Page 23 - Chytrý Zpravodaj - Suchdol nad Lužnicí září 2021
P. 23

Téma




        Historie a současnost




        železniční tratě




        České Velenice – Veselí





        nad Lužnicí (1. část)



        Vladimír Bednář


                ne 3. září tohoto roku uplyne
                150 let od jízdy prvního vla-
                ku na území tehdejších okresů
        DSchrems  a  Třeboň.  Následující
        články jsou věnovány této trati, její his-
        torii a  proměnám až do současnosti. Ak-
        ciová společnost Dráhy císaře Františka
        Josefa (Kaiser Franz Josef Bahn, dále jen
        firemní značka KFJB), založená skupinou
        českých šlechtických velkostatkářů v  čele
        s majitelem panství Hluboká knížetem Ja-
        nem Adolfem Schwarzenbergem obdržela
        11. listopadu 1866 koncesi ke stavbě drá-
        hy z Vídně přes Gmünd, České Budějovice
        a Plzeň do Chebu. Na jednotlivých úsecích                                                 Stanice Gmünd (1909)
        této páteřní trati byl zahájen provoz takto:
        1. 9. 1868 České Budějovice – Plzeň, 1. 11.   a konec trati ve stanici Praha hlavní nádraží.   Železniční stanice České Velenice
        1869 Eggenburg – Gmünd – České Budě-  Podél kolejí jsou pak umístněny kilometrov-  Názvy stanice:  Gmünd 1869 –  1913 •
        jovice a  23. 6. 1870 Vídeň – Eggenburg.   níky a hektometrovníky, které slouží k urče-  Gmünd Staatsbahnhof 1913 –1920 • Cmunt
        Součástí KFJB byla i odbočná trať začína-  ní polohy jednotlivých objektů, technických   1920 –1922 • České Velenice 1922 –1938 •
        jící v  Gmündu (nyní žst. České Velenice)   zařízení nebo přejezdů. V následujícím tex-  Gmünd (Waldviertel) Hauptbahnhof 1938
        a vedoucí přes Veselí, Tábor a Benešov do   tu bude uváděna zkratka Žkm, to znamená   –1945 • České Velenice 1945 – dosud
        Prahy. Na úseku Gmünd – Čerčany byl za-  železniční kilometr (poloha na trati). Na tra-  Žkm 0.331
        hájen provoz 3. 9. 1871 a na krátkém úse-  se naší železnice se nachází celkem 7 stanic   V místě plánovaného rozdvojení chebské
        ku Čerčany – Praha posléze 14. 12. 1871.   a 8 zastávek.                a pražské větve u dolnorakouského městeč-
        Posledním zprovozněným úsekem KFJB na                                   ka Gmünd vybudovala KFJB ústřední dílny,
        území našeho kraje byla trať České Budějo-                              výtopny a velké nádraží s největším typem
        vice – Veselí nad Lužnicí, kde projel první                             výpravní budovy. K jednopatrovému traktu
        vlak 8. 6. 1874. K zestátnění této privátní                             s širokými dvoupatrovými krajními rizality
        společnosti došlo 1. května 1884.   Stanice                             přiléhaly z  obou stran přízemní přístavby,
          V  následujícím článku se budu zabývat                                na kolejové straně probíhala podél celé bu-
        tratí České Velenice – Třeboň – Veselí nad                              dovy nástupištní veranda. Neustále narůsta-
        Lužnicí, která je v  jízdních řádech ozna- a jejich výpravní  jící provoz a nevyhovující poměry ve stanici
        čena pod číslem 226. Trať je jednokolejná,                              na počátku 20. století vedly k  rozhodnutí
        s  maximální traťovou rychlostí 100 km/h                                o  rozsáhlé přestavbě cmuntského nádraží.
        s  lokálním omezením. Tento traťový úsek  budovy                        Rozšiřování kolejiště musela ustoupit stáva-
        je dlouhý 54,901 km a je provozován v ne-                               jící výpravní budova, kterou nahradila nová
        závislé trakci. Každá železniční trať má svůj   Při popisu jednotlivých stanic a zastávek na   v odsunuté poloze postavená v letech 1905
        počátek ve stanici, odkud se začíná počítat   trati 226 budu postupovat od jejího počát-  až 1908. Jednalo se o 130 metrů dlouhý jed-
        staničení neboli kilometráž. V  našem pří-  ku při státní hranici k dalšímu železničnímu   nopatrový objekt na pětidílném půdorysu
        padě jsou počáteční stanicí České Velenice   uzlu, stanici Veselí nad Lužnicí.   s  dominujícím prostředním vestibulovým




        www.suchdol.cz                                                                                         23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28