Page 31 - Chytrý zpravodaj - Benešov leden 2022
P. 31

KULTURA                                                                                     KULTURA
 30                                                                                                           31



 se známými osobnostmi nejen z Benešova. Celkem jsme vy- s projektem Mediální vzdělávání v Městské knihovně Be-  Rozhovor s malířkou Barborou
 zpovídali už 15 zajímavých hostů, které si poslechlo téměř 10  nešov. Díky této dotaci můžeme uspořádat pro žáky základ-
 000 posluchačů.  ních  a  středních  škol  zábavné  workshopy  a  tematické  „úni-  Barbar Kysilkovou k její výstavě
 Na  podzim  jsme  otevřeli  ve  zkušebním  provozu  T-zónu,  kovky“, vytvořit propagační materiály apod., prostřednictvím
 prostor pro teenagery, kde jsou k dispozici multifunkční hrací  kterých mohou děti nenásilnou formou pochopit, jak dnešní   HOMO TEMPUS v MUD část I.
 stůl, 2 počítače, flipchart nebo keybord, samozřejmostí je při- mediální svět funguje.
 pojení k wi-fi. Prostor je tak možné využít jak pro učení, tak   A co říct závěrem? Snad jen to, že věříme, že nový rok bude   Rozhovor vedla pověřená ředitelka MUD a kurátorka výstavy Alena Ochepovsky.
 ke zkrácení dlouhé chvíli při čekání na autobus či vlak nebo  o něco lepší, méně covidový a že budeme mít více příležitostí
 zájmový kroužek. Pro menší děti jsme připravili 3 kluby – čte- se s vámi všemi potkávat.  Sedíme  u  tebe  v  ateliéru,  uprostřed  se srna překrásná.  se mi tam vkradlo cosi znepokojivého. Ča-
 nářský, tvořivý a klub deskových her.  švédských  lesů,  obklopené  tvými  díly.   Já v tom estetiku vidím, jinak bych to  sem  mi  lidé říkali, že  jim  ty  holky lezou
 Na  podzim  jsme  zrealizovali  několik  akcí.  Těmi  největší-  Ing. Hana Zdvihalová, ředitelka Městské knihovny Benešov  Přímo před námi visí obraz, který na vý- nemalovala. Umění umí vyzdvihnout krá- do snu, či z nich mají strach. No, Bertil se
 mi byla Noc literatury, díky které jsme navázali spolupráci   stavu  právě  dokončuješ  –  Bambi  Effect.  su i něčeho tak zdánlivě ošklivého, jako je  s tím popral po svém: obraz ukradl a dod-
 s místními divadelními spolky a dále pak Týden knihoven.   Proč  Bambi  Effect?  Proč  se  díváme  na  rozkládající se mrtvá srna.  nes se neví, koho – a jestli vůbec – Chloe &
 Během  této  celotýdenní  akce  jsme  si  poslechli  přednášku   mrtvou tlející srnu?  Samozřejmě  je  krásný  motiv,  když  Emma pozorují.
 o léčivých účincích hub, nechyběl tradiční swap, hledali jsme   Minulý  rok  jsme  s  Øysteinem,  mým  rozkvétá luční kvítí. To je nádhera. Ale já   Ráda  bych  zmínila  ještě  jednu  myš-
 noční knihovnickou kešku a děti si mohly vyzkoušet, jaké je   přítelem,  jeli  na  „road  trip”  po  Americe  myslím na to, že louka za pár dní odkvete  lenku, když mluvíme o dialogu. Jak sama
 to být knihovníkem. Po celý týden jste nás mohli vidět stylově   –  z  Los  Angeles  do  Utahu  na  Sundance  nebo ji poseče kosa.  popisuješ,  když  jste  s  obrazem  jeden  na
 oblečené.  festival,  kde  měl  světovou  premiéru  náš   Umění  by  ti  mělo  vlézt  pod  kůži,  po- jednoho  –  u  obrazu  stojí  každý  sám  za
 Také v letošním roce jsme se zapojili do projektu Dobro-  film Malířka a zloděj. S čerstvým řidičá- kud jej tam pustíš. Nevěřím, že umění je  sebe. Většina mých obrazů má jednu figu-
 volnictví. Během loňského roku jsme tak spolupracovali se 7   kem jsem si projela transamerickou cestu.  dekorace.  Jestli  má  obraz  stejnou  bar- ru, maximálně dvě. Tak lze uchovat jistou
 dobrovolníky, kteří nám pomáhali s balením knih, doplňová-  Byla nádherná – ohromné prázdné silnice,  vu jako gauč, nad kterým visí, je to fajn,  intimitu a rovnocennost mezi tím, co se
 ním  knihovničky  v  benešovské  nemocnici,  se  semínkovnou,   nekonečná měsíční krajina, celý den niko- ale to nestačí. Umění má potenciál, snad  odehrává v tobě a co na obraze. Tuto „fair
 s prodejem vyřazených knih, SWAPem a dalšími aktivitami.  ho nepotkáš, a pokud ano, je to zvláštní  i povinnost zavést nás do míst, kterým by- play” považuji za důležitou.
