Page 13 - Chytrý zpravodaj - Třešť 04/2025
P. 13
Rozhovor 13
Základní umělecká škola Třešť má od března nového ředitele. Stal se jím Karel Podškubka:
Hudba si ho našla až v 16 letech, ale už nepustila
Po 17 letech rezignovala na konci listo- Katrin Dvořáková, aby mě informovala
padu loňského roku Lenka Meister na o vypsaném konkurzním řízení na ře-
funkci ředitelky základní umělecké ško- ditele třešťské ZUŠ a nadnesla, že bych
ly. Čtvrt roku byla instituce bez oficiál- to mohl zkusit. Ačkoliv jsem si vzal dva
ního vedení. Ve výběrovém řízení mezi dny na rozmyšlenou, než řeknu koneč-
třemi uchazeči uspěl Karel Podškubka né rozhodnutí, jestli bych do konkurz-
z Jihlavy, který tak od 1. března usedl na ního řízení šel, v podstatě jsem byl roz-
místo nového ředitele. V rozhovoru nám hodnutý téměř okamžitě.
popsal, jaká byla jeho cesta k hudební- Je to posun v mé kariéře s tím, že
mu vzdělání, a dokonce prozradil, že by bych mohl realizovat své plány a před-
v Třešti rád založil pop-rockovou kapelu. stavy, jak by měla dobrá základní
umělecká škola fungovat. Navíc škola
v Třešti má skvělou pozici, má výborný
kolektiv zaměstnanců, je zrekonstruo-
vaná a nově vybavená a myslím, že žáci
zde mají vynikající podporu a zázemí
pro vzdělání, o což se léta starala bývalá
paní ředitelka Lenka Meister, s níž jsem
měl tu čest se sejít a nechat se zasvětit Karel Podškubka (uprostřed) se svými žáky
do toho, co ředitelská pozice obnáší.
postupem času jsem si vybudoval větší horší nebo lepší. Mnohokrát se mi sta-
Jaké jsou Vaše nejvýznamnější nadhled. lo, že ten pomalejší, nicméně pracovi-
zkušenosti, které si přinášíte Kdybych měl porovnávat obě ško- tější, to dotáhl dál.
do této role? ly, tak v Třešti je to takové rodinněj-
Jak už jsem řekl, moje cesta k hudbě ší. Na jihlavské ZUŠce studuje kolem Jaký přístup při výuce hudby
byla docela klikatá. Po základní škole 1100 žáků, kteří se vzhledem k takové- preferujete? Jak motivujete žáky,
jsem se vyučil automechanikem, a ještě mu počtu nemohou všichni znát naroz- aby v sobě objevili vášeň
za dob svých studií jsem si přivydělá- díl od třešťské ZUŠ. pro hudbu?
val jako prodejce jedné firmy s drogi- Vždy se snažím mít s dětmi spíš ka-
Jaká byla Vaše cesta stickým zbožím. Po vyučení jsem rok Vím, že jste teprve na samém marádský vztah než direktivní. To ale
k uměleckému vzdělávání jako automechanik pracoval a poté začátku svého působení neznamená, že si žáci mohou dělat
a co Vás motivovalo zúčastnit jsem s mými rodiči podnikal v prodeji na ZUŠ Třešť a se školou se teprve v hodinách, co chtějí. V dnešní době
se výběrového řízení na pozici železa. Při tom jsem ještě zkoušel kari- seznamujete… Ale máte už nějaké mají děti daleko více lákadel a daleko
ředitele ZUŠ Třešť? éru jako poradce dnes již neexistující vize, kam ji dál posouvat? více možností lehčí zábavy, než je hra
Moje cesta k uměleckému vzdělávání, Českomoravské stavební spořitelny. Co se nových akcí týče, myslím si, že na nějaký hudební nástroj. Naše práce
výuce hry na kytaru, zejména pak k po- V mých 20 letech jsem dostal nápad, jich naše škola zvládá docela dost. Ten- je o tom, jak toho děti co nejvíce naučit
zici ředitele základní umělecké školy že půjdu na konzervatoř, a najednou to školní rok budeme mít kolem 60 vy- a zároveň je od hudby neodradit. A na-
byla hodně klikatá. S hudbou jsem se bylo o mé budoucnosti naprosto jasno. stoupení, koncertů nebo výstav, což je jít tu správnou hranici je někdy alchy-
potkal až v 16 letech, kdy jsem začal Myslím si, že po takovémto kolečku, pro školu naší velikosti, myslím, velmi mie. Ne vždy se to povede, ale to jsou
hrát jako samouk na kytaru a zane- co předcházelo mé práci ředitele, jsem pěkné. naštěstí jenom jednotky případů.
