Page 4 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 4

4   TÝNECKÉ LISTY                                                                                            OBECNÍ SERVIS
       o  možnostech  různých  seminářů,  pro-  pochval, odměn, či zvýšené pozornosti   ní s rodiči ve škole. Navrhneme a udělí-  rozvoj našich děti přílišné rodičov-
       jektů atd. Samozřejmostí je také před-  učitele,  dále  třeba  udělení  dočasného   me výchovná opatření. Následuje práce   ské  opečovávání,  nebo  naopak
       ložení  plánů  návrhu  preventivní  akcí,   privilegia  ve  třídě,  ale  i  povolení  oblí-  s kolektivem, kdy opětovně nastavíme   trochu „drsnější“ přístup přípravy
       které se škola pro žáky v daném roce   bené činnosti, nebo vyvázání se z ne-  třídní  pravidla  a  dbáme  na  jejich  do-  na život, který není mnohdy růžový.
       pokusí zajistit a realizovat, či přeložení   příjemné  povinnosti  či  její  zkrácení   držování.  Postupně  obnovujeme  bez-  Jak se na tento problém dívá týnec-
       šablon pro zápis rizikového chování žá-  (např. poloviční domácí úkol atd.). V ně-  pečné klima ve skupině. Průběžně mo-  ká preventistka?
       ka.                            kterých případech používáme, tzv. Time   nitorujeme chování žáků v budoucnos-  Domnívám se, že to, jaké prožijeme dět-
       Vytvořila  jsem  metodiku  BOZP  o  pou-  out, kdy žáka odřízneme od veškeré po-  ti,  abychom  předešli  opakování  nežá-  ství, má zásadní vliv na to, jaký bude
       čení  žáků  při  kontaktu  s  cizí  osobou.   zornosti a dalších potenciálních zdrojů,   doucího projevu chování. Během celého   celý  náš  život.  Naše  dětství  nejvíce
       Předala jsem vyučujícím nejrůznější pre-  které  jeho  nežádoucí  projevy  chování   procesu  se  snažíme  využívat  rozvoje   ovlivňují naši rodiče, láska, kterou nám
       ventivní letáčky např. s  číslem na  linku   umocňují, či využíváme metodu přesy-  klíčových kompetencí žáků a vedeme je   projevují i způsob jejich výchovy. Samo-
       důvěry, tzv. Poldovo desatero při kon-  cení, kdy nutíme žáka opakovat problé-  ke  konstruktivnímu  řešení  problému.   zřejmě, ale i doba, ve které žijeme, spo-
       taktu s cizí osobou, pokyny k chování na   mový prvek chování tak dlouho, až jeho   Jde nám především o to, aby si žáci mezi   lečenské trendy a způsob života. Uvě-
       internetu aj. Letáčky jsou vystaveny na   samotného obtěžuje.    sebou neopláceli zlo zlem, a proto je ta-  domuji si také, že vychovávat dítě není
       nástěnkách  v  jednotlivých  třídách.  Ve   Vedeme s žáky pohovory. Jsme v kon-  ké učíme dovednosti zvané Já výrok, což   jednoduchá  činnost,  ale  velká  zodpo-
       spolupráci s  další kolegyní, kterou jsem   taktu s jejich rodiči, které si také případ-  je naučení se předání informací o tom,   vědnost a práce na plný úvazek, protože
       nejprve řádně proškolila, pak proběhlo   ně zveme na konzultace do školy apod.   jak  se  cítíme,  když  se  nám  něco  děje   děti jsou „čisté a křehké“ bytosti, které
       na druhém stupni, promítání preventiv-  Někdy ale také musíme přistoupit k na-  (vadí mi, nelíbí se mi) a proč se tak cítí-  se učí tím, že napodobují a přejímají ná-
       ního filmu Na hraně, k němuž byla při-  stavení či udělení sankcí – poznámka,   me (že do mě strkáš).    vyky a postoje svých rodičů. Rodič při-
       dána metodika zabývající se manipula-  vypracování tzv. individuálního výchov-
       tivním jednáním směřujícím k  vyhrožo-  ného  programu,  svolání  mimořádných
       vání, šikaně nebo trestné činnosti.  Dále   třídních  schůzek,  udělení  výchovného
       jsem ve spolupráci s kolegyněmi vytvo-  opatření jako je napomenutí, důtka ne-
       řila  metodiku  pro  projektový  den  Do-  bo snížená známka z chování. Tam, kde
       pravní výchovy na I. stupni.   je chování žáka skutečně obtížně zvlád-
       Samozřejmě, že pro kolegy tvořím ma-  nutelné, volíme týmovou spolupráci při
       teriály v průběhu celého školního roku.   jeho řešení. Někdy nás pak situace nutí
       Nyní například připravuji ve spolupráci    ke  spolupráci  s  dalšími  orgány  státní
       s žáky 8. ročníku školní kampaň: Jsem,   správy jako je OSPOD nebo Policie ČR.
