Page 3 - Chytrý zpravodaj - Velký Týnec 02/2024
P. 3

OBECNÍ SERVIS                                                                                           TÝNECKÉ LISTY    3
                        KRONIKA                                        STAROSTOVO SLOVO

                       Kalendárium                                                   Zajímalo mě...
       1.ledna
       Novoroční přípitek – Obec Velký Týnec – zámecká zahrada – 17:00 hodin  Dnešní  základní  školství  je  poněkud   adaptaci žáků cizinců apod. Orientuji se
                                                                     komplikovanější  mechanismus  než  za   v metodických pokynech a legislativě,
       5.-6. ledna                                                   našeho dětství či za mé rané učitelské   která se vztahuje ke školství a prevenci.
       Tříkrálová sbírka – Arcibiskupství olomoucké + Obec Velký Týnec    praxe na přelomu 80. a 90. let minulého   Ve spolupráci s poradenským pracoviš-
                                                                     století. Děti se ve škole nepotkávají jen    těm školy pak řeším případy rizikového
       6. ledna                                                      s učiteli či správními zaměstnanci, mezi   chování žáků, a to včetně následné ná-
       Valná hromada SDH Velký Týnec – hasičská zbrojnice – 16:00 hodin  nimiž byli vždy a zřejmě všude nejpo-  pravné i intervenční péče. Vedu doku-
                                                                     pulárnější paní školnice či pan školník,   mentaci primární prevence. Na základě
       21. ledna                                                     ale i s pracovníky, kteří mají v organis-  podnětů ze společnosti, pedagogického
       Jú a Hele – Na kouzelném paloučku – Obec Velký Týnec – kino – 10:00 hodin  mu  moderní  školy  21.  století  zvláštní   sboru či školou řešených situací vytvá-
       Kočkohrátky – Obec Velký Týnec – kino – 15:00 hodin           poslání. Buď jej vykonávají jako součást   řím Preventivní strategii školy na čtyř-
                                                                     svého  pedagogického  úvazku,  nebo   leté období, každoročně obměňuji Pre-
       24. ledna                                                     jsou výhradně zaměřeni na svou specia-  ventivní program školy tak, aby odpo-
       Kurz první pomoci pro seniory – Knihovna Velký Týnec – malý sál   lizovanou  funkci.  K  těm  druhým  patří   vídal mé evaluační činnosti, kterou pro-
       společenského domu – 14:00 hodin                              nově  školní  psycholog,  k  těm  prvním   vádím na konci každého školního roku.
                                                                     školní metodik prevence. Paní Mgr. Ma-  Sleduji aktuální trendy tohoto oboru, re-
       25. ledna                                                     rie  Zdařilová  se  ujala  role,  v  níž  se   aguji  na  dotazníková  šetření  v  oblasti
       13. zasedání mikroregionu Království – Dub nad Moravou – 9:00 hodin  snaží  nastavit  pravidla  chování  a  jed-  prevence na školách, zakládám nejrůz-
                                                                     nání učitelů a žáků tak, aby nevznikaly   nější  náměty,  tipy  nebo  kontakty  na
       27. ledna                                                     žádné  problematické  či  konfliktní  situ-  spolupracující organizace. Tvořím a evi-
       Hasičský ples – SDH Velký Týnec – společenský dům – 19:00 hodin  ace.  Upřímně  řečeno,  není  jí  co  zá-  duji zápisy z pohovorů s žáky nebo z jed-
       XXIX. Hanácký bál – Sdružení obcí mikroregionu Království – RCO – 19:00 hodin  vidět...      nání s rodiči. Mou povinností je také ve-
                                                                                                    dení deníku metodika, do kterého prů-
                       Další události                                                               běžně  zaznamenávám  své  činnosti.
                                                                                                    Sepisuji tematicky směřované metodi-
                                                                                                    ky  pro  vyučující,  dále  jim  předkládám
       V pondělí 15. ledna proběhla pracovní                                                        nejrůznější materiály pro práci s třídní
       porada  zastupitelstva  obce.  Hlavním                                                       skupinou.  Dbám  na  naplňování  cílů
       bodem jednání byla příprava rozpočtu                                                         primární prevence, které si stanovíme.
       obce na rok 2024.                                                                            Vyhledávám, tvořím a organizuji před-
       Vedení obce objednalo u firmy LOLA No-                                                        nášky, besedy, kampaně, preventivní či
       váček  zhotovení  ozdobné  mříže  na                                                         diagnosticko-intervenční programy pro
       studnu umístěné na zámecké zahradě.                                                          naše žáky. Mimo jiné vytvářím nástěnky
       Dne 17. ledna proběhlo v pracovně sta-                                                       pro pedagogy a žáky vztahující se k té-
       rosty obce zasedání Rady mikroregionu                                                        matům primární prevence.
       Království.                                                                                  Obávám se, že stručnější definici náplně
       Obec  uzavřela  smlouvu  se  zpěvačkou                                                       mé funkce nezvládám.
       Terezou Maškovou na její vystoupení ve
       společenském domě. Podrobněji na pla-                                                        Vím,  že  na  začátku  školního  roku
       kátě v Obecním servisu.                                                                      jste  pro  kolegy  učitele  připravila
                              Počasí                                                                řadu metodických materiálů. Čeho
                                                                                                    se přesně týkaly?