dlouho jsem se zhlédl v rockové mu- schopen vyjít s lidmi a dokážu se vcítit Rád bych postupem času zalo-
zice. Nic jiného jsem neuznával. O tři do jejich uvažování. Léta jsem pracoval žil pop-rockovou kapelu. Vzhledem Existuje nějaký kytarista
roky později jsem začal brát soukromé jako učitel, velmi rád pracuji s žáky, k tomu ale, že bych si do ní chtěl osobně nebo skladba, která vás inspiruje,
lekce u pana Antonína Noska v Jihlavě, moc mě těší jejich pokroky a možnost vychovat muzikanty, tak uvidím, jak se a proč?
který mi důkladně vysvětlil základy pozorovat, jak se za roky studia mění mi to podaří. Spolu se mnou do Třeště Tak těch je spousta. Ze skladeb mám
hudební nauky a hry z not. Poté jsem v hotové dospělé lidi. Díky tomuto sice přešli tři kytaristé, ti jsou však spíše moc rád Fugu a moll (v originále gmoll)
přestoupil k panu učiteli Karlu Kašpa- povolání pak jsem schopen uvažovat orientovaní na klasickou kytaru. Tak se od J. S. Bacha, Vzpomínky na Alham-
rovi, nestorovi hry na kytaru v Jihlavě. tak, jak přemýšlí o věcech mí kolegové, nechám překvapit, co se povede. bru od Francesca Tárregy nebo třívě-
U něj jsem strávil tři roky, na které moc dnes už můj pedagogický sbor, protože Zamýšlel jsem se nad zřízením škol- tou skladbu La Catedral od Augustína
rád vzpomínám. Současně jsem ještě jsem byl jedním z nich. ního nahrávacího studia, kde by se žáci Barriose. Ovšem na samém vrcholu je
u pana učitele Noska studoval intona- mohli učit vytvářet vlastní nahrávky, pro mě skladba Concerto de Aranjuez
ci, rytmus a harmonii. Z těchto hodin Jak dlouho jste v jihlavské ZUŠ zkoušet stříhat jednotlivé stopy, míchat od Joacquina Rodriga, speciálně druhá
jsem čerpal ještě tři roky na konzerva- působil a můžete porovnat je… Snad pro tyto účely najdeme ve věta Adagio. A proč jsou pro mě inspi-
toři. V roce 2001 jsem nastoupil na par- třešťskou a jihlavskou ZUŠ škole vhodné prostory. rací? Protože mě neustále nutí cvičit na
dubickou konzervatoř k panu profeso- z Vašeho pohledu? Pokud kytaru, i když vím, že k žádné z nich
ru Šírovi. Zde jsem se seznámil s dnes to tedy je po tak krátké době Co Vás na práci v uměleckém už se asi nedopracuji, protože to jsou
už mojí kolegyní Katrin Dvořákovou. aspoň trochu možné… vzdělávání nejvíce baví? opravdu těžké skladby, a když se mají
Po absolutoriu a odchodu pana V jihlavské ZUŠce jsem učil od roku Je vždycky zajímavé sledovat, jak se zahrát správně, tak to vyžaduje hodně
Kašpara do důchodu jsem převzal ve- 1999. Začínal jsem se třemi hodinami z úplného začátečníka pomalu vyvíjí technického umu a nadhledu. A ten už,
dení kytarového oddělení na jihlavské týdně a postupně jsem se dopracoval nový kytarista a jakými kroky postu- bohužel, při mém pracovním vytížení
ZUŠce a také funkci předsedy okresní až k plnému úvazku. Musím říct, že puje. Nikdo nepostupuje stejně rychle nezískám (smích).
kytarové sekce. V prosinci loňského jsem byl zpočátku hodně přísným pe- a už po pár hodinách jsou u dětí velké Rozhovor připravila
roku se mi po nějaké době ozvala paní dagogem, který neprominul nic. Až rozdíly. To ale neznamená, že je někdo Michaela PADRTOVÁ