Page 32 - Chytrý zpravodaj - Benešov leden 2022
P. 32

KULTURA                                                                                                                KULTURA
                                                                                                              32                                                                                                                     33



       neměli? A proč bychom neměli? Věřím, že  se na Bambi Effect podíváme podruhé, po-  Ruce. Přijde mi, že jsou na tvých obra-  určitý vnitřní narativ, ale moc se mi ne- (sedět)  modelem  nejprve  v  džínách.  Na- vztah s drogami a leckdy jsem pochybova-
       onen pocit nepatřičnosti je většinou iraci- třetí, po osmé, někdo po sté, někdo se tře- zech častěji, než obličeje. Dáváš jim hod-  zamlouvá dávat k obrazům cosi jako ná- hodil  klasický  mužský  „macho“  posed,  la, jestli jeho srdce ještě tluče. Takže aktér
       onální.                             ba vůbec nepodívá, tak ano, je tam detail,  ně prostoru. Proč? Triptych Signs of God   vod k použití. Zase jsme u dialogu obrazu  který jsem časem decentně schovala pod  nového Tlukotu srdce byl jasný.
         Pokud tě obraz láká podívat se na něj  z kterého se dá přečíst odpověď. Ale není  /Znaky Boha jsou vlastně pouze ruce.  s divákem. Otázek a interpretací může být  sukni. A tehdy mi došlo, že se z té sukně   V  původním  plánu  jsem  měla  zakom-
       znova,  pokud  cítíš  zvědavost,  nejspíš  se  to explicitně ukázané. Můžeme si to z ob-  Ve  svých  13  letech  jsem  začala  chodit   nespočet a já bych nerada kohokoliv o ja- stává  něco  víc  než  jen  kus  látky.  Začala  ponovanou  Bertilovu  tehdejší  přítelkyni
       mezi  vámi  začíná  něco  odehrávat.  Již  razu vyčíst, stejně jako v knížce, stránku  na  přípravné  kurzy  na  žižkovskou  SUPŠ   koukoliv připravila.   jsem pracovat víc vědomě s myšlenkou, že  Ville. Rozešli se dřív, než jsem stihla na-
       zmíněný  dialog,  interakce.  Třeba  začne  po stránce.                 (Střední uměleckoprůmyslová škola). Od           Když jsem viděla pozadí, přišlo mi stej- by se mohla opakovat v dalších obrazech,  táhnout  plátno.  Nebylo přijatelné, abych
       vyvolávat pocity, myšlenky, otázky. Nebo   Na obrazech je jasně vidět, jak se ti vý- šrafury,  přes  základy  perspektivy  a  dra-  né, jako bych koukala na krajinu v obraze  a co by to mohlo symbolizovat. Bertil je  ji na obrazu udržela. I kvůli Bertilovi. Je-
       se obrazu poddej, jen se dívej a čekej, co to  razně  proměnila  barevná  paleta  přestě- périe  jsme  se  dostali  ke  kresbě  ruky.  To   Swan Song Returned.  člověk „polepený” mnoha stigmaty. Ať už  žíšku na křížku, pak mi došlo, že já jsem
       s tebou udělá.                      hováním z Berlína do Skandinávie. Hrálo  pro mě byla téměř masochistická radost.     Nejsnazší  cesta,  jak  malovat  přírodu,  od společnosti, či od sebe samotného. Je  tvůrce svých obrazů a je pouze na mně, co
         Možná je potom dobré neklást otázky  roli světlo, které se jinak chovalo v rámci  Stovky skic, kdy načrtnutá ruka připomí-  prostě  jednoduchosti  stébla,  žádné  „titi  víceméně hrdý na svoji kriminální kariéru  tam vymaluji. Už delší dobu jsem měla po-
       obrazu, ale sobě?                   prostoru? I když se studenější paletou sis  nala všechno jen ne ruku. Když se mi ale   nini”, ale pevná a jistá ruka.  a  umí  to  hezky  přiživit.  Vyvrhel  společ- cit, že Bertilovi něco dlužím. Ne, že bych
         Nebo  se  neptat  vůbec,  jen  dělat  jeden  pohrávala už v Berlíně…  na  jedné  kresbě  nakonec  ruka  ukázala,       Pojďme se zastavit u vzoru sukně, kte- nosti, potetovaný, drogově závislý, odsou- ho  využívala,  ale  je  to  on,  koho  takhle
       druhému  společnost  –  být,  dívat  se.  Já   Určitě  proběhl  nějaký  vývoj,  ale  ne- propadla jsem tomu. Při setkání s lidmi si   rou často v obrazech používáš. Nevím, jak  zený. Podívala jsem se hlouběji na význam  drze a opakovaně exponuji, aniž bych se
       když stojím před silným obrazem, nemu- bylo  to  vědomé  rozhodnutí,  že  chci  často všímám víc jejich rukou než obliče-  tomu bylo ze začátku, ale teď je to takový  slova stigma. V přírodě jsou různé formy  do toho sama vložila, sama zariskovala.