 Ani  spolupráce  s  jinými  organizacemi  nám  není   směs původních obyvatel a „white trash”  chom se raději vyhnuli. Avšak nemělo by   Pak můžeš postupně zkoumat, proč ti
 cizí.   Kromě   zmiňovaných   divadelních   spolků   jsme   Ameriky.  nás tam nechat ztracené, mělo by nás tím  obraz dělá to, co ti dělá, proč v tobě vytvá-
 v  loňském  roce  spolupracovali  s  organizací  Rytmus,   V  jednu  chvíli  jsem  viděla  supy,  kteří  místem provést.  ří takové pocity nebo v tobě evokuje něja-
 o. p. s. (zajištění praxe, realizace přednášky), s organizací De-  kroužili nad místem, kam jsme směřovali.   Na tvých obrazech je vidět, že tě téma  ké myšlenky. Taková „skrytost“ v obraze je
 mentia I.O.V., z. ú. (realizace přednášky) nebo s Vyšší odbor-  Na silnici ležela mrtvá srna. Jedna, druhá,  smrtelnosti  a  pocit  „hrany“  vzrušuje.  Já  mi bližší.
 nou školou a Střední zemědělskou školou Benešov (zajištění   třetí... celkem jsme jich potkali asi šest.  to  hodně  vnímám,  když  sama  koukám   Ano,  ve  většině  obrazů  se  odehrává
 vánoční výzdoby).  Øystein  to  oglosoval  tím,  že  ano,  sa- na  tvé  figurální  obrazy.  Například  když  něco  velmi  zvláštního.  Vezměme  si  na-
 V loňském roce jsme se s knihovnou zapojili do veřejných   mozřejmě, pokud s Barborou míjíme mrt- stojím  naproti  plátnu  Madonna  Pruina.  příklad  opět  obrazy  Madonna  Pruina
 sbírek, konkrétně do sbírky České dny proti rakovině, sbírky   vou srnu, znamená to, že auto se zastaví  Možná je to i paletou, tím, že už nepouží- nebo Bambi Effect. Jako divák pozoruju
 Paměť národa, a za připomínku stojí také sběr starých a nepo-  a Barbora na čtvrt hodiny vyleze ven, aby  váš teplé odstíny. Některé tvé obrazy mají  nějaký  moment  jejich  života  –  nebo  už
 třebných mobilů, jejichž sběrem jsme přispěli na aktivity Jed-  si tu srnu obešla, nasála ji očima, a pak  neskutečnou vibraci, naléhavě hučí.  možná  neživota.  Jsem  v  rámci  příběhu
 ličkova ústavu a škol.  si ji nafotila, protože ji nejspíš bude chtít   Děkuji.  přítomná určité chvíle, do které nemohu
 Musíme také zmínit grant Nadace OSF (Open Society Fund)   malovat.  Bambi  efekt  je  explicitní,  k  čemuž  se  zasáhnout. Místy se cítím divně, možná
 na  podporu  mediální  gramotnosti  dětí,  který  jsme  získali   přirozenou  empatii  ke  zvířatům,  která  liminální  vyjadřování,  kdy  vlastně  nevíš,   Není  špatné  vzbudit  v  divákovi  pocit,
         „Bambi effect” je výraz popisující naši  moc často nepřikláním. Raději mám sub- nepatřičně.
