Page 25 - Chytrý Zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí září 2021
P. 25

Téma




                                                                                Budějovicích. Původně podélná dvoupatrová
                                                                                budova obsahovala výrazný tříosový prostřed-
                                                                                ní  rizalit  na  uliční  straně,  akcentující  vstup
                                                                                z přednádraží. V důsledku zahájení provozu
                                                                                na budějovické trati v roce 1874 se enormně
                                                                                zvýšila frekvence cestujících a stávající restau-
                                                                                rační a čekárenské místnosti se ukázaly již jako
                                                                                nedostačující. Ředitelství dráhy proto ještě
                                                                                v témže roce nechalo k veselské výpravní bu-
                                                                                dově přistavět z obou stran kolmá dvoupatro-
                                                                                vá křídla. Mezi oběma kolmými křídly, vystu-
                                                                                pujícími tři metry směrem do kolejí, probíhala
                                                                                podél průčelí nástupištní veranda. (V  novo-
                                                                                dobé historii byla v  této budově umístěna
                                                                                úschovna zavazadel, pošta a  nocležny. Nyní
                                                                                se jedná o privátní objekt nesloužící potřebám
                                                                                dráhy.) Ale již po několika letech se poměrně
                    Stanice Chlumec (1902). Výpravní budova z roku 1884, vzadu původní strážní domek,     velkoryse dimenzované prostory pro cestující
                                                     upravený téhož roku na obytný dům  ukázaly opět jako nedostatečné.
        vysokým úředníkům ministerstva železnic.                                  V roce 1887 zaústila do veselského nádraží
        Při generální opravě roku 1960 jej Okresní                              jižní větev Českomoravské transverzální drá-
        stavební podnik v Třeboni upravil pro by-                               hy z  Jihlavy a  Generální ředitelství státních
        tové účely, jimž donedávna sloužil.  Také                               drah rozhodlo o adaptování přízemí stávající
        výpravní budova pozbyla při opravách svůj                               výpravní budovy na nocležny železničního
        někdejší novorenesanční ráz.                                            personálu a o postavení budovy nové. Archi-
                                                                                tekt GŘ Friedrich Setz ji navrhl ve slohu budov
        Železniční stanice Třeboň                                               Českomoravské transverzálky. Jednopatro-
        Názvy stanice: Wittingau 1871–1919 • Tře-                               vá podélná budova s  polovalbovou střechou
        boň 1919–1939 • Wittingau / Třeboň 1939–                                a  řezbářsky zdobeným bedněním štítů má
                                                             Stanice Chlumec (1910).
        1945 • Třeboň 1945 – dosud. Žkm 34.095   Výpravní budova po zvětšení z roku 1907,      jedenáct okenních os a  tříosový prostřední
        Pro třeboňskou stanici byla navržena po-          vzadu objekt dvorní čekárny  rizalit na uliční straně. Severně od výpravní
        měrně velká jednopatrová výpravní budova                                budovy umístil architekt Setz restaurační bu-
        s  pětiosovým podélným traktem, ukonče-  Železniční stanice             dovu, navrženou ve stejné architektuře, ale
        ným dvěma dvoupatrovými kolmými křídly.   Lomnice nad Lužnicí           pouze o  šesti okenních osách. Obě budovy
        Jak  se  změnilo  využití  místností  v  přízemí   Názvy stanice: Lomnic 1871–1919 • Lomnice   spojil projektant přízemním objektem „letní“
        objektu, se můžeme dozvědět ze situačního   1919–1920 • Lomnice nad Lužnicí 1920–1939   restaurace třetí třídy a podél všech tří objek-
        půdorysného plánku z doby počátků kolejo-  • Lomnitz (Lainsitz) 1939–1945 • Lomnice   tů navrhl 86 m dlouhou nástupištní verandu,
        vé dopravy. Při pohledu na staniční budovu   nad Lužnicí 1945 – dosud. Žkm 43.266   ukončenou z obou stran přízemními pavilon-
        od kolejiště tak přímo uprostřed průčelí se   Podélnou jednopatrovou výpravní budo-  ky. Mezi jižním pavilonkem (s nocležnou vla-
        za vstupními dveřmi nacházel vestibul. Dnes   vu, stejného typu jako v Soběslavi, nechala   kových čet a poštou) a výpravní budovou byl
        se místo dveří za oknem ukrývá místnost   KFJB postavit také v Lomnici nad Lužnicí.   původně krytý východ z nástupiště, roku 1916
        s  osobní pokladnou. Napravo, kde se nyní   V  roce 1904 zvětšilo pražské řsd budovu   zastavěný kanceláří přednosty stanice. Další
        vstupuje do čekárny, byla situována místnost   přízemní přístavbou. Lomnická výpravní   úpravy v přízemí budov proběhly v roce 1925
        sloužící stejnému účelu, ovšem s označením   budova se v této podobě zachovala dodnes,   a 1941. V šedesátých letech byla prodloužena
        první a druhé třídy. V pravém kolmém traktu   bohužel  zbavená  původních  romantických   a částečně rozšířena jižní přízemní přístavba.
        v jeho přední části byla původně zřízena větší   architektonických prvků.  Toto uspořádání se zachovalo v podstatě do
        čekárna třetí třídy a v zadní části pak čekár-                          doby výstavby IV. tranzitního železničního ko-
        na pro majitele třeboňského panství knížete   Železniční stanice Veselí nad Lužnicí  ridoru (ve stanici dokončeno r. 2014). Směrem
        Schwarzenberga. Tento zvláštní panský sek-  Názvy stanice: Weseli 1871–1883 • Weseli (Lain-  k Praze byla v sousedství restaurační budovy
        tor sestával z  předsíně a  knížecího salonku   sitz) 1883–1896 • Weseli-Mesimost 1896–1919   postavena  v  letech  1887–1888  ještě  patrová
        a vcházelo se do něj ze strany ulice. V součas-  • Veselí –Mezimostí 1919–1924 • Mezimos-  budova sekce pro udržování dráhy (dnes bu-
        nosti se v přední části tohoto pravého traktu   tí – Veselí nad Lužnicí 1924–1939 • Mesimost   dova před rekonstrukcí), rovněž ve slohu Čes-
        nalézá úschovna bicyklů a kancelář dozorčí-  (Naser) / Mezimostí nad Nežárkou 1939–1945   komoravské transverzálky.
        ho. Bývalá knížecí čekárna pak byla upravena   • Mezimostí nad Nežárkou 1945–1949 • Veselí
        na byt. Na levé straně od původního vesti-  nad Lužnicí 1949 – dosud. Žkm 55.236    Poznámka: V článku bylo použito
        bulu byly umístěny tři služební místnosti za-  Stanice Veselí byla koncipována jako vý-  odborné a historické literatury
        městnanců dráhy. Nyní nalezneme nalevo od   znamný železniční uzel, v němž se trať z Pra-  Mojmír Krejčiřík: Česká nádraží. Architektura
        osobní pokladny dopravní kancelář se službu   hy dělila na dva směry – do Vídně a Lince.   a stavební vývoj, IV. díl, první část. Litoměřice: 2013.
        konajícím výpravčím a v levém kolmém trak-  S ohledem na předpokládanou frekvenci ces-  Atlas drah (www.atlasdrah.net)
        tu již zrušenou úschovnu zavazadel a samo-  tujících dostala stanice v roce 1871 výpravní
        statnou funkční kuchyňku.           budovu jen o něco málo menší než v Českých        Foto: Reprodukce z publikací




        www.suchdol.cz                                                                                         25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30