       sím se na nic ptát, po ničem pátrat, najed- opustit hnědé teplé tóny. Postupně se to  je. Ruce toho leckdy víc prozradí. A uděla-  nositel stigmatu, je to tak?  stigmat, pigmentové speciality. Třeba na  Bylo  jasné,  že  do  tohoto  obrazu  musím
       nou se to děje. A pokud toto někdo zažívá  vyvíjelo.V Berlíně jsem při práci na obra- jí, vytvoří, zničí, umí pohladit i zabít. Pak   Když jsi zmiňovala kresbu, kde vidíme  křídlech vážky jsou tzv. pterostigmata.  dát i sebe. To je jedna cesta vzniku Tlu-
       u mých obrazů, je to pro mě největší zado- ze In White/V bílé zjistila, že tam hnědou  je tu něco fascinujícího: znaková řeč, kdy   Edy s bříškem, tam jsem tu sukni použi-  Ta  společenská  mě  ale  zajímají  víc.  kotu srdce, s podtitulem Malířka a zloděj.
       stiučinění, že se mi povedlo to, o co by se  nemám kam dát. Celá plocha je pokryta  ruce mluví. Triptych Znaky Boha vycháze-  la poprvé, a to čistě proto, že jsem potře- Stigma je cejch, jizva, značka, která je de- Musela jsem vyřešit, kde by se scéna měla
       měl každý umělec snažit. Malíř obzvlášť. vrchní částí lidského těla zabaleného v ja- jí právě z ní. Proroci tří monoteistických   bovala, aby Edy nějakou měla. Madonna  monstrující.          odehrávat. Nechtěla jsem to mít v temno-
         Mě  dost  baví  pokládat  si  před  dílem  kési bílé tunice. Nebyl tam příliš prostor  náboženství  zobrazení  ve  znaku,  jaký   Pruina byla první, kde jsem motiv použila   Tak  se  postupně  ze  základního  orna- tě. Na obrazech ráda redukuju (zobraze-
       otázky. Na co vlastně koukám? Co je to  na teplé barvy. Je to můj první obraz, kde  mají ve „své“ znakové řeči. Islámský Mo-  v  malbě.  Nemám  v  obraze  ráda  přílišný  mentu sukně stal symbol stigmatu.  né) informace na to nejnutnější. Je to lehce
       za situaci? Proč mám husí kůži? Ta srna  převládaly studenější tóny. Nebyl to účel.  hammed, který – dle mého vykladu – zná-  dekor,  záplavu  ornamentů.  Je  to  takové   Takže jsi s tímto motivem začala pra- alibistické: „čím méně ukážu, tím víc tam
       má uřízlé paroží, znamená to, že ji zabil  Obraz si o to sám řekl. Nijak jsem nad tím  zorňuje svůj plnovous. Judaistický Mojžíš,   jednoduché líbitko. Ale tato sukně je de- covat víc vědomě?  můžeš  vidět“,  ale  v  tomto  případě  jsem
       člověk? Tenhle víkend vymýšlíme název  nepřemýšlela  a  dál  to  nerozvíjela.  Opět  jehož znak odkazuje na desky s desatero   centní, má jednoduchý ornament i barev-  Ano, začal se objevovat na dalších ob- měla pocit, že potřebuju nějakou nadstav-
       výstavy.  Dost  se  točíme  kolem  pojmů  jsem na paletě měla sieny a umbry.  přikázaními,  jež  mu  Bůh  seslal  na  hoře   nost.                         razech, kde je většinou jedna centrální fi- bu. Zapadlo to do sebe jako kousky puzzle.
       „otisk“ a „stopa“. Na obraze Bambi effect   Po  pár  měsících  v  Norsku  jsem  jela  Sinaj.  A  křesťanský  Ježíš  ve  svém  znaku   Poté  přišel  obraz,  který  na  výstavě  gura, což jsou naaranžované kompozice.  Položila jsem Bertila na to samé sofa, na
       je lidský otisk zřejmý.             na Lofotské ostrovy, které jsou úplně na  poukazuje na svá stigmata. Přes veškeré   nebudeme  mít  –  Bertil  se  sklenkou  vína  Rozcuchanou Edy jsem posadila s dítětem  kterém seděly Chloe & Emma.
