Page 3 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 3
OBECNÍ SERVIS TÝNECKÉ LISTY 3
KRONIKA STAROSTOVO SLOVO
Kalendárium Zajímalo mě...
1.ledna
Novoroční přípitek – Obec Velký Týnec – zámecká zahrada – 17:00 hodin Dnešní základní školství je poněkud adaptaci žáků cizinců apod. Orientuji se
komplikovanější mechanismus než za v metodických pokynech a legislativě,
5.-6. ledna našeho dětství či za mé rané učitelské která se vztahuje ke školství a prevenci.
Tříkrálová sbírka – Arcibiskupství olomoucké + Obec Velký Týnec praxe na přelomu 80. a 90. let minulého Ve spolupráci s poradenským pracoviš-
století. Děti se ve škole nepotkávají jen těm školy pak řeším případy rizikového
6. ledna s učiteli či správními zaměstnanci, mezi chování žáků, a to včetně následné ná-
Valná hromada SDH Velký Týnec – hasičská zbrojnice – 16:00 hodin nimiž byli vždy a zřejmě všude nejpo- pravné i intervenční péče. Vedu doku-
pulárnější paní školnice či pan školník, mentaci primární prevence. Na základě
21. ledna ale i s pracovníky, kteří mají v organis- podnětů ze společnosti, pedagogického
Jú a Hele – Na kouzelném paloučku – Obec Velký Týnec – kino – 10:00 hodin mu moderní školy 21. století zvláštní sboru či školou řešených situací vytvá-
Kočkohrátky – Obec Velký Týnec – kino – 15:00 hodin poslání. Buď jej vykonávají jako součást řím Preventivní strategii školy na čtyř-
svého pedagogického úvazku, nebo leté období, každoročně obměňuji Pre-
24. ledna jsou výhradně zaměřeni na svou specia- ventivní program školy tak, aby odpo-
Kurz první pomoci pro seniory – Knihovna Velký Týnec – malý sál lizovanou funkci. K těm druhým patří vídal mé evaluační činnosti, kterou pro-
společenského domu – 14:00 hodin nově školní psycholog, k těm prvním vádím na konci každého školního roku.
školní metodik prevence. Paní Mgr. Ma- Sleduji aktuální trendy tohoto oboru, re-
25. ledna rie Zdařilová se ujala role, v níž se aguji na dotazníková šetření v oblasti
13. zasedání mikroregionu Království – Dub nad Moravou – 9:00 hodin snaží nastavit pravidla chování a jed- prevence na školách, zakládám nejrůz-
nání učitelů a žáků tak, aby nevznikaly nější náměty, tipy nebo kontakty na
27. ledna žádné problematické či konfliktní situ- spolupracující organizace. Tvořím a evi-
Hasičský ples – SDH Velký Týnec – společenský dům – 19:00 hodin ace. Upřímně řečeno, není jí co zá- duji zápisy z pohovorů s žáky nebo z jed-
XXIX. Hanácký bál – Sdružení obcí mikroregionu Království – RCO – 19:00 hodin vidět... nání s rodiči. Mou povinností je také ve-
dení deníku metodika, do kterého prů-
Další události běžně zaznamenávám své činnosti.
Sepisuji tematicky směřované metodi-
ky pro vyučující, dále jim předkládám
V pondělí 15. ledna proběhla pracovní nejrůznější materiály pro práci s třídní
porada zastupitelstva obce. Hlavním skupinou. Dbám na naplňování cílů
bodem jednání byla příprava rozpočtu primární prevence, které si stanovíme.
obce na rok 2024. Vyhledávám, tvořím a organizuji před-
Vedení obce objednalo u firmy LOLA No- nášky, besedy, kampaně, preventivní či
váček zhotovení ozdobné mříže na diagnosticko-intervenční programy pro
studnu umístěné na zámecké zahradě. naše žáky. Mimo jiné vytvářím nástěnky
Dne 17. ledna proběhlo v pracovně sta- pro pedagogy a žáky vztahující se k té-
rosty obce zasedání Rady mikroregionu matům primární prevence.
Království. Obávám se, že stručnější definici náplně
Obec uzavřela smlouvu se zpěvačkou mé funkce nezvládám.
Terezou Maškovou na její vystoupení ve
společenském domě. Podrobněji na pla- Vím, že na začátku školního roku
kátě v Obecním servisu. jste pro kolegy učitele připravila
Počasí řadu metodických materiálů. Čeho
se přesně týkaly?
