Page 13 - Chytrý zpravodaj - Třešť 04/2025
P. 13

Rozhovor                                                                                                             13


     Základní umělecká škola Třešť má od března nového ředitele. Stal se jím Karel Podškubka:

     Hudba si ho našla až v 16 letech, ale už nepustila



     Po 17 letech rezignovala na konci listo-  Katrin Dvořáková, aby mě informovala
     padu loňského roku Lenka Meister na   o vypsaném konkurzním řízení na ře-
     funkci ředitelky základní umělecké ško-  ditele třešťské ZUŠ a nadnesla, že bych
     ly. Čtvrt roku byla instituce bez oficiál-  to mohl zkusit. Ačkoliv jsem si vzal dva
     ního vedení. Ve výběrovém řízení mezi   dny na rozmyšlenou, než řeknu koneč-
     třemi uchazeči uspěl Karel Podškubka   né rozhodnutí, jestli bych do konkurz-
     z Jihlavy, který tak od 1. března usedl na   ního řízení šel, v podstatě jsem byl roz-
     místo nového ředitele. V rozhovoru nám   hodnutý téměř okamžitě.
     popsal, jaká byla jeho cesta k hudební-  Je to posun v mé kariéře s tím, že
     mu vzdělání, a dokonce prozradil, že by   bych mohl realizovat své plány a před-
     v Třešti rád založil pop-rockovou kapelu.  stavy, jak by měla dobrá základní
                                   umělecká škola fungovat. Navíc škola
                                   v Třešti má skvělou pozici, má výborný
                                   kolektiv zaměstnanců, je zrekonstruo-
                                   vaná a nově vybavená a myslím, že žáci
                                   zde mají vynikající podporu a zázemí
                                   pro vzdělání, o což se léta starala bývalá
                                   paní ředitelka Lenka Meister, s níž jsem
                                   měl tu čest se sejít a nechat se zasvětit   Karel Podškubka (uprostřed) se svými žáky
                                   do toho, co ředitelská pozice obnáší.
                                                                  postupem času jsem si vybudoval větší   horší nebo lepší. Mnohokrát se mi sta-
                                   Jaké jsou Vaše nejvýznamnější   nadhled.                     lo, že ten pomalejší, nicméně pracovi-
                                   zkušenosti, které si přinášíte   Kdybych měl porovnávat obě ško-  tější, to dotáhl dál.
                                   do této role?                  ly, tak v  Třešti je to takové rodinněj-
                                   Jak  už  jsem  řekl,  moje  cesta  k  hudbě   ší. Na jihlavské ZUŠce studuje kolem   Jaký přístup při výuce hudby
                                   byla  docela  klikatá.  Po  základní  škole   1100 žáků, kteří se vzhledem k takové-  preferujete? Jak motivujete žáky,
                                   jsem se vyučil automechanikem, a ještě   mu počtu nemohou všichni znát naroz-  aby v sobě objevili vášeň
                                   za dob svých studií jsem si přivydělá-  díl od třešťské ZUŠ.  pro hudbu?
                                   val jako prodejce jedné firmy s drogi-                       Vždy  se  snažím  mít  s  dětmi  spíš  ka-
     Jaká byla Vaše cesta          stickým zbožím. Po vyučení jsem rok   Vím, že jste teprve na samém   marádský vztah než direktivní. To ale
     k uměleckému vzdělávání       jako automechanik pracoval a  poté   začátku svého působení  neznamená, že si žáci mohou dělat
     a co Vás motivovalo zúčastnit   jsem s mými rodiči podnikal v prodeji   na ZUŠ Třešť a se školou se teprve   v  hodinách, co chtějí. V  dnešní době
     se výběrového řízení na pozici   železa. Při tom jsem ještě zkoušel kari-  seznamujete… Ale máte už nějaké   mají děti daleko více lákadel a daleko
     ředitele ZUŠ Třešť?           éru jako poradce dnes již neexistující   vize, kam ji dál posouvat?  více možností lehčí zábavy, než je hra
     Moje cesta k  uměleckému vzdělávání,   Českomoravské stavební spořitelny.   Co se nových akcí týče, myslím si, že   na nějaký hudební nástroj. Naše práce
     výuce hry na kytaru, zejména pak k po-  V  mých 20 letech jsem dostal nápad,   jich naše škola zvládá docela dost. Ten-  je o tom, jak toho děti co nejvíce naučit
