Page 6 - Chytrý zpravodaj - Vítkov listopad 2021
P. 6

STOLETÍ PÁRY












      Velkou  zásluhu  na  stavbě  železniční  trati  Suchdol-Budišov  měl
      starosta Dr. Karl Zimmer (v úřadu 1875-1881, 1882-1902), který svou
      neutuchající  snahu  o  připojení  Vítkova  k  železniční  síti  dotáhl  do
      úspěšného konce. Ihned po odhlasování zákona o lokálních tratích
      byla v Praze 8. května 1880 založena „Rakouská společnost místních
      drah – Österreichische Lokaleisenbahn – Gesellschaft“, jejímž úkolem
      bylo propojení měst a využití místního hospodářského potenciálu
      (doly,  cihelny,  kamenolomy,  cukrovary  atd.)  na  hlavní  linii  „Severní
      dráhy  císaře  Ferdinanda  –  Kaiser  Ferdinands  –  Nordbahn“,  tedy
      z  Vídně  do  Krakova.  Již  o  rok  později  (1881)  společnost  získala
      povolení  technicky  připravit  projekt  výstavby  železnice  na  trase
      Suchdol  nad  Odrou  –  Odry  –  Vítkov.  5.  července  1882  se  sešlo
      vítkovské  zastupitelstvo,  aby  realizace  byla  zajištěna  po  všech
      stránkách. Z podnětu starosty Dr. Zimmera obec požádala rakouské   domů a vyvěšení vlajek. Městem prošel průvod složený z pěveckého
      ministerstvo obchodu o finanční podporu 300  000 zlatých. Odpovědí   sboru,  hasičského  spolku  a  sdružení  veteránů  vybaveném
      z  Vídně  byla  studená  sprcha:  „Zamítnuto!“.  Důvod:  „V  neprospěch   pochodněmi  a  doprovázeném  městskou  kapelou.  Obyvatelé  byli
      věci se zasazují osobní vlivy!“ Příčinou byl negativní postoj tehdejšího   dojati k slzám a po pamparádním průvodu se shromáždili na náměstí.
      vlivného  oderského  starosty  Julia  Gerlicha  (v  úřadu  1867–1897).   Na rynku již hrály kapely dvě – města a veteránů. Na závěr pěvecký
      Odry řídil dlouhých třicet roků, k tomu vykonával ještě práci vrchního   sbor z plných plic zazpíval „Die Nacht – Noc“ od Franze Schuberta
      poštmistra  a  velmi  se  obával,  že  postavením  tratě  přijde  o  příjmy   a občané plni dojmů ještě dlouho do noci korzovali po ulicích.
      z převozu pošty do Suchdola.                            Na  peróně  se  před  desátou  dopoledne  shromáždilo  obecní
      Navzdory  všem  potížím  se  svých  plánů  starosta  Dr.  Zimmer   zastupitelstvo,  c.  k.  úředníci  města,  tři  dříve  jmenované  spolky
      zarputile  držel.  Z  jeho  popudu  se  rozhodlo  městské  zastupitelstvo   a početné zástupy lidu. Když vlak tažený parní lokomotivou přijížděl
      4. června 1883 opět poslat žádost na ministerstvo obchodu do Vídně,   k  nádraží,  začala  hrát  kapela  veteránů  slavnostní  pochod.  Radost
      aby Severní dráha byla povinna v případě rozdělování nových koncesí   to  byla  obrovská!  Starosta  Dr.  Zimmer  pronesl  krátkou  řeč.  Pak
      ze svých finančních prostředků postavit železniční trať ze Suchdolu   předal  řediteli  stavby  a  zástupci  Severní  dráhy  panu  Astovi  jako
      přes  Odry  do  Vítkova.  21.  března  1884  zastupitelstvo  opakovaně   pozdrav od města věnec s nápisem „ŠKOLA A ŽELEZNICE JSOU
      podalo  žádost  a  zároveň  vyslalo  delegaci  složenou  ze  starosty   LOKOMOTIVOU  NAŠEHO  POKROKU!“.  Ten  také  pronesl  projev
      Dr.  Zimmera,  zastupitelů  Josefa  Lichtblaua  a  Josefa  Kabelly  do   o významu železnice a všichni se zaposlouchali do písně „Die Ehre
      Vídně přímo k ministrovi obchodu, který se věnoval rozvoji dopravní   Gottes – Boží čest“ Ludwiga van Beethovena v podání pěveckého
      infrastruktury. Domů se naši představitelé vrátili s ujištěním, že když   sboru.  Následně  kapela  spustila  rázný  marš  a  vlak  opustil  stanici.
