Page 4 - Chytrý zpravodaj - Střekov březen-duben 2022
P. 4
Projekt Železnice
Zahájení stavby nákupního centra VRT podpoří rozvoj města i kraje,
na Střekově se odkládá říká Pavel Hruška ze Správy železnic
Železničáři pokračují s přípravami vysokorychlostních tratí (VRT) v Ústeckém kraji. Před časem
Společnost Saller Group plánuje výstavbu nákupního centra na Střekově již několik let. Její požádali krajské zastupitele o pořízení aktualizace Zásad územního rozvoje, v plném proudu jsou
projektanti neustále hledají ideální cestu k řešení. Ovšem projekt, který – jak se zdálo – měl velkou projekční práce Krušnohorského tunelu a pro úsek pod Řípem hledají dodavatele dokumentace
šanci otevřít dveře návštěvníkům ještě v tomto roce, se protáhne přinejmenším o další půlrok. pro územní rozhodnutí. Správa železnic také před nedávnem otevřela informační centrum
A možná ještě o delší časové období. v železniční stanici Ústí nad Labem hl. n. Jak nové tratě ovlivní život v našem městě? I na to jsme
se zeptali vedoucího oddělení přípravy Rychlého spojení 4 Pavla Hrušky.
„V tuto chvíli bohužel musím říct vel- na daných pozemcích kýžené nákupní pouze s velkým supermarketem, ale
mi nepříjemnou věc – my sami vlastně centrum. Ve spolupráci s architektem v areálu by měl být i retailový prostor
tak úplně nevíme, na čem jsme,“ říká došlo i k úpravě projektu, aby více od- s řadou malých, příjemných obchůdků. Proč má podle vás výstavba VRT k hlavnímu městu či jinému ekono-
Mgr. Pavel Trna z oddělení Expansion povídal představám města Ústí nad Společnost Saller Group se zavázala smysl? micky silnému centru, výrazně mu to
společnosti Saller Group. „Měli jsme Labem. „Bodem sporu bylo přání měs- i k vybudování parkovacích ploch, kte- O přípravě VRT rozhodl stát, který prospěje. Tady tomu určitě tak bude,
jednání s MO Střekov, projekt se dolaďo- ta, aby na místě vyrostly vícepodlažní rých je na místě také nedostatek. jejich možný vznik nechal prostřed- protože lidé budou z Ústí do Prahy jez-
val, následně proběhla jednání na ma- budovy. My pro ně ovšem prakticky Příprava inženýrské části projektu nictvím Správy železnic prověřit. Nyní dit za méně než půlhodinu.
gistrátu, kde jsme projekt prezentovali nedokážeme najít využití. Naše firma se i díky nešťastnému covidovému jsme ve fázi, kdy máme dokončenou
všem zastupitelům, a ze strany zastupi- se navíc zabývá výhradně provozová- období plnému omezení o něco pro- studii proveditelnosti. Ta hodnotí eko- Je stále otevřena varianta úplného
telstva padl požadavek na referendum, ním nákupních center,“ vysvětluje Trna. táhla, ovšem na konci roku byl projekt nomickou efektivitu, smysluplnost podzemního řešení VRT pod Ústím
které proběhlo velmi pozitivně.“ Spo- Po pozitivním výsledku referenda po- v kompletní podobě podán na dotče- záměru pro společnost a vyhodnocu- nad Labem?
