Page 5 - Chytrý zpravodaj - Střekov březen-duben 2022
P. 5

Projekt                                                                                            Železnice


 Zahájení stavby nákupního centra  VRT podpoří rozvoj města i kraje,



 na Střekově se odkládá  říká Pavel Hruška ze Správy železnic




      Železničáři pokračují s přípravami vysokorychlostních tratí (VRT) v Ústeckém kraji. Před časem
 Společnost Saller Group plánuje výstavbu nákupního centra na Střekově již několik let. Její   požádali krajské zastupitele o pořízení aktualizace Zásad územního rozvoje, v plném proudu jsou
 projektanti neustále hledají ideální cestu k řešení. Ovšem projekt, který – jak se zdálo – měl velkou   projekční práce Krušnohorského tunelu a pro úsek pod Řípem hledají dodavatele dokumentace
 šanci otevřít dveře návštěvníkům ještě v tomto roce, se protáhne přinejmenším o další půlrok.    pro územní rozhodnutí. Správa železnic také před nedávnem otevřela informační centrum
 A možná ještě o delší časové období.   v železniční stanici Ústí nad Labem hl. n. Jak nové tratě ovlivní život v našem městě? I na to jsme
      se zeptali vedoucího oddělení přípravy Rychlého spojení 4 Pavla Hrušky.
 „V tuto chvíli bohužel musím říct vel-  na daných pozemcích kýžené nákupní   pouze s  velkým supermarketem, ale
 mi nepříjemnou věc – my sami vlastně   centrum. Ve spolupráci s architektem   v areálu by měl být i retailový prostor
 tak úplně nevíme, na čem jsme,“ říká     došlo i k úpravě projektu, aby více od-  s řadou malých, příjemných obchůdků.   Proč má podle vás výstavba VRT   k  hlavnímu městu či jinému ekono-
 Mgr. Pavel Trna z oddělení Expansion   povídal  představám  města  Ústí  nad   Společnost Saller Group se zavázala   smysl?  micky silnému centru, výrazně mu to
 společnosti Saller Group.  „Měli jsme   Labem. „Bodem sporu bylo přání měs-  i k vybudování parkovacích ploch, kte-  O  přípravě VRT rozhodl stát, který   prospěje. Tady tomu určitě tak bude,
 jednání s MO Střekov, projekt se dolaďo-  ta, aby na místě vyrostly vícepodlažní   rých je na místě také nedostatek.  jejich  možný  vznik  nechal  prostřed-  protože lidé budou z Ústí do Prahy jez-
 val, následně proběhla jednání na ma-  budovy. My pro ně ovšem prakticky   Příprava inženýrské části projektu   nictvím Správy železnic prověřit. Nyní   dit za méně než půlhodinu.
 gistrátu, kde jsme projekt prezentovali   nedokážeme najít využití. Naše firma   se i  díky nešťastnému covidovému   jsme ve fázi, kdy máme dokončenou
 všem zastupitelům, a ze strany zastupi-  se  navíc  zabývá  výhradně  provozová-  období plnému omezení o něco pro-  studii proveditelnosti. Ta hodnotí eko-  Je stále otevřena varianta úplného
 telstva padl požadavek na referendum,   ním nákupních center,“ vysvětluje Trna.   táhla, ovšem na konci roku byl projekt   nomickou efektivitu, smysluplnost   podzemního řešení VRT pod Ústím
 které proběhlo velmi pozitivně.“ Spo-  Po pozitivním výsledku referenda po-  v kompletní podobě podán na dotče-  záměru pro společnost a vyhodnocu-  nad Labem?
 lečnost Saller Group pak splnila i dal-  kračovala společnost Saller Group   né orgány, aby mohlo být požádáno   je varianty k další přípravě a realizaci.   Podzemní stanice s sebou přináší vý-
 ší  požadavky  včetně  prezentace  pro   v přípravě projektu. Vždyť i hlasování   o stavební povolení. Přibližně dvouleté   Studie skončila s pozitivním závěrem,   razná  rizika  při  výstavbě,  běžném
 veřejnost. Na pozemcích Saller Group   naznačilo, že stavba, která prioritně   období ladění a pilování tedy spělo ke   který následně potvrdila Centrální   provozu  i  při  řešení  mimořádných
 na Střekově bylo požádáno o  změnu   vznikne pro lidi z  okolí, nebude mít   zdárnému konci. „V  polovině března   komise Ministerstva dopravy. Data ve   událostí. Je potřeba také přihlédnout
 v  územním  plánu, která byla bohu-  nouzi o návštěvníky. Zřetelná je i pod-  však přišla velmi studená sprcha, a to   studii byla podrobena opravdu tvr-  k  horizontu možné výstavby termi-
 žel z důvodu formální chyby zrušena   pora ze strany MO Střekov, který chce,   zamítavé stanovisko odboru územního   dým posuzovacím procesům, a to ne-  nálu. Podzemní řešení bychom totiž
