Page 30 - Chytrý zpravodaj - Benešov leden 2022
P. 30
KULTURA KULTURA
30 31
se známými osobnostmi nejen z Benešova. Celkem jsme vy- s projektem Mediální vzdělávání v Městské knihovně Be- Rozhovor s malířkou Barborou
zpovídali už 15 zajímavých hostů, které si poslechlo téměř 10 nešov. Díky této dotaci můžeme uspořádat pro žáky základ-
000 posluchačů. ních a středních škol zábavné workshopy a tematické „úni- Barbar Kysilkovou k její výstavě
Na podzim jsme otevřeli ve zkušebním provozu T-zónu, kovky“, vytvořit propagační materiály apod., prostřednictvím
prostor pro teenagery, kde jsou k dispozici multifunkční hrací kterých mohou děti nenásilnou formou pochopit, jak dnešní HOMO TEMPUS v MUD část I.
stůl, 2 počítače, flipchart nebo keybord, samozřejmostí je při- mediální svět funguje.
pojení k wi-fi. Prostor je tak možné využít jak pro učení, tak A co říct závěrem? Snad jen to, že věříme, že nový rok bude Rozhovor vedla pověřená ředitelka MUD a kurátorka výstavy Alena Ochepovsky.
ke zkrácení dlouhé chvíli při čekání na autobus či vlak nebo o něco lepší, méně covidový a že budeme mít více příležitostí
zájmový kroužek. Pro menší děti jsme připravili 3 kluby – čte- se s vámi všemi potkávat. Sedíme u tebe v ateliéru, uprostřed se srna překrásná. se mi tam vkradlo cosi znepokojivého. Ča-
nářský, tvořivý a klub deskových her. švédských lesů, obklopené tvými díly. Já v tom estetiku vidím, jinak bych to sem mi lidé říkali, že jim ty holky lezou
Na podzim jsme zrealizovali několik akcí. Těmi největší- Ing. Hana Zdvihalová, ředitelka Městské knihovny Benešov Přímo před námi visí obraz, který na vý- nemalovala. Umění umí vyzdvihnout krá- do snu, či z nich mají strach. No, Bertil se
mi byla Noc literatury, díky které jsme navázali spolupráci stavu právě dokončuješ – Bambi Effect. su i něčeho tak zdánlivě ošklivého, jako je s tím popral po svém: obraz ukradl a dod-
s místními divadelními spolky a dále pak Týden knihoven. Proč Bambi Effect? Proč se díváme na rozkládající se mrtvá srna. nes se neví, koho – a jestli vůbec – Chloe &
Během této celotýdenní akce jsme si poslechli přednášku mrtvou tlející srnu? Samozřejmě je krásný motiv, když Emma pozorují.
o léčivých účincích hub, nechyběl tradiční swap, hledali jsme Minulý rok jsme s Øysteinem, mým rozkvétá luční kvítí. To je nádhera. Ale já Ráda bych zmínila ještě jednu myš-
noční knihovnickou kešku a děti si mohly vyzkoušet, jaké je přítelem, jeli na „road trip” po Americe myslím na to, že louka za pár dní odkvete lenku, když mluvíme o dialogu. Jak sama
to být knihovníkem. Po celý týden jste nás mohli vidět stylově – z Los Angeles do Utahu na Sundance nebo ji poseče kosa. popisuješ, když jste s obrazem jeden na
oblečené. festival, kde měl světovou premiéru náš Umění by ti mělo vlézt pod kůži, po- jednoho – u obrazu stojí každý sám za
Také v letošním roce jsme se zapojili do projektu Dobro- film Malířka a zloděj. S čerstvým řidičá- kud jej tam pustíš. Nevěřím, že umění je sebe. Většina mých obrazů má jednu figu-
volnictví. Během loňského roku jsme tak spolupracovali se 7 kem jsem si projela transamerickou cestu. dekorace. Jestli má obraz stejnou bar- ru, maximálně dvě. Tak lze uchovat jistou
dobrovolníky, kteří nám pomáhali s balením knih, doplňová- Byla nádherná – ohromné prázdné silnice, vu jako gauč, nad kterým visí, je to fajn, intimitu a rovnocennost mezi tím, co se
ním knihovničky v benešovské nemocnici, se semínkovnou, nekonečná měsíční krajina, celý den niko- ale to nestačí. Umění má potenciál, snad odehrává v tobě a co na obraze. Tuto „fair
s prodejem vyřazených knih, SWAPem a dalšími aktivitami. ho nepotkáš, a pokud ano, je to zvláštní i povinnost zavést nás do míst, kterým by- play” považuji za důležitou.
Ani spolupráce s jinými organizacemi nám není směs původních obyvatel a „white trash” chom se raději vyhnuli. Avšak nemělo by Pak můžeš postupně zkoumat, proč ti
cizí. Kromě zmiňovaných divadelních spolků jsme Ameriky. nás tam nechat ztracené, mělo by nás tím obraz dělá to, co ti dělá, proč v tobě vytvá-
v loňském roce spolupracovali s organizací Rytmus, V jednu chvíli jsem viděla supy, kteří místem provést. ří takové pocity nebo v tobě evokuje něja-
o. p. s. (zajištění praxe, realizace přednášky), s organizací De- kroužili nad místem, kam jsme směřovali. Na tvých obrazech je vidět, že tě téma ké myšlenky. Taková „skrytost“ v obraze je
mentia I.O.V., z. ú. (realizace přednášky) nebo s Vyšší odbor- Na silnici ležela mrtvá srna. Jedna, druhá, smrtelnosti a pocit „hrany“ vzrušuje. Já mi bližší.
