Page 7 - třebíč
P. 7
jak vypaDají Data co znamenají
z Detektorů Dopravy? nové značky na
silnicícH?
Na vytížené křižovatce na Masarykově náměstí má město zabudované tři de-
tektory, které měří velké množství dopravních dat. Počet a druh vozidel, rych- stručný návod, jak se chovat
lost, počty chodců, směr pohybu dopravního proudu i délky kolon. Data jsou vy- na novém značení na třebíč-
užívaná pro analýzy, ale také ke změně signálních plánů semaforů. ských silnicích.
Mohli jsme tak reagovat například při letošní uzavírce Táborské ulice, kde pro-
bíhala kompletní výměna kanalizace a vodovodu. Zajímavá čísla z doby v nor-
málním režimu, tedy před uzavírkou a během uzavírky můžete vidět v grafech.
aktuálně tedy změny signálních plánů semaforů umíme změnit, vyhodnocení
dat je ale pomalejší. semafory se musí naprogramovat a firma, která semafory
upravuje, musí přijet a nahrát signální plány do semaforů na místě.
aktuálně probíhá veřejná zakázka na preferenci městské dopravy, jejíž součás-
tí jsou nové, moderní semafory s chytrými kamerami. Z této technologie bude
větší množství dat, bude využita téměř na všech křižovatkách ve městě. signál-
ní plány se budou upravovat na dálku, Policie ČR bude na systém také napoje- ochranné cyklopRuHy
na a bude moci zapnout nebo vypnout semafory nebo zapnou zelenou vlnu, vše Cyklopruhy umožňují úplné nebo
podle aktuální dopravní situace. semafory na všech křižovatkách budou také částečné oddělení cyklistů od ostat-
vybavené systémem C -roads, který mimo jiné umožní prodloužit zelený signál ních vozidel.
nejen pro autobusy MaD, ale také pro vozidla integrovaného záchranného sys- Pro CYKLISTY: cyklopruh je určen
tému a tím vyklidit průjezdní úsek silnice. primárně pro vás, v cyklopruhu vás
Nové technologie budou umět lépe reagovat na počet aut z jednotlivých směrů nesmí nikdo ohrozit. Přesto do cyk-
a semafory si upraví délku zeleného signálu podle aktuální potřeby. Doprava tak lopruhu mohou vjet rozměrnější vo-
bude plynulejší a přizpůsobená aktuální situaci na silnicích. red zidla.
pro řIdIče: osobní auta do cyklo-
pruhu primárně nesmí, pohodlně se
1 vejdou do svého pruhu. Rozměrnější
počet vozidel křižovatka Masarykovo náměstí celkově - po vozidla (autobusy, nákladní auta) mo-
uzavření ul. Táborská narostl celkový počet vozidel projíždě- hou do cyklopruhu vjet, s ohledem na
jících křižovatkou. projíždějící cyklisty (v případě potře-
by předjíždí s dostatečným odstupem
tak, aby nebyl cyklista ohrožen).
počet vozidel od bráfovy třídy - vizualizace skutečnosti, že
ani při uzavírce Táborské ulice neprojelo ve směru od nemoc- 2
nice více vozidel než normálně, protože změnou signálního
plánu jsme preferovali ramena křižovatky od pojišťovny a od
hlavní pošty. Od vypnutí semaforu (kolem 19 hodiny) je vidět nárůst počtu
vozidel proti období bez uzavírky Táborské (v tuto chvíli již auta nebrzdí
červená na semaforu).
cyklopIktoGRaMy (cyklopikto-
koridory)
Cyklopiktokoridory vedou v úsecích
3 s užší silnicí, kam se nevejde ochran-
ný cyklopruh. Je to značení v podo-
počet vozidel od komenského náměstí – v grafu je zřetelně bě opakujícího se symbolu cyklisty
vidět zvýšený počet vozidel, protože lidé chtějí neporovnatelně s dvojicí šipek (hustší v křížení silni-
častěji odbočit vlevo do ulice B. Václavka.
ce - křižovatkách, řidší pak v rovných
úsecích).
Pro CYKLISTY: cyklopiktokoridor
znamená pouze vyznačení dopo-
ručeného směru a místa pohybu
4 cyklistů po silnici.
počet vozidel od ulice b. václavka - na tomto grafu je vidět pro řIdIče: cyklopiktokoridor zna-
nejen vyšší počet vozidel ale zřetelně také ranní a odpolední mená upozornění, že v této části sil-
špička (dva vrcholky vedle sebe). nice se mohou pohybovat cyklisté.
Cyklopiktokoridor mohou přejíždět
řidiči nákladních i osobních aut, pou-
ze musí dbát zvýšené opatrnosti.
| 7 | doprava | www.trebic.cz |