Page 24 - Chytrý Zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí září 2021
P. 24

Téma



















                                          Stanice Gmünd (1871)
        traktem roztaženým do stran bočními kříd-  železniční stanice
        ly zakončenými rohovými pavilony. Archi-  se ve druhé po-
        tektura představovala směs  novorenesance   lovině 20. století                   Stanice Nová Ves nad Lužnicí (1981)
        a novobaroka s dekorativními prvky secese.   stala  vykládka
        V roce 1920 připadlo cmuntské nádraží jako   malých plavidel,           ditelství státních drah rozhodlo o vybudo-
        pohraniční přechodová stanice Českosloven-  které si vyzvedávali vodáci přijíždějící sem   vání nové výpravní budovy, pro niž pražské
        sku, což si vyžádalo rozsáhlé vnitřní úpravy   z různých koutů naší republiky.   provozní ředitelství státních drah (dále jen
        výpravní budovy v  letech 1921–1922. Na                                 řsd) použilo mírně upravený nerealizovaný
        sklonku druhé světové války 23. března 1945   Železniční stanice Majdalena   projekt výpravní budovy pro stanici Stran-
        se České Velenice staly cílem ničivého bom-  Názvy stanice: Chlumec – Pilař 1871–1925   čice. Dosavadní přízemní výpravní budo-
        bardování, při  němž  byla  výpravní  budova   • Chlum u Třeboně 1925–1939 • Chlumetz   va byla adaptována na obytnou a u jižního
        značně poškozena. V roce 1950 provedla pře-  b/Wittingau / Chlum u  Třeboně  1939–  zhlaví stanice postaven nový strážní domek.
        stavbu a opravu nádraží plzeňská správa Čes-  1945 • Chlum u Třeboně 1945–2005 • Ma-  K  dalším  významným změnám ve  stani-
        koslovenských stavebních závodů. Současně   jdalena 2005 – dosud. Žkm 22.555   ci  došlo  v  roce  1908.  Pražské  řsd  zvětšilo
        byla vybudována i  dvě ostrovní nástupiště   Stanici, původně nazvanou Chlumec,   výpravní budovu patrovou přístavbou na
        s železobetonovými přístřešky.      zřídila KFJB v roce 1871 na žádost správy   severní straně, na niž navazoval přízem-
                                            třeboňského panství knížete Schwarzen-  ní objekt verandy a  záchodů pro cestující.
        Železniční stanice                  berga především pro nakládku dřeva. Jako   Déle severněji byla vybudována samostatná
        Nová Ves nad Lužnicí                výpravní budova sloužil zpočátku dvojitý   dvorní čekárna pro arcivévodu Františka
        Názvy stanice: Erdweis 1871–1920 • Nová   strážní domek č. 17 (najdeme ho u víceko-  Ferdinanda d´Este, který si chlumecký zá-
        Ves nad Lužnicí 1920–1938 • Erdweis 1938–  lejného přejezdu s odbočkou do obce Cep).   mek nechal přestavět na své rodinné letní
        1945 • Nová Ves nad Lužnicí 1945 – dosud.   Zajímavostí  je,  že  stanice  leží  na  katastru   sídlo. Tato čekárna byla navržena jako pří-
        Žkm 6.016                           obcí  Cep  a  Majdalena  a  při  svém  vzniku   zemní objekt zhruba čtvercového půdorysu,
          U  původně  dolnorakouské  vsi  Erdweis   dostala název podle čtyři kilometry vzdá-  s vysokými polovalbovými střechami, hráz-
        (od roku 1920 Nová Ves nad Lužnicí) zřídila   leného městečka. Již v roce 1874 byl strážní   děnými štíty, kamenným soklem a secesním
        KFJB na přání majitele vitorazského panství   domek zvětšen v souvislosti s prodloužením   dekorem fasády. Po první světové válce začal
        knížete Fürstenberga nákladiště pro potřeby   staničních kolejí. V roce 1885 generální ře-  někdejší dvorní pavilon sloužit jako letní byt
        jeho pily a sklářské hutě bratří Stölzů. V roce
        1873 přeměnila dráha nákladiště na stanici
        a  postavila zde patrovou výpravní budovu
        se dvěma krajními rizality zachovanou bez
        větších změn do současnosti.

        Železniční stanice Suchdol nad Lužnicí
        Názvy stanice: Suchdol 1871–1919 • Suchdol
        nad Lužnicí 1919–1939 • Suchental (Lainsitz)
        / Suchdol nad Lužnicí 1939–1945 • Suchdol
        nad Lužnicí 1945 – dosud. Žkm 17.009
          V roce 1871 zde KFJB postavila výprav-
        ní budovu s  dvoupatrovým vodárenským
        kolmým traktem a  jednopatrovým podél-
        ným křídlem. Tato budova se stala nejčastěji
        opakovaným stavebním typem na tratích
        KFJB. Stejný typ se v té době nacházel také
        ve stanicích Planá nad Lužnicí, Olbramovice
        nebo v Čerčanech. Výpravní budovu zvětši-
        lo  pražské  ředitelství  státních  drah  v  roce
        1907 přízemní přístavbou k  podélnému
        křídlu pro čekárnu 3. třídy. Specialitou této
                                                                                                 Stanice Suchdol (1901)


        24                                                                              Suchdolský zpravodaj  |  září 2021
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29