Page 24 - 11_2021_
P. 24
Strana 24 TĚŠÍNSKÉ LISTY | 11/2021
Století českého gymnázia v Českém Těšíně (7. část)
uchazeče o studium na vysokých
školách. A tak obecně zájem o stu-
dium na gymnáziích klesal a ze
škol výběrových se postupně stá-
valy „zaopatřovací ústavy“. Vedle
schopných uchazečů se totiž ob-
jevovali i ti, kteří se již nikam ne-
dostali.
Na tuto neblahou skutečnost bylo
na naší škole poukázáno již v pro-
sinci 1984, kdy se v aule setkali
představitelé okresního výboru
strany, krajské školní inspekce
a pedagogů školy a hovořilo se
mj. o degradaci gymnázií v této
nové školské soustavě. Reakce
ze strany nadřízených orgánů
však byla nulová. Jediným „po-
Studentský časopis Pralinka, zitivem“ se stala skutečnost, že
prosinec 1980. v rámci ZVOP byl od školního Hudební festival gymnázií a SPgŠ v Havířově 1980.
ČAS PLANÝCH NADĚJÍ roku 1987/1988 zaveden nový ve školách začali učit externí vy- Studenti českotěšínského gymná-
obor Kulturně výchovná činnost,
A ZVRAT který měl zabránit pokračující de- učující, mnohdy bez potřebného zia se samozřejmě zapojili do nej-
Počátkem 80. let pokračovala gradaci humanitních předmětů, pedagogického a psychologického různějších oborových soutěží
normalizace svým pomalým tem- což však bylo jen slabou náplastí. vzdělání. Navíc tím rostly náklady na úrovni okresních a krajských
pem a nikdo ani nedoufal, že se Ředitelka školy se proto snažila na mzdy. Komunistická vláda to kol, a někteří byli dokonce úspěš-
něco změní k lepšímu. Ve výuce se získat co nejkvalitnější uchazeče vyřešila velmi kulantně. Od školní- ní v kolech národních či celostát-
„plnily“ závěry stranických sjez- různými způsoby. Došlo k navázání ho roku 1982/1983 se za zvýšený ních. A právě o těch bych se rád
dů, propagovala se komunistická užšího kontaktu gymnázia s čes- počet odučených hodin odmě- zmínil. V roce 1982 se stal Martin
světonázorová výchova a výchova kotěšínskými základními školami, ňovalo pouze osobními příplatky Dorda úspěšným řešitelem celo-
k ateismu. Zcela běžnou povin- a to jak na úrovni vedení škol, tak do výše 10 % platu, ale pouze u 9 státního kola fyzikální olympiá-
ností středních škol se stalo zís- na úrovni společných předmě- vyučujících, zbytku byly vyplaceny dy. V roce 1984 získal Česlav Veit
kávání zájemců o studium na vy- tových komisí v oblasti českého jednorázové odměny ve výši 1 000 2. místo v národním kole ve spor-
sokých vojenských školách, ale jazyka, ruského jazyka a mate- Kčs. Odbornou praxi zajišťovaly tovní gymnastice. Martin Brzu-
přitom stanovené náborové kvóty matiky. Velký přínos zazname- nadále Třinecké železárny, Restau- chanski byl úspěšným účastníkem
se nedařilo plnit. Jako nešťastná nal Den otevřených dveří určený race Karviná a družstevní podnik celostátního kola středoškolské
se jevila nová koncepce školské pro žáky 8. tříd, který byl na naší Jednota. Aby experimentů ve škol- odborné činnosti v Nitře v kate-
výuky z roku 1976, kdy byly zave- škole zaveden od školního roku ství nebylo málo, v dubnu 1984 gorii učebních pomůcek na téma:
deny na dosud všeobecně vzdělá- 1987/1988 a trvá dodnes. Ve stej- byla přijata nová výchovně vzdě- Mikrofotografie v amatérských
vací typ škol úzce specializované ném školním roce byla zahájena lávací koncepce, v jejímž rámci podmínkách a její využití. V roce
odborné předměty „zajištěné“ ne- spolupráce s Pedagogickou fakul- byla zavedena povinná desetiletá 1985 získala Pavla Baronová vý-
dostatečnou praxí. Zmizelo klasic- tou v Ostravě a o rok později i s Vy- školní docházka. Od školního roku znamné ocenění v celorepubliko-
ké dělení tříd na větve humanitní sokou školou báňskou. Postupně 1984/1985 byli poprvé na škole vé literární soutěži. V roce 1986
a přírodovědné, do popředí se se ustupovalo od masivního získá- všichni žáci z osmých tříd. se Tomáš Javorek stal úspěšným
dostávaly především předměty vání nových uchazečů a počet tříd I přes tato negativa žila naše škola řešitelem celostátního kola che-
technického charakteru. Došlo postupně klesal z šestnácti na tři- dál svým každodenním životem. mické olympiády, v roce 1988 byly
k odstranění výtvarné a hudební náct, ve školním roce 1986/1987 Vedle hlavní výchovně vzdělávací Karin Blahutová a Ivana Lupová
výchovy. Gymnázia však nebyla dokonce na dvanáct, dávala se náplně fungovalo 15 zájmových oceněny v národním kole literární
schopna připravovat ani kvalitní tedy přednost kvalitě před kvanti- kroužků nejrůznějšího charakte- soutěže Strážnice Marie Kudeří-
odborníky do výroby (každý pod- tou. ru, např. fotografický, recitační, kové, Marian Heczko se úspěšně
nik dával přednost absolventu Nová koncepce výuky se negativně dramatický, taneční, šachový, účastnil národního kola soutěže
průmyslové školy), ani kvalitní promítla i do pedagogické práce, pěvecký sbor pod vedením exter- ve znalostech francouzského jazy-
ního vyučujícího dr. A. Suchanka ka a Ivo Janáček byl úspěšný v ce-
a nejrůznější kroužky sportovní. lostátním kole koresponden ční
Vycházely studentské časopisy, soutěže v programování. V roce
z nichž nejznámější byla Pralinka. 1989 získala Regina Eichlerová
Od školního roku 1980/1981 byla ocenění v národním kole literární
zavedena hezká tradice – pra- soutěže Strážnice Marie Kudeří-
videlná účast našich studentů kové a v ústředním kole recitační
a pedagogů na pochodu Máne- soutěže Wolkrův Prostějov.
sovou stezkou. Od školního roku Nezapomínalo se ani na školní
1981/1982 se lyžařské a branné jubilea. Školní rok 1980/1981 se
kurzy stabilně konaly ve Velkých nesl ve znamení oslav 60letého
Karlovicích. Škola nadále organi- výročí vzniku školy, které proběh-
zovala soutěže, např. ve Středo- ly ve dnech 8. až 10. května 1981.
školské odborné činnosti nebo Stejně jako před deseti lety se ko-
lehkoatletickou Studentskou lať- nala slavnostní akademie, došlo
ku. Každoročně se konaly školní k uspořádání výstavy v síni tradic,
plesy, akademie, zdařilé byly Kur- byl vydán sborník a nově pak jubi-
Bramborová brigáda, školní rok 1980-1981. zy tance a společenské výchovy. lejní odznaky. Slavnostní večeře se