Page 4 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 4
4 TÝNECKÉ LISTY OBECNÍ SERVIS
o možnostech různých seminářů, pro- pochval, odměn, či zvýšené pozornosti ní s rodiči ve škole. Navrhneme a udělí- rozvoj našich děti přílišné rodičov-
jektů atd. Samozřejmostí je také před- učitele, dále třeba udělení dočasného me výchovná opatření. Následuje práce ské opečovávání, nebo naopak
ložení plánů návrhu preventivní akcí, privilegia ve třídě, ale i povolení oblí- s kolektivem, kdy opětovně nastavíme trochu „drsnější“ přístup přípravy
které se škola pro žáky v daném roce bené činnosti, nebo vyvázání se z ne- třídní pravidla a dbáme na jejich do- na život, který není mnohdy růžový.
pokusí zajistit a realizovat, či přeložení příjemné povinnosti či její zkrácení držování. Postupně obnovujeme bez- Jak se na tento problém dívá týnec-
šablon pro zápis rizikového chování žá- (např. poloviční domácí úkol atd.). V ně- pečné klima ve skupině. Průběžně mo- ká preventistka?
ka. kterých případech používáme, tzv. Time nitorujeme chování žáků v budoucnos- Domnívám se, že to, jaké prožijeme dět-
Vytvořila jsem metodiku BOZP o pou- out, kdy žáka odřízneme od veškeré po- ti, abychom předešli opakování nežá- ství, má zásadní vliv na to, jaký bude
čení žáků při kontaktu s cizí osobou. zornosti a dalších potenciálních zdrojů, doucího projevu chování. Během celého celý náš život. Naše dětství nejvíce
Předala jsem vyučujícím nejrůznější pre- které jeho nežádoucí projevy chování procesu se snažíme využívat rozvoje ovlivňují naši rodiče, láska, kterou nám
ventivní letáčky např. s číslem na linku umocňují, či využíváme metodu přesy- klíčových kompetencí žáků a vedeme je projevují i způsob jejich výchovy. Samo-
důvěry, tzv. Poldovo desatero při kon- cení, kdy nutíme žáka opakovat problé- ke konstruktivnímu řešení problému. zřejmě, ale i doba, ve které žijeme, spo-
taktu s cizí osobou, pokyny k chování na mový prvek chování tak dlouho, až jeho Jde nám především o to, aby si žáci mezi lečenské trendy a způsob života. Uvě-
internetu aj. Letáčky jsou vystaveny na samotného obtěžuje. sebou neopláceli zlo zlem, a proto je ta- domuji si také, že vychovávat dítě není
nástěnkách v jednotlivých třídách. Ve Vedeme s žáky pohovory. Jsme v kon- ké učíme dovednosti zvané Já výrok, což jednoduchá činnost, ale velká zodpo-
spolupráci s další kolegyní, kterou jsem taktu s jejich rodiči, které si také případ- je naučení se předání informací o tom, vědnost a práce na plný úvazek, protože
nejprve řádně proškolila, pak proběhlo ně zveme na konzultace do školy apod. jak se cítíme, když se nám něco děje děti jsou „čisté a křehké“ bytosti, které
na druhém stupni, promítání preventiv- Někdy ale také musíme přistoupit k na- (vadí mi, nelíbí se mi) a proč se tak cítí- se učí tím, že napodobují a přejímají ná-
ního filmu Na hraně, k němuž byla při- stavení či udělení sankcí – poznámka, me (že do mě strkáš). vyky a postoje svých rodičů. Rodič při-
dána metodika zabývající se manipula- vypracování tzv. individuálního výchov-
tivním jednáním směřujícím k vyhrožo- ného programu, svolání mimořádných
vání, šikaně nebo trestné činnosti. Dále třídních schůzek, udělení výchovného
jsem ve spolupráci s kolegyněmi vytvo- opatření jako je napomenutí, důtka ne-
řila metodiku pro projektový den Do- bo snížená známka z chování. Tam, kde
pravní výchovy na I. stupni. je chování žáka skutečně obtížně zvlád-
Samozřejmě, že pro kolegy tvořím ma- nutelné, volíme týmovou spolupráci při
teriály v průběhu celého školního roku. jeho řešení. Někdy nás pak situace nutí
Nyní například připravuji ve spolupráci ke spolupráci s dalšími orgány státní
s žáky 8. ročníku školní kampaň: Jsem, správy jako je OSPOD nebo Policie ČR.
kdo jsem – aneb přijmi sám sebe. Dále
máme v plánu realizaci i jiných projektů Jaký typ problémů v chování či jed-
– opětovně Nástrahy internetu a jeho nání žáků nejčastěji společně s ve-
zneužívání, Nechmelme děti aj. dením školy či třídními učiteli řeší-
te?
Prevence znamená předcházení Ve škole nejčastěji řešíme potíže týkající
problémům. Jakým způsobem v té- se nevhodného nebo rizikového chová-
to oblasti pracujete vy nebo vaši ní, kdy žáci nerespektují nastavené spo-
kolegové s žáky? lečenské normy, nejsou schopni udržo- Maruško, jsem ze staré školy, takže tom do výchovy dítěte mnohdy přenáší
Budu hovořit obecně. Ve škole se u žáků vat běžné sociální vztahy anebo jejich jsem při formování charakteru žáka postupy či traumata, které si nese ze
setkáváme s pestrou škálou chování, jednání zahrnuje prvky verbální či fy- spoléhal na spolupráci s rodiči. svého dětství. Stává se tak, že buď ko-
které narušuje proces jejich vlastního zické agrese. Patří sem i neposlušnost, Jsem přesvědčen, že to téměř vždy píruje zažité stereotypy anebo se jim
učení nebo výuku v celé třídě, dále sluš- vzdorovitost, negativismus, lži a kázeň- provázela oboustranná důvěra. Ja- chce za každou cenu vyhnout, protože
né chování o přestávkách, či komplikuje ské přestupky proti školnímu řádu. kou zkušenost máte se spoluprací jeho cílem je, aby své dítě nevychovával
začlenění nových žáků. Náročné cho- Potýkáme se také s emočními potížemi s rodiči vy osobně? tak, jak to dělali jeho rodiče s ním. Rodi-
vání přitom může vyplývat z různých žáků. Mám-li být konkrétní, tak to zna- Stojím za názorem, že škola a rodina čovství je tedy výzva. Výzva, která může
příčin, a proto je nutné, aby byl každý mená, že se zabýváme potížemi v rovi- jsou v životě dítěte důležitým pilířem, vést k růstu dospělého i jeho dítěte.
učitel vybaven dostatečnou zásobou ně kamarádských vztahů a nedorozu- který zajišťuje vzdělání, výchovu a so- Nemyslím si, že je dobré dětem ze živo-
jednoduchých, a přitom účinných po- měními, která mezi žáky vznikají. Dále cializaci a i proto jsou navzájem velmi ta odstraňovat všechny překážky. Doká-
stupů, které může uplatnit v situaci, kdy pak cíleným vysmíváním a vzájemnými úzce propojeny. Rodiče vnímám jako žete si takto opečovávané dítě předsta-
je nezbytné takovéto chování korigovat. provokacemi mezi žáky. Bohužel se stá- důležitého partnera. Nikdo totiž nezná vit o dvacet let starší anebo až bude mít
Problémům se snažíme předcházet na- le častěji setkáváme i se sebepoško- své dítě lépe než on. Proto, aby vše dob- vlastní rodinu? Kde v průběhu let získalo
příklad nastavením třídních pravidel zováním žáků, a to již na prvním stupni. ře fungovalo, se tedy musí snažit obě návyky, vlastnosti a postoje k tomu, aby
a dbáním na jejich dodržování. Prů- Řešíme fyzická napadení, a to ať už strany. Tento postoj zastávám i prak- obstálo v každodenních situacích, které
běžnou prací s kolektivem třídy nebo k nim dojde ve škole, anebo jako nedáv- tikuji od začátků své praxe, a to jsem život přináší? Výchova by měla být pře-
i cíleným předcházením vzniku tako- no i mimo školu, kdy sice žákům ne- během let působila v různých typech ce tréninkem pro budoucnost. Ano, ro-
výchto situací, kdy účelně přesměru- můžeme za jejich jednání udělit postih, školských zařízení. Nejlepší zkušenost dič se denně ocitá v dilematu, zda to či
jeme pozornost žáka na jinou činnost, ale situaci se, tedy pokud se o ní od se vzájemnou spoluprací mám z Peda- ono dítěti povolit, tolerovat nebo ne. Na-
která mu pomůže se zklidnit. Provádíme rodiče žáka dozvíme, snažíme řešit gogicko-psychologické poradny, takový chází se před rozhodnutím, zda jít s dí-
také podporu sociálního učení, a to ná- v rámci našich kompetencí tak, aby- respekt a důvěru ze strany rodičů jsem tětem do konfliktu, jestli mu to za to stojí
cvikem sociálních dovedností nebo chom jí do budoucna mohli předejít. nikde jinde doposud nezažila. Velmi apod. Zamysleme se však nad tím, co
hraním rolí. Dáváme žákům najevo na- Letos jsme se na škole dále setkali bude, až dítě dospěje, jak se bude cho-
dobré zkušenosti mám také z etopedic-
prosto jasnou zpětnou vazbu. Do výuky s krádeží, řešilo se svévolné opuštění ké školy, ačkoliv žáci pocházeli z růz- vat? Slova jako poslušnost, sebekázeň a
začleňujeme prvky relaxace, pohybo- školní akce, skryté záškoláctví, zneuží- ného sociálního prostředí, tak jejich ro- přizpůsobivost pak nabývají konkrét-
vého odreagování či jednoduchých ima- vání chatových aplikací, šikana, zneuží- diče s vyučujícími vždy hovořili s úctou. nější význam. Nejde o potlačování
ginačních technik. Podporujeme a ve- vání a distribuce návykové látky nikoti- V průběhu let zde na škole jsem se set- osobnosti nebo svobody dítěte, nýbrž
deme žáky k vlastní sebereflexi a k při- nu + vaping v budově školy, xenofobie kala s pestrou škálou rodičů. Ve většině o schopnost naučit se přizpůsobit okol-
jetí hodnocení druhým, aby se učili při- a rasismus na prvním i druhém stupni případů s nimi mám opravdu dobré zku- nostem, umět si počkat, zažít nudu a dě-
jímat a zpracovat konstruktivní kritiku. školy, ale i cílené útoky vůči našim peda- šenosti a byli jsme si, či ještě jsme ná- lat i třeba něco nepříjemného. Kdo
Staráme se o to, aby docházelo k hod- gogům, psychické problémy či úzkosti ležitými partnery s oboustrannou důvě- z nás tuto dovednost v dospělosti ne-
nocení práce, situace ve třídě či celého žáků. rou, čehož si doopravdy moc vážím. Set- potřebuje? A kde se má příliš opečová-
školního dne. Dále využíváme naší dů- Během svého působení na zdejší škole kala jsem se zde, ale i s nedůvěrou, hru- vané dítě tomuto naučit, když jsme mu
slednosti, aplikujeme individuální pří- jsem však s vedením školy řešila i jiné bými vulgárními urážkami mířenými na bránili v jeho rozvoji?
stup a výchovné působení – např. i sa- potíže, které zahrnujeme do rizikového mou osobu nebo šířením nepravdivých Proto jako jednu z nejdůležitějších věcí
motným jednáním vyučujících. Dle po- chování nebo již trestné činnosti žáků. pomluv a lží, které očerňují jak mé jmé- ve výchově dětí vnímám nutnost stano-
třeby zesilujeme dohled nad skupinou. no, tak i funkci a práci, kterou odvádím. vit jasné a pevné hranice, které dítě učí
V případě nežádoucích projevů chování Když se v třídním kolektivu objeví Takové jednání mě sice zamrzí, ale zodpovědnosti za své chování, nezávis-
pak vždy nejprve hledáme příčinu to- nějaký vztahový či jiný problém, jak následně obrní do budoucna. Učitelství losti, svědomitosti a současně u něj
hoto chování. Sledujeme a zazname- postupujete při jeho řešení? je práce s lidmi a ta není jednoduchá. buduje zdravé sebevědomí, chrání ho
náváme situace nebo podmínky, při Při řešení vycházíme ze stanovených Nevím, zda si dnes totiž ještě rodiče a připravuje na skutečný život. Dobře
nichž k nežádoucím projevům dochází – postupů a kompetencí. V případě fyzic- uvědomují, že jsou to hlavně oni, kdo se vychovaného člověka vnímám jako
např. předměty, přítomné vyučující i ri- kého konfliktu od sebe žáky oddělíme skrze svůj vlastní postoj nebo vyjadřo- trpělivého, pracovitého a čestného,
zikové žáky ve skupině, organizační a zabráníme pokračování nevhodného vání ke vzdělání a učitelům podílí na s dobrým charakterem, se zdravým
uspořádání výuky, předcházející udá- chování. Vyhrocenou situaci uklidníme. začlenění této hodnoty do hodnotového postojem k autoritám a schopností kon-
losti, psychický nebo zdravotní stav žá- Poté vše prošetříme. Nejprve zjistíme žebříčku svého dítěte. Pokud se rodič struktivně zvládat své emoce. Pěstujme
ka aj. Dále zohledňujeme věk i osobnost okolnosti předcházející konfliktu, vy- o škole a vyučujících před dítětem vy- v dětech dovednosti, které budou v do-
žáka jeho schopnosti, možnosti, doved- slechneme zúčastněné strany, a to nej- jadřuje nemístně, nemůže očekávat, že spělosti potřebovat.
nosti i rodinné zázemí. Hledáme, čím jej prve zvlášť, případně provedeme jejich dítěti vštípí ke škole a pedagogům po-
motivovat k náhledu na potřebnost konfrontaci. Následně vyhodnotíme zá- zitivní přístup, úctu nebo motivaci ke Ptal se Petr Hanuška
změny jeho chování. Vštěpujeme žá- važnost případu a přistoupíme k jeho vzdělání.
kům vědomí o zodpovědnosti za své řešení. Poté se záležitostí seznámíme Volné pokračování v příloze
činy. Snažíme se mít stručné a konkrétní vedení školy a nakonec i rodiče žáka. Při V nedávném čísle týdeníku Respekt Letem školním světem...
požadavky. Můžeme přitom využívat závažném přestupku domluvíme setká- se řešila otázka, zda je zdravé pro