                                           severu.  Byla  jsem  ovlivněna  působivos- jejich  rozdílnosti  mi  všichni  tři  proroci   – The Pussy In You. Bertil mi začal stát  v  náručí.  Poté  přišly  (a  stále  přicháze-  Poprvé a  naposledy  jsi obraz  popsala
                                           ti světla v Provence či Toskánsku, ale to  přijdou  celkem  podobní,  přinejmenším                                     jí) dalších obrazy, například Otec a dítě.  textem. Jak se to stalo?
                                           lofotské  mi  vyrazilo  dech.  Byl  podzim,  zde, znázorněni stejným párem rukou...                                    Tady  jsem  už  pracovala  vědomě  se  suk-  Dala  jsem  moc  prostoru  holé  stěně
                                           světlo  4  hodiny  denně.  Ale  jaké  světlo!   Zmínila  jsi stigma,  tomu se  ještě  bu-                              ní  jako  symbolem  stigmatu.  Můžeme  se  v  pozadí.  Před  obrazem  jsem  proseděla
                                           Vzduch byl téměř křišťálově čistý, chlad- deme věnovat, ale vraťme se na chvíli od                                     ptát  –  jaké  stigma?  Stigma,  že  jsi  otec?  X hodin, nejdřív jsem zkoušela hledat ře-
                                           ně  jasný.  Teplé  barvy  jsou  zredukované,  Boha zpět k „Madonně”. Proč sis vybrala                                  Stigma, že jsi otec, který se teď musí sta- šení aktivně. Pak jsem jen nechala, ať mi
                                           a ty, které vydrží, působí až nesnesitelně  právě Edy, aby stála modelem? Zpracova-                                    rat o dítě, ačkoliv mu nemůže dát to zá- to  plátno  samo  řekne.  S  pomocí  špetky
                                           intenzivně. Madonna Pruina byla prvním  la jsi ji i do kresby, na které je vyobrazena                                  kladní – potravu, takže to dítě se snaží...  vína jsem si dovolila zasáhnout písmem,
                                           vědomým obrazem, kdy jsem tento efekt  jako válečnice.                                                                 o co se snaží? Tak se ze sukně stal symbol  což – jak sama říkáš – ve svých obrazech
                                           začala zkoumat. Když se na obraz podívá-  Ona je malebná, její obličej je umělecké                                     stigmatu. Mohla bych do ni obléct koho- vůbec nepoužívám. A protože jsem levák
                                           me, vidíme jak září rudá košile, kterou má  dílo samo o sobě. Její krása je netypická,                                 koliv. Každý z nás má nějaké stigma, větší  a umím psát zrcadlově, tak jsem to chtěla
                                           (Madonna)  na  sobě.  Je  to  jako  světlo  ve  o to silnější. Původně jsem chtěla udělat                              či menší, vnitřní či vnější. Takové stigma  „předvést“. Psala jsem naživo, bez přípra-
                                           tmě – rudá v chladném okolí. Také jsem si  velký obraz vycházející z kresby Warrior/                                   Homo sapiens, mohlo by z nás být Homo  vy. Jde o část textu písně. Když už jsem si
                                           začala pohrávat s tím, že když maluji kůži  Válečnice. Na té kresbě vidíme Edy s vel-                                  stigmatis. Abych jen nepovídala či nemá- splnila přání, že namaluji Bertila a sebe,
                                           nebo tělo, které je živé, proudí v něm krev.  kým  bubnem  (břichem)  a  s  válečnicky                                 chala štětcem, rozhodla jsem se nechat se  tak jsem si zároveň splnila přání dostat do
                                           Tady jsem zkoušela, jak moc to můžu zre- pomalovaným  obličejem.  Děťátko  se  na-                                     sama  ocejchovat  tímto  stigmatizujícím  obrazu text jedné skladby, která je pro mě
                                           dukovat. Hm, u miminka jsem to možná  rodilo hned den poté, takže to je nechtě-                                        ornamentem.  Dát  mu  formu  tetování.  kruciální. Je od britské kapely Tindersticks
                                           trošku „přeťápla”.                  ně zachycený poslední moment jejího tě-                                            Nějak jsem si to v obrazech předpovědě- a jmenuje se Sleepy Song. Ano, proto je to
                                             To je naše velká diskuse – jestli je, či  hotenství. Než jsem se dostala k práci na                                  la. Před několika lety měl Bertil téměř fa- tam – on spí, není mrtvý, je to Sleepy Song,
                                           není mrtvé.                         obraze, přišel jiný motiv. Byla jsem u ní na                                       tální  bouračku.  Když  jsem  ho  navštívila  není to „Deadly Song”.