 Mediální vzdělávání v Městské knihovně   jsou vnímána jako roztomilá nebo rozkoš- proč tě obraz vyrušuje nebo ti nedělá úpl- ne  přímo  nepatřičnosti,  ale  určitého  ne-
                                           ně  nejlíp.  U  „Srny”  je  to  jasné,  ale  třeba  klidu, kdy má pocit, že je svědkem něčeho,
       ná – jeleni, koloušci, štěňátka či koťátka.
 Benešov v roce 2022  zí a druhá jej poté sestřelí, aby doma nad  určitém dialogu. Pokud v tobě tedy obraz  proč by neměl být svědkem toho, na co se
         Jedna ruka kolouška zachrání z nesná- u „Madonny” přijde rušivý element až po  čeho by být neměl. Ale na druhou stranu
 Internet,  sociální  sítě,  televize,  reklama,  hoax,  dezinformace,  Tik  Tok,  kyberšikana.  Realita  dnešního  světa,  ve   krbem viselo paroží.  vyvolá zájem, abys dialog začala. Jednou  kouká? Koneckonců všichni jsme menší či
 kterém žijeme. Naučili jsme se v něm žít a naše děti už se do něj narodily. Myslíme si, že o tomto světě víme   Čím tě tento motiv fascinuje?  jsem v Berlíně začala malovat obraz dvou  větší „voyeuři”.
 všechno a že to umíme správně našim dětem předat. Ale je tomu opravdu tak? Pro nás samotné je mnohdy hodně   Baví  mě  chodit  po  hraně,  vidět  krásu  pětiletých holek, jak sedí na sofa a dívají   Proč si myslíme, že je neslušné či ne-
 těžké rozlišit pravdu a co teprve pro naše děti. Kdy poznají, že se věci mají jinak, než jak jim někdo říká…  v  něčem,  co  primárně  vyvolává  opačný  se ven z obrazu. Nic víc, nic míň. A přesto  patřičné  koukat  na  něco,  na  co  bychom
       vjem.  Nechci  prvoplánově  šokovat,  ale
 Současná  média  nám  přináší  spoustu  rychlých  odpovědí,   v umění je pro mě zásadní, když se setkává
 ale tím pádem i spoustu nových otázek, na které je potřeba   pocit rozrušení a uklidnění – „disturbing“
 si dobře odpovědět. Proto, když se naskytla možnost zažádat   a „comforting”. Neumím o tom příliš mlu-
 o grant Nadace OSF (Open Society Fund) na podporu mediální   vit či to intelektuálně obhájit. Mé vnímání
 gramotnosti našich dětí, neváhali jsme. Máme velkou radost,   okolí  a  následná  komunikace  jsou  vizu-
 protože náš projekt byl v plné výši podpořen. V příštím roce tak   ální. Nikdy nevíš, co uvidíš, kde se objeví
 můžeme pro žáky základních a středních škol uspořádat zá-  nový motiv pro obraz. Když se tak stane,
 bavné workshopy a tematické „únikovky“, vytvořit propagační   je to jako by se čas na chvíli zastavil, něco
 materiály apod. Díky těmto aktivitám mohou děti nenásilnou   mi  brnkne  na  strunu  a  já  vím,  že  vidím
 formou pochopit, jak dnešní mediální svět funguje. Zatím se   svůj možný budoucí obraz.
 chceme zaměřit na druhý stupeň ZŠ a víceleté gymnázium, ale   Nebo třeba teď – sedíš tu proti mně, na
 určitě plánujeme se této problematice věnovat dál, a to i u dal-  tvář ti z jedné strany dopadá světlo z krbu,
 ších  věkových  kategoriích.  Věříme,  že  touto  cestou  budeme   z druhé světlo, co míří na obraz. A já v du-
 cennými partnery v uváděné oblasti vzdělávání (a nejen v této   chu začínám malovat tvůj obličej, pozoru-
 oblasti) jak pro školy, pro rodiče, tak hlavně pro samotné děti.  ju, jak ti jde středem obličeje stín, kde se ta
       dvě světla nepotkávají, jak ti to modeluje
 Markéta Kalendová a Lenka Havelková  nos a lícní kosti. A nejde to zastavit.
         Takže právě vidíš nový obraz?
         To ukáže čas. Každopádně si tuto sce-
       nérii ukládám do paměti, je krásná.
         Ale podle tebe je i mrtvá, rozkládající
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36