Page 4 - Chytrý Zpravodaj - Troubsko červen 2021
P. 4

ŠKOLNÍ ZRALOST A PŘIPRAVENOST
            Zahájení školní docházky je důležitou událostí v životě dítěte. Nástupem do školy završí dítě svůj dosavadní vývoj a vstupuje do nové
             životní etapy. Je důležité si uvědomit, že děti stejného věku mohou být různě fyzicky, mentálně či sociálně vyspělé. Rozdílné jsou také
             podmínky, které dětem poskytuje rodina.
                                                                           Školní připravenost zahrnuje předpoklady rozumové, ci-
                                                                           tově-sociální, pracovní a tělesné. Tyto kompetence dítě
                                                                           získává procesem učení a sociální zkušeností (v rodině,
                                                                           širším okolí, ve školce…). Jedná se například o dostatečné
                                                                           sebevědomí, zvídavost, schopnost jednat s určitým cílem,
                                                                           schopnost sebeovládání, schopnost pracovat s ostatními,
                                                                           schopnost komunikovat a schopnost spolupracovat.
                                                                           Při posuzování školní zralosti se zaměřujeme na tělesný
                                                                           a zdravotní vývoj dítěte a na poznávací funkce. Je třeba,
                                                                           aby dítě mělo dobře vyvinutou hrubou i jemnou motoriku
                                                                           a grafomotoriku, dále by měla být rozvinuta řeč s bohatou
                                                                           slovní zásobou. Defi city v těchto oblastech často půso-
                                                                           bí potíže při osvojování čtení a psaní. Předškolák by měl
                                                                           chápat množství do šesti a měl by být vytvořen základ tzv.
                                                                           předčíselných představ. Dalšími oblastmi, které se podílí
                                                                           na bezproblémovém zvládnutí školní docházky, jsou pra-
                                                                           covní předpoklady, návyky, sebeobsluha, úroveň zralosti
                                                                           osobnosti (emocionálně-sociální).
             foto I. Kašparová
             Pokud vás zajímá více informací, najdete je na stránkách Ministerstva školství ČR pod heslem „Desatero pro rodiče dětí předškolního věku“.

             ZÁPIS DO PRVNÍHO ROČNÍKU ZŠ
             K letošnímu zápisu do první třídy, který proběhl v dubnu, se přihlásilo celkem 33 dětí. Je to za posledních (dohledatelných) 23 let nejvyšší
             počet zájemců o vzdělávání v naší škole. Tak jako každoročně, i v letošním roce někteří z nich požádali o odklad. Nemalou úlohu při roz-
             hodování o odkladu školní docházky hraje i skutečnost, že si děti letos školky a tím předškolního vzdělávání mnoho neužijí, a tak se dá
             předpokládat, že některé bude čekat v první třídě o trošku více práce. Zápis, tak jako tomu bylo i vloni, probíhal prostřednictvím DS nebo
             písemnou formou, když zákonný zástupce doručil do školy vyplněné dokumenty do přistavené schránky.
             Všichni se na budoucí prvňáčky těšíme a doufáme, že příští školní rok se s nimi budeme setkávat ve škole při prezenční výuce a společně
             si vynahradíme mnohé aktivity, které při distančním vzdělávání nejsou možné.

              RECEPT


             Pro inspiraci pro rodiče uvádíme jeden z našich receptů:
             KRŮTÍ PRSA S LILKEM A CUKETOU, JASMÍNOVÁ RÝŽE.
             Krůtí prsa              1000 g
             Cibule                   100 g
             Česnek                    30 g
             Olej olivový            200 ml
             Sůl dle chuti
             Lilek                    400 g
             Cukety                   400 g
             Smetana                 200 ml
             Slanina                  200 g
             Bylinková marináda
             (připravíme z uvedeného olivového oleje a směsi bylinek dle chuti)
                                                                                                             foto Pixabay
             Postup přípravy:
             Krůtí maso nasolíme a vložíme do připravené bylinkové marinády, necháme v lednici hodinu i víc odležet. Maso dáme do pekáče,
             přidáme cibuli, slaninu, utřený česnek, zalijeme vývarem, přikryjeme alobalem a v troubě dusíme 30 min. Po třiceti minutách pekáč
             vyjmeme z trouby a přidáme na kolečka nakrájený lilek a cuketu, zalijeme smetanou a znovu vložíme do trouby péct cca 15 min. Podá-
             váme s jasmínovou rýží.
             Závěrem bych ráda popřála všem čtenářům krásné léto prožité ve zdraví. Za děti, žáky a zaměstnance ZŠ a MŠ Troubsko Mgr. Ivana Kašparová


             4 |
   1   2   3   4   5   6   7   8   9