Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí září 2021
P. 24
Téma
Stanice Gmünd (1871)
traktem roztaženým do stran bočními kříd- železniční stanice
ly zakončenými rohovými pavilony. Archi- se ve druhé po-
tektura představovala směs novorenesance lovině 20. století Stanice Nová Ves nad Lužnicí (1981)
a novobaroka s dekorativními prvky secese. stala vykládka
V roce 1920 připadlo cmuntské nádraží jako malých plavidel, ditelství státních drah rozhodlo o vybudo-
pohraniční přechodová stanice Českosloven- které si vyzvedávali vodáci přijíždějící sem vání nové výpravní budovy, pro niž pražské
sku, což si vyžádalo rozsáhlé vnitřní úpravy z různých koutů naší republiky. provozní ředitelství státních drah (dále jen
výpravní budovy v letech 1921–1922. Na řsd) použilo mírně upravený nerealizovaný
sklonku druhé světové války 23. března 1945 Železniční stanice Majdalena projekt výpravní budovy pro stanici Stran-
se České Velenice staly cílem ničivého bom- Názvy stanice: Chlumec – Pilař 1871–1925 čice. Dosavadní přízemní výpravní budo-
bardování, při němž byla výpravní budova • Chlum u Třeboně 1925–1939 • Chlumetz va byla adaptována na obytnou a u jižního
značně poškozena. V roce 1950 provedla pře- b/Wittingau / Chlum u Třeboně 1939– zhlaví stanice postaven nový strážní domek.
stavbu a opravu nádraží plzeňská správa Čes- 1945 • Chlum u Třeboně 1945–2005 • Ma- K dalším významným změnám ve stani-
koslovenských stavebních závodů. Současně jdalena 2005 – dosud. Žkm 22.555 ci došlo v roce 1908. Pražské řsd zvětšilo
byla vybudována i dvě ostrovní nástupiště Stanici, původně nazvanou Chlumec, výpravní budovu patrovou přístavbou na
s železobetonovými přístřešky. zřídila KFJB v roce 1871 na žádost správy severní straně, na niž navazoval přízem-
třeboňského panství knížete Schwarzen- ní objekt verandy a záchodů pro cestující.
Železniční stanice berga především pro nakládku dřeva. Jako Déle severněji byla vybudována samostatná
Nová Ves nad Lužnicí výpravní budova sloužil zpočátku dvojitý dvorní čekárna pro arcivévodu Františka
Názvy stanice: Erdweis 1871–1920 • Nová strážní domek č. 17 (najdeme ho u víceko- Ferdinanda d´Este, který si chlumecký zá-
Ves nad Lužnicí 1920–1938 • Erdweis 1938– lejného přejezdu s odbočkou do obce Cep). mek nechal přestavět na své rodinné letní
1945 • Nová Ves nad Lužnicí 1945 – dosud. Zajímavostí je, že stanice leží na katastru sídlo. Tato čekárna byla navržena jako pří-
Žkm 6.016 obcí Cep a Majdalena a při svém vzniku zemní objekt zhruba čtvercového půdorysu,
U původně dolnorakouské vsi Erdweis dostala název podle čtyři kilometry vzdá- s vysokými polovalbovými střechami, hráz-
(od roku 1920 Nová Ves nad Lužnicí) zřídila leného městečka. Již v roce 1874 byl strážní děnými štíty, kamenným soklem a secesním
KFJB na přání majitele vitorazského panství domek zvětšen v souvislosti s prodloužením dekorem fasády. Po první světové válce začal
knížete Fürstenberga nákladiště pro potřeby staničních kolejí. V roce 1885 generální ře- někdejší dvorní pavilon sloužit jako letní byt
jeho pily a sklářské hutě bratří Stölzů. V roce
1873 přeměnila dráha nákladiště na stanici
a postavila zde patrovou výpravní budovu
se dvěma krajními rizality zachovanou bez
větších změn do současnosti.
Železniční stanice Suchdol nad Lužnicí
Názvy stanice: Suchdol 1871–1919 • Suchdol
nad Lužnicí 1919–1939 • Suchental (Lainsitz)
/ Suchdol nad Lužnicí 1939–1945 • Suchdol
nad Lužnicí 1945 – dosud. Žkm 17.009
V roce 1871 zde KFJB postavila výprav-
ní budovu s dvoupatrovým vodárenským
kolmým traktem a jednopatrovým podél-
ným křídlem. Tato budova se stala nejčastěji
opakovaným stavebním typem na tratích
KFJB. Stejný typ se v té době nacházel také
ve stanicích Planá nad Lužnicí, Olbramovice
nebo v Čerčanech. Výpravní budovu zvětši-
lo pražské ředitelství státních drah v roce
1907 přízemní přístavbou k podélnému
křídlu pro čekárnu 3. třídy. Specialitou této
Stanice Suchdol (1901)
24 Suchdolský zpravodaj | září 2021