Page 3 - Chytrý Zpravodaj - Troubsko červen 2021
P. 3
ZŠ a MŠ Troubsko
ŠKOLNÍ DRUŽINA
Přihlašování žáků do školní družiny probíhá online formou přes webové stránky školy. Rodiče mohou děti závazně hlásit v období od
12. 5. do 25. 6. 2021. Poté bude přihlašování uzavřeno.
VÝTVARNÉ SOUTĚŽE V ŠD
Během školního roku se žáci družiny účastnili několika soutěží s výtvarným zaměřením. Jednalo se o soutěže v rámci MAP Šlapanice. Zde se
účastnili žáci 1. a 3. ročníku. Velice úspěšná byla Anežka Procházková (1. B), která se svojí kresbou obsadila krásné 2. místo. Anežce děku-
jeme za vzornou reprezentaci. Další soutěží, které se žáci účastnili, byla „Voda štětcem a básní“. Zde se účastnil především 1. ročník. Věříme
v naše tajná želízka v ohni a držíme pěsti. Někteří z žáků měli možnost vyzkoušet i soutěž s OD IKEA a zahrát si na malého designéra.
Předpokládané kroužky v rámci ŠD ve školním roce 2021/2022: Polytechnický 1× za 14 dnů, keramický + výtvarný 1× za 14 dnů, spor-
tovní 1× týdně, základy moderní gymnastiky pro 1. a 2. třídu. Tyto kroužky budou realizované v rámci ŠD od 13.30 do 15.00 hod.
Kolektiv vychovatelů ŠD
ZPRÁVIČKY Z NAŠÍ ŠKOLIČKY
Ani v době, kdy byly vládním nařízením uzavřeny mateřské školy, jsme nezaháleli a snažili jsme se být s našimi dětmi v kontaktu. Paní
učitelky připravovaly různé tematické soubory (např. jaro, Velikonoce, domácí zvířátka a jejich mláďátka apod.), kde si děti mohly pro-
cvičit grafomotorické, matematické, výtvarné i pracovní dovednosti. Tyto soubory v rámci distanční výuky posílaly dětem domů.
Děti se také mohly spolu s rodiči zúčastnit „Jarní stezky“, jejíž úkoly byly vyvěšené na plotě naší MŠ. Po jejich správném splnění děti
vyluštily příslušnou tajenku.
V polovině dubna jsme se opět sešli v mateřské škole, i když jen s omezeným počtem dětí, které se musely pravidelně testovat. Všechny
byly statečné a neobvyklou situaci velice dobře zvládly. V současné době jsme již v plném provozu, děti se opět setkaly se svými ka-
marády, které dlouho neviděly a na které se moc těšily. S nadšením se zapojují do všech aktivit v mateřské škole a doufáme, že tento
stav se již nezmění.
ZE ŠKOLNÍ JÍDELNY
Některým dětem nevyhovuje, co dostávají na oběd…
Stát školní stravování dotuje, proto poměrně přesně určuje, jak by mělo vypadat složení školních obědů. Není to ale tak, že by vyžado-
val vařit jen podle schválených receptur, my jako kuchařky můžeme sestavovat receptury samy s ohledem na plnění spotřebního koše
a s ohledem na nutričně vyváženou stravu. Připravit chutnou a nutričně vyváženou stravu tak, aby chutnala co nejvíce strávníkům, je
hodně těžké a sestavit jídelníček nám dá hodně přemýšlení.
Za dobu mého působení ve školní jídelně (27 let) mohu zhodnotit, jak se v průběhu času mění chutě dětí. Dříve měly v oblibě např.
omáčky jako rajská, koprová, svíčková atd. Také po dukátových buchtičkách se jen zaprášilo. Neoblíbené, oproti dnešní době, naopak
byly špagety a jiné těstoviny, jen u některých jídel se nic nezměnilo. To se týká spíše nechuti k rybím pokrmům. V současnosti klasická
jídla mají úspěch cca u 50 % strávníků a moderní „zdravá“ jídla, např. kuskus, jáhly, pohanka, bulgur atd., která samozřejmě také do jídel-
níčku zahrnujeme, děti moc rády nemají. Také je problém s ovocem a zeleninou, kterou připravujeme na různé způsoby nebo podáváme
čerstvé. Je vidět, že většina strávníků není na některá jídla zvyklá. Dětí se často ptáme, co máme uvařit k obědu. Z reakcí je zřejmé, že
většina miluje stravu typu rychlého občerstvení (smažená jídla, hranolky, pizza, hamburgery).
Samozřejmě naši snahu připravit chutnou a pestrou stravu nevzdáváme a věříme, že jednou budou rády vzpomínat na naši školní kuchyni.
LETOŠNÍ ŠKOLNÍ ROK VE ŠKOLE A VE ŠKOLCE
Nastupuje léto a školní rok se blíží ke svému konci. Určitě se všichni shodneme, že byl poněkud odlišný od předešlých let. Přestože se děti
velkou část roku vzdělávaly doma, zvládly probrat veškeré učivo, které do daného ročníku spadá. Za větší či menší účasti rodičů se připra-
vovaly do výuky, plnily zadané úkoly a výzvy od svých učitelů. Dnes bych vám ráda přiblížila, jakým způsobem výuka probíhala.
ZE DNE NA DEN ONLINE UČITELEM
Už je to déle než rok, kdy musely školy přejít na tzv. distanční vzdělávání. V naší škole jsme prakticky ihned spustili online výuku – vzdělá-
vání, které probíhá za pomoci digitálních technologií a softwarových nástrojů. Online výuka probíhá synchronně, tzn. žáci s učitelem jsou
propojeni na určité komunikační platformě v reálném čase a společně pracují na stejném úkolu.
Tato změna postihla všechny účastníky výuky. Žáci si museli zvyknout na jiný a poněkud nestandardní typ výuky, který je zvlášť pro menší
děti velice náročný. Učitelé museli na tuto změnu ihned zareagovat a každý si našel nějakou metodu, jak své žáky vzdělávat online, např.
sdílením předem připravených materiálu (prezentace, dokumenty), sdílením online cvičení, tvorbou vlastních cvičení, tvorbou vzdělávacích
her a únikových her, které u děti sklízejí velký úspěch.
| 3