     zici ředitele základní umělecké školy   že půjdu na konzervatoř, a  najednou   to školní rok budeme mít kolem 60 vy-  a zároveň je od hudby neodradit. A na-
     byla hodně klikatá. S hudbou jsem se   bylo o mé budoucnosti naprosto jasno.   stoupení, koncertů nebo výstav, což je   jít tu správnou hranici je někdy alchy-
     potkal až v  16 letech, kdy jsem začal   Myslím si, že po takovémto kolečku,   pro školu naší velikosti, myslím, velmi   mie. Ne vždy se to povede, ale to jsou
     hrát jako samouk na kytaru a  zane-  co předcházelo mé práci ředitele, jsem   pěkné.       naštěstí jenom jednotky případů.
     dlouho jsem se zhlédl v  rockové mu-  schopen vyjít s lidmi a dokážu se vcítit   Rád bych postupem času zalo-
     zice. Nic jiného jsem neuznával. O tři   do jejich uvažování. Léta jsem pracoval   žil pop-rockovou kapelu. Vzhledem   Existuje nějaký kytarista
     roky později jsem začal brát soukromé   jako učitel, velmi rád pracuji s  žáky,   k tomu ale, že bych si do ní chtěl osobně   nebo skladba, která vás inspiruje,
     lekce u pana Antonína Noska v Jihlavě,   moc mě těší jejich pokroky a možnost   vychovat muzikanty, tak uvidím, jak se   a proč?
     který mi  důkladně vysvětlil základy   pozorovat, jak se za roky studia mění   mi to podaří. Spolu se mnou do Třeště   Tak těch je spousta. Ze skladeb mám
     hudební nauky a hry z not. Poté jsem   v  hotové dospělé lidi. Díky tomuto   sice přešli tři kytaristé, ti jsou však spíše   moc rád Fugu a moll (v originále gmoll)
     přestoupil k panu učiteli Karlu Kašpa-  povolání  pak jsem  schopen uvažovat   orientovaní na klasickou kytaru. Tak se   od J. S. Bacha, Vzpomínky na Alham-
     rovi, nestorovi hry na kytaru v Jihlavě.   tak, jak přemýšlí o věcech mí kolegové,   nechám překvapit, co se povede.  bru od Francesca Tárregy nebo třívě-
     U něj jsem strávil tři roky, na které moc   dnes už můj pedagogický sbor, protože   Zamýšlel jsem se nad zřízením škol-  tou skladbu La Catedral od Augustína
     rád vzpomínám. Současně jsem ještě   jsem byl jedním z nich.  ního nahrávacího studia, kde by se žáci   Barriose. Ovšem na samém vrcholu je
     u pana učitele Noska studoval intona-                        mohli učit vytvářet vlastní nahrávky,   pro mě skladba Concerto de Aranjuez
     ci, rytmus a harmonii. Z těchto hodin   Jak dlouho jste v jihlavské ZUŠ   zkoušet stříhat jednotlivé stopy, míchat   od Joacquina Rodriga, speciálně druhá
     jsem čerpal ještě tři roky na konzerva-  působil a můžete porovnat   je… Snad pro tyto účely najdeme ve   věta Adagio. A proč jsou pro mě inspi-
     toři. V roce 2001 jsem nastoupil na par-  třešťskou a jihlavskou ZUŠ  škole vhodné prostory.  rací? Protože mě neustále nutí cvičit na
     dubickou konzervatoř k panu profeso-  z Vašeho pohledu? Pokud                              kytaru, i  když vím, že k  žádné z  nich
     ru Šírovi. Zde jsem se seznámil s dnes   to tedy je po tak krátké době  Co Vás na práci v uměleckém   už se asi nedopracuji, protože to jsou
     už mojí kolegyní Katrin Dvořákovou.  aspoň trochu možné…     vzdělávání nejvíce baví?      opravdu  těžké skladby,  a  když  se  mají
       Po absolutoriu a  odchodu pana   V  jihlavské ZUŠce jsem učil od roku   Je vždycky zajímavé sledovat, jak se   zahrát správně, tak to vyžaduje hodně
     Kašpara do důchodu jsem převzal ve-  1999. Začínal jsem se třemi hodinami   z  úplného začátečníka pomalu vyvíjí   technického umu a nadhledu. A ten už,
     dení kytarového oddělení na jihlavské   týdně a  postupně jsem se dopracoval   nový kytarista a  jakými kroky postu-  bohužel, při mém pracovním vytížení
     ZUŠce a také funkci předsedy okresní   až k  plnému úvazku. Musím říct, že   puje. Nikdo nepostupuje stejně rychle   nezískám (smích).
     kytarové sekce. V  prosinci loňského   jsem byl zpočátku hodně přísným pe-  a už po pár hodinách jsou u dětí velké      Rozhovor připravila
     roku se mi po nějaké době ozvala paní   dagogem, který neprominul nic. Až   rozdíly. To ale neznamená, že je někdo   Michaela PADRTOVÁ
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18