       kdo jsem – aneb přijmi sám sebe. Dále
       máme v plánu realizaci i jiných projektů   Jaký typ problémů v chování či jed-
       –  opětovně  Nástrahy  internetu  a  jeho   nání žáků nejčastěji společně s ve-
       zneužívání, Nechmelme děti aj.   dením školy či třídními učiteli řeší-
                                      te?
       Prevence  znamená  předcházení   Ve škole nejčastěji řešíme potíže týkající
       problémům. Jakým způsobem v té-  se nevhodného nebo rizikového chová-
       to  oblasti  pracujete  vy  nebo  vaši   ní, kdy žáci nerespektují nastavené spo-
       kolegové s žáky?               lečenské normy, nejsou schopni udržo-  Maruško, jsem ze staré školy, takže   tom do výchovy dítěte mnohdy přenáší
       Budu hovořit obecně. Ve škole se u žáků   vat běžné sociální vztahy anebo jejich   jsem při formování charakteru žáka   postupy  či  traumata,  které  si  nese  ze
       setkáváme  s  pestrou  škálou  chování,   jednání  zahrnuje  prvky  verbální  či  fy-  spoléhal  na  spolupráci  s  rodiči.   svého dětství. Stává se tak, že buď ko-
       které  narušuje  proces  jejich  vlastního   zické agrese. Patří sem i neposlušnost,   Jsem přesvědčen, že to téměř vždy   píruje  zažité  stereotypy  anebo  se  jim
       učení nebo výuku v celé třídě, dále sluš-  vzdorovitost, negativismus, lži a kázeň-  provázela oboustranná důvěra. Ja-  chce za každou cenu vyhnout, protože
       né chování o přestávkách, či komplikuje   ské  přestupky  proti  školnímu  řádu.   kou zkušenost máte se spoluprací     jeho cílem je, aby své dítě nevychovával
       začlenění  nových  žáků.  Náročné  cho-  Potýkáme se také s emočními potížemi   s rodiči vy osobně?  tak, jak to dělali jeho rodiče s ním. Rodi-
       vání  přitom  může  vyplývat  z  různých   žáků. Mám-li být konkrétní, tak to zna-  Stojím  za  názorem,  že  škola  a  rodina   čovství je tedy výzva. Výzva, která může
       příčin, a proto je nutné, aby byl každý   mená, že se zabýváme potížemi v rovi-  jsou  v  životě  dítěte  důležitým  pilířem,   vést k růstu dospělého i jeho dítěte.