Kolegům jsem například předložila pře-
Tak co napsat k lednu jako celku? Podiv- ba 117% dlouhodobého průměru, což je pracovanou Školní preventivní strategii,
ný měsíc, takový nestředoevropský. Dří- dobrá zpráva.
ve, když nebyl sníh na Vánoce, napadl První dekáda. Noc: 3, 1, 4, 7, 3, 1, 1, -6, archiv Marie Zdařilové což je vlastně dlouhodobý preventivní
program naší školy. Jejím úkolem je vy-
po nich, resp. na počátku ledna. Ten le- -12, -14. Den: 7, 5, 11, 10, 6, 5, -3, -7, -6, mezit poskytovanou prevenci, definovat
tošní začal teplotně nad nulou, ve dru- 0. Druhá dekáda. Noc: -11, -4, -1, -2, -3, Maruško, zkuste stručně, ale přes-
hém týdnu spadly noční teploty hrubě -1, -7, 2, -1, -5. Den: -1, 2, 1, 2, 2, 2, 1, 4, něji, než jsem to učinil já, nadefino- dlouhodobé i krátkodobé cíle, a to tak,
aby byly přizpůsobeny struktuře školy,
vat svou funkci a úkoly, které před
pod nulu, mráz se držel i přes den, ve -1, 1. Třetí dekáda. Noc: -9, -6, 0, 1,, 8, 0, ale i jejím kulturním, sociálním a jiným
třetím týdnu se to opět přehouplo nad 3, 1, -4, -2, -2. Den: 2, 2, 5, 9, 8, 6, 5, vámi leží...
nulu, kolem dvacáté ledna v noci mrzlo, 8, 6, 5, 1. Má standardní činnost je daná vyhláš- okolnostem. Dokument by měl sloužit
k podpoře oddalování, bránění či ales-
kou. Školní metodik prevence ve škole
přes den nikoliv. Místo sněhu celkem poň snižování výskytu rizikových forem
často pršelo. Mimochodem – v loňském Petr Hanuška zajišťuje podporu pedagogickému sbo- chování a současně by měl vést ke zvy-
roce napršelo v Olomouckém kraji zhru- ru, žákům i jejich zákonným zástupcům,
a to skrze svou metodickou, koordinační šování schopnosti žáků konat informo-
a poradenskou činnost v problematice vaná a zodpovědná rozhodnutí. V obec-
Trefa do černého... prevence rizikového chování. Pojmem né rovině pak poskytuje hlavně podněty
rizikové chování rozumíme například
pro zpracování Preventivního programu
záškoláctví, verbální nebo fyzickou školy, který je zaměřen konkrétně na
agresivitu, lhaní, krádeže, zneužívání jednotlivé kroky primární prevence da-
návykových látek, sebepoškozování, ši- ného školního roku. Mimo jiné však pos-
kanu nebo kyberšikanu, vandalismus, kytuje také návrhy na realizaci preven-
rasismus či xenofobií, poruchy příjmu tivních kampaní a akcí pro žáky, dále
potravy, rizikové sexuální chování, rizi- zahrnuje kontakty na organizace zabý-
ko školního neúspěchu aj. Mým úkolem vající se prevencí, ale třeba i body pro
je tedy zvyšovat všeobecnou informo- odhalení prvotních známek šikany aj.
vanost mezi pedagogy, žáky i rodiči tak, Tyto materiály zveřejňujeme na webo-
aby byla zajištěna maximální primární vých stránkách školy, kde si je může
prevence těchto jevů. Primární pre- prostudovat veřejnost.
vence je vlastně v širším slova smyslu Dále jsem pro kolegy vytvořila Krizový
výchova ke zdravému životnímu stylu plán, který má být rychlým návodem
a k rozvoji pozitivního sociálního chová- pro řešení nejrůznějších rizikových situ-
ní, psychosociálních dovedností a zvlá- ací, s nimiž se pedagog může ve své
dání zátěžových situací. praxi setkat. Když pak dojde k nějaké
Úzce proto spolupracuji s třídními učiteli události a pedagog si není jistý postu-
v rámci podpory bezpečného a zdravé- pem správného řešení, tak stačí, aby
ho klima třídy a školy. Sleduji a vyhod- nalistoval danou stránku a řídil se pře-
nocuji varovné signály spojené s mož- depsanými pokyny. I tento materiál je
ností výskytu rizikového chování žáků. však nutné pravidelně obnovovat, pro-
Poskytuji poradenskou činnost v této zá- tože každý školní rok s sebou přináší no-
ležitosti. Vyhledávám žáky s rizikem ne- vé podněty a situace k řešení.
bo projevy nežádoucího chování. Prová- Kolegům také pravidelně překládám
dím orientační šetření ve třídách, dle materiály pro práci s žáky na třídnických
Petr Hanuška potřeby chystám i realizuji metodické hodinách (např. nejrůznější sociální hry,
Trefa do černého, tedy do značky. Vyjet z ulice u Beroňky bylo pro někoho velmi hodiny s třídním kolektivem. S kolegy techniky práce s kolektivem aj.), infor-
technicky složité... se podílím na přípravě podmínek pro muji je o novinkách oboru, případně