      Severní dráha získá novou koncesi, budou povinni naši lokální dráhu   V den tak významný pro město radostná nálada zanechala v lidech
      postavit!  Brzy  nato  se  v  Rakousku  začalo  diskutovat  o  zestátnění   pocit  hrdosti  a  světovosti.  Ve  dvě  hodiny  odpoledne  se  v  hotelu
      Severní dráhy a zastupitelstvo zaslalo petici do říšského sněmu, aby   Růže sešlo 60 významných aktérů výstavby trati. Mezi přítomnými
      od zestátnění ustoupil.                                 byli  ctěný  pan  poslanec  Dr.  Prober  a  prezident  Slezské  obchodní
      27.  listopadu  1884  zastupitelstvo  přijalo  usnesení:  „V  případě   a  živnostenské  komory,  císařský  rada  Dorasil.  První  přípitek  na
      uskutečnění  výstavby  dráhy  město  Vítkov  poskytne  Severní  dráze   počest  jeho  veličenstva  císaře  Františka  Josefa  I.  přednesl  pan
      bezplatně odpovídající pozemky - 541 Qudratklaster (1 čtvereční sáh –   starosta Dr. Zimmer. Taktéž pronesl záslužnou řeč k zástupci Severní
      3.6 m²) v blízkosti obce na stavbu nádraží.“ Zastupitelé si pospíšili   dráhy, panu řediteli Astovi. Ten ocenil vysokou angažovanost našeho
      a za rok 4. listopadu 1885 žádali na ředitelství Ferdinandovy Severní   starosty a zastupitelstva. Během posezení se diskutovalo o nových
      dráhy neodkladné zahájení stavby dráhy. Tentokrát ze Suchdolu přes   možnostech a významu dráhy pro město. Na závěr bylo vysloveno
      Vítkov až do Budišova! Podobnou žádost opět odeslali 1. října 1886   uznání  představitelům  města  za  léta  trvající  snažení  korunované
      na  ministerstvo  obchodu.  Vláda  ocenila  snahu  zainteresovaných   úspěchem.
      obcí a nejprve uzavřela dohodu se Severní drahou o stavbě dráhy   V době, kdy projekt dráhy Suchdol – Budišov nabyl hmatatelné podoby,
      podle  koncesionářských  podmínek,  a  to  pouze  do  Vítkova.  Říšská   vynořil se plán spojit Vítkov s Opavou úzkokolejnou tratí. U zastupitelů
      rada – Reichsrate - toto ujednání zamítla a vzešel požadavek trať   vzbudil tento plán znepokojení, protože by ohrozil dostavbu trati do
      položit  až  do  Budišova.  Uvažovali  racionálně,  a  tak  koncese  na   Budišova. Zastupitelstvo vydalo 6. 2. 1890 prohlášení, že neuvažuje
      stavbu a provoz až do Budišova byla společnosti udělena. Padla tak   o  realizaci  úzkokolejné  dráhy  do  Opavy  a  případná  stavba  trati
      poslední překážka a na podzim 1890 byly práce zahájeny. Výstavba   s běžným rozchodem by závisela na dohodě mezi státem a Severní
      trati postupovala velmi rychle vpřed. V Jakubčovicích nad Odrou se   dráhou, popřípadě Rakouskou společností místních drah. Celá věc
      muselo pomocí odstřelů udělat místo pro koleje a přeložilo se i řečiště   šla do ztracena. Slezská zemská vláda v roce 1894 poslala dotaz do
      řeky Odry v délce 300 metrů. Údolím Čermenky trať stoupá necelých   Vítkova, zda má město zájem o stavbu trati. Zastupitelstvo v obavě
      20  promile  a  před  Vítkovem  dosahuje  stoupání  pozoruhodných  28   z odlivu kupní síly a negativního dopadu na obchod a řemeslo úvahu
      promile, což je na železnici maximum možného. V praxi to znamená   o železnici do Opavy smetlo ze stolu.
      stoupání o 2,8 metrů na sto metrech. Celá železnice je dlouhá 40 km.   Dalšími milníky bylo přejmenování železniční stanice Vítkov na Vítkov –
      V září 1891 byly stavební práce dokončeny a městské zastupitelstvo   Janské Koupele (Wigstadtl – Johannischbrunn) 1. května 1909. Po
      na mimořádném zasedání rozhodlo o průběhu slavnostního uvedení   skončení druhé světové války byl provoz obnoven 4. června 1945.
      trati do provozu.
      Josef  Ullrich  zmiňuje  ještě  ostrou  roztržku  mezi  představiteli  tehdy                     Pavel Kučerka
      ještě samostatné Horní Vsi a vedením Vítkova o umístění nádraží.
      Spor přijel řešit okresní hejtman Johann Liebischer, který se postavil   Zdroje:  Josef  Ullrich,  Geschichte  der  Stadt  Wigstadtl,  Vítkovsko
      na stranu Dr. Zimmera a „Bahnhof“ získal Vítkov.        č. 11, 1961, Anton Rolleder, Dějiny města a soudního okresu Odry,
      V ten týden panovalo nádherné počasí a již v předvečer 15. října 1891   Troppauer Zeitung, 17. 10. 1891.
      slavnostní nálada ovládla celé město. Velký dojem udělalo osvícení
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11