Page 18 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 01 2022
P. 18
Pohled (do) minulosti
rvní dvě pohlednice pocházejí od fotografa galerie v Praze, kde je
PEmila Prietzela z rakouského Steyeru a za- vystavován v Anež-
chycují interiér hlavního sálu klášterní gale- ském klášteře. Již ve 2.
rie. Obě fotografie byly pořízeny v roce 1902 polovině 19. století je
s tím, že na první je pohled směrem ke vstupu klášterní galerie - mu-
do galerie (klášterní dvůr je za okny vpravo) zeum navštěvováno
a na druhé je pohled opačný, a to ke vstupu turisty. Bohužel pří-
do knihovní chodby (klášterní dvůr je za okny stup do něj byl mož-
vlevo). Tento sál nechal na místě bývalých mni- ný jen přes vlastní
šských cel vystavět opat Valentin Schopper klášter, což bylo velmi
v letech 1835-1838 podle plánů krumlovského nepraktické. Proto ne-
stavitele Karla Jambora. Jak je patrné i z po- chal v roce 1904 opat
hlednic, jednalo se spíše o muzeum než o ga- Bruno Pammer posta-
lerii, nebo ještě přesněji o jakýsi umělecký vit secesní přístavbu
kabinet, kde kromě obrazů byly vystavovány s točitým schodištěm,
i přírodniny, porcelán, drahocennosti, umě- které umožnilo pří-
lecké a náboženské předměty, relikvie a další mý přístup do galerie
objekty z nejrůznějších vědních oborů. Mezi z vně kláštera.
obrazy různého stáří a provenience byl v kláš-
terní galerii umístěn i velmi vzácný pozdně go- Po 2. světové válce nastává pro klášter nepříz- Na počátku 90. let 20. století byla cisterciácká
tický devítideskový cyklus Mistra vyšebrodské- nivá doba, která je v roce 1950 završena jeho komunita v klášteře ve Vyšším Brodě znovu
ho, který je zachycen zcela vlevo na pohlednici zrušením. Knihovnu kláštera převzala Národní obnovena. Nastalo i období restitucí a návratu
třetí, kterou vydal fotograf J. Wolf z Českého knihovna s tím, že bude ponechána na mís- uměleckých sbírek. Přesto, že ty již byly v pod-
Krumlova (asi 30. léta 20. století). Tento soubor tě pod dohledem Státní studijní knihovny statě ukončeny, nevrátilo se do majetku kláš-
nevyčíslitelné hodnoty je dnes zapůjčen Cis- Zdeňka Nejedlého v Českých Budějovicích. tera stále ještě kolem 130 ks obrazů ze zhru-
terciáckým opatstvím Vyšší Brod do Národní Klášterní archiv byl celý převezen k úscho- ba 400 ks obrazů zmiňovaných Antonínem
vě a zpracování do státního archivu v Třeboni. Cechnerem v Soupisu památek historických
Umělecké sbírky však byly roztroušeny a pře- a uměleckých v Kaplickém okresu.
vzaty různými institucemi. Část sice zůstala
ve Vyšším Brodě jako základ prohlídkové trasy, Jiří Anderle
avšak další části převzalo Národní muzeum,
Národní galerie a Uměleckoprůmyslové mu- Všechny zveřejněné pohlednice najdete
zeum v Praze. Část obrazových sbírek převzala na webových stránkách:
Alšova jihočeské galerie v Českých Budějovi- www.vyssibrod-historicky.cz
cích a část děl převzalo okresní muzeum, kte-
ré se začalo tvořit v Rožmberku nad Vltavou.
Patrný rozdíl v naplnění klášterní galerie kon-
cem padesátých a v šedesátých letech 20. sto-
letí nám dokumentují poslední dvě pohledni-
ce. První z nich vydaná ČAT nám skýtá v pod-
statě totožný pohled jako první pohlednice
od Emila Prietzela. Druhou vydal Orbis Praha,
foto J. Škoch, a je pořízena v sousední míst-
nosti hlavního sálu galerie s průhledem do něj.
Kromě části sbírek z výstavních sálů zmizela
i jejich dekorativní výmalba.
18 |