lečnost Saller Group pak splnila i dal- kračovala společnost Saller Group né orgány, aby mohlo být požádáno je varianty k další přípravě a realizaci. Podzemní stanice s sebou přináší vý-
ší požadavky včetně prezentace pro v přípravě projektu. Vždyť i hlasování o stavební povolení. Přibližně dvouleté Studie skončila s pozitivním závěrem, razná rizika při výstavbě, běžném
veřejnost. Na pozemcích Saller Group naznačilo, že stavba, která prioritně období ladění a pilování tedy spělo ke který následně potvrdila Centrální provozu i při řešení mimořádných
na Střekově bylo požádáno o změnu vznikne pro lidi z okolí, nebude mít zdárnému konci. „V polovině března komise Ministerstva dopravy. Data ve událostí. Je potřeba také přihlédnout
v územním plánu, která byla bohu- nouzi o návštěvníky. Zřetelná je i pod- však přišla velmi studená sprcha, a to studii byla podrobena opravdu tvr- k horizontu možné výstavby termi-
žel z důvodu formální chyby zrušena pora ze strany MO Střekov, který chce, zamítavé stanovisko odboru územního dým posuzovacím procesům, a to ne- nálu. Podzemní řešení bychom totiž
soudem. Po řadě jednání byl nalezen aby se na místě posílila občanská vyba- plánování a stavebního řádu. Ještě je jen u nás v Česku, ale také v zahraničí. mohli realizovat až s výstavbou Stře-
postup, který by umožňoval postavit venost – koneckonců projekt nepočítá nutno podotknout, že na daném mís- z oborů s vysokou přidanou hodnotou dohorského tunelu, tedy s výhledem
tě vlastníme tři čtvercové pozemky Jaké jsou tedy přínosy tratí pro město? přispěje k růstu mezd v kraji a tvorbě k roku 2045. Nadzemní řešení by ces-
a potřebujeme si přinejmenším pro- Jsou nezanedbatelné a týkají se celé nových příležitostí pro jeho obyvatele. tujícím mohlo sloužit výrazně dříve,
najmout komunikace mezi nimi, aby- řady oblastí veřejného života. Do Ústí Může se tak zastavit odliv lidí z regi- nejdéle se spuštěním provozu v přes-
chom dokázali zajistit komfort a bez- nad Labem se budou moci stěhovat onu, dostupnost ústecké univerzity hraničním Krušnohorském tunelu.
pečí návštěvníků. S čímž město pro centrály různých firem, které se nyní atd. Zkušenosti ze zahraničí ukazují,
případ finálního řešení souhlasilo, ov- musí tísnit v Praze za vysoké nájemné. že pokud časově přiblížíme region Ohrozí výstavba Středohorského
šem v návaznosti na zmíněné zamítavé Příliv zaměstnanců se zkušenostmi procházející strukturálními změnami tunelu kvalitu života na Střekově?
stanovisko došlo i k pozastavení žádos- Zvolená technologie výstavby by měla
ti o pronájem komunikací,“ podotýká přispět k minimalizaci negativních
Trna s tím, že vizí je vybudovat na mís- vlivů souvisejících s prováděním pra-
tě klidnou pěší zónu. cí. Organizaci výstavby rozpracujeme
Společnost Saller Group obecně če- v následující dokumentaci pro územní
kala rychlejší vývoj, ovšem vše poně- rozhodnutí. V této chvíli nelze postup
kud protáhlo zmíněné covidové obdo- předvídat. Uděláme ovšem maximum
bí. „Nejčerstvější stav je takový, že odbor pro to, abychom životní prostředí oby-
územního plánování a stavebního řádu vatel Střekova v době výstavby i pro-
vznesl nové požadavky. Jedním z nich je vozu ochránili.
vypracování územní studie, čemuž vy-
hovíme – vždyť nejde o bitvu, ale o spo- Co nový most přes Labe?
lupráci. Ovšem bavíme se přinejmenším Odpověď je v podstatě stejná jako
o několika měsících dalšího zdržení pro- v předchozím případě. Důležité je
jektu,“ říká Trna. Mimochodem, Saller ovšem říci, že nadzemní varianta ter-
Group v Ústí nad Labem vybudovala minálu Ústí n/L centrum v obvodu
již několik projektů a aktuálně již ros- současné železniční stanice Ústí n/L
te další. Její projekty navíc patří spíše západ nezvětší zábor železnice ve ve-
k tomu hezčímu, co se v oblasti ná- řejném prostoru města. Tomu může
kupních center vyskytuje. A tak lze jen přispět právě i nový čtyřkolejný most
doufat, že i na Střekově se po vyhlazení přes Labe, který zaručuje, že ve městě
sporných hran vše podaří. V tuto chvíli nevznikne žádná nová bariéra.
je bohužel nutno konstatovat, že letos
to určitě nebude. Foto a obrázek: Správa železnic
4 5