 soudem. Po řadě jednání byl nalezen   aby se na místě posílila občanská vyba-  plánování a  stavebního řádu. Ještě je   jen u nás v Česku, ale také v zahraničí.  mohli realizovat až s výstavbou Stře-
 postup, který by umožňoval postavit   venost – koneckonců projekt nepočítá   nutno podotknout, že na daném mís-  z oborů s vysokou přidanou hodnotou   dohorského tunelu, tedy s  výhledem
 tě vlastníme tři čtvercové pozemky   Jaké jsou tedy přínosy tratí pro město?  přispěje k růstu mezd v kraji a tvorbě   k roku 2045. Nadzemní řešení by ces-
 a  potřebujeme si přinejmenším pro-  Jsou nezanedbatelné a  týkají se celé   nových příležitostí pro jeho obyvatele.   tujícím  mohlo  sloužit  výrazně  dříve,
 najmout  komunikace  mezi  nimi,  aby-  řady oblastí veřejného života. Do Ústí   Může se tak zastavit odliv lidí z regi-  nejdéle se spuštěním provozu v přes-
 chom dokázali zajistit komfort a bez-  nad Labem se budou moci stěhovat   onu, dostupnost ústecké univerzity   hraničním Krušnohorském tunelu.
 pečí návštěvníků. S  čímž město pro   centrály různých firem, které se nyní   atd. Zkušenosti ze zahraničí ukazují,
 případ finálního řešení souhlasilo, ov-  musí tísnit v Praze za vysoké nájemné.   že pokud časově přiblížíme region   Ohrozí  výstavba  Středohorského
 šem v návaznosti na zmíněné zamítavé   Příliv zaměstnanců se zkušenostmi   procházející strukturálními změnami   tunelu kvalitu života na Střekově?
 stanovisko došlo i k pozastavení žádos-                                        Zvolená technologie výstavby by měla
 ti o pronájem komunikací,“ podotýká                                            přispět k  minimalizaci negativních
 Trna s tím, že vizí je vybudovat na mís-                                       vlivů souvisejících s prováděním pra-
 tě klidnou pěší zónu.                                                          cí. Organizaci výstavby rozpracujeme
 Společnost Saller Group obecně če-                                             v následující dokumentaci pro územní
 kala rychlejší vývoj, ovšem vše poně-                                          rozhodnutí. V této chvíli nelze postup
 kud protáhlo zmíněné covidové obdo-                                            předvídat. Uděláme ovšem maximum
 bí. „Nejčerstvější stav je takový, že odbor                                    pro to, abychom životní prostředí oby-
 územního plánování a stavebního řádu                                           vatel Střekova v době výstavby i pro-
 vznesl nové požadavky. Jedním z nich je                                        vozu ochránili.
 vypracování územní studie, čemuž vy-
 hovíme – vždyť nejde o bitvu, ale o spo-                                       Co nový most přes Labe?
 lupráci. Ovšem bavíme se přinejmenším                                          Odpověď je v  podstatě stejná jako
 o několika měsících dalšího zdržení pro-                                       v  předchozím případě. Důležité je
 jektu,“ říká Trna. Mimochodem, Saller                                          ovšem říci, že nadzemní varianta ter-
 Group  v  Ústí  nad  Labem  vybudovala                                         minálu  Ústí n/L centrum v  obvodu
 již několik projektů a aktuálně již ros-                                       současné železniční stanice Ústí n/L
 te další. Její projekty navíc patří spíše                                      západ nezvětší zábor železnice ve ve-
 k  tomu hezčímu, co se v oblasti ná-                                           řejném prostoru města. Tomu může
 kupních center vyskytuje. A tak lze jen                                        přispět právě i nový čtyřkolejný most
 doufat, že i na Střekově se po vyhlazení                                       přes Labe, který zaručuje, že ve městě
 sporných hran vše podaří. V tuto chvíli                                        nevznikne žádná nová bariéra.
 je bohužel nutno konstatovat, že letos
 to určitě nebude.                                                              Foto a obrázek: Správa železnic

 4                                                                                                                   5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10