Page 24 - 11_2021_
P. 24

Strana 24                                                                           TĚŠÍNSKÉ LISTY | 11/2021


       Století českého gymnázia v Českém Těšíně (7. část)


                                  uchazeče o  studium na  vysokých
                                  školách. A tak obecně zájem o stu-
                                  dium  na  gymnáziích  klesal  a  ze
                                  škol výběrových se postupně stá-
                                  valy „zaopatřovací ústavy“. Vedle
                                  schopných  uchazečů  se  totiž  ob-
                                  jevovali i ti, kteří se již nikam ne-
                                  dostali.
                                  Na tuto neblahou skutečnost bylo
                                  na naší škole poukázáno již v pro-
                                  sinci  1984,  kdy  se  v  aule  setkali
                                  představitelé  okresního  výboru
                                  strany,  krajské  školní  inspekce
                                  a  pedagogů  školy  a  hovořilo  se
                                  mj.  o  degradaci  gymnázií  v  této
                                  nové  školské  soustavě.  Reakce
                                  ze  strany  nadřízených  orgánů
                                  však  byla  nulová.  Jediným  „po-
          Studentský časopis Pralinka,    zitivem“  se  stala  skutečnost,  že
              prosinec 1980.      v  rámci  ZVOP  byl  od  školního    Hudební festival gymnázií a SPgŠ v Havířově 1980.
       ČAS PLANÝCH NADĚJÍ         roku  1987/1988  zaveden  nový   ve  školách  začali  učit  externí  vy-   Studenti českotěšínského gymná-
                                  obor  Kulturně  výchovná  činnost,
       A ZVRAT                    který měl zabránit pokračující de-  učující,  mnohdy  bez  potřebného   zia se samozřejmě zapojili do nej-
       Počátkem  80.  let  pokračovala   gradaci  humanitních  předmětů,   pedagogického a psychologického   různějších   oborových   soutěží
       normalizace svým pomalým tem-  což však bylo jen slabou náplastí.    vzdělání. Navíc tím rostly náklady   na  úrovni  okresních  a  krajských
       pem  a  nikdo  ani  nedoufal,  že  se   Ředitelka  školy  se  proto  snažila   na  mzdy.  Komunistická  vláda  to   kol, a někteří byli dokonce úspěš-
       něco změní k lepšímu. Ve výuce se   získat  co  nejkvalitnější  uchazeče   vyřešila velmi kulantně. Od školní-  ní v kolech národních či celostát-
       „plnily“  závěry  stranických  sjez-  různými způsoby. Došlo k navázání   ho  roku  1982/1983  se  za  zvýšený   ních.  A  právě  o  těch  bych  se  rád
       dů,  propagovala  se  komunistická   užšího  kontaktu  gymnázia  s  čes-  počet  odučených  hodin  odmě-  zmínil. V roce 1982 se stal Martin
       světonázorová výchova a výchova   kotěšínskými  základními  školami,   ňovalo  pouze  osobními  příplatky   Dorda  úspěšným  řešitelem  celo-
       k  ateismu.  Zcela  běžnou  povin-  a to jak na úrovni vedení škol, tak   do výše 10 % platu, ale pouze u 9   státního  kola  fyzikální  olympiá-
       ností  středních  škol  se  stalo  zís-  na  úrovni  společných  předmě-  vyučujících, zbytku byly vyplaceny   dy. V roce 1984 získal Česlav Veit
       kávání zájemců o studium na vy-  tových  komisí  v  oblasti  českého   jednorázové odměny ve výši 1 000   2. místo v národním kole ve spor-
       sokých  vojenských  školách,  ale   jazyka,  ruského  jazyka  a  mate-  Kčs.  Odbornou  praxi  zajišťovaly   tovní  gymnastice.  Martin  Brzu-
       přitom stanovené náborové kvóty   matiky.  Velký  přínos  zazname-  nadále Třinecké železárny, Restau-  chanski byl úspěšným účastníkem
       se  nedařilo  plnit.  Jako  nešťastná   nal  Den  otevřených  dveří  určený     race  Karviná  a  družstevní  podnik   celostátního  kola  středoškolské
       se  jevila  nová  koncepce  školské   pro žáky 8. tříd, který byl na naší   Jednota. Aby experimentů ve škol-  odborné  činnosti  v  Nitře  v  kate-
       výuky z roku 1976, kdy byly zave-  škole  zaveden  od  školního  roku   ství  nebylo  málo,  v  dubnu  1984   gorii učebních pomůcek na téma:
       deny na dosud všeobecně vzdělá-  1987/1988  a  trvá  dodnes.  Ve  stej-  byla  přijata  nová  výchovně  vzdě-  Mikrofotografie  v  amatérských
       vací  typ  škol  úzce  specializované   ném  školním  roce  byla  zahájena   lávací  koncepce,  v  jejímž  rámci   podmínkách  a  její  využití.  V  roce
       odborné předměty „zajištěné“ ne-  spolupráce  s  Pedagogickou  fakul-  byla  zavedena  povinná  desetiletá   1985  získala  Pavla  Baronová  vý-
       dostatečnou praxí. Zmizelo klasic-  tou v Ostravě a o rok později i s Vy-  školní docházka. Od školního roku   znamné  ocenění  v  celorepubliko-
       ké dělení tříd na větve humanitní   sokou  školou  báňskou.  Postupně   1984/1985  byli  poprvé  na  škole   vé  literární  soutěži.  V  roce  1986
       a  přírodovědné,  do  popředí  se   se ustupovalo od masivního získá-  všichni žáci z osmých tříd.   se  Tomáš  Javorek  stal  úspěšným
       dostávaly  především  předměty   vání nových uchazečů a počet tříd   I přes tato negativa žila naše škola   řešitelem  celostátního  kola  che-
       technického  charakteru.  Došlo   postupně klesal z šestnácti na tři-  dál  svým  každodenním  životem.   mické olympiády, v roce 1988 byly
       k  odstranění  výtvarné  a  hudební   náct,  ve  školním  roce  1986/1987   Vedle hlavní výchovně vzdělávací   Karin  Blahutová  a  Ivana  Lupová
       výchovy.  Gymnázia  však  nebyla   dokonce  na  dvanáct,  dávala  se   náplně  fungovalo  15  zájmových   oceněny v národním kole literární
       schopna  připravovat  ani  kvalitní   tedy přednost kvalitě před kvanti-  kroužků  nejrůznějšího  charakte-  soutěže  Strážnice  Marie  Kudeří-
       odborníky do výroby (každý pod-  tou.                  ru,  např.  fotografický,  recitační,   kové,  Marian  Heczko  se  úspěšně
       nik  dával  přednost  absolventu   Nová koncepce výuky se negativně   dramatický,  taneční,  šachový,   účastnil  národního  kola  soutěže
       průmyslové  školy),  ani  kvalitní   promítla  i  do  pedagogické  práce,   pěvecký sbor pod vedením exter-  ve znalostech francouzského jazy-
                                                              ního  vyučujícího  dr.  A.  Suchanka   ka a Ivo Janáček byl úspěšný v ce-
                                                              a  nejrůznější  kroužky  sportovní.   lostátním  kole  koresponden ční
                                                              Vycházely  studentské  časopisy,   soutěže  v  programování.  V  roce
                                                              z nichž nejznámější byla Pralinka.   1989  získala  Regina  Eichlerová
                                                              Od  školního  roku  1980/1981  byla   ocenění v národním kole literární
                                                              zavedena  hezká  tradice  –  pra-  soutěže  Strážnice  Marie  Kudeří-
                                                              videlná  účast  našich  studentů   kové a v ústředním kole recitační
                                                              a  pedagogů  na  pochodu  Máne-  soutěže Wolkrův Prostějov.
                                                              sovou  stezkou.  Od  školního  roku   Nezapomínalo  se  ani  na  školní
                                                              1981/1982  se  lyžařské  a  branné   jubilea.  Školní  rok  1980/1981  se
                                                              kurzy  stabilně  konaly  ve  Velkých   nesl  ve  znamení  oslav  60letého
                                                              Karlovicích.  Škola  nadále  organi-  výročí vzniku školy, které proběh-
                                                              zovala  soutěže,  např.  ve  Středo-  ly ve dnech 8. až 10. května 1981.
                                                              školské  odborné  činnosti  nebo   Stejně jako před deseti lety se ko-
                                                              lehkoatletickou  Studentskou  lať-  nala  slavnostní  akademie,  došlo
                                                              ku.  Každoročně  se  konaly  školní   k uspořádání výstavy v síni tradic,
                                                              plesy, akademie, zdařilé byly Kur-  byl vydán sborník a nově pak jubi-
                   Bramborová brigáda, školní rok 1980-1981.  zy  tance  a  společenské  výchovy.    lejní odznaky. Slavnostní večeře se
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29