       učitel  vybaven  dostatečnou  zásobou   ně  kamarádských  vztahů  a  nedorozu-  který zajišťuje vzdělání, výchovu a so-  Nemyslím si, že je dobré dětem ze živo-
       jednoduchých,  a  přitom  účinných  po-  měními, která mezi žáky vznikají. Dále   cializaci a i proto jsou navzájem velmi   ta odstraňovat všechny překážky. Doká-
       stupů, které může uplatnit v situaci, kdy   pak cíleným vysmíváním a vzájemnými   úzce  propojeny.  Rodiče  vnímám  jako   žete si takto opečovávané dítě předsta-
       je nezbytné takovéto chování korigovat.   provokacemi mezi žáky. Bohužel se stá-  důležitého partnera. Nikdo totiž nezná   vit o dvacet let starší anebo až bude mít
       Problémům se snažíme předcházet na-  le  častěji  setkáváme  i  se  sebepoško-  své dítě lépe než on. Proto, aby vše dob-  vlastní rodinu? Kde v průběhu let získalo
       příklad  nastavením  třídních  pravidel      zováním žáků, a to již na prvním stupni.   ře fungovalo, se tedy musí snažit obě   návyky, vlastnosti a postoje k tomu, aby
       a  dbáním  na  jejich  dodržování.  Prů-  Řešíme  fyzická  napadení,  a  to  ať  už         strany.  Tento  postoj  zastávám  i  prak-  obstálo v  každodenních situacích, které
       běžnou  prací  s  kolektivem  třídy  nebo      k nim dojde ve škole, anebo jako nedáv-  tikuji od začátků své praxe, a to jsem   život přináší? Výchova by měla být pře-
       i  cíleným  předcházením  vzniku  tako-  no  i  mimo  školu,  kdy  sice  žákům  ne-  během  let  působila  v  různých  typech   ce tréninkem pro budoucnost. Ano, ro-
       výchto  situací,  kdy  účelně  přesměru-  můžeme za jejich jednání udělit postih,   školských  zařízení.  Nejlepší  zkušenost   dič se denně ocitá v  dilematu, zda to či
       jeme pozornost žáka na jinou činnost,   ale  situaci  se,  tedy  pokud  se  o  ní  od   se vzájemnou spoluprací mám z Peda-  ono dítěti povolit, tolerovat nebo ne. Na-
       která mu pomůže se zklidnit. Provádíme   rodiče  žáka  dozvíme,  snažíme  řešit        gogicko-psychologické poradny, takový   chází se před rozhodnutím, zda jít s dí-
       také podporu sociálního učení, a to ná-  v  rámci  našich  kompetencí  tak,  aby-  respekt a důvěru ze strany rodičů jsem   tětem do konfliktu, jestli mu to za to stojí
       cvikem  sociálních  dovedností  nebo   chom jí do budoucna mohli předejít.   nikde  jinde  doposud  nezažila.  Velmi   apod. Zamysleme se však nad tím, co
       hraním rolí. Dáváme žákům najevo na-  Letos  jsme  se  na  škole  dále  setkali              bude, až dítě dospěje, jak se bude cho-
                                                                     dobré zkušenosti mám také z etopedic-
       prosto jasnou zpětnou vazbu. Do výuky   s  krádeží,  řešilo  se  svévolné  opuštění   ké  školy,  ačkoliv  žáci  pocházeli  z  růz-  vat? Slova jako poslušnost, sebekázeň a
       začleňujeme  prvky  relaxace,  pohybo-  školní akce, skryté záškoláctví, zneuží-  ného sociálního prostředí, tak jejich ro-  přizpůsobivost  pak  nabývají  konkrét-
       vého odreagování či jednoduchých ima-  vání chatových aplikací, šikana, zneuží-  diče s vyučujícími vždy hovořili s  úctou.   nější  význam.  Nejde  o  potlačování
       ginačních  technik.  Podporujeme  a  ve-  vání a distribuce návykové látky nikoti-  V průběhu let zde na škole jsem se set-  osobnosti  nebo  svobody  dítěte,  nýbrž
       deme žáky k vlastní sebereflexi a k při-  nu + vaping v budově školy, xenofobie     kala s pestrou škálou rodičů. Ve většině   o schopnost naučit se přizpůsobit okol-
       jetí hodnocení druhým, aby se učili při-  a rasismus na prvním i druhém stupni   případů s nimi mám opravdu dobré zku-  nostem, umět si počkat, zažít nudu a dě-
       jímat a zpracovat konstruktivní kritiku.   školy, ale i cílené útoky vůči našim peda-  šenosti a byli jsme si, či ještě jsme ná-  lat  i  třeba  něco  nepříjemného.  Kdo
       Staráme se o to, aby docházelo k hod-  gogům, psychické problémy či úzkosti   ležitými partnery s oboustrannou důvě-  z nás tuto dovednost v dospělosti ne-
       nocení práce, situace ve třídě či celého   žáků.              rou, čehož si doopravdy moc vážím. Set-  potřebuje? A kde se má příliš opečová-
       školního dne. Dále využíváme naší dů-  Během svého působení na zdejší škole   kala jsem se zde, ale i s nedůvěrou, hru-  vané dítě tomuto naučit, když jsme mu
       slednosti,  aplikujeme  individuální  pří-  jsem však s vedením školy řešila i jiné   bými vulgárními urážkami mířenými na   bránili v  jeho rozvoji?