                                             Zajímavé  je,  že  se  neptáš  „jestli  je,  či  návštěvě,  abych  nafotila  jejího  kloučka.                        v  nemocnici,  měl  všude  spousty  hadiček   Původní obraz Chloe a Emmy na sofa
                                           není živé“. Mrtvé není, slíbila jsem to ma- Edy měla takový pološílený výraz, byla ve                                  a hlubokou jizvu na dlani. Téměř perfektní  se nenašel. Přesto ale tváře dívek může-
                                           mince – Madonně. Mám koule namalovat  stresu, protože měli před dlouhou cestou                                         klišé stigmatu Ježíšova. Opět jsem slyšela  me  na výstavě vidět.  Moc se  mi  líbí, že
                                           mrtvou srnu, ale ne na to namalovat živé  kamsi daleko. Najednou jsem tu kompozi-                                      zabrnkání na svou vnitřní strunu a bylo  znovu zpracováváš  toto  téma a že si  ho
                                           děťátko jako mrtvé. Uf.             ci, ten motiv, viděla zcela jasně.                                                 jasné, že vidím svůj nový obraz. Překva- povýšila dál. Zpracováváš ho na rozbitých
                                             Velmi  mě  zaujala  Madonnina  velká   Je namalovaná tak, že ať se člověk po-                                        pivě jsem jej nazvala Stigma. Obraz je na  mramorových deskách, útržkovitě.
                                           ruka – s jakou rozhodností drží celé dítě. hne kamkoliv, ona na tebe kouká. Sledu-                                     malém mramoru 30 x 20 cm a je to právě   S  Chloe  a  Emmou  mám  ještě  pořád
                                             Modelem mi stála Edy, norská spisova- je.                                                                            mramor, který obrazem prosvítá ve formě  docela hodně plánů, a určitě chci udělat
                                           telka, se svým prvorozeným synem. Ona   Jo, to kouzlo zámeckých prohlídek, kdy                                         ornamentu.  Může  to  evokovat  tetování,  jejich novou verzi po sedmi letech. Chtěla
         Chceš vědět, jestli ji zabil člověk? Od- má ve skutečnosti velké ruce. Pod velkou  se na tebe dívá nespočet portrétů, ať stojíš                          které poukazuje na jizvu.           bych je sezvat do Berlína – budou o sedm
       pověď je tam namalovaná. Obraz má tu  pevnou rukou vynikne malé, křehké tělíč- kdekoliv v místnosti... Tady jsme v jakési                                    Když jsi začala mluvit o Bertilovi… ne- let  starší  –  a  na  tom  samém  sofa  je  vy-
       výhodu, že ho při prvním pohledu obejme- ko. Možná jsem tu dlaň naddimenzovala,  „lofotské“ chladné divočině. Obraz se jme-                                můžu se nezeptat na obraz Tlukot srdce.  malovat znova. Což mělo nastat loni, ale
       me celý. Když se chceme seznámit s hu- abych  v  tom  nepochybně  cítila  ochranu  nuje Madonna Pruina – „pruina“ znamená                                  To nebyl tvůj první obraz s tímto názvem,  víme, proč se tak nestalo. Přišel Covid-19.
       dební skladbou, knihou či filmem, musíme  dítěte,  které  není  soběstačné,  nedokáže  latinsky jinovatka – první mráz, kdy je vše                         že?                                    Celý rozhovor si můžete přečíst v ka-
       je projít od začátku do konce. Obraz na  se samo bránit. A jestli ti mohu prozradit  obsypané jinovatkou. Nehostinná krajina,                                Je to nová verze mého staršího obrazu  talogu BARBAR / HOMO TEMPUS, kte-
       první dobrou vidíme vcelku, ale to nezna- malý detail – miminko má na dlani nama- ve které matka chrání svoje dítě. Možná                                  Tlukot srdce z roku 2011, kde se jedna fi- rý  byl  vydaný  ke  stejnojmenné  výstavě.
       mená, že jsme ho viděli celý. Pokud se na  lovanou  černou  hvězdu.  Málokdy  takové  před predátorem? V divočině nikdy nevíš.                             gura  naklání  nad  druhou a  hledá  tlukot  K dostání na pokladně MUD nebo webu
       něj podíváme znova, tak po obraze cestu- reference používám, ale v den, kdy jsem na  A to, že kouká na tebe, nemusí (ale může)                             srdce.  Už  delší  dobu  jsem  chtěla  udělat  MUD.
       jeme, začínáme si všímat dalších detailů,  miminku pracovala, zemřel David Bowie,  znamenat, že tím predátorem jsi ty.                                     novou verzi tohoto obrazu, načež mi do
       dalších zobrazených míst, spojitosti. Když  a do uší mi hrálo jeho Blackstar.  Při  práci  na  tomto  obraze  jsem  měla                                   života vstoupil Bertil. V té době měl divoký   Zdroj: MUD Benešov
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37