Page 25 - 11_2021_
P. 25
ROČNÍK XV • ČÍSLO 11 Strana 25
Z oslav 60. výročí založení školy — prvorepublikoví profesoři František Klein Oslavy 1. máje
a František Muzikář u tabule v Piastu v roce 1981. v roce 1984.
odehrála v kavárně Piast a ve měs- k modernizaci některých odbor- probíhalo až do počátku roku 1990, de jinde vyvolaly ohlas prvotně
tě se na různých místech konala ných učeben. V souvislosti s vý- kdy byl celý objekt zprovozněn. u studentů. Již koncem téhož
abiturientská setkání. O pět let ukou ZVOP vznikla ve školním roce Jestliže se v naší společnosti stav měsíce vzniklo na naší škole Stu-
později, poněkud ve skromnějším 1987/1988 první učebna s 9 osmibi- normalizační nehybnosti stal kaž- dentské fórum ve složení Marcela
duchu, proběhly oslavy 65. výročí tovými počítači IQ 151. Ve stejném dodenním stereotypem a zdálo se, Suchanková, Kateřina Kostková,
založení školy, kdy vyšel útlý alma- roce došlo k modernizaci laborato- že to tak zůstane navždy, přece jen Kateřina Králová, Maxim Pindur
nach, byly vydány vlaječky, usku- ře fyziky s jedním počítačem a te- v polovině 80. let svitla naděje, že a Radek Zwierzyna, následně pak
tečnila se školní akademie a rovněž levizory pro videoprojekci. Z inici- dojde ke změnám. Tou jiskřičkou byla rozpuštěna školská organi-
se konaly abiturientské večírky. ativy Ing. Jaroslava Ochodka byla bylo zvolení Michaila Gorbačova zace SSM. Na počátku prosince
Od února 1982 až do prosince ve školním roce 1988/1989 v učeb- do funkce nejvyššího představi-
1984 probíhala za plného provozu ně výpočetní techniky instalována tele Sovětského svazu v květnu
(s výjimkou maturit) další etapa síť Felnet. Pro výuku biologie byla 1985. Pokusil se totiž reformovat
generální opravy budovy gymná- postupně upravena laboratoř a zří- stagnující komunistickou stranu
zia, kterou velmi pomalým tem- zena odborná učebna. Ve třídách a státní ekonomiku změnami za-
pem zajišťoval tehdejší Okresní došlo od školního roku 1986/1987 hájenými v únoru 1986. U mnoha
stavební podnik v Karviné. V jejím k instalaci zpětných projektorů lidí v Československu svitla nadě-
rámci došlo k výměně všech oken, (MEOTARŮ). je, že nastanou lepší časy. Velmi
opravě střechy a venkovní fasády Vzhledem k narůstajícímu počtu brzy se stala populární hesla jako
a k renovaci zelených ploch před studentů vznikl problém s dosa- glasnosť („otevřenost“) a pere-
školou. Došlo i k úpravě interiéru vadní tělocvičnou, která již kapa- strojka („přestavba“). Čas však
školy, kdy byla po dlouhé době citně nestačila potřebám výuky ukázal, že to byly naděje plané.
zprovozněna kuchyně s jídelnou tělesné výchovy a dalších spor- Jasným důkazem byla Gorbačovo-
a stěny chodeb byly obloženy ver- tovních aktivit. Přistoupilo se pro- va první návštěva Československa
salitem. Celá generální oprava to k výstavbě nové montované tě- ve funkci nové hlavy státu v dub-
objektu byla hrazena z prostřed- locvičny BIOS na hřišti školy, a to nu 1987, kdy se veřejně nevyjádřil
ků tehdejšího Severomoravského v rámci tzv. Akce Z. Stavba byla k invazi vojsk Varšavské smlouvy
kraje a její náklady činily přibližně zahájena v roce 1986 a celý objekt v srpnu 1968 a v podstatě tak podr-
6 milionů korun. V roce 1986 byl ob- měl být dokončen v říjnu 1989, ale žel stávající normalizátory u moci.
jekt školy prohlášen za kulturní pa- dokončovací práce se protahova- Vývoj však nešlo zastavit a poj-
mátku ve funkcionalistickém stylu. ly. Teprve 22. prosince 1989 bylo my perestrojka a glasnosť se čím Konference SSM v roce 1987.
Ve 2. polovině 80. let došlo rovněž zahájeno kolaudační řízení, které dál častěji promítaly do života
celé naší společnosti, a tedy i naší 1989 pak vzniklo na škole Ob-
školy. Naprosto jasně to dokládá čanské fórum tvořené pedago-
Pedagogickoorganizační opat- gy: Hynkem Pospíšilem, Alenou
ření pro školy ve školním roce Hasákovou, Alenou Holubcovou,
1988/1989, kde se již nehovoří Miroslavem Filipcem a Radkem
o plnění závěru stranických sjez- Vémolou. Na programu dne se
dů, komunistické výchově a vý- stala volba nového vedení školy
chově k ateismu, ale o „vytváře- a přepracování plánu práce pro
ní širokého prostoru pro rozvoj zbytek školního roku 1989/1990.
nadání a talentu žáků, prosazo- Nastala doba mnohdy překot-
vání jejich aktivního přístupu ných změn, které je možno na-
k osvojování učiva, podporování zvat „divoké devadesátky“, a ty
samostatnosti, iniciativy a tvoři- budou tématem dalšího dílu.
vosti a poskytování podnětů pro (Pokračování příště)
seberealizaci každého mladého Mgr. Václav Labaj
člověka.“ Naprosto jasně se uká-
zalo, že orientace našeho školství Zdroje:
se začala pomalu měnit. Vše pak 1) Kronika školy 1967–1994
2) Almanach k 70. výročí založení gymná-
urychlily listopadové události zia v Českém Těšíně 1921–1991, Těšínská
roku 1989 v Praze. Samozřejmě, tiskárna, s. p. 1991
Maturity - 80. léta. Vysokoškolský pedagog „na indexu“ doc. RNDr. Radim Prokop, CsC. že na naší škole stejně jako všu- 3) Fotoarchiv školy