nou školou a Střední zemědělskou školou Benešov (zajištění třetí... celkem jsme jich potkali asi šest. to hodně vnímám, když sama koukám Ano, ve většině obrazů se odehrává
vánoční výzdoby). Øystein to oglosoval tím, že ano, sa- na tvé figurální obrazy. Například když něco velmi zvláštního. Vezměme si na-
V loňském roce jsme se s knihovnou zapojili do veřejných mozřejmě, pokud s Barborou míjíme mrt- stojím naproti plátnu Madonna Pruina. příklad opět obrazy Madonna Pruina
sbírek, konkrétně do sbírky České dny proti rakovině, sbírky vou srnu, znamená to, že auto se zastaví Možná je to i paletou, tím, že už nepouží- nebo Bambi Effect. Jako divák pozoruju
Paměť národa, a za připomínku stojí také sběr starých a nepo- a Barbora na čtvrt hodiny vyleze ven, aby váš teplé odstíny. Některé tvé obrazy mají nějaký moment jejich života – nebo už
třebných mobilů, jejichž sběrem jsme přispěli na aktivity Jed- si tu srnu obešla, nasála ji očima, a pak neskutečnou vibraci, naléhavě hučí. možná neživota. Jsem v rámci příběhu
ličkova ústavu a škol. si ji nafotila, protože ji nejspíš bude chtít Děkuji. přítomná určité chvíle, do které nemohu
Musíme také zmínit grant Nadace OSF (Open Society Fund) malovat. Bambi efekt je explicitní, k čemuž se zasáhnout. Místy se cítím divně, možná
na podporu mediální gramotnosti dětí, který jsme získali přirozenou empatii ke zvířatům, která liminální vyjadřování, kdy vlastně nevíš, Není špatné vzbudit v divákovi pocit,
„Bambi effect” je výraz popisující naši moc často nepřikláním. Raději mám sub- nepatřičně.
Mediální vzdělávání v Městské knihovně jsou vnímána jako roztomilá nebo rozkoš- proč tě obraz vyrušuje nebo ti nedělá úpl- ne přímo nepatřičnosti, ale určitého ne-
ně nejlíp. U „Srny” je to jasné, ale třeba klidu, kdy má pocit, že je svědkem něčeho,
ná – jeleni, koloušci, štěňátka či koťátka.
Benešov v roce 2022 zí a druhá jej poté sestřelí, aby doma nad určitém dialogu. Pokud v tobě tedy obraz proč by neměl být svědkem toho, na co se
Jedna ruka kolouška zachrání z nesná- u „Madonny” přijde rušivý element až po čeho by být neměl. Ale na druhou stranu
Internet, sociální sítě, televize, reklama, hoax, dezinformace, Tik Tok, kyberšikana. Realita dnešního světa, ve krbem viselo paroží. vyvolá zájem, abys dialog začala. Jednou kouká? Koneckonců všichni jsme menší či
kterém žijeme. Naučili jsme se v něm žít a naše děti už se do něj narodily. Myslíme si, že o tomto světě víme Čím tě tento motiv fascinuje? jsem v Berlíně začala malovat obraz dvou větší „voyeuři”.
všechno a že to umíme správně našim dětem předat. Ale je tomu opravdu tak? Pro nás samotné je mnohdy hodně Baví mě chodit po hraně, vidět krásu pětiletých holek, jak sedí na sofa a dívají Proč si myslíme, že je neslušné či ne-
těžké rozlišit pravdu a co teprve pro naše děti. Kdy poznají, že se věci mají jinak, než jak jim někdo říká… v něčem, co primárně vyvolává opačný se ven z obrazu. Nic víc, nic míň. A přesto patřičné koukat na něco, na co bychom
vjem. Nechci prvoplánově šokovat, ale
Současná média nám přináší spoustu rychlých odpovědí, v umění je pro mě zásadní, když se setkává
ale tím pádem i spoustu nových otázek, na které je potřeba pocit rozrušení a uklidnění – „disturbing“
si dobře odpovědět. Proto, když se naskytla možnost zažádat a „comforting”. Neumím o tom příliš mlu-
o grant Nadace OSF (Open Society Fund) na podporu mediální vit či to intelektuálně obhájit. Mé vnímání
gramotnosti našich dětí, neváhali jsme. Máme velkou radost, okolí a následná komunikace jsou vizu-
protože náš projekt byl v plné výši podpořen. V příštím roce tak ální. Nikdy nevíš, co uvidíš, kde se objeví
můžeme pro žáky základních a středních škol uspořádat zá- nový motiv pro obraz. Když se tak stane,
bavné workshopy a tematické „únikovky“, vytvořit propagační je to jako by se čas na chvíli zastavil, něco
materiály apod. Díky těmto aktivitám mohou děti nenásilnou mi brnkne na strunu a já vím, že vidím
formou pochopit, jak dnešní mediální svět funguje. Zatím se svůj možný budoucí obraz.
chceme zaměřit na druhý stupeň ZŠ a víceleté gymnázium, ale Nebo třeba teď – sedíš tu proti mně, na
určitě plánujeme se této problematice věnovat dál, a to i u dal- tvář ti z jedné strany dopadá světlo z krbu,
ších věkových kategoriích. Věříme, že touto cestou budeme z druhé světlo, co míří na obraz. A já v du-
cennými partnery v uváděné oblasti vzdělávání (a nejen v této chu začínám malovat tvůj obličej, pozoru-
oblasti) jak pro školy, pro rodiče, tak hlavně pro samotné děti. ju, jak ti jde středem obličeje stín, kde se ta
dvě světla nepotkávají, jak ti to modeluje
Markéta Kalendová a Lenka Havelková nos a lícní kosti. A nejde to zastavit.
Takže právě vidíš nový obraz?
To ukáže čas. Každopádně si tuto sce-
nérii ukládám do paměti, je krásná.
Ale podle tebe je i mrtvá, rozkládající