Page 18 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 01 2022
P. 18

Pohled (do) minulosti





























            rvní dvě pohlednice pocházejí od fotografa   galerie v Praze, kde je
         PEmila Prietzela z rakouského Steyeru a za-  vystavován v  Anež-
          chycují interiér hlavního sálu klášterní gale-  ském klášteře. Již ve 2.
          rie. Obě fotografie byly pořízeny v roce 1902   polovině 19. století je
          s tím, že na první je pohled směrem ke vstupu   klášterní galerie - mu-
          do  galerie (klášterní dvůr je za  okny vpravo)   zeum navštěvováno
          a na druhé je pohled opačný, a to ke vstupu   turisty. Bohužel pří-
          do knihovní chodby (klášterní dvůr je za okny   stup  do  něj  byl  mož-
          vlevo). Tento sál nechal na místě bývalých mni-  ný jen přes vlastní
          šských cel vystavět opat  Valentin Schopper   klášter, což bylo velmi
          v letech 1835-1838 podle plánů krumlovského   nepraktické. Proto ne-
          stavitele Karla Jambora. Jak je patrné i z po-  chal v roce 1904 opat
          hlednic, jednalo se spíše o muzeum než o ga-  Bruno Pammer posta-
          lerii, nebo ještě přesněji o  jakýsi umělecký   vit secesní přístavbu
          kabinet, kde kromě obrazů byly vystavovány   s točitým schodištěm,
          i  přírodniny, porcelán, drahocennosti, umě-  které umožnilo pří-
          lecké a náboženské předměty, relikvie a další   mý přístup do galerie
          objekty z  nejrůznějších vědních oborů. Mezi   z vně kláštera.
          obrazy různého stáří a provenience byl v kláš-
          terní galerii umístěn i velmi vzácný pozdně go-  Po 2. světové válce nastává pro klášter nepříz-  Na počátku 90. let 20. století byla cisterciácká
          tický devítideskový cyklus Mistra vyšebrodské-  nivá doba, která je v roce 1950 završena jeho   komunita v  klášteře ve  Vyšším Brodě znovu
          ho, který je zachycen zcela vlevo na pohlednici   zrušením. Knihovnu kláštera převzala Národní   obnovena. Nastalo i období restitucí a návratu
          třetí, kterou vydal fotograf J.  Wolf z Českého   knihovna s  tím, že bude ponechána na  mís-  uměleckých sbírek. Přesto, že ty již byly v pod-
          Krumlova (asi 30. léta 20. století). Tento soubor   tě pod dohledem Státní studijní knihovny   statě ukončeny, nevrátilo se do majetku kláš-
          nevyčíslitelné hodnoty je dnes zapůjčen Cis-  Zdeňka Nejedlého v  Českých Budějovicích.   tera stále ještě kolem 130 ks obrazů ze zhru-
          terciáckým opatstvím Vyšší Brod do  Národní   Klášterní archiv byl celý převezen k  úscho-  ba 400 ks obrazů zmiňovaných Antonínem
                                             vě a zpracování do státního archivu v Třeboni.   Cechnerem  v  Soupisu  památek  historických
                                             Umělecké sbírky však byly roztroušeny a pře-  a uměleckých v Kaplickém okresu.
                                             vzaty různými institucemi. Část sice zůstala
                                             ve Vyšším Brodě jako základ prohlídkové trasy,               Jiří Anderle
                                             avšak další části převzalo Národní muzeum,
                                             Národní galerie a  Uměleckoprůmyslové mu-  Všechny zveřejněné pohlednice najdete
                                             zeum v Praze. Část obrazových sbírek převzala   na webových stránkách:
                                             Alšova jihočeské galerie v  Českých Budějovi-  www.vyssibrod-historicky.cz 
                                             cích a část děl převzalo okresní muzeum, kte-
                                             ré se začalo tvořit v Rožmberku nad Vltavou.
                                             Patrný rozdíl v naplnění klášterní galerie kon-
                                             cem padesátých a v šedesátých letech 20. sto-
                                             letí nám dokumentují poslední dvě pohledni-
                                             ce. První z nich vydaná ČAT nám skýtá v pod-
                                             statě totožný pohled jako první pohlednice
                                             od Emila Prietzela. Druhou vydal Orbis Praha,
                                             foto J.   Škoch, a  je pořízena v  sousední míst-
                                             nosti hlavního sálu galerie s průhledem do něj.
                                             Kromě  části  sbírek  z  výstavních  sálů  zmizela
                                             i jejich dekorativní výmalba.




          18   |
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23