                                                                                                    Kolegům jsem například předložila pře-
       Tak co napsat k lednu jako celku? Podiv-  ba 117% dlouhodobého průměru, což je               pracovanou Školní preventivní strategii,
       ný měsíc, takový nestředoevropský. Dří-  dobrá zpráva.
       ve, když nebyl sníh na Vánoce, napadl   První dekáda. Noc: 3, 1, 4, 7, 3, 1, 1, -6,     archiv Marie Zdařilové  což  je vlastně  dlouhodobý  preventivní
                                                                                                    program naší školy. Jejím úkolem je vy-
       po nich, resp. na počátku ledna. Ten le-  -12, -14. Den: 7, 5, 11, 10, 6, 5, -3, -7, -6,     mezit poskytovanou prevenci, definovat
       tošní začal teplotně nad nulou, ve dru-  0. Druhá dekáda. Noc: -11, -4, -1, -2, -3,    Maruško, zkuste stručně, ale přes-
       hém týdnu spadly noční teploty hrubě   -1, -7, 2, -1, -5. Den: -1, 2, 1, 2, 2, 2, 1, 4,    něji, než jsem to učinil já, nadefino-  dlouhodobé i krátkodobé cíle, a to tak,
                                                                                                    aby byly přizpůsobeny struktuře školy,
                                                                     vat svou funkci a úkoly, které před
       pod nulu, mráz se držel i přes den, ve   -1, 1. Třetí dekáda. Noc: -9, -6, 0, 1,, 8, 0,      ale i jejím kulturním, sociálním a jiným
       třetím týdnu se to opět přehouplo nad   3, 1, -4, -2, -2. Den: 2, 2, 5, 9, 8, 6, 5,   vámi leží...
       nulu, kolem dvacáté ledna v noci mrzlo,   8, 6, 5, 1.         Má standardní činnost je daná vyhláš-  okolnostem.  Dokument  by  měl  sloužit
                                                                                                    k podpoře oddalování, bránění či ales-
                                                                     kou. Školní metodik prevence ve škole
       přes  den  nikoliv.  Místo  sněhu  celkem                                                    poň snižování výskytu rizikových forem
       často pršelo. Mimochodem – v loňském              Petr Hanuška  zajišťuje podporu pedagogickému sbo-  chování a současně by měl vést ke zvy-
       roce napršelo v Olomouckém kraji zhru-                        ru, žákům i jejich zákonným zástupcům,
                                                                     a to skrze svou metodickou, koordinační   šování schopnosti žáků konat informo-
                                                                     a poradenskou činnost v problematice   vaná a zodpovědná rozhodnutí. V obec-
                 Trefa do černého...                                 prevence  rizikového  chování.  Pojmem   né rovině pak poskytuje hlavně podněty
                                                                     rizikové  chování  rozumíme  například
                                                                                                    pro zpracování Preventivního programu
                                                                     záškoláctví,  verbální  nebo  fyzickou   školy,  který  je  zaměřen  konkrétně  na
                                                                     agresivitu,  lhaní,  krádeže,  zneužívání   jednotlivé kroky primární prevence da-
                                                                     návykových látek, sebepoškozování, ši-  ného školního roku. Mimo jiné však pos-
                                                                     kanu  nebo  kyberšikanu,  vandalismus,   kytuje také návrhy na realizaci preven-
                                                                     rasismus  či  xenofobií,  poruchy  příjmu   tivních  kampaní  a  akcí  pro  žáky,  dále
                                                                     potravy, rizikové sexuální chování, rizi-  zahrnuje kontakty na organizace zabý-
                                                                     ko školního neúspěchu aj. Mým úkolem   vající se prevencí, ale třeba i body pro
                                                                     je tedy zvyšovat všeobecnou informo-  odhalení  prvotních  známek  šikany  aj.
                                                                     vanost mezi pedagogy, žáky i rodiči tak,   Tyto materiály zveřejňujeme na webo-
                                                                     aby byla zajištěna maximální primární   vých  stránkách  školy,  kde  si  je  může
                                                                     prevence  těchto  jevů.  Primární  pre-  prostudovat veřejnost.
                                                                     vence je vlastně v širším slova smyslu   Dále jsem pro kolegy vytvořila Krizový
                                                                     výchova  ke  zdravému  životnímu  stylu     plán,  který  má  být  rychlým  návodem
                                                                     a k rozvoji pozitivního sociálního chová-  pro řešení nejrůznějších rizikových situ-
                                                                     ní, psychosociálních dovedností a zvlá-  ací,  s  nimiž  se  pedagog  může  ve  své
                                                                     dání zátěžových situací.       praxi setkat. Když pak dojde k nějaké
                                                                     Úzce proto spolupracuji s třídními učiteli   události a pedagog si není jistý postu-
                                                                     v rámci podpory bezpečného a zdravé-  pem  správného  řešení,  tak  stačí,  aby
                                                                     ho klima třídy a školy. Sleduji a vyhod-  nalistoval danou stránku a řídil se pře-
                                                                     nocuji varovné signály spojené s mož-  depsanými  pokyny.  I  tento materiál je
                                                                     ností výskytu rizikového chování žáků.   však nutné pravidelně obnovovat, pro-
                                                                     Poskytuji poradenskou činnost v této zá-  tože každý školní rok s sebou přináší no-
                                                                     ležitosti. Vyhledávám žáky s rizikem ne-  vé podněty a situace k řešení.
                                                                     bo projevy nežádoucího chování. Prová-  Kolegům  také  pravidelně  překládám
                                                                     dím  orientační  šetření  ve  třídách,  dle   materiály pro práci s žáky na třídnických
           Petr Hanuška                                              potřeby  chystám  i  realizuji  metodické   hodinách (např. nejrůznější sociální hry,
        Trefa do černého, tedy do značky. Vyjet z ulice u Beroňky bylo pro někoho velmi   hodiny  s  třídním  kolektivem.  S  kolegy    techniky práce s kolektivem aj.), infor-
                              technicky složité...                   se  podílím  na  přípravě  podmínek  pro   muji  je  o  novinkách  oboru,  případně
   1   2   3   4   5   6   7   8