       stup a výchovné působení – např. i sa-  potíže, které zahrnujeme do rizikového   mou osobu nebo šířením nepravdivých   Proto jako jednu z nejdůležitějších věcí
       motným jednáním vyučujících. Dle po-  chování nebo již trestné činnosti žáků.   pomluv a lží, které očerňují jak mé jmé-  ve výchově dětí vnímám nutnost stano-
       třeby zesilujeme dohled nad skupinou.                         no, tak i funkci a práci, kterou odvádím.   vit jasné a pevné hranice, které dítě učí
       V  případě nežádoucích projevů chování   Když se v třídním kolektivu objeví   Takové  jednání  mě  sice  zamrzí,  ale   zodpovědnosti za své chování, nezávis-
       pak  vždy  nejprve  hledáme  příčinu  to-  nějaký vztahový či jiný problém, jak   následně obrní do budoucna. Učitelství   losti,  svědomitosti  a  současně  u  něj
       hoto  chování.  Sledujeme  a  zazname-  postupujete při jeho řešení?  je práce s lidmi a ta není jednoduchá.   buduje  zdravé  sebevědomí,  chrání  ho
       náváme  situace  nebo  podmínky,  při   Při  řešení  vycházíme  ze  stanovených   Nevím,  zda  si  dnes  totiž  ještě  rodiče   a  připravuje  na  skutečný  život.  Dobře
       nichž k  nežádoucím projevům dochází –   postupů a kompetencí. V případě fyzic-  uvědomují, že jsou to hlavně oni, kdo se   vychovaného  člověka  vnímám  jako
       např. předměty, přítomné vyučující i ri-  kého  konfliktu  od  sebe  žáky  oddělíme      skrze svůj vlastní postoj nebo vyjadřo-  trpělivého,  pracovitého  a  čestného,
       zikové  žáky  ve  skupině,  organizační   a zabráníme pokračování nevhodného   vání  ke  vzdělání  a  učitelům  podílí  na   s  dobrým  charakterem,  se  zdravým
       uspořádání  výuky,  předcházející  udá-  chování. Vyhrocenou situaci uklidníme.   začlenění této hodnoty do hodnotového   postojem k autoritám a schopností kon-
       losti, psychický nebo zdravotní stav žá-  Poté  vše  prošetříme.  Nejprve  zjistíme   žebříčku  svého  dítěte.  Pokud  se  rodič      struktivně zvládat své emoce. Pěstujme
       ka aj. Dále zohledňujeme věk i osobnost   okolnosti  předcházející  konfliktu,  vy-  o škole a vyučujících před dítětem vy-  v dětech dovednosti, které budou v do-
       žáka jeho schopnosti, možnosti, doved-  slechneme zúčastněné strany, a to nej-  jadřuje nemístně, nemůže očekávat, že   spělosti potřebovat.
       nosti i rodinné zázemí. Hledáme, čím jej   prve zvlášť, případně provedeme jejich   dítěti vštípí ke škole a pedagogům po-
       motivovat  k  náhledu  na  potřebnost   konfrontaci. Následně vyhodnotíme zá-  zitivní  přístup,  úctu  nebo  motivaci  ke   Ptal se Petr Hanuška
       změny  jeho  chování.  Vštěpujeme  žá-  važnost  případu  a  přistoupíme  k  jeho   vzdělání.
       kům  vědomí  o  zodpovědnosti  za  své   řešení.  Poté  se  záležitostí  seznámíme                    Volné pokračování v příloze
       činy. Snažíme se mít stručné a konkrétní   vedení školy a nakonec i rodiče žáka. Při   V nedávném čísle týdeníku Respekt   Letem školním světem...
       požadavky.  Můžeme  přitom  využívat   závažném přestupku domluvíme setká-  se řešila otázka, zda je zdravé pro
   1   2   3   4   5   6   7   8   9