la jsi ji i do kresby, na které je vyobrazena kladní – potravu, takže to dítě se snaží... vína jsem si dovolila zasáhnout písmem,
vědomým obrazem, kdy jsem tento efekt jako válečnice. o co se snaží? Tak se ze sukně stal symbol což – jak sama říkáš – ve svých obrazech
začala zkoumat. Když se na obraz podívá- Ona je malebná, její obličej je umělecké stigmatu. Mohla bych do ni obléct koho- vůbec nepoužívám. A protože jsem levák
me, vidíme jak září rudá košile, kterou má dílo samo o sobě. Její krása je netypická, koliv. Každý z nás má nějaké stigma, větší a umím psát zrcadlově, tak jsem to chtěla
(Madonna) na sobě. Je to jako světlo ve o to silnější. Původně jsem chtěla udělat či menší, vnitřní či vnější. Takové stigma „předvést“. Psala jsem naživo, bez přípra-
tmě – rudá v chladném okolí. Také jsem si velký obraz vycházející z kresby Warrior/ Homo sapiens, mohlo by z nás být Homo vy. Jde o část textu písně. Když už jsem si
začala pohrávat s tím, že když maluji kůži Válečnice. Na té kresbě vidíme Edy s vel- stigmatis. Abych jen nepovídala či nemá- splnila přání, že namaluji Bertila a sebe,
nebo tělo, které je živé, proudí v něm krev. kým bubnem (břichem) a s válečnicky chala štětcem, rozhodla jsem se nechat se tak jsem si zároveň splnila přání dostat do
Tady jsem zkoušela, jak moc to můžu zre- pomalovaným obličejem. Děťátko se na- sama ocejchovat tímto stigmatizujícím obrazu text jedné skladby, která je pro mě
dukovat. Hm, u miminka jsem to možná rodilo hned den poté, takže to je nechtě- ornamentem. Dát mu formu tetování. kruciální. Je od britské kapely Tindersticks
trošku „přeťápla”. ně zachycený poslední moment jejího tě- Nějak jsem si to v obrazech předpovědě- a jmenuje se Sleepy Song. Ano, proto je to
To je naše velká diskuse – jestli je, či hotenství. Než jsem se dostala k práci na la. Před několika lety měl Bertil téměř fa- tam – on spí, není mrtvý, je to Sleepy Song,
není mrtvé. obraze, přišel jiný motiv. Byla jsem u ní na tální bouračku. Když jsem ho navštívila není to „Deadly Song”.
Zajímavé je, že se neptáš „jestli je, či návštěvě, abych nafotila jejího kloučka. v nemocnici, měl všude spousty hadiček Původní obraz Chloe a Emmy na sofa
není živé“. Mrtvé není, slíbila jsem to ma- Edy měla takový pološílený výraz, byla ve a hlubokou jizvu na dlani. Téměř perfektní se nenašel. Přesto ale tváře dívek může-
mince – Madonně. Mám koule namalovat stresu, protože měli před dlouhou cestou klišé stigmatu Ježíšova. Opět jsem slyšela me na výstavě vidět. Moc se mi líbí, že
mrtvou srnu, ale ne na to namalovat živé kamsi daleko. Najednou jsem tu kompozi- zabrnkání na svou vnitřní strunu a bylo znovu zpracováváš toto téma a že si ho
děťátko jako mrtvé. Uf. ci, ten motiv, viděla zcela jasně. jasné, že vidím svůj nový obraz. Překva- povýšila dál. Zpracováváš ho na rozbitých
Velmi mě zaujala Madonnina velká Je namalovaná tak, že ať se člověk po- pivě jsem jej nazvala Stigma. Obraz je na mramorových deskách, útržkovitě.
ruka – s jakou rozhodností drží celé dítě. hne kamkoliv, ona na tebe kouká. Sledu- malém mramoru 30 x 20 cm a je to právě S Chloe a Emmou mám ještě pořád
Modelem mi stála Edy, norská spisova- je. mramor, který obrazem prosvítá ve formě docela hodně plánů, a určitě chci udělat
telka, se svým prvorozeným synem. Ona Jo, to kouzlo zámeckých prohlídek, kdy ornamentu. Může to evokovat tetování, jejich novou verzi po sedmi letech. Chtěla
Chceš vědět, jestli ji zabil člověk? Od- má ve skutečnosti velké ruce. Pod velkou se na tebe dívá nespočet portrétů, ať stojíš které poukazuje na jizvu. bych je sezvat do Berlína – budou o sedm
pověď je tam namalovaná. Obraz má tu pevnou rukou vynikne malé, křehké tělíč- kdekoliv v místnosti... Tady jsme v jakési Když jsi začala mluvit o Bertilovi… ne- let starší – a na tom samém sofa je vy-
výhodu, že ho při prvním pohledu obejme- ko. Možná jsem tu dlaň naddimenzovala, „lofotské“ chladné divočině. Obraz se jme- můžu se nezeptat na obraz Tlukot srdce. malovat znova. Což mělo nastat loni, ale
me celý. Když se chceme seznámit s hu- abych v tom nepochybně cítila ochranu nuje Madonna Pruina – „pruina“ znamená To nebyl tvůj první obraz s tímto názvem, víme, proč se tak nestalo. Přišel Covid-19.
dební skladbou, knihou či filmem, musíme dítěte, které není soběstačné, nedokáže latinsky jinovatka – první mráz, kdy je vše že? Celý rozhovor si můžete přečíst v ka-
je projít od začátku do konce. Obraz na se samo bránit. A jestli ti mohu prozradit obsypané jinovatkou. Nehostinná krajina, Je to nová verze mého staršího obrazu talogu BARBAR / HOMO TEMPUS, kte-
první dobrou vidíme vcelku, ale to nezna- malý detail – miminko má na dlani nama- ve které matka chrání svoje dítě. Možná Tlukot srdce z roku 2011, kde se jedna fi- rý byl vydaný ke stejnojmenné výstavě.
mená, že jsme ho viděli celý. Pokud se na lovanou černou hvězdu. Málokdy takové před predátorem? V divočině nikdy nevíš. gura naklání nad druhou a hledá tlukot K dostání na pokladně MUD nebo webu
něj podíváme znova, tak po obraze cestu- reference používám, ale v den, kdy jsem na A to, že kouká na tebe, nemusí (ale může) srdce. Už delší dobu jsem chtěla udělat MUD.
jeme, začínáme si všímat dalších detailů, miminku pracovala, zemřel David Bowie, znamenat, že tím predátorem jsi ty. novou verzi tohoto obrazu, načež mi do
dalších zobrazených míst, spojitosti. Když a do uší mi hrálo jeho Blackstar. Při práci na tomto obraze jsem měla života vstoupil Bertil. V té době měl divoký Zdroj: MUD Benešov