Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí září 2021
P. 25
Téma
Budějovicích. Původně podélná dvoupatrová
budova obsahovala výrazný tříosový prostřed-
ní rizalit na uliční straně, akcentující vstup
z přednádraží. V důsledku zahájení provozu
na budějovické trati v roce 1874 se enormně
zvýšila frekvence cestujících a stávající restau-
rační a čekárenské místnosti se ukázaly již jako
nedostačující. Ředitelství dráhy proto ještě
v témže roce nechalo k veselské výpravní bu-
dově přistavět z obou stran kolmá dvoupatro-
vá křídla. Mezi oběma kolmými křídly, vystu-
pujícími tři metry směrem do kolejí, probíhala
podél průčelí nástupištní veranda. (V novo-
dobé historii byla v této budově umístěna
úschovna zavazadel, pošta a nocležny. Nyní
se jedná o privátní objekt nesloužící potřebám
dráhy.) Ale již po několika letech se poměrně
Stanice Chlumec (1902). Výpravní budova z roku 1884, vzadu původní strážní domek, velkoryse dimenzované prostory pro cestující
upravený téhož roku na obytný dům ukázaly opět jako nedostatečné.
vysokým úředníkům ministerstva železnic. V roce 1887 zaústila do veselského nádraží
Při generální opravě roku 1960 jej Okresní jižní větev Českomoravské transverzální drá-
stavební podnik v Třeboni upravil pro by- hy z Jihlavy a Generální ředitelství státních
tové účely, jimž donedávna sloužil. Také drah rozhodlo o adaptování přízemí stávající
výpravní budova pozbyla při opravách svůj výpravní budovy na nocležny železničního
někdejší novorenesanční ráz. personálu a o postavení budovy nové. Archi-
tekt GŘ Friedrich Setz ji navrhl ve slohu budov
Železniční stanice Třeboň Českomoravské transverzálky. Jednopatro-
Názvy stanice: Wittingau 1871–1919 • Tře- vá podélná budova s polovalbovou střechou
boň 1919–1939 • Wittingau / Třeboň 1939– a řezbářsky zdobeným bedněním štítů má
Stanice Chlumec (1910).
1945 • Třeboň 1945 – dosud. Žkm 34.095 Výpravní budova po zvětšení z roku 1907, jedenáct okenních os a tříosový prostřední
Pro třeboňskou stanici byla navržena po- vzadu objekt dvorní čekárny rizalit na uliční straně. Severně od výpravní
měrně velká jednopatrová výpravní budova budovy umístil architekt Setz restaurační bu-
s pětiosovým podélným traktem, ukonče- Železniční stanice dovu, navrženou ve stejné architektuře, ale
ným dvěma dvoupatrovými kolmými křídly. Lomnice nad Lužnicí pouze o šesti okenních osách. Obě budovy
Jak se změnilo využití místností v přízemí Názvy stanice: Lomnic 1871–1919 • Lomnice spojil projektant přízemním objektem „letní“
objektu, se můžeme dozvědět ze situačního 1919–1920 • Lomnice nad Lužnicí 1920–1939 restaurace třetí třídy a podél všech tří objek-
půdorysného plánku z doby počátků kolejo- • Lomnitz (Lainsitz) 1939–1945 • Lomnice tů navrhl 86 m dlouhou nástupištní verandu,
vé dopravy. Při pohledu na staniční budovu nad Lužnicí 1945 – dosud. Žkm 43.266 ukončenou z obou stran přízemními pavilon-
od kolejiště tak přímo uprostřed průčelí se Podélnou jednopatrovou výpravní budo- ky. Mezi jižním pavilonkem (s nocležnou vla-
za vstupními dveřmi nacházel vestibul. Dnes vu, stejného typu jako v Soběslavi, nechala kových čet a poštou) a výpravní budovou byl
se místo dveří za oknem ukrývá místnost KFJB postavit také v Lomnici nad Lužnicí. původně krytý východ z nástupiště, roku 1916
s osobní pokladnou. Napravo, kde se nyní V roce 1904 zvětšilo pražské řsd budovu zastavěný kanceláří přednosty stanice. Další
vstupuje do čekárny, byla situována místnost přízemní přístavbou. Lomnická výpravní úpravy v přízemí budov proběhly v roce 1925
sloužící stejnému účelu, ovšem s označením budova se v této podobě zachovala dodnes, a 1941. V šedesátých letech byla prodloužena
první a druhé třídy. V pravém kolmém traktu bohužel zbavená původních romantických a částečně rozšířena jižní přízemní přístavba.
v jeho přední části byla původně zřízena větší architektonických prvků. Toto uspořádání se zachovalo v podstatě do
čekárna třetí třídy a v zadní části pak čekár- doby výstavby IV. tranzitního železničního ko-
na pro majitele třeboňského panství knížete Železniční stanice Veselí nad Lužnicí ridoru (ve stanici dokončeno r. 2014). Směrem
Schwarzenberga. Tento zvláštní panský sek- Názvy stanice: Weseli 1871–1883 • Weseli (Lain- k Praze byla v sousedství restaurační budovy
tor sestával z předsíně a knížecího salonku sitz) 1883–1896 • Weseli-Mesimost 1896–1919 postavena v letech 1887–1888 ještě patrová
a vcházelo se do něj ze strany ulice. V součas- • Veselí –Mezimostí 1919–1924 • Mezimos- budova sekce pro udržování dráhy (dnes bu-
nosti se v přední části tohoto pravého traktu tí – Veselí nad Lužnicí 1924–1939 • Mesimost dova před rekonstrukcí), rovněž ve slohu Čes-
nalézá úschovna bicyklů a kancelář dozorčí- (Naser) / Mezimostí nad Nežárkou 1939–1945 komoravské transverzálky.
ho. Bývalá knížecí čekárna pak byla upravena • Mezimostí nad Nežárkou 1945–1949 • Veselí
na byt. Na levé straně od původního vesti- nad Lužnicí 1949 – dosud. Žkm 55.236 Poznámka: V článku bylo použito
bulu byly umístěny tři služební místnosti za- Stanice Veselí byla koncipována jako vý- odborné a historické literatury
městnanců dráhy. Nyní nalezneme nalevo od znamný železniční uzel, v němž se trať z Pra- Mojmír Krejčiřík: Česká nádraží. Architektura
osobní pokladny dopravní kancelář se službu hy dělila na dva směry – do Vídně a Lince. a stavební vývoj, IV. díl, první část. Litoměřice: 2013.
konajícím výpravčím a v levém kolmém trak- S ohledem na předpokládanou frekvenci ces- Atlas drah (www.atlasdrah.net)
tu již zrušenou úschovnu zavazadel a samo- tujících dostala stanice v roce 1871 výpravní
statnou funkční kuchyňku. budovu jen o něco málo menší než v Českých Foto: Reprodukce z publikací
